Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marchador schreef:Jade mogen die niet los officieel? Dat wist ik helemaal niet, heb er ook niets over kunnen vinden eigenlijk.
bronCitaat:Er wordt veelal beweerd dat Podenco’s en windhonden in Nederland nooit los zouden mogen lopen volgens de wet, een uitspraak die trouwens ook graag door boswachters en jagers wordt aangehaald. In de Flora- en Faunawet die op 1 april 2002 in werking is getreden, staat echter geen enkel wetsartikel waarin het loslopen van zogenaamde ‘lange honden’ wordt verboden (een lange hond is een hond die snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te vangen).
Wel is het in Nederland verboden om met lange honden te jagen (art. 50.1.).
Uiteraard dient men zich altijd te houden aan de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van de gemeente waarin is vastgelegd waar honden wel of niet mogen loslopen. Dit aanlijngebod is echter niet discriminerend, wat impliceert dat waar het loslopen van honden is toegestaan, dit ook voor Podenco’s en windhonden geldt.
In art. 1, 9, 10 en 11 van bovengenoemde wet is vastgelegd hoe mensen zich in de natuur dienen te gedragen; hier is echter geen sprake van honden.
Voor de hondeneigenaar is er vooral één artikel waar rekening mee gehouden dient te worden:
Het is een ieder verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (art. 16. 3)
smokey17 schreef:De ene zegt staande andere staander.
Nu alleen nog draad/ruw harig. Voorheen ook langhaar.
Ruwharige teckels. Enkele kortharige.
Alane schreef:smokey17 schreef:De ene zegt staande andere staander.
Nu alleen nog draad/ruw harig. Voorheen ook langhaar.
Ruwharige teckels. Enkele kortharige.
Nope is echt Staande en geen staander... en heb je de draadhaar, korthaar en langhaar..
wat ik nu in alle jaren heb 'geleerd' is de langhaar als de munsterlander is, simpel en gemakkelijk... de draadhaar makkelijker te overtuigen en te trainen en de korthaar standvastiger zijn... en dan mn de reuen...
Omdat de onze nu aan het herstellen is van zijn gebroken poot, heeft hij iets meer vrijheid, en dat misbruikt hij....
Buurman heeft al jaren draadharen (duitse staande) en is al langer jager... vindt de draadhaar ongecompliceerder dan de korthaar...
en dan heb je nog smaken en voorkeuren...
smokey17 schreef:Er zijn ook zat fokkers en mensen die ze staanders noemen. Op papier misschien officieel staande... maar boeiend.
Ken het ras al jaren. En veel fokkers. Doe mij maar de draad/ruwharige.
Maar goed. Mijn hart ligt niet bij dit rasmaar ze zijn fijn om mee te werken. De meeste toeminste
Alane schreef:smokey17 schreef:Er zijn ook zat fokkers en mensen die ze staanders noemen. Op papier misschien officieel staande... maar boeiend.
Ken het ras al jaren. En veel fokkers. Doe mij maar de draad/ruwharige.
Maar goed. Mijn hart ligt niet bij dit rasmaar ze zijn fijn om mee te werken. De meeste toeminste
Dat wil niet zeggen dat de fokkers, ik betwijfel of het echte fokkers zijn, en mensen ze staanders noemen het bij het rechte eind hebbenen ij zoverre boeiend dat een ras een naam heeft, en die hoor je juist uit te spreken en te schrijven....een draadhaar noem je niet stekelhaar, terwijl stekelhaar evenmin een vreemd woord is.
Daarbij is het geen juist gekozen naam... het is geen hond die alleen voor het schot, voorstaand is, maar ook na het schot werkt..
in Duitsland is het de Deutsch Kurzhar (voor de duitse staande korthaar) en een echte allrounder geworden... en ik heb ze ook al jaren
en ja de draadhaar is simpler dan de korthaar...
Alane schreef:Heidewachtels en grote en kleine Münsterlanders staan erom bekend dat het goede 'beginners' honden zijn voor mensen die graag een jachthond willen of bijv. willen gaan jagen....