Jammer dat asieldieren zo duur zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:56

antje_vip schreef:
Goof schreef:
Aanschaf en zorg kunnen volgens mij geheel los van elkaar gezien worden.

Ik heb het er niet voorover om 90 euro voor een kat te betalen IN AANSCHAF.
Ik heb het er wel voor over om 90 euro voor een kat te betalen IN ZORG/ DIERENARTSKOSTEN.

:j

Bij die 90 euro zit alles inbegrepen, en bij een gratis MP kat niet...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:57

Jans schreef:
Maar 90 euro voor een kat die al compleet geholpen etc in het asiel is gebracht, omdat baasjes te oud zijn bijvoorbeeld en er niet meer voor kunnen zorgen? Beestje compleet gezond? Asiel krijgt er een afstapremie voor (die ook niet mals is bij de meeste asiels) en dan moet jij er nog 90 euro voor neertellen.

Is zo'n bedrag dan niet variabel te maken aan de hand van hoe lang het beestje er al zit met een max van bijvoorbeeld 90 euro?

Waarom zou je zo'n bedrag variabel willen maken afhankelijk van hoe lang het diertje er zit? Sommige dieren zitten er jaren, dus het geld dat je betaald voor die gelukzak dat er maar enkele dagen zit, gaat gewoon rechtstreeks op aan voer etc voor die diertjes die er langer verblijven.

Wij hebben bij ons asiel het koopje van de eeuw gedaan. Koningspoedel van drie jaar oud voor 100 euro opgehaald. We hebben er de meest fantastische hond ooit aan gehad, en helaas is hij pasgeleden overleden op 12-jarige leeftijd. We wilden graag terug een koningspoedel, het is zo'n geweldig ras, dus zijn we een puppy gaan halen bij dezelfde fokker als onze asielhond (we waren via z'n papieren achter de fokkers gekomen en hadden al die jaren goed contact). Toen we de prijs van de puppy hoorden sloegen we wel stijl achterover :D

Kan alleen maar zeggen dat het asiel flink wat meer had kunnen vragen :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:57

Arabesk schreef:
Het zijn geen AANSCHAFKOSTEN die 90 euro, het is een prima vergoeding voor alles wat ze al voor je katje gedaan hebben :)*

En als je zo kortzichtig blijft denken, neem dan alsjeblieft geen kat.

Ik beslis zelf wel of ik mijn kat wil enten/ chippen/ ontvlooien en ontwormen, dus voor mij zijn dit wel degelijk puur aanschafkosten.

Daarbij ben ik 32 en heb ik al zeker 31 jaar katten +:)+ Dank u.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:59

Goof schreef:
Arabesk schreef:
Het zijn geen AANSCHAFKOSTEN die 90 euro, het is een prima vergoeding voor alles wat ze al voor je katje gedaan hebben :)*

En als je zo kortzichtig blijft denken, neem dan alsjeblieft geen kat.

Ik beslis zelf wel of ik mijn kat wil enten/ chippen/ ontvlooien en ontwormen, dus voor mij zijn dit wel degelijk puur aanschafkosten.

Daarbij ben ik 32 en heb ik al zeker 31 jaar katten +:)+ Dank u.

Dat zijn toch de standaard dingen die elke eigenaar zou moeten doen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:59

Ohw nou ik ben ook 32, heb al veel te lang katten en altijd alleen maar asielkatten. En het liefst een oudere kat die er al heel lang zit. Raskatten, jonge katjes, katten met leuke smoeltjes vinden altijd wel een leuk plekje.

Ik betaal die 90 euro graag, dan ben je meteen van alles af en het belangrijkste; een gedumpt dier heeft weer een fijn plekje eh personeel. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:00

Maar goed voor wie het duur vindt; haal lekker een jong katje bij een boer voor 5 euro die weer een nestje had omdat ie te gierig was om de kat te laten helpen. Heel je huis daarna onder de vlooien.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:01

Ik hoop dat het chippen snel verplicht wordt! En dan ook meteen voor de mensheid, hihi, is veeeeeell makkelijker boeven vangen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:03

Mareng schreef:
Ik hoop dat het chippen snel verplicht wordt! En dan ook meteen voor de mensheid, hihi, is veeeeeell makkelijker boeven vangen!

Oja en je privacy dan? Je chip kan overal uitgelezen worden met een app voor je smartphone kan het al. Je kunt chips ook vervalsen en dan ergens inbreken. Lekker makkelijk dan ga jij achter tralies en niet de dader :)*

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 11:04

Arabesk schreef:
Maar goed voor wie het duur vindt; haal lekker een jong katje bij een boer voor 5 euro die weer een nestje had omdat ie te gierig was om de kat te laten helpen. Heel je huis daarna onder de vlooien.

Alsof een asielkat nooit iets kan krijgen.
Mijn kat had ook vlooien, die waren na 3 dagen weg en ik heb nooit een vlo weer gezien.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:10

Arabesk schreef:
Mareng schreef:

Oja en je privacy dan? Je chip kan overal uitgelezen worden met een app voor je smartphone kan het al. Je kunt chips ook vervalsen en dan ergens inbreken. Lekker makkelijk dan ga jij achter tralies en niet de dader :)*

Oh, echt? Doe dan maar niet! Maar de dieren wel!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:18

Tja, de foto's op mp zijn ten eerste vaak al een stuk aansprekender.
Is ook logisch, in het asiel zijn ze er vaak nog niet zo lang en zitten ze met grote ogen in een hoekje, niet echt op z'n voordeligst laat maar zeggen.

En mp staat nou eenmaal ook vol met al gecastreerde/gesteriliseerde beestjes ook keurig met een paspoortje die je voor niks op kunt halen.
Of het dan volkomen logisch is dat een asielkat kost wat ie kost of niet, de stap om er één van marktplaats te halen is gewoon veel lager.

Natuurlijk staan op mp ook heel veel jonge katten die nu net de leeftijd hebben om gecastreerd/gesteriliseerd te worden en die dan op mp gedumpt worden, dan is het goedkoper om een kant en klare asielkat te halen..

Wat het chippen betreft: onze asielkat had een chip (3 zelfs), alleen het asiel geen goede chiplezer..

EllyC

Re: Jammer dat asieldieren zo duur zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:26

Ik snap niet dat je dat duur vind.
Koop je een kitten is het goedkoper en krijg je korting (meestal de helft) op het castreren/steriliseren.

Een mp kat berekening
25 euro aan schaf (kan goedkoper maar dat is het bedrag dat je zelf aanhaalt).
25 euro consult
40 euro enten
25 euro chippen
115 euro subtoaal.
55 euro castreren/125 sterilisatie.
170 euro totaal

nu kun je natuurlijk ook een volwassen kat van mp halen en met een beetje geluk krijg je die gratis met de juiste entingen/gecastreerd en spullen.

Het fijne van het asiel vind ik dat ie ook nagekeken is door een DA.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:40

kamsel schreef:
Tja, de foto's op mp zijn ten eerste vaak al een stuk aansprekender.
Is ook logisch, in het asiel zijn ze er vaak nog niet zo lang en zitten ze met grote ogen in een hoekje, niet echt op z'n voordeligst laat maar zeggen.

En mp staat nou eenmaal ook vol met al gecastreerde/gesteriliseerde beestjes ook keurig met een paspoortje die je voor niks op kunt halen.
Of het dan volkomen logisch is dat een asielkat kost wat ie kost of niet, de stap om er één van marktplaats te halen is gewoon veel lager.

Natuurlijk staan op mp ook heel veel jonge katten die nu net de leeftijd hebben om gecastreerd/gesteriliseerd te worden en die dan op mp gedumpt worden, dan is het goedkoper om een kant en klare asielkat te halen..

Wat het chippen betreft: onze asielkat had een chip (3 zelfs), alleen het asiel geen goede chiplezer..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zomaar 3 kitten foto's van dierenasiels.com je ziet idd zo dat ze doodsbang in een hoekje zitten....... <3

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:55

Wij hebben ook al jaren katten.. Altijd van de boerderij. Ze worden eigenlijk nooit geent of gechipt, maar wel geholpen, ontvlooid en ontwormd.
1 keer hebben we een kitten uit het asiel gehaald omdat vaders speciaal een hele witte wilde.. Zo gezegt, zo gedaan, beestje kostte 50 euro geloof ik.. Maar had een jaar later een gebroken pootje. Fijn, beestje in Den Haag laten opereren want het was een zeer moeilijke breuk, kosten : 800 euro!!! Nog voor de pennen uit zijn pootje gingen was de kat dood.
Verder hebben we nooit problemen gehad met onze boerderij katten.
Dus of ze nou van de boerderij komen of van het asiel, je weet van te voren toch nooit wat er gaat gebeuren.
Daarbij vind ik 90 euro aanschaf ook wel heel veel voor een kat, maar als je je bedenkt wat chippen/enten/helpen al niet kost, valt het wel mee..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:00

Arabesk schreef:

Niet iedere boerderijkat heeft vlooien. Al mijn katten zijn aanlopertjes geweest of kittens van nestjes van boerderijkatten. De laatste 2 waren ook gratis kittens. Helaas heeft het katertje maar anderhalf jaar mogen leven omdat hij onder een auto terecht is gekomen. De ander is een super lieve lapjeskat en wij waren heel wat minder kwijt aan dierenartskosten voor hun entingen en vlooien hadden ze niet dus daar hadden we ook geen kosten aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:03

antje_vip schreef:
Dan quote ik mijzelf nog maar even :)

antje_vip schreef:
Ik lees hier vaak dat het asiel de kosten eruit moet halen. Maar als ik een kat heb opgevangen, en ik verkoop hem na 5 jaar weer. Dan kan ik tegen de nieuwe eigenaar toch ook niet zeggen: deze kat heb ik wel 5 jaar onderhouden, wilt u alle gemaakte kosten even betalen?

ja dat is natuurlijk appels met peren vergelijken...als je een dier als huisdier hebt gehad, heb je hem als huisdier gehad
hier heb je geen personeel voor in dienst, hier heb je geen apart pand voor in gebruik inclusief de bijbehorende kosten van huur/hypotheek/onderhoud, je hebt geen continue aanwas van ongecastreerde dieren, zieke dieren etc etc ,
je hebt 1 kat voor de lol...
het asiel heeft er door het jaar heen misschien wel 100den waarbij ze continu de puinhopen van een ander moeten opruimen
en zo kan ik nog wel even doorgaan

wat ik in een eerdere reactie al zeg, er word nogal eens te simplistisch over gedacht

edit, ik ga trouwens ook voor een herplaats dier van een particulier niets betalen, wie weet wat voor ellende ik op mijn nek haal met een herplaatser, da vorige eigenaar mag blij zijn met een goed tehuis waarbij het dierwelzijn voor op staat, asiel betaal ik wel weer voor want ik weet dat die het werk al hebben gedaan wat ik anders zelf zou moeten doen(algemene gezondheid, evt castratie )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-08-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:04

Het gaat toch eigenlijk ook niet om het prijsverschil marktplaatskat-asielkat? Met die 90 euro betaal je niet je kat, maar steun je de verdere werking van het asiel...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:08

Eerlijk gezegd zou ik ook liever een kat rechtstreeks bij de mensen ophalen dan dat ik er eentje uit een asiel moet halen. Heb je veel meer controle van waar ze vandaan komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:11

Petraaken, ikzelf haal dieren ook niet snel uit het asiel, ze komen vanzelf wel op mijn pad,

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:13

pff komt hier ooit nog een einde aan :?
de ene heeft liever van mp en vind het asiel duur dat kan eigen keuze
de ander heeft liever uit het asiel want dan heb je zekerheid met alles wat ze nodig hebben

dit is niet bod bedoeld voordat ik bokt over me heen krijg maar de discussies blijven zo alleen maar door gaan en door gaan
en precies om de reden wat ik net ze zij de ene heeft asiel ander heeft mp en dan blijven jullie elkaar maar aanpraten :n

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:22

De redenering klopt niet, omdat de kosten die MP katten later nog hebben dikwijls hoger zijn dan de asielkat die alles al gehad heeft!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:23

petraaken schreef:
Arabesk schreef:

Niet iedere boerderijkat heeft vlooien. Al mijn katten zijn aanlopertjes geweest of kittens van nestjes van boerderijkatten. De laatste 2 waren ook gratis kittens. Helaas heeft het katertje maar anderhalf jaar mogen leven omdat hij onder een auto terecht is gekomen. De ander is een super lieve lapjeskat en wij waren heel wat minder kwijt aan dierenartskosten voor hun entingen en vlooien hadden ze niet dus daar hadden we ook geen kosten aan.

En de castratie dan?

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:24

nee maar toch ze blijven op elkaar ingaan en zo blijven ze door gaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:27

dierenfan schreef:
vertel mij het vooroordeel maar eens wat ik gaf want snap niets van jou reactie. Hier in het asiel blijven kittens namelijk t/m 12 weken bij hun moeder EN in een pleeggezin. In de laatste 2 weken gaan ze 2x naar de DA eerste keer enting, 2de keer castratie sterilisatie en op 12 weken leeftijd komen ze naar het asiel en wordt er een nieuw thuis gezocht als dat nog niet gevonden is aan de hand van de site.

Vind maar eens een particulier die de kittens t/m 12 weken bij elkaar en mams houd en ze dit allemaal geeft i.p.v. met 6 á 8 weken gratis de deur uit doet omdat ze al zelfstandig kunnen eten en te druk worden in huis.................

Dat laatste heb je weer zelf verzonnen, want dat is niet in alle gevallen zo.

Het verschilt nogal per asiel of ze daadwerkelijk naar pleeggezinnen gaan en ook bij particulieren is het verschillend.
Zijn er zat waarbij je de kittens later kunt ophalen, al wil niet iedereen (nieuwe baasjes) dat.
Bij een goede particuleer of pleeggezin worden ze idd goed vorbereid en zijn gewent aan de gluiden van het huis.
Bij een nestje dat in het asiel heeft moeten blijven bij gebrek aan pleegezin is dat dus ook niet het geval, net zoals er particulieren zijn die niet zorgen voor de beste start.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:28

liesjecryos schreef:
Zo dat is goedkoop!!
Een hond zijn ballen afhalen kostte bij mij 135 euro en dan nog de inteningen enz enz.
Dan is 110 euro voor een hond uit het asiel spotgoed koop ;)

Een hond casteren/steriliseren is duurder dan een kat.
Honden uit het asiel zijn niet standaard gecastreerd of gesteriliseerd.
Ik heb ook een teefje uit het asiel en die heb ik zelf moeten laten steriliseren.