Kat, krabpaal of mat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 18:42

Hoi bokkers

Mijn mama en ik zijn ons rustig aan het oriënteren om een katje te adopteren uit een asiel. We gaan dit weekend wat spulletjes inkopen maar nu vroegen we ons af wat het beste is. Een krabpaal of een krabmat? Wij hebben met de vorige katten die we hadden enkel een krabpaal gehad, wie heeft er ervaring met een krabmat en kan ons helpen?

Edit: kat heeft plaats genoeg, plankjes etc. om hoog te zitten.
Laatst bijgewerkt door Luca03 op 19-10-16 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:48

Die van mij vind krabpalen niks en is fan van de kartonnen krabplanken. Dus die heb ik altijd. Geeft wel wat troep maar sloopt verder (bijna) niks gelukkig

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:49

Waarom niet allebei? Je kent die kat nog niet, haal gewoon verschillende dingen in huis en dan merk je vanzelf wel wat hij leuk vindt.

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:49

Sommige willen een mat, andere een paal.. Als je een krabpaal koopt, koop er dan wel één waar de kat zich languit aan kan uitrekken en krabben.. Dus dat zijn echt de grote en niet zo'n klein dingetje, daar doen ze echt niets mee..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:49

Mijn huidige kat kwam met zijn krabpaal bij mij wonen, zo'n ton waar hij ook op en in kan. Ik heb hem er in anderhalf jaar hooguit drie keer aan zien krabben, hij leeft zich vooral uit op de (deur)matten in mijn huis. Met name kokosmatten zijn favoriet.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:50

En die van mij gebruiken ze beiden met enthousiasme. Ze worden ook allebei anders gebruikt, de paal echt voor de voorpoten, maar de plank ook voor de achterpoten :+
Maar favoriet blijven toch altijd de krabpalen waar ze ook op en in kunnen.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:51

Leuk een nieuwe kat uitzoeken! Inderdaad allebei. Hoe meer hoe beter, katten vinden het fijn om overal te kunnen krabben. De ene houdt er van om verticaal te krabben, de andere horizontaal of allebei! Bij zooplus kan je goedkoop krabkartonnen halen. Kan je ook nog eens afwisselen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 19:18

Katje komt uit een gast gezin dus ik kan vragen wat hij het fijnste vindt bedenk ik mij net. Toch fijn om wat ervaringen te horen!

kiimberley
Berichten: 365
Geregistreerd: 21-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:22

Mijn katten gebruiken de kattenpalen veel, daar zijn ze mee opgegroeid bij hun vorige baasje. De deurmat en het vloerkleed worden ook veel gebruikt.

juliar99

Berichten: 227
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Meppel

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:29

wij hebben beide, en beide worden ze veel gebruikt!! (=

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:21

Sommige katten krabben liever horizontaal de ander liever verticaal. Voor de horizontale krabber ga voor een kokosmat vinden heel veel katten echt heerlijk (zelfs onze kat die graag verticaal krabte)

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 00:19

katten gaan graag de hoogte in, dit geeft hun een beter overzicht en voelen ze zich veiliger. Zorg er voor dat een kat dus altijd hogerop kan komen. Ik heb 1 grote krabpaal, 2 krabtonnen en de mogelijkheid om boven op de ijskast te zitten, en ze maken van alles heel goed gebruik! Gelukkig :') Als er een doos is vinden ze het ook leuk maar ben al blij dat ze ook de aangeschafte spullen gebruiken lol :)) zorg dus voor een hoge en stevige paal met eventuele schuilmogelijkheid./

Bijv:

Afbeelding

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 00:46

Wij hebben een krabpaal (een grote en een kleine) + een krabmat in huis, alle drie worden ze fanatiek gebruikt!

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:36

Niet allemaal Lifaya, je hebt echt hoogtekatten en grondkatten. Onze ene dame wil constant overal op, koste wat kost, of het nou kan of niet. Terwijl onze andere dame daar echt niks om geeft, zij zal zich ook altijd verstoppen op een grondlocatie, als ze iets spannend vind. Die klom nooit hoog in de paal, maar ligt het liefst op de bank!

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:51

Mijn ene kat gebruikt de krabpaal, maar die gaat erbij liggen en slaat dan alle 4 zijn klauwen in zo'n paal. Mijn andere kat heb ik nog nooit bij de krabpaal gezien, maar die is gek op de kokosmatten. Helemaal uitgerekt krabben zie ik hem in huis niet zo vaak doen. Wel eens buiten bij de appelboom.

Krabpaal is sowieso een goed idee om de kat een eigen plekje te geven. Die van mij staat voor het keukenraam bij de verwarming. Groot succes.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:38

Wij hebben nu drie grote krabpalen en twee van die kleine krabbomen. Ze worden fanatiek gebuikt! :j

Zelfs de krabpaal van vier jaar oud en versleten versleten is staat nog op zolder. Hij ziet er echt niet meer uit, maar nog steeds krabben en plukken ze er graag aan.

Op zolder stoort die mij verder niet, dus ik laat hem lekker staan.

JackyCS

Berichten: 97
Geregistreerd: 31-03-14
Woonplaats: prv. Groningen

Re: Kat, krabpaal of mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:07

Ik zou ze zelf de keus geven.
Een plek waar ze tegen aan kunnen krabben en een mat waar ze op kunnen krabben.

Wij hebben beide en de matten liggen op de plekken waar de katten vaak liggen.
Werkt perfect.

Voor de rest, dozen vinden ze vaak veel leuker dan een super dure krabpaal.
Ennnn als hij/zij eenmaal naar buiten mag zal hij/zij buiten zijn vertoeven ook wel vinden.