Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Fjorj schreef:Ik heb er geen probleem mee als iemand 1x voor plezier een nestje fokt. Als nou de fokkers 2 nestjes minder per jaar zouden fokken.....
MyWishMax schreef:Fjorj schreef:Ik heb er geen probleem mee als iemand 1x voor plezier een nestje fokt. Als nou de fokkers 2 nestjes minder per jaar zouden fokken.....
De gemiddelde fokker fokt geen eens 2 nestjes per jaar. Sterker nog, de fokkers die ik ken (met stamboom en aangesloten bij de rasvereniging) fokken vaak niet eens 1 nestje per jaar. Daarbij zijn de stamboomfokkers niet degene die voor een overvloed aan honden zorgen, zoals Kamatz al uitlegt.
Ik ben niet tegen het fokken van kruisingsnestjes of gelegenheidnestjes, als er op afwijkingen getest wordt en er over het nest nagedacht wordt. Niet als er twee honden op elkaar worden gegooid omdat ze allebei zo schattig zijn en de eigenaar graag een pup van haar eigen hond wil. Het is natuurlijk leuk om een nakomeling te hebben, maar je hebt wel een verantwoordelijkheid naar de andere pups.
Van mij zouden de fokkers van de gelegenheidsnestjes net zo hard aangepakt mogen worden als dat de stamboomfokkers nu worden. Laat ze maar aansprakelijk gesteld worden voor de ziektes en afwijkingen die de pups krijgen.
kamatz schreef:Per jaar worden er 180.000 honden in Nederland geplaatst.
Van deze honden betreft het een aantal van 35.000 met stamboom, met andere woorden is dat nog geen kwart van de gehele populatie.
De rest van deze honden zijn dus van gelegenheidsnestjes, puppyfarms, oostbloklanden etc etc.
Wie zorgt er dus voor de vermeerdering?
kimmie261 schreef:nou..ik ken meer als genoeg stamboomfokkers die meer als 1 teef hebben,en dus ook zeer zeker meer nesten per jaar hebben liggen...
er is gewoon ook vraag naar niet stamboomhonden en ik zou ook graag een kruising willen hebben...ik ben juist heel blij met mensen die pretnestjes fokken