Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:55

Hebben we die Cesar ook niet meer nodig :D

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:12

Paperboy schreef:
Johanna59 schreef:
Ben van mening, dat heel veel mensen, helemaal geen hond zouden moeten hebben. Ze gaan er mee om, alsof het kindjes zijn. Laten ze likken, krijgen lekker. Brrrrr. En dan vooral mensen met kleine hondjes. Word er eng van. Honden zijn honden. Of ze nu groot of klein zijn. En ja, ze moeten luisteren. Ik ben de baas en niet zij. Ze mogen niet blaffen in de tuin. Niet als ik er mee loop. Hun behoefte doen, daar waar ik het goed vind. En echt niet trekken aan de lijn. Een ferm nee en een fysieke correctie, zorgen hiervoor. Spelen met elkaar is oke, maar ze moeten stoppen, als ik vind dat het genoeg is. Ze hebben gewoon een honden leven.



Brrrrr.....wat versta jij onder een fysieke correctie???


Een korte ruk aan de lijn. Of een correctie in de nek, zodat de aandacht weer bij mij is. Maar ze begrijpen mijn nee behoorlijk goed. Kwestie van opvoeden.
Kinderen moeten toch ook luisteren? Ik hoefde ze eerder maar een blik toe te werpen en ze wisten al dat ik het meende. Zelfs mijn kat weet, als ik zijn naam en nee zeg, dat hij dat wat hij op dat moment doet, niet mag!

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:20

Paperboy schreef:
Johanna59 schreef:
Ben van mening, dat heel veel mensen, helemaal geen hond zouden moeten hebben. Ze gaan er mee om, alsof het kindjes zijn. Laten ze likken, krijgen lekker. Brrrrr. En dan vooral mensen met kleine hondjes. Word er eng van. Honden zijn honden. Of ze nu groot of klein zijn. En ja, ze moeten luisteren. Ik ben de baas en niet zij. Ze mogen niet blaffen in de tuin. Niet als ik er mee loop. Hun behoefte doen, daar waar ik het goed vind. En echt niet trekken aan de lijn. Een ferm nee en een fysieke correctie, zorgen hiervoor. Spelen met elkaar is oke, maar ze moeten stoppen, als ik vind dat het genoeg is. Ze hebben gewoon een honden leven.



Brrrrr.....wat versta jij onder een fysieke correctie???

Precies wat ik ook dacht! Iedereen wil een hond die luistert, zich netjes gedraagt en niemand anders lastig valt. De grote vraag is hoe krijg je dat voor elkaar? Ga je voor de slipketting, voor het koekje, voor de leiderspositie of pik je uit alle mogelijkheden dat wat voor jou en je hond werkt?

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:33

Paperboy schreef:
Ik hoef niets uit te leggen. En de zender gaat hier direct om als die man op tv is.

Misschien is dit gedrag voorkomen nog wel beter.......dus dat mensen ook alleen honden nemen als ze zich goed hebben voorbereid, zich hebben laten informeren in het ras. Dat mensen weten dat honden heel veel tijd in beslag nemen, geduld vragen en liefst een goede cursus nemen. Dat fokkers (heb zelf gefokt) de tijd nemen om hun aspirant puppykopers goed te selecteren, voor te lichten en voor te bereiden op wat een hond nemen inhoud. En ook mensen weigeren die niet geschikt zijn voor een hond ipv aan de centjes te denken. Wie weet zijn er dan wel ineens veel minder "probleemhonden".


Dat ideale beeld is behoorlijk onwerkelijk. Zo zal het nooit gaan... helaas. Dan zijn Cesar Milan, Colleen Steckloff, Cheri Lucas en al die andere trainers niet meer nodig. De dag op welke dat wel gebeurt, dans ik op de tafel.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:36

Tja in een ideale wereld zouden mensen zich voor ze wat dan ook aanschaften (of op de wereld zetten) wel even in het onderwerp verdiepen.

Maar we leven niet in een ideale wereld, misschien maar goed ook want zo valt er tenminste nog iets te leren.


@Annelies; in principe is bij clicker training 'nee' geen vereiste, ongewenst gedrag kun je gewoon negeren en als het nodig is een ander (niet verenigbaar) gedrag aanleren. Maar als een hond of paard van mij helemaal de verkeerde richting uit gaat dan wat ik voor ogen had dan zeg ik nog wel eens 'nee' dat klinkt dan net als dat ik nee zou zeggen als een kind aan me vraagt: "is één plus één drie", "nee"? Met nee bedoel ik dus; probeer nog eens iets anders te verzinnen, misschien heb je het dan goed.

In tegenstelling tot het 'nee' met een ondertoon van 'anders zwaait er wat'. In dat geval zal een dier of mens namelijk weinig initiatief tonen om iet anders te laten zien. Het leermoment zit hem ook bij een slipketting in het moment na de ruk, waarin de hond alsnog meeloopt. Díe beloning (in de vorm van een blije eigenaar of een slappe riem) is het moment van leren. Als je dat weet, waarom dan nog een ruk? Een hond die zonder ruk beloond wordt voor volgen doet het ook (mits je een beloning kiest die de hond ook echt de moeite waard vind).

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:38

feitelijk zit het hem al in de vraagstelling.

Wil je je hond het trekken aan de riem afleren of
wandelen aan een slappe riem aanleren?

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:03

Een gewone halsband doet meer zeer dan een slipketting.
Een gewone halsband drukt namelijk de keel dicht. Dat doet een hond goed zeer en gewenning treed zeer snel op.

een slipketting bootst een beet van een moeder of leider na, mits je de slipketting als een P om de hals legt. 1 ferme correctie helpt beter dan al die kleine trekjes hoor.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:06

HummerTime schreef:
Een gewone halsband doet meer zeer dan een slipketting.
Een gewone halsband drukt namelijk de keel dicht. Dat doet een hond goed zeer en gewenning treed zeer snel op.

een slipketting bootst een beet van een moeder of leider na, mits je de slipketting als een P om de hals legt. 1 ferme correctie helpt beter dan al die kleine trekjes hoor.


http://www.hondentrainingen.nl/slipketting/

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:13

Onze kreeg als pup geleerd naast ons te lopen zonder riem, bij commando mocht die 'los' (en dus op aftand gaan, van het pad af, een stuk vooruit) en bij commando moest die ook weer aan voet, dit werd geleerd met pensknookjes (van die kleine snoepjes), vond die lekker.
Nu die wat ouder is loopt die met slipketting, moet aan voet, als hij erg afgeleid is (lees: gefocust op een dier, persoon) krijgt die een kort rukje aan de ketting, is gelijk weer terug bij mij en zijn wandeling. Geen geweld, geschreeuw (zoals ik vaker zie in mijn omgeving), gewoon een kort rukje. Is snel, duidelijk en effectief. Vaak hoef ik mijn hand maar iets op te tillen en kijkt die weer voor zich. Hond is niet bang, niet gespannen, geen negatief gevoel dus imo ook gewoon geen probleem.

Waarom een dier laten denken en 'nee' zeggen om ze vervolgens te laten uitvogelen wat wél goed is? Direct 'zeggen' "Dit vraag ik en dit is wat jij dan moet doen" is toch voor beide veel beter te begrijpen, of zie ik het nu verkeerd?

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:14

sallandval schreef:
HummerTime schreef:
Een gewone halsband doet meer zeer dan een slipketting.
Een gewone halsband drukt namelijk de keel dicht. Dat doet een hond goed zeer en gewenning treed zeer snel op.

een slipketting bootst een beet van een moeder of leider na, mits je de slipketting als een P om de hals legt. 1 ferme correctie helpt beter dan al die kleine trekjes hoor.


http://www.hondentrainingen.nl/slipketting/



Daar staat het ook he, VERKEERD GEBRUIK van een slipketting. Slipketting in een P gelegd grijpt in in de nek.

Zie het maar als een slofteugel, je kunt ermee omgaan of niet ......

Sterker nog als onze hond de SLIPKETTING ziet wordt ie helemaal gek, want dat betekend spelen, uit etc.
Maar wat onze instructeur zei ooit, men komt op cursus, maar het is de baas welke opgevoed dient te worden, niet de hond die kent alles, maar heeft leiding nodig.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:22

nonskagek schreef:
Dat jij je daarop aangesproken voelt, moet je zelf weten :) Hoe ik dat kan stellen? Ervaring. Vaak weten mensen gewoon niet hoe het moet. De hond doet alles voor het voer, let niet meer op de energie en de bedoelingen van de mens. Ik zeg niet dat voerbeloningen slecht zijn. Voer als geur gebruiken kan bij veel honden ook een hulpmiddel zijn. Maar ik blijf erbij: bij voerbeloningen doet de hond het voor het eten, en niet voor de leider.



Een hond (en elk ander dier) doet het niet voor de leider, een dier doet iets wat hem het beste oplevert. Geef jij een hond een trap omdat ie niet gaat zitten, dan gaat ie niet zitten omdat ie het voor de leider doet, maar omdat ie liever zit dan dat ie nog een trap krijgt. En honden kunnen heel enthousiast werken zonder dat je het idee hebt dat je hem echt beloond, maar een hond kan het ook doen omdat hij genoeg voldoening krijgt uit het werken. Het gaat allemaal over motivatie van het dier zelf, en dáár moet je juist op in spelen.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:27


HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:36

Hoe wil je corrigeren, met een vaste halsband waar je lekker een ruk aan geeft en heerlijk de luchtpijp dichtdrukt ? Immers je TREKT aan de riem, dus de halsband drukt van ONDEREN op luchtpijp ? Is geen hogere natuurkunde voor nodig hoor. Zal jullie een riempje om je keel doen die niet dynamisch is en daar steeds aan trekken, kijken of jullie je luchtpijpje nog lief vinden.

Een slipketting grijpt in in de NEK !! Knijpt de ketting de keel af, tja, dan snapt de gebruiker niet hoe een hond op een nette manier te corrigeren...

Bij officiele wedstrijden moet een slipketting. Ik ben tegen sporen, waarom moet men deze aan vanaf de M ? Kan men niet zonder ?

Lijkt me hetzelfde.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:44

Maar je corrigeert ook niet, je leert de hond aandacht voor jou te hebben. Je doet niets met de lijn of halsband. Je begint met aandachtsoefeningen als bijv. "let op", en koppelt dit aan iets lekkers. Langzaam breid je dit uit naar wandelen met aandacht, op een gegeven moment is een "let op" genoeg om de aandacht te krijgen van de hond. Op een gegeven moment is wandelen met aandacht voor jou de normaalste zaak van de wereld voor de hond, waarom zou hij gaan trekken als het bij jou altijd een feestje is. Immers aandacht voor jou levert regelmatig iets lekkers, een aai, of even spelen aan de lijn op (net wat voor jou hond de grootste beloning is). Correcties zijn helemaal niet aan de orde....

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:45

Waarom zou ik een ruk willen geven aan een hond? Alleen om te corrigeren? Dat zie ik al vaak genoeg om me heen en 't werkt niet... (mijn eigen hond trekt amper, is gewoon gelukt met voerbeloningen en omdat ze doorhad dat er een stop zat op de flex, sindsdien weet ze precies tot hoever ze kan lopen). En er bestaan natuurlijk tuigjes, dan is er ook geen pijn aan de nek.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:50

Ik snap het ook niet; mensen zeggen: 'Ik geef geen beloning in de vorm van voer omdat ze dan daar teveel gericht op zijn' Geef jij een ruk aan de riem dan zal je hond wellicht niet meer trekken maar dat is niet omdat hij het voor jouw doet, of dat ie dan wel op jouw gefocussed is, hij trekt niet meer omdat hem de pijn in z'n nek hem niets oplevert en de motivatie hoger is om dan niet te trekken. Geef je een te kleine ruk waar de hond niet zoveel last van heeft gaat ie alsnog door met trekken omdat dat toch meer voldoening geeft...

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:59

Voerbeloning wil ook niet zeggen dat ik met zakken vol voer rond loop. Mijn pup krijgt nog heel veel beloning met voertjes, zodra hij de bedoeling snapt ga ik interval belonen. Dat maakt het spannend voor hem. Uiteindelijk zal ik die interval blijven gebruiken alleen iets minder snel opvolgend, de ene keer wel wat lekkers de ander keer een aai. Als mijn honden komen als ik roep krijgen ze altijd een aai of iets lekkers en dat werkt super! Met mijn paard werk ik aan de hand op precies dezelfde manier, doet hij de travers goed dan krijgt hij iets lekkers. Hij doet keihard zijn best omdat hij weet dat het hem iets lekkers oplevert, soms een aai en enthousiast "goedzo", en soms een lekker brokje!

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:00

Citaat:
Daar staat het ook he, VERKEERD GEBRUIK van een slipketting. Slipketting in een P gelegd grijpt in in de nek.

Zie het maar als een slofteugel, je kunt ermee omgaan of niet ......

Sterker nog als onze hond de SLIPKETTING ziet wordt ie helemaal gek, want dat betekend spelen, uit etc.
Maar wat onze instructeur zei ooit, men komt op cursus, maar het is de baas welke opgevoed dient te worden, niet de hond die kent alles, maar heeft leiding nodig.


Geheel mee eens. Waarom doet iedereen of een slipketting een martel werktuig is? Het gaat immers om correct gebruik.
Al mijn honden hebben een slipketting (gehad). En nergens problemen mee..

Hhilde

Berichten: 7443
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:01

HummerTime schreef:
Sterker nog als onze hond de SLIPKETTING ziet wordt ie helemaal gek, want dat betekend spelen, uit etc.

Jup... Gewenning treed zeer snel op.

Wat ik zo bijzonder vind, iedereen roept hier dat je met een slip maar een of twee keer hoeft te corrigeren, dus is het niet zo erg en werkt het. Alleen niemand die dat zegt is gestopt met de slipketting, al die honden hebben hem nog om. Dus.... Zo goed werkt het blijkbaar niet. Laat de excuusjes maar weer komen nu :')

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:08

Ik zou niet weten waarom die een andere riem om moet? Net zo goed als je een 'gewone' lederen halsband om heb, verwissel je die ook na een tijd? Dit is voor mijn hond ze gewone halsband. En als ik hem nodig zou moeten hebben, hangt die eraan. Het heeft verder toch geen hinder?

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:31

Hhilde schreef:
HummerTime schreef:
Sterker nog als onze hond de SLIPKETTING ziet wordt ie helemaal gek, want dat betekend spelen, uit etc.

Jup... Gewenning treed zeer snel op.

Wat ik zo bijzonder vind, iedereen roept hier dat je met een slip maar een of twee keer hoeft te corrigeren, dus is het niet zo erg en werkt het. Alleen niemand die dat zegt is gestopt met de slipketting, al die honden hebben hem nog om. Dus.... Zo goed werkt het blijkbaar niet. Laat de excuusjes maar weer komen nu :')

Onze hond draagt hem niet altijd dus die stelling gaat niet op ;) Of wil je dit ook beweren over een lederen halsband?? Onze hond loopt in 90 procent van de gevallen los. Daarbij is hij uiterst sensibel, een regelrecht mietje zeg maar, als je die pijn doet komt ie never nooit meer bij je in de buurt!!! Alles wat eng is en waar ie bang voor is kruipt hij voor weg, dus als die ketting zo erg was, bleef hij echt wel uit de buurt!

En wij hebben wel geen labrador, maar laat ik voor de fun ook nog eens met een linkje strooien :D
http://labradornet.com/trekken_riem.html

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:35

Het interessantste van dergelijke topics, maar op den duur ook wat vervelend, is hoe religieus mensen worden over "hun" trainingsmethode....

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:38

Kuggur schreef:
Het interessantste van dergelijke topics, maar op den duur ook wat vervelend, is hoe religieus mensen worden over "hun" trainingsmethode....


Amen.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:04

áls ik een hond hier krijg die trekt dan krijgt deze gewoon een slipketting om,meestal na 1x corrigeren trekken ze nooit meer,sommige volhouders hebben 2x nodig...

verder hebben ze nooit riemen om,en als ik wel ergens heen ga waar ze een riem nodig hebben (bv dierenarts) dan hebben ze een gewone halsband om,of een "touwtje" bandje...

verder worden honden hier nooit beloond met voer...ik beloon alleen met woorden en stem.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:08

Zo, wij zijn weg... Trainen met de hond bij Slooijer http://www.hondenhotel-slooijer.nl/hondenschool Tijdelijk in Hellendoorn, dit even voor de slimmerikken die opmerken dat de training pas in januari begint ;)

Ben heel benieuwd hoe het topic verder gaat. Wees lief voor elkaar mensen en onthoud dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden ;)

:evaw: