puppy kopen kan dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 15:00

xXLianneXx schreef:
Ilse_123 schreef:
het is denk ik ook een beetje de manier waarop je overkomt ts.
je bedenkt allemaal oplossingen voor je gebrek aan tijd. Je broertjes, die eigenlijk te jong zijn om goed te beseffen wat elke dag uitlaten inhoud, je buurman, een uitlaat service. Het komt er gewoon op neer dat jij en je moeder (broertjes kun je nog niet meetellen) samen niet genoeg tijd hebben voor die hond. Alle andere dingen, broertjes, buurman en uitlaatservice, is leuk voor noodgevallen, maar daar moet je niet van afhankelijk worden.
verder kijk je wel naar het uiterlijk.
een Benner Sennen is een grote rustig hond, maar een keer googlen en je komt erachter dat ze vreselijk ongezond zijn.
Een Poedel is een slimme, behendige hond, geschikt voor honden sport, maar heeft een moeilijk karakter en zijn vreselijke pubers.
Een welsh springer spaniel hoef je niet eens te googlen, het is een spaniel, en dat is een jachthond. Een keer een konijn en je o zo goed opgevoede hond is foetsie. verder hebben ze relatief veel beweging nodig.
een hond is niet in twee maanden op te voeden. of in een half jaar.

Ja maar zo heb je met elke hond weer wat...

Ik ken een berner sennen en vond het een geweldig beest, daarom wilde ik een berner sennen niet om zijn uiterlijk. Een poedel werdt mij aangeraden hier op bokt en ik zei dat ik daar wel eens naar wilde kijken, poedels vindt ik er eigenlijk helemaal NIET leuk uit zien( hoe ze soms zijn getrimt :? ) en een welsh springer spaniel leek mij leuk omdat ze allemansvrienden zijn. Er staat in de rassenstandaar: Net zoals het uiterlijk van een Welsh Springer is, moet ook zijn temperament zijn: vriendelijk, zachtaardig en betrouwbaar. De Rasstandaard zegt: ‘vriendelijk van aard, geen sporen van agressie of nervositeit tonend.’

Ook daar niet naar het uiterlijk gekleken hoor.

maar heb je ook wel gekeken wat het jachtinstinct inhoud? ik heb hier 2 honden met jachtinstinct die je wel een dagje mag lenen, kan je zien hoe lastig dat kan zijn ;) met zulke dingen moet je ook rekening houden.[/quote]

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:06

Om met een kat samen te kunnen wonen is het niet nodig om een pup te nemen. Mijn broer heeft een oudere hond in huis gehaald en die gaat super samen met hun kat. Dus dat is wat mij betreft geen argument voor een pup.

En het zien opgroeien wordt overschat. Bedenk je wel dat een pup of hyper is of ligt te slapen. En dat slapen is veel in het begin. Fietsen, behendigheid kan pas vanaf dat een hond 1 jaar is. Pas dan wordt het echt leuk met een hond. :j

Onze hond is nu 2 jaar. En vriend en ik werken beide full-time. We hebben alleen maar een hond en pup genomen omdat het met mijn werk mogelijk is. Eerste weken was ik vrij. Daarna had ik halve dagen bedrijfsbezoeken waar ik de hond altijd mee naartoe kon nemen. En nu ben ik halve dagen weg en de andere helft zit ik thuis te werken. Dan gaat hier de tuindeur open. Bedenk goed wat eerlijk is naar je toekomstige hond toe.

Als jullie een dag gewerkt of school hebben gehad, dan heeft de hond alleen maar liggen slapen. En dat betekend dat ondanks hoe moe je bent en geen zin hebt en mss wilt slapen. Dat je met de hond moet gaan wandelen, spelen en ravotten. Met mooi weet zoals nu, maar ook in de winter, herfst wanneer het koud is en regent.

Als je dat voor de komende 10 jaar kan garanderen voor een hond, dan zie ik er niet zulke problemen in, maar 10 jaar is lang. Jullie zitten eerlijk gezegfd niet in de goede leeftijd om dat een hond te kunnen bieden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:18

Ik heb ook een honden pup genomen dat ik thuis woonde en op het mbo zat. Mijn moeder had ook een hond en nam die van mij mee als ze ging lopen. Moeder werkte ook en ze zaten in het begin dus ook regelmatig een aantal uur alleen. Gelukkig zat ik vlakbij op school en spijbelde dan 2 uurtjes om naar de hondjes te gaan. Het jaar daarna ging ik op mij zelf wonen en kon de hond mee naar mijn werk.
Inmiddels woon ik samen en werk 32 uur onregelmatig mijn vriend werk 5 dagen per week van 9 tot 18 uur. Ik werk van 7 tot 15 uur of van 14 tot 22 uur. Met een vroege dienst zit hij dus ruim 6 uur alleen en met een late 4 uur. Niet idiaal maar verder gaat hij iedere dag mee naar de paarden, loopt hij 2/3 uur daat los en loop ik 3/4 x per dag met. Heb ik 2 vroege diensten achter elkaar breng ik hem een nachtje naar mijn moeder, want anders vind ik het toch wel sneu voor hem
Ohh ik heb trouwens een friese stabij, zal miss ook wel bij jullie passen?! Heeft wel iedere dag voldoende beweging nodig

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:20

NAIWHL schreef:
Om met een kat samen te kunnen wonen is het niet nodig om een pup te nemen. Mijn broer heeft een oudere hond in huis gehaald en die gaat super samen met hun kat. Dus dat is wat mij betreft geen argument voor een pup.

Inderdaad vaak gaan volwassen honden beter met katten, helemaal als de kat niet in gewend aan honden.
Heb 2 volwassen honden in de opvang gehad en die hielden netjes afstand van de kat zodra ze aangaf dat ze niet te dichtbij mochten komen. Mijn opvangpup rende hier constant achter de katten aan, hij is natuurlijk speels, wil spelen en vondt het erg leuk om achter ze aan te rennen zodra de katten er vandoor gingen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:24

Heb nog maar één ding te zeggen:
Een dier neem je niet even, maar voor het hele leven.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:27

thyra89 schreef:
Alles kan.. maar ik zou het niet doen.. zo te zien hebben jullie erg weinig tijd.
Een puppy is leuk, maar er gaat heeeeel veel tijd in zitten :) In het begin moet de hond bijv. elke 2 uur naar buiten, omdat de blaas van je pup nog niet zo groot is.
En met het opvoeden van een pup ben je veeel langer bezig dan 2 maanden.

Inderdaad. Eens.

Hoe graag je het ook wilt, hoe leuk het je ook lijkt, op het moment kan je de pup niet echt een eerlijk huis bieden. :) Ik zou er mee wachten, of anders een al volwassen hond kopen. Scheelt een hoop tijd en die kunnen ook beter alleen thuis zitten, al hebben ze nog steeds hun nodige aandacht en wandelingen nodig.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:29

Ik heb hier ook een hondje rondhuppelen van 9 maanden inmiddels..
Heb haar vanaf dat ze 5 weken was ( Gevonden in spanje) maar geloof me, ik dacht ik doe het wel even een hond opvoeden, nou daar kom je van terug hoor !
Ze is bij ons in het begin zeker niet langer dan een uur alleen geweest omdat ze anders de bench onderplast en dat moet haar veilige omgeving zijn.

Op dit moment is ze nog steeds niet langer dan 4 uurtjes alleen en anders gaat ze naar de oppas.
Elke hond is anders en nergens krijg je een gebruiksaanwijzing bij.
Ze is tot op heden nog steeds niet 100% zindelijk maar we zetten door en houden overal rekening mee.
En ik ben het meeste van de dag thuis anders had ik ook niet geweten hoe het te doen.

Je kan niet een puppy nemen en vervolgens maar denken die leer ik in 2 maanden wel even om zich normaal te gedragen. *Forget it*
Nu is ze 9 maanden en ik ben nog elke dag bezig met opvoeding.
En net op het moment dat je denkt..NU begrijpt ze het wel, bedondert ze je en gaat ze het toch uitproberen.

En ik snap best dat je een hond leuk vind en een puppy helemaal. Maar ook daar gaat het ''nieuwe'' af .

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:31

wil toch ook even reageren. Ik vindt dat je er goed over na denkt, je neemt zomaar inmpulsief een hond. Toch kan je er geen rekening mee houden dat je broertjes de hond straks ook dagelijks uit laten. Ik heb zelf een zoon van 13 en van 8. Beide wilde dolgraag een hond, en mijn man en ik zagen het ook wel zitten. Wel hebben de mannen moeten beloven dat zij de hond dan ook uit zouden laten. Mijn oudste deed dit in het begin erg trouw, maar nu na een jaar begint hij te mopperen en als hij dan uiteindelijk wel gaat is hij binnen 5 min weer terug. Nou heb ik zelf gelukkig te tijd om daar rekening mee te houden en loop zelf wel 2x per dag een groot stuk met de hond.
Jouw broertjes zijn ook beginnende pubers, dus reken alsjeblieft niet op hun hulp.

En idd net als hier boven als beschreven wordt voed je een pup niet op in 2 maanden. Ook een hond gaat puberen (tussen de 8 en 12 maanden), dan begint het echte opvoeden pas! Onze dame luisterde altijd prima, maar sindskort heeft ze banenen in haar oren en schijt aan alles :(

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:43

Citaat:
Oke 2 maanden is niet genoeg. Dus volgens jou maag je alleen een hond als je niet werkt... ik ken genoeg mensen die een hond hebben en fulltime werken, gaat prima.

Waar zeg ik dat?

Ik vind dat je geen hond moet nemen als je fulltime werkt. Máar er zijn natuurlijk uitzonderingen, ik neem even het voorbeeld van de TS (één puppy). Een pup heeft sociaal contact nodig en hoort niet alleen te zitten (dat hoort een hond sowieso).

Als je een grote (buiten)ruimte hebt en een vriendje voor je hond, kan het allemaal prima hoor :)

Char_elle

Re: puppy kopen kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:52

Hoeveel mensen hebben er niet een hondje alleen zitten. En natuurlijk hoort hij contact te hebben, maar wijg aan elke week naar pupycursus en je komt genoeg honden op straat tegen. Zoveel mensen hebben honden alleen, dus dat is onzin. Sowieso hebben ze bij TS een kat thuis, dus de hond is niet alleen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:01

Char_elle schreef:
Sowieso hebben ze bij TS een kat thuis, dus de hond is niet alleen.

Ik help je even uit de droom; wij hadden een kat en namen er een hond bij. Inmiddels zijn ze al 7 jaar elkaars grootste vijanden. Kat boven, hond beneden. Denk maar niet dat die iets aan elkaar hebben.... Hond gaat in een aparte kamer als wij weggaan, zodat kat even een beetje meer bewegingsvrijheid heeft. Niet iedere hond vindt een kat leuk, niet iedere kat vindt een hond leuk. En voor het alleen zijn vind ik een kat samen met een hond alleen maar een excuus: ze zitten niet alleen... ja, ja...

Maar TS overziet de situatie helemaal niet: straks heeft ze een baantje + opleiding, wellicht wel een vriendje en wie is het kind van de rekening: de hond. Haar broertjes gaan puberen en hebben echt geen zin meer die hond uit te laten. Haar moeder heeft haar werk én huishouden, dus die zal er niet op zitten wachten de hond alleen te laten. Vader hoor ik verder niet, dus die zal wel niet in beeld zijn. Het gevolg: puppy, leuk. Pubertje nog heel even en dan: hoppa naar het asiel. Reden: het ging echt niet op een flat. Grr, ik kan me hier wel echt kwaad om maken zo langzamerhand, want TS blijft maar vasthouden aan een pup van een maand of 5, maar weet totaal niet waar ze het over heeft....

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:25

waarom een pup? ik werk ook 3dgn en wij hebben gekozen voor een" tweedehands"hond geheel opgevoed en ipv 5dgn alleen nu bij ons dus 3dgn.(ze gaat ook wel eens naar opa en oma)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:42

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus wrs ga ik dingen zeggen die al gezegd zijn maar goed.
Ik ben het wel eens met de reacties die ik op de eerste pagina en de reacties hierboven heb gelezen. In een hond/pup gaat heel veel tijd zitten en daarnaast moet je goed consequent zijn. Als de hond wordt opgevoed door 5 verschillende mensen moet je zeker weten dat iedereen dezelfde regels en consequenties volgt. Als een hond bij de een iets wel mag maar bij de ander niet dan gaat het al snel fout.
Daarnaast vind ik 3x per dag uitlaten nogal weinig. Dat je het misschien in het begin vaker red ivm de vakantie is leuk, maar wij laten onze hond ook regelmatig 4 tot 6 keer per dag uit. En die is al lang en breed zijn puppytijd voorbij.
Daarnaast lees ik dat jullie in een flatje wonen? En Berner Sennen is een vrij grote hond en zoals andere al zeggen, maak maar vast een spaarpotje aan voor de DA kosten. Ik heb zelf de opleiding tot dierenartsassistente gevolgd en heb daarvoor stage gelopen bij meerdere DAPs. Ik heb daar heel veel Berner Sennen honden gezien die allemaal vol zaten met kanker en daarom ingeslapen moesten worden. Ik geloof zelfs dat een Berner Sennen gemiddeld niet ouder wordt dan een jaar of 6. Misschien goed om daar nog even extra over na te denken. Sowieso bij elk ras dat je ook maar zou willen nemen.
Verder las ik op je profiel dat je 16 bent. Ik ben persoonlijk van mening dat een 16 jarige geen hond op kan voeden. Je zegt dat je broertjes de hond wel willen uitlaten maar zoals anderen al zeggen, dan kunnen ze nooit een keer na school weg voor zichzelf en ik zie en hoor ook vaak zat hoe ze het na een paar weken/maanden niet meer zo leuk vinden omdat men veel liever andere dingen doet. Daarnaast ken ik een meisje van 16 dat net zelf een pup heeft. Laatst stond haar hele facebook vol met gescheld en gedoe omdat die hond alles onder geplast en gepoept had. Tsja, ze wilde zelf die hond dus dat had je ook kunnen verwachten. Denk dus alsjeblieft even twee keer goed na voordat je zomaar een hond koopt...

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:12

Is het heel raar dat als je eenmaal een hond hebt dat je er dan in mee groeit????????????

Dat ervaar ik in ieder geval!

1e pup, terrier mix, woonde op een kleine flat.
na 8 manden vond ik het zielig dat ze veel alleen was, dus er een hond zelfde leeftijd bij gekocht ( teckel)
Smorgens uitlaten 30/45 minuten ( ja door weer en wind, boeie? als je die honden zag vergat je het weer wel)
Daarna kregen ze eten en apart de bench in.
4 uur minimaal alleen soms ook 8 uur.
meteen bij thuiskomst erop uit, moe, futloos geen zin hebben kon niet meer, vrolijke honden dus werd er ook blij van!
1x per week op pup cursus.
savonds en overal waar maar kon nam ik ze mee.
Vakantie deed ik niet aan.

Situatie nu: 2 leuke eigenwijze hondjes van 7 jaar, met erbij...........een pup.....Herders hond, en OH zo een spijt!!!
Woon nu groot met tuin, dat is het niet, maar die drukte van de pup!
de 2 kleintjes waren tuttel hondjes, lagen en liggen in bed en alles ;-)
Herder heb ik van 6 weken ( mechel/hollandse kruising) en is nu 6 maanden.
Zindelijk in 2 weken, nu af en toe een ongelukje nog als ik te lang weg ben/niet naar buiten laat.
ik loop nu 2x per dag met de herder een uur, voor de rest heeft ze het hele huis en tuin en doet daar ook alles, net als die andere 2.
Maar een herder...tja energie, druk, slopen,bijten, en dan is ze nog niet aan de puber.
Puppy cursus was geen succes, dus afgehaakt, nu zoekend naar iets anders om te gaan doen met haar ;-)

Tja achteraf had ik de herder NIET moeten nemen, gewoon omdat het een werk hond is en ik niks wist van het ras maar verliefd werd op een heel klein puppy....( daar is nu niks meer van te zien van dat puppy, weegt nu 23 kilo)
Maar ze is er en ik ga voor haar, wat er ook nog gaat komen, ik laat het over me heen komen, ze heeft de tafel stuk gebeten, ach jammer, volgend jaar een andere, laat nu maar staan zo.
Vakantie? Normaal passen mijn kinderen dan op de 2 kleintjes hier thuis, maar nu met de herder? echt niet, die vertrouw ik niemand toe, ze rukt en trekt, dus blijven we lekker thuis OF ze moet mee mogen, maar met al die stress zie ik dat niet zo zitten, eerst maar een trainer vinden die MIJ kan leren hoe ermee om te gaan, want de mens doet het vaak fout.

Qua kosten is het makkelijk hier, die 2 krijgen lam/rijst brok onbeperkt, de herder puppy brok 2x per dag nu nog.( als deze zak op is stop ik ook ermee, ze word wat voller nu dus over op gewone brok, en nee geen heel duur merk hoor. 10 kilo zak dacht ik voor 15 euro, doe ik voor die 2 6 weken mee, voor de pup een week of 3/4.
Tussendoor krijgen ze niks, alleen buffelhuid om te knagen, en heeeeel soms eens een blik voer voor de lekker.
Ze gaan er goed op, dus ik vind het prima.

Dierenarts is natuurlijk duurder, alles is geent, ontwormd ontvlooid gechipt enz enz enz...
Voor de pup was ik best veel geld kwijt.......Gister nog, ze had ontstoken oog, even naar dierenarts, testje doen, meteen wegen en na kijken, 44 euro met dan wel een oogdruppel.............tjakka.
Dat is dan minder maar medisch wil ik niet gaan uitproberen dus ik ga voor iedere scheet wel.

verdere kosten zo duur als je zelf maakt.

Ik heb manden via MP gehaald, ook voor de pup, nu wel een hele grote bench gekocht omdat ze niet zonder toezicht samen kunnen.
speeltjes leven te kort, dus geef ze een kartonnen doos, lege plastik flesjes of hun eigen kluifbot.

Ik vind dat je best een pup kunt nemen, tja ben je te laat thuis of niemand gaat dan mag je dweilen.....of zoals hier meubels stuk....dat is gewoon een risico wat je hebt he.
Maar als ik het zo lees zal dat best mee vallen bij jullie thuis!

Kijk wel naar het ras, neem aub geen drukke hyper hond!

Veel plezier met je zoektocht, je komt vast iets tegen wat bij jullie past!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:16

Mijn moeder woont op een flat en heeft een border collie pup gehad ( is helaas dit jaar overleden met 11)

smorgens en savonds ging ze een uur het bos in, smiddags en savonds laat alleen plasje laten achter de flat.
Toen het nog een pupje was heeft ze wel 3 maanden ermee gesleept, snachts, hup lift in, naar buiten en snel plassen.....niks op kranten of balkon.
Ook cursussen mee gedaan, geweldige huishond geworden terwijl IEDEREEN haar voor gek verklaarde!
Luisterde ook perfect, hielp mee de was doen, bracht de krant en schoenen en heeft nooit iets stuk gebeten ( Nu was mn moeder wel 24/7 thuis met de hond)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:19

ik vind het echt belachelijk dat een hond 8 uur alleen moet zitten, ook al heeft ie een vriendje
en jammer dat je zo n spijt hebt van je hond.. althans.. jammer dat je niet voorgelicht bent door de fokker

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:33

essiesilly schreef:
ik vind het echt belachelijk dat een hond 8 uur alleen moet zitten, ook al heeft ie een vriendje
en jammer dat je zo n spijt hebt van je hond.. althans.. jammer dat je niet voorgelicht bent door de fokker

Ja triest dat de fokker me niks heeft verteld.....

Oh en die 8 uur is de laatste 5 jaar niet meer voor gekomen, was maar een voorbeeld dat het WEL kan, in een opvang zitten ze ook uren alleen ( wel met soort genoten)
Nu met de pup ga ik nooit langer dan een uur weg anders is mn huis gesloopt haha, en in de bench schreeuwt ze de straat bij elkaar, dus weg gaan = pup mee, OF laten gillen en de buren even tippen.
Nu met deze warmte kan ze ook niet mee, auto is te warm, geen haar op mn kop die haar in de auto laat voor de boodschapjes.
Of even iedereen af gaan buurten , nee mensen komen maar hier thuis ik rij geen meter met dr.
Ik ben er de hele dag voor de honden tegenwoordig, en stel dat ik weer kan gaan werken ooit, dan moeten ze ook maar alleen blijven, geen idee anders, ja de kinderen ( maar die hebben er ook geen zin in om uit te gaan en zo) en tegen die tijd is de pup helemaal af getraind ( hoop ik haha)

Ik ken echt heel veel mensen waarvan hun hond echt lang alleen is, en het zijn allemaal heel sociale leuke beesten hoor, niks mis mee.
( Moet mijn pup EN ikzelf eerst nog leren)

Maarrrrrrrrrrrrr de pup van TS zal nooit zo lang alleen zijn begrijp ik toch?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:15

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:17

essiesilly schreef:

ik vind dat ook echt niet kunnen.Of ze moeten naar buiten kunnen,met schuilgelegenheid.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:59

laralangwals schreef:
NAIWHL schreef:
Ts, wat is precies de motivatie om voor een pup te kiezen?

Is dat omdat ze er zo lief uit zien? Want bedenk dan dat het maar een korte periode in verhouding van zijn/haar leven is.
En ondanks dat puppys er lief uitzien, kunnen het echte draakjes zijn. Onderzoeken met hun mond, jullue spullen ( schoeneb, tassen en alles wat je laat slungeren) kunnen ze kapot maken. Stoelpoten, noem het allemaal maar op. Dat kan je oplossen door een bench te kopen, maar om en pup na 2 maand lange dagen in een bench te stoppen ben ik geen voorstander van.

Ga naar een asiel en laat je informeren, ook honden die pup-af zijn, zijn vaak om voor weg te smelten. :-)

We kiezen een pup, omdat we het leuk vinden om hem op te voeden, ook moet hij met een kat kunnen samenwonen, dat kan je het beste vanaf pup aanleren. Het is leuk om hem op te zien groeien en eigenlijk gewoon alles

Maar wie voedt de hond dan op?
Dat is nog steeds de grote vraag.
Jij komt eigenlijk in het hele verhaal niet voor.
Het zijn je broertjes die je steeds naar voren haalt, die tijd hebben volgens jou.
En misschien af en toe een uitlaatservice of een buurman.
En je moeder is ook af en toe even in beeld.
Jij bent druk met school, vervolgopleiding, bijbaantje om het allemaal te kunnen betalen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:51

Inderdaad het moet natuurlijk dingen leren, zoals zit, blijf, af, nee en dat soort dingen. Wanneer ga je dat doen?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:17

Wat leuk dat jullie een hond willen en wat goed \dat je je er zo in verdiept :)

Ik heb de berichten door gelezen en ik persoonlijk zou jullie wens nog even uitstellen tot je beide broertjes op de middelbare school zitten. Dan weten jullie hoveel tijd het huiswerk in beslag neemt en de dingen naast school. Dan ben jij inmiddels overgestapt naar een vervolgstudie en je wilt er ook graag bij werken, dan weet ook jij hoeveel tijd er overblijft.
Ik zeg dit, omdat jullie nu al weinig tijd hebben, terwijl het nog een 'luizenleventje' is op de basisschool he..
Het is misschien niet het antwoord wat je graag wilt hebben en ook niet leuk en kan me dat helemaal voorstellen, maar ojee ojee, een hond kost zoveel tijd, hoe leuk ook..zelfs hier heb ik weleens een momentje dat ik denk, pff, even een dagje niet hoor.
Weet je hoe dat komt? Omdat wij een heel druk bestaan hebben, onze honden gaan overal mee naartoe en als dat niet kan, gaan we niet weg. We hebben veel ingeleverd aan tijd en uitjes voor onze honden en dat doen we met liefde. Net als kinderen in feite. Klinkt wat zwaar, maar als we geen tijd wilden of konden vrijmaken voor onze dieren, dan waren er gewoonweg geen dieren in huis.
Een feestje? Gezellig, maar we kunnen niet te lang, want we willen ze niet langer dan 3 a 4 uurtjes alleen laten.
Een dagje weg? In ons geval gaat dat niet, want degene die beloofden bij aanschaf op te passen, lieten het allemaal afweten toen ze eenmaal geen pup meer waren..toen was het opeens minder leuk en een verplichting.
Op vakantie gaan? Poeh, een hoop geregel, want we hebben 2 honden en het logeeradres kan niet met de ene hond wegens hun andere honden. Dus we moeten ze tijdens vakantie uit elkaar halen en ieder op een ander adres plaatsen..wat het voorplezier voor een vakantie al minder maakt en een hoop stress met zich meebrengt. Nu willen jullie maar 1 hond, maar bedenk goed, dat er eerst een vakantieadres moet zijn die echt vaststaat, voor jullie een vakantie kunnen boeken ipv vice versa (zoals helaas ook wel gebeurd).
Uit eten gaan op een door de weekse dag? Kan niet, want de hond heeft overdag al lang alleen gezeten ivm werk van je moeder en jullie bezigheden.
Het vergt veel planning en agenda's naast elkaar leggen en dat geeft helemaal niet, mits de tijd er maar is.

Onze hond is 6 maanden en nu begint 'de ellende' van het niet luisteren etc. Dus juist nu kost hij erg veel tijd, geduld en regelmaat en de opvoeding wordt erg op de proef gesteld, juist nu..want elke pup leert snel zitten en luisteren, maar zodra ze pup af zijn begint het pas.
Drie keer per dag uitlaten? Hier is dat te weinig met de 2 jonge honden hoor. Zij moeten beide minimaal 5 keer per dag naar buiten, hetzij het bos in, hetzij stokken gooien en spelen, hetzij tussen de paarden etcetc. Ze moeten hun energie kwijt, anders krijgen ze truucjes en gaan ze dingen verzinnen om hun geestelijke tekortkomingen en stimulans op een andere manier te stillen.

Ik heb nu de negatieve dingen opgenoemt he, maar je moet bij de aanschaf van een dier altijd verder kijken dan je neus lang is, hoe graag je iets ook wilt ;)

Zet bv eens een advertentie op MP, dat jullie op die en die dagen tijd hebben voor een opvanghondje en je graag de zorg die dagen op je wilt nemen, lekker wilt wandelen etc. Kun je eens uitvissen hoe het allemaal werkt en of het te doen is. Dan niet een periode van 3 weken, maar voor een half jaar bv, weer of geen weer, werk of geen werk, feestje of geen feestje..die dagen is die hond er. Mocht dan blijken dat je bv toch teveel om de hond heen moet plannen met dingen, danweet je dat het houden van een hond een belemmering kan zijn en worden.

Veel voorplezier..en oja, wat een ras betreft..een leuke kruising is ideaal, die zijn vaak wat makkelijker als eerste hond (althans, zo heb ik dat ervaren na meerdere honden, de rassen die ik gehad heb zijn stukken moeilijker dan de kruisingen). Tevens geen buitenhond, want een flat is een flat en de deur kan niet even open, zodat hij in de tuin kan ravotten en spelen. Dus een hond wat niet veel beweging nodig heeft en geen blafferd is (denk aan je buren), is aan te raden.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 09:54

Mijn moeder en ik gaan vanmiddag naar een dierenasiel om ons te laten informeren, en misschien hebben ze er ook wel hele leuke honden zitten!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:09

ook asielhonden kunnen hun plas niet ophouden van 7 uur s'ochtends tot vier uur s'middags

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:26

Ook bij een asiel zullen ze waarschijnlijk zeggen dat je situatie qua tijd niet ideaal is... Maar ben wel benieuwd !