Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damelza

Berichten: 4690
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:11

Crista schreef:
We ondersteunen haar nu niet meer met de sjaal. Trap op en af doen we tillen... Dan ligt ze op een boxkleed en tillen m'n man en ik d'r in een soort hangmat van de trap af.

Ze weet al precies hoe en wat. Na het wandelen loopt ze meteen naar het kleed toe en gaat erop liggen en ligt ook netjes stil als we te trap op/af lopen!

Zie wel duidelijk dat ze links achter minder gebruikt dan rechts achter. Dus vanavond op de bank voorzichtig beetje bewegingsoefeningen gedaan en dat vindt ze prima.

Weet iemand hier of ik honingzalf op een wond met oplosbare hechtingen mag smeren? Of lossen de hechtingen dan sneller/te snel op?

Ennnn weet iemand heeeeel misschien een honden fysio in Zoetermeer?


Wij hebben Vetramil erop gesmeerd op aanraden van Putten!

Links en rechts zal daarna gedurende de revalidatie wel verschillen blijven laten zien, het ene moment gaat het rechterbeen heel goed en het andere moment het linkerbeen. Kleine tip van onze fysio, laat haar ook wisselend links en rechts van je lopen.

Maar wat gaat ze al goed zeg!

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:32

Crista schreef:
Ennnn weet iemand heeeeel misschien een honden fysio in Zoetermeer?

Niet in Zoetermeer, maar ik heb goede ervaring met dit zwembad in Ridderkerk http://www.zwemjehondgezond.nl/

paars

Berichten: 5645
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:35

Goh wat loopt ze al goed zeg!!
Komen goeie tips voorbij. Hopelijk met ups en een paar downs gaat de stijgende lijn door.
Leerzaam, had echt nooit gedacht dat het überhaupt kon, ze krijgen op deze manier dus echt een goeie kans op een pijnvrij bestaan.
Beterschap voor haar en sterkte met al jullie goeie zorgen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15955
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:28

Ceetje_bokt schreef:
Crista schreef:
Ennnn weet iemand heeeeel misschien een honden fysio in Zoetermeer?

Niet in Zoetermeer, maar ik heb goede ervaring met dit zwembad in Ridderkerk http://www.zwemjehondgezond.nl/

Dit is geen dierenfysiotherapeut.

Nyaleti

Berichten: 6345
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:50

Crista schreef:
Weet iemand hier of ik honingzalf op een wond met oplosbare hechtingen mag smeren? Of lossen de hechtingen dan sneller/te snel op?


Niks er op smeren zonder overleg met de arts want het kan invloed hebben op de wondgenezing, ook een simpele honingzalf.
Vaak wordt dat pas later geadviseerd, niet zo kort na de operatie al.

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:28

janderegelaa schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Niet in Zoetermeer, maar ik heb goede ervaring met dit zwembad in Ridderkerk http://www.zwemjehondgezond.nl/

Dit is geen dierenfysiotherapeut.

Zinvolle reactie, heeft TS echt iets aan. Jij weet wat Mara kan en doet?

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 18:19

Nyaleti schreef:
Crista schreef:
Weet iemand hier of ik honingzalf op een wond met oplosbare hechtingen mag smeren? Of lossen de hechtingen dan sneller/te snel op?


Niks er op smeren zonder overleg met de arts want het kan invloed hebben op de wondgenezing, ook een simpele honingzalf.
Vaak wordt dat pas later geadviseerd, niet zo kort na de operatie al.



Nee, doe ik ook niet zomaar hoor. Vandaag even contact gehad en inderdaad, nu nog even niks smeren. Want ho ingzalf maakt de huid zacht en soepel, waardoor alles juist los/open zou kunnen springen.
Als de wond straks dicht is hoef ik ook niet te smeren, want honingzalf werkt ook ontstekingsremmer, maar als het dicht is hoeft dat ook niet meer haha

Dierenarts had het ook over Moordrecht voor hydrotherapie. Ga van de week eens even bellen.

Vandaag had mevrouw wat minder zin om te lopen. Ze is heel erg bang voor vuurwerk, en je merkt toch dat je nu langzaam aan meer knallen gaat horen dus ze is nu buiten gewoon stuk minder op d'r gemak...

Krijgt ze al medicatie voor en ook een speciale halsband, maar ideaal is het niet...

Eten en drinken vertikt ze ook zelf te doen, dus nog steeds paar keer per dag met de hand brokken voeren en 3x per dag "soep" voor het vochtgehalte....

Qua lopen zie ik dat ze d'r lijf beter gebruikt wanneer ze rustiger loopt, dus dat proberen we nu ook beetje te reguleren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15955
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:24

Ceetje_bokt schreef:
janderegelaa schreef:

Dit is geen dierenfysiotherapeut.

Zinvolle reactie, heeft TS echt iets aan. Jij weet wat Mara kan en doet?

Ze kan in elk geval niet goed zien hoe het dier beweegt want ze heeft een dicht zwembad. Waarin ook alleen maar gezwommen kan worden en niet op een loopband in het water.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:29

Crista, zou het wellicht nog verschil maken hoe hoog haar voer-/drinkbanken staan?

Ik kan me van mijn hondje nog herinneren dat hij moeite had met diep bukken...

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:30

janderegelaa schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Zinvolle reactie, heeft TS echt iets aan. Jij weet wat Mara kan en doet?

Ze kan in elk geval niet goed zien hoe het dier beweegt want ze heeft een dicht zwembad. Waarin ook alleen maar gezwommen kan worden en niet op een loopband in het water.

Wel dus, want naast het zwembad heeft ze ook een hydroloopband. Misschien even goed kijken voor je commentaar geeft.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 19:53

Shirley schreef:
Crista, zou het wellicht nog verschil maken hoe hoog haar voer-/drinkbanken staan?

Ik kan me van mijn hondje nog herinneren dat hij moeite had met diep bukken...


Ze eet nog niet staand... Ze ligt de hele dag in d'r mand of op de kleed, alleen voor het uitlaten komt ze eruit...

Voeren en water geven doen we dus in d'r mand, want anders eet en of drinkt ze helemaal niet. En ze heeft het 1 dag wel zelf gedaan. Maar nu dus niet meer....

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:57

Jammer...dacht dat het misschien zou kunnen helpen.

Maar zolang ze maar eet!
Dat is het belangrijkste!

paars

Berichten: 5645
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:02

Mss nog een bijwerking van de pijnstillers?
Fijn dat jullie er iig iets in krijgen.
Bij mensen...kan er vanuit het bot ook nog wel eea aan bloedverlies zijn. Geen idee hoe dat bij honden zit. Maar het is best een ingreep geweest. Het is een enorme verandering in haar lijf qua bewegen dus dat ze haar rust pakt: prima. Mooie van dieren: ze zijn in het 'nu', dus ze luistert naar haar lijf ;-) . Kunnen wij mensen nog iets van leren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15955
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:09

Ceetje_bokt schreef:
janderegelaa schreef:

Ze kan in elk geval niet goed zien hoe het dier beweegt want ze heeft een dicht zwembad. Waarin ook alleen maar gezwommen kan worden en niet op een loopband in het water.

Wel dus, want naast het zwembad heeft ze ook een hydroloopband. Misschien even goed kijken voor je commentaar geeft.

Dan nog is ze geen fysio. Dit gaat niet over een verstuiking. Maar als je een klein budget hebt is het een alternatief.

Warboel
Berichten: 14719
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:23


grace1989
Berichten: 833
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:13

Op zich goed dat ze haar rust pakt voor haar herstel. Het is ook nog maar zo kort geleden.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 21:50

Gisteren een wat mindere dag... En dat kan en mag ook hoor. Maar heb het idee dat het meer komt omdat Lena heel bang is voor het vuurwerk....

Ze wil nu zelfs d'r vlees amper eten... Drinkt nog steeds niet zelf en wil het nu ook niet meer als dr vlees te nat is.
Dus vandaag maar aantal keren vocht in haar bek gespoten...

Vandaag 4 x 20 minutjes kunnen wandelen. Maar het kost wel heel veel moeite om d'r te overtuigen om naar buiten te gaan. Eenmaal buiten gaat het wel goed! Zolang er niet te veel knallen zijn.

Staartje gaat steeds ietsjes meer omhoog dus dat is een goed teken.

Ben met de metacam aan het afbouwen geweest afgelopen dagen.

Zit nu 3 dagen op 15 kg (ze weeg 25) en heb vandaag voor het eerst daarbij maar 2 pillen pijnstillers gegeven ipv 3. De slechte eetlust komt namelijk denk ik ook deels van die pillen pijnstillers.

Als het eenmaal donker is krijg ik d'r écht niet verder als het grasveldje aan de overkant. Dus we lopen momenteel smorgens heel vroeg, en dan op momenten dat het beetje rustig klinkt buiten...

2 januari ga ik even contact leggen met de fysio/hydro therapeut in Moordrecht, even inventariseren of ze over een weekje of 4 a 5 plek heeft.

Vandaag trouwens precies een week geleden dat ze is geopereerd! En tot nu toe kunnen we het af zonder kap oid. Vandaag even 2 uurtjes weg geweest en ze had een klein beetje aan de win gelikt, eigenlijk voor het eerst! Wat zelfs s'nachts blijft ze er tot nu toe vanaf.

Even kijken of ze er aankomende nacht ook vanaf blijft, anders moeten we tóch nog die kap gaan gebruiken vrees ik... Zal nu wel gaan jeuken, want het ziet er super goed uit, dus zal wel goed aan het genezen zijn...

Lukasje
Berichten: 11384
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:01

Meestal gaan ze likken en bijten na een paar dagen. Durf je dat aan om de kap er ganse nacht af te laten?

Vervelend dat de knallen het haar nu nog lastiger maken. Ik blijf duimen hoor !

Wispeltuur
Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 02:52

Zo vervelend als ze bang zijn voor het vuurwerk he, lastig is dat.

Wel even een tip in verband met het drinken. Wij hebben een senior thuis met nierproblemen en die moet dus een hoop extra drinken nog naast haar natvoer. Voor haar koken we gewoon schenkel/mergpijp/runderriblap/kippendij, dit doen we in een bakje en het word zo opgedronken 2x per dag. Vooral vet vlees wat je echt langere tijd laat koken doet het hier heel goed.

Laten we hopen dat ze zich snel beter voelt als het vuurwerk weer voorbij is. :)

paars

Berichten: 5645
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:44

Dat kl*te vuurwerk ook. Dat wordt de komende dagen vroeg opstaan en laat naar bed…
Of een stukje rijden met de auto naar een bos?
Mss heeft ze idd last van haar maag door de pijnstillers.
Je de omeprazol kunnen overwegen (even overleggen met een DA).
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/maag ... 0per%20dag.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 09:47

Zal vandaag eens kijken inderdaad of ik iets van schenkel of mergpijp kan vinden in de supermarkt.

Lukasje, vannacht gewoon kap af gehad en ze is niet aan de wond geweest. Was gisteren voor het eerst dat ze er beetje aan had gelikt toen we er niet waren.

Manlief is nu aan het lopen met haar. Ze had iets meer moeite me opstaan maar toen ze eenmaal stond ging ze wel weer goed.

We waren gisteren even bij mijn schoonouders, en Lena was mee. Hadden d'r boxkleed meegenomen om op te liggen, maar ze kon duidelijk d'r draai niet vinden!
Waar ze thuis de hele dag op d'r kleed (fatboy kussen) of in dr mand met traagschuim matras ligt, bleef ze nu steeds maar opstaan, stukje lopen, weer liggen, zitten, weer lopen enz.

Uiteindelijk 2 tuinstoelkussens gepakt en op elkaar gelegd met daar overheen haar kleed. Toen was het goed. Is blijkbaar toch nog te gevoelig om alleen op een kleed te liggen. Even iets om rekening mee te houden!

Lukasje
Berichten: 11384
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:52

Super hoor hoe jullie steeds observeren, luisteren en aanpassen!

Damelza

Berichten: 4690
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:11

Meestal na 1/2 weken willen ze wel aan de wond gaan zitten, dan is de meeste sufheid er ook uit. En door het genezingsproces en de hechtingen gaat het ook wat jeuken. Ons werd echt op het hart gedrukt dat ze er niet aan mocht gaan zitten, ook vanwege de bacteriën in de tong en de kans op ontstekingen.

Maar Jady vond de gewone kap echt vreselijk, ze zat ook heel vaak 'vast'. Maar met haar beschermkraag was ze heel content: https://www.medpets.nl/trixie-opblaasbare-beschermkraag . Had het idee dat dat ook nog best wel lekker lag voor haar. De momenten dat we dan met haar waren mocht ze hem gewoon af en dat ging prima.
Laatst bijgewerkt door Damelza op 30-12-23 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:30


Damelza

Berichten: 4690
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:34

Yes die inderdaad! Wat gek, had de URL gewoon gekopieerd. Maar heb hem even aangepast :)