Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie zouden doen in onderstaande situatie, hier komt ie:
Tijdens het uitlaten van je hond op een losloopgebied (die in jouw wijk zeldzaam zijn) kom je een tegenligger tegen met een hond. Je ziet elkaar op een afstand van 60 meter. De tegenligger had zijn hond al aangelijnd (uitrolriem) en met het zien van jouw (loslopende) hond zet hij zijn hond streng onder zijn appél.
Jouw hond loopt nog steeds los en is van het soort wat enthousiast reageert op andere honden, aangelijnd of niet.
Wat doe jij bij het naderen van deze tegenligger? - Je eigen hond zijn gang laten en dus aan die hond laten snuffelen etc. - Of je roept je hond bij je en zorgt dat hij niet naar die andere hond kan gaan.
En vooral ben ik benieuwd naar de reden van je actie in deze situatie.
[edit] Nog een optie erbij gezet.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-02-10 18:46, in het totaal 3 keer bewerkt
Stopcontact
Geplaatst: 14-02-10 18:42
Ik zou vragen of dat de hond wat doet..
denice
Geplaatst: 14-02-10 18:43
Bij me roepen? Denk niet dat hij dit zomaar doet..
ik zou mijn hond bij me roepen, omdat de tegenligger misschien niet voor niks die van hem strak bij zich houd..
berdien85
Geplaatst: 14-02-10 18:45
Hooi Magda
Ik zou m'n hond ook bij me roepen. Wat denice ook al zei: hij doet het vast niet voor niets.. En onze hond heeft al eens onder een agressieve hond gelegen, dus ik pas wel op!
Esther_r20
Geplaatst: 14-02-10 18:46
als eerste hond bij me roepen en aan de voet laten lopen. dichterbij gekomen vragen of de andere hond wat doet en of ze mogen spelen/ruiken/etc
De andere partij doet dit niet zomaar en jij moet ook je hond onder controle houden ookal is hij/zijn enthausiast.
Goof
Geplaatst: 14-02-10 18:46
zwelgje27 schreef:
ik zou mijn hond bij me roepen, omdat de tegenligger misschien niet voor niks die van hem strak bij zich houd..
Idem. Vind het vrij asociaal van mezelf als ik de mijne rond zou laten huppelen terwijl de ander (met een reden die ik niet weet) zijn hond wel kort bij zich heeft.
Ik heb er de optie "anders, namelijk..." nog even bijgezet.
R.X.
Geplaatst: 14-02-10 18:50
Ik lijn al mijn honden altijd aan als ik een hond zie die aangelijnd is. Vind het eigenlijk een soort van onbeschreven regel en vind het onfatsoenlijk om het niet te doen.
Thioro
Geplaatst: 14-02-10 18:50
Ik zou m'n hond ook bij mij roepen en op z'n minst aan de voet houden of anders aanlijnen.
Mijn hond is dan zelf niet van het sociale type dus bij haar heb ik niet het probleem dat ze naar andere honden gaat maar er is vast een reden waarom de andere aangelijnd wordt en ik vind het zelf nogal vervelend als ik in de knoop zit met m'n hond omdat een ander het niet nodig vind om z'n hond terug te roepen.
Ik zou ook mijn hond bij me roepen. De tegenligger zal heus niet zomaar zijn hond bij zich nemen ook al is hij aangelijnd...
Laika
Geplaatst: 14-02-10 18:58
Ik roep in dat geval ook mijn hond bij me. En de andere pak ik op (Een york die stokdoof is en altijd bij elke hond wil snuffelen ) Ook omdat ik er vanuit ga dat de ander niet voor niets aangelijnd is.
Ineke2
Geplaatst: 14-02-10 19:01
Ik zou mijn hond bij mij roepen en desnoods ook even aanlijnen. De tegenligger houd vast niet zonder reden zijn hond zo kort en streng onder appel.
Als ik die van mij los heb en ik kom iemand tegen die hem vast heeft, pak ik die van mij altijd vast. Mochten ze willen/kunnen spelen, kunnen ze dat altijd nog aan de riem doen. Die van mij kan overigens ook een monster aan de riem zijn, en ik vind het zelf altijd vreselijk irritant als ik aan het worstelen ben om die van mij een beetje rustig te houden, en iemand anders zijn hond komt dan op zijn dooie gemakje aan mijn hond snuffelen. Dan wordt hij ook echt gewoon weggestuurd..
No_worries
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)
Geplaatst: 14-02-10 19:05
Ook bij me roepen en aanlijnen. Net als de meeste anderen ga ik er vanuit dat diegene zijn hond niet voor niets aanlijnt. Als iemand mijn hond gezien heeft en zijn hond juist loslaat, mag de mijne ook los aangezien ik dan vermoed dat het wel vertrouwd is. Net als Pluttersput vind ik het overigens zelf ook vervelend als ik mijn hond netjes vast heb (en netjes kost best wat moeite met zo'n flierefluiter als die van mij) en een andere hond loopt er vrolijk los omheen te dartelen.
delerium
Geplaatst: 14-02-10 19:07
Ik roep de mijne absoluut bij me. Weet dat ze niets doen maar ik weet de reden van de ander niet dat hun hun hond wel aanlijnen. Maar welke reden ze ook hebben; de reden zal er niet voor niets zijn en ik laat niet mijn honden die reden ondermijnen.
sunny_l0ve
Geplaatst: 14-02-10 19:43
Ik lijn mijn honden ook altijd aan als die ander het ook heeft. Zoiezo zou ik het doen als het onbekende hond is, ik weet van mijn eigen hond nooit hoe die zal reageren op een bepaalde hond. Hij is nogal kieskeurig en kan dan nog wel eens lelijk doen. Het valt me trouwens op dat veel mensen het niet doen, ik had het een tijdje terug ook, toen had ik mijn hond aangelijnd i.v.m. met zijn pesthumeur, en toch lieten mensen hun honden er op afgaan. Nu zie ik dat 2 mensen dat ook hebben gestemd, maar wat is de reden erachter? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Ik roep haar altijd bij me als ik zie dat mensen hun hond aangelijnd hebben. Ik lijn haar namelijk ook altijd aan als ik een loslopende hond zie die ik niet ken. Dit omdat mw graag andere honden uit de weg gaat, en als ze dan achter haar aan blijven lopen begint ze te grommen en schijnhappen.
Maar helaas maak ik in meer dan de helft van de gevallen mee, dat andere mensen hun hond gewoon niet terugroepen. Of als onze hond uitvalt zeggen: ow maar dat is niet erg hoor, daar leert ie van. Ik WIL het gewoon niet!! Ik wil niet dat mijn hond zich genoodzaakt voelt om zo te moeten reageren...
Azmay
Geplaatst: 14-02-10 19:48
Mij is geleerd dat het een fatsoensregel is dat je je eign hond aanlijnt als de andere hond ook aangelijnd is. Ook voorkomt het een boel narigheid. Als de andere hond los is laat ik onze poedel ook gewoon los.
siskeh
Geplaatst: 14-02-10 19:51
Ik zou haar los laten lopen, waarom: Ik ben al zo vaak in de problemen gekomen door mijn hond aan te lijnen In het bos(officieel geen losloopgebied) zijn er erg smalle paadjes. En als ik dan mijn hond aanlijn voor een tegemoetkomende hond moet mijn hond langs die hond. Als ik haar los zou laten en ze vertrouwd de hond niet(wat ze prima in kan schatten blijkbaar) zou ze in de bosjes springen( minstens 5 meter afstand houden) en zodra we voorbij zo'n hond zijn springt ze weer op het pad. Als ik haar aanlijn en het is wel een "heftige" hond die niet voor niets is aangelijnt loopt mijn hond langs die hond om vervolgens een snauw te krijgen, in de braamstruiken te vliegen, met baas er ongeveer achteraan..
Dit is meerdere malen gebeurt, en vervolgens heb ik haar gewoon maar los gelaten, veel minder stress, voor mij+hond en voor tegemoetkomende eigenaar+hond.
Ik kom trouwens ook heel veel( de meeste eigenlijk) honden tegen die bananen in hun oren hebben als ze iemand anders tegen komen, dan heeft aanlijnen sowieso geen zin..
Mindfields
Geplaatst: 14-02-10 19:53
Ik vraag altijd of ik de mijne aan moet lijnen. Vertrouw ik het sowieso al niet dan lijn ik ze gewoon alvast aan. Verder kijk ik zelf ook naar de lichaamstaal van de andere hond om in te schatten of hij die van mij als bedreiging ziet of dat hij denkt hey gezellig andere hondjes. Mijn honden reageren altijd veel heftiger op andere honden als ik ze aangelijnd heb dus ik geef de voorkeur aan het los laten lopen maar soms kan dat niet.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 14-02-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Ladygiroc
Geplaatst: 14-02-10 19:53
Vaak ben ik degene die m'n hond aangelijnd heb als ik andere honden tegenkom. Mijn hond houdt niet van iedere hond en heeft duidelijke voorkeur. Als mijn hond aangelijnd is en er komt een andere hond aan gehuppeld die los loopt ben ik daar zelf niet blij mee omdat ik weet wat mijn hond doet als hij aangelijnd is, dan kan hij een tikkeltje agressief zijn..Als een ander niet de moeite neemt om z'n hond aan te lijnen en mijn hond zou uithalen is dat vervelend maar niet mijn probleem. (heb geen grote waakhond hoor, vuilnisbakkie maat jack russel)
Charlie_P
Geplaatst: 14-02-10 19:54
Ik heb 1 van mijn honden altijd aangelijnd, omdat hij het heel vervelend vindt als er honden naar hem toekomen en dan niet altijd lief is. En ik erger me er kapot aan als mensen hun hond dan niet bij zich houden. Sommige honden zijn dan ook nog vreselijk opdringerig....en die baasjes maar roepen: Hij doet niks hoor
LDRD
Geplaatst: 14-02-10 19:54
Ik vind het zeer onplezierig wanneer mensen hun hond niet aanlijnen. Als hun hond niet naar de mijne komt dan kan ik er nog mee leven, maar ik sta niet in voor de gevolgen als ze wel bij mijn hond komen.