Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:30

anneliesdj schreef:
En wat is volgens jou dan het woord NEE voor de hond?


Een neutrale stimulus in feite (het woord an sich zegt de hond niets).

Voor mijn honden betekent het "doodlopende weg, dit gedrag gaat je niets opleveren"

Bij sommige honden betekent het "als je nu niet stopt dan krijg je daar spijt van", de hond kan dan dus in elk geval nog kiezen om te stoppen.

En bij veel honden is het een woord dat meestal tijdens een straf (en dus niet vóór de straf) wordt gegeven en dus gekoppeld is aan "auw".

Hhilde

Berichten: 7442
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:30

crystal1 schreef:
Verdiep je eens in cesar millan...

Jij bent de leider, vanaf het moment dat je de deur uitloopt.
Gaat de hond de ene kant op ga je de andere kant op. Hou de lijn niet te lang.
Korte correctierukjes, lijn ontspannen als ze reageren.

Verdiep je eens in Cesar Millan. Daar staat dat je het thuis allemaal niet moet proberen zonder gedragstherapeut er bij.

Hhilde

Berichten: 7442
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:32

Nimfee schreef:
Mijn hond trekt ook niet, daar heb ik Cesar Millan nooit voor nodig gehad. Gewoon mijn eigen intuïtie gevolgd.

Mijn hond trekt wel. En ik ben te lui om het hem af te leren :')
Een probleem is pas een probleem als de eigenaar het erkent als probleem.

crystal1
Berichten: 283
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:32

Hhilde schreef:
crystal1 schreef:
Verdiep je eens in cesar millan...

Jij bent de leider, vanaf het moment dat je de deur uitloopt.
Gaat de hond de ene kant op ga je de andere kant op. Hou de lijn niet te lang.
Korte correctierukjes, lijn ontspannen als ze reageren.

Verdiep je eens in Cesar Millan. Daar staat dat je het thuis allemaal niet moet proberen zonder gedragstherapeut er bij.


Je kan er kleine dingen uit nemen , in de gevaarlijke situaties moet je het met een professioneel iemand er bijdoen.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:36

Hhilde schreef:
Nimfee schreef:
Mijn hond trekt ook niet, daar heb ik Cesar Millan nooit voor nodig gehad. Gewoon mijn eigen intuïtie gevolgd.

Mijn hond trekt wel. En ik ben te lui om het hem af te leren :')
Een probleem is pas een probleem als de eigenaar het erkent als probleem.


Klopt. Mijn hond schooit vreselijk, en ik vind het alleen maar leuk :o Maar als iets een probleem is, dan zorg ik er wel voor dat ik het gedrag op een leuke manier kan ombuigen.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:38

Nimfee schreef:
Ik snap gewoon niet waarom mensen een slipketting willen gebruiken... Ik wil gewoon een leuke vertrouwensband hebben met mijn hond en de leukste manier om haar iets aan te leren is als ik haar enthousiast kan krijgen om datgene aan te leren. Daar horen rukjes, correcties en straffen niet bij. Want dat maakt het niet leuk om iets aan te leren. Een hulpmiddel zou in het laatste geval gebruikt moeten worden als al het andere niet blijkt te werken. Overigens leert mijn hond toch echt veel sneller van een beloning dan van een correctie/straf, omdat ze dan weet voor welk gedrag zij beloond wordt en zal het dan vaker dat gedrag laten zien. Of ze dat nu doet om een snoepje of om mijn aandacht, interesseert mij niks, zolang zij het maar naar d'r zin heeft (en ik ook).

Cesar Millan vind ik drie keer niks. Het enige wat ik goed vindt, is dat je rustig en kalm moet zijn. Als ik ongeduldig wordt, dan doet mijn hond niks meer. Maar voor de rest kan ik niks van hem leren. Al die gekke regels dat een hond niet voor je mag lopen en dat fysieke aanraken, nee bedankt. Ik ben door Cesar juist een tijd heel onzeker geweest omdat ik dacht alles verkeerd te doen en mijn hond rete dominant zou zijn (want ja, ze gaat als eerste de deur uit, krijgt ook wel eens als eerste haar eten, ze loopt voor mij uit tijdens het wandelen en ligt op de bank). Maar ik kan er gewoon niet bij dat een hond dominant zou zijn of de leiding over je zou nemen als hij voor je loopt. Dus ik geloof er niet zo in. Je hebt psychisch overwicht of je hebt het niet.


Hier kan ik het alleen maar helemaal eens zijn!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:04

nonskagek schreef:
Esther schreef:
Het leren lopen aan een slappe lijn leer ik honden (en baasjes) aan door voordat de hond trekt al de aandacht van de hond te vragen. Die aandacht bouw je dan pas voor pas uit tot de hond gewoon meeloopt zonder trekken. Het is dan ook belangrijk dat je de hond nooit laat bepalen waar er gesnuffeld, geplast oid wordt zonder een 'vrij' commando. Als dat klaar is weer een 'volg' commando. Of nooit laten snuffelen/plassen aan de lijn, maar los laten als ze mogen doen wat ze willen, maar dat kan niet overal en met iedere hond natuurlijk.

Mijn herplaatshonden trokken ook aan de lijn met lopen. Door stilstaan, omdraaien en een aandachtscommando lopen ze nu netjes mee aan een slappe lijn. Daar heb ik oa voerbeloning voor gebruikt, het aandachtscommando heb ik met de clicker aangeleerd. Het teefje loopt aan een tuig, de reu aan een halsband, beiden trekken dus niet. Iets aanleren doe je ook in een prikkelarme omgeving, daarna ga je de prikkels opbouwen tot je het overal kunt gebruiken. Voerbeloningen bouw je af als de hond het commando kent en ga je intervalbelonen.

Correcties werken bij mijn honden iig niet, dan raken ze zo in de stress dat ze niks meer opnemen. Dat is dan ook het 'probleem' van correcties, honden raken sneller gestressed en leren dan niks meer, dat is niet anders dan bij mensen, die kunnen ook niet leren onder stress. Een keer een stemcorrectie, uh of nee kan geen kwaad, daar kun je ook grenzen mee aangeven en de hond schiet er niet zover van in de stress. Positief trainen is duidelijker voor dieren en ook voor mensen. Stel jij moet wat leren en krijgt alleen te horen dat je het fout doet, dan probeer je nog eens wat, wordt je daar weer voor gecorrigeerd dan doe je niks meer omdat je daar geen correctie voor krijgt. Je vindt dan ook niet uit wat er wel van je verwacht wordt..

Ook mijn honden luisteren prima, letten op waar ik blijf, ik hoef niet op ze te letten want ze blijven altijd bij in de buurt en dat met alleen positief trainen.


Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wat jij gebruikt is training, kunstjes als het ware. Ga eens na wat een roedelleider in een echte roedel doet? Die gebruikt zijn energie om zijn roedel onder controle te houden. Luistert een lid dan nog niet? Fysieke correctie. Een hond als roedelleider gebruikt ook geen clicker of voerbeloningen. Dat fysieke correcties bij jouw honden niet werkt, ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je het uitvoert. Als het correct uit wordt gevoerd, zal de hond echt niet in de stress o.i.d. schieten. Honden vallen absoluut niet te vergelijken met mensen. Onwijs veel mensen passen mensenpsychologie op de hond toe, maar zo werkt het niet. Een hond reageert niet als een mens, denkt niet als een mens en handelt al helemaal niet als een mens. Waarom wil je dan de psychologie van een mens toepassen op een hond? In mijn beleving is dat hetzelfde als een paard vertellen dat hij een eend moet zijn.

Misschien heeft het wel met het verleden van mijn honden te maken, opgevoed dmv corrigeren..

Nou dan zijn het kunstjes die mijn honden doen, ik kan iig ontspannen wandelen of trainen als ze los of aangelijnd zijn omdat ze met mij samen willen werken!
Verder zal ik doorgeven aan mijn tevreden cursisten met luisterende honden dat ze alleen kunstjes leren bij mij op de hondenschool.

Als je goed op de hoogte bent van het roedelleven weet je ook dat de echte roedelleider nooit corrigeert omdat ie dat niet nodig heeft, die kijkt alleen maar. Het zijn alleen de lageren in rang die proberen hogerop te komen met een grote mond dat wat mensen aanzien voor correcties..

Als hondengedrag kunt lezen dan kijk maar eens goed naar de honden die zogenaamd 'calm and submissive' zijn bij Cesar Millan, andere mensen noemen dat nl. gewoon onzeker/angstig.. Je ziet veel honden 'afslaan' als hij met ze bezig is, wat we bij paarden 'learned helplessness' noemen.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:05

Hhilde schreef:
Nimfee schreef:
Mijn hond trekt ook niet, daar heb ik Cesar Millan nooit voor nodig gehad. Gewoon mijn eigen intuïtie gevolgd.

Mijn hond trekt wel. En ik ben te lui om het hem af te leren :')
Een probleem is pas een probleem als de eigenaar het erkent als probleem.

Tjah, als een Duitse Dog gaat trekken heb je ruim 70 kilo ellende... Ook handig als je te lui bent om het af te leren want dan hoef je nooit meer lopen maar sleep je er achter aan....

Onze hond draagt slip vanaf pup, trekt niet, kan overal mee naar toe, gaat als laatste door de deur, krijgt als laatste eten, pakt niets aan zonder toestemming, kortom staat onderaan de rangorde... Niks geen Cesar of wat dan ook, gewoon luisteren, puppycursus, basis 1 en 2 en nu GG1. Wij happy, hond happy, kortom iedereen happy... Onze hond vindt het super leuk om naar cursus te gaan, merk je aan alles,

En mooi bijkomstig voordeel, onze kat neemt alles over :P Ik durf met een gerust hart een bord lekkers op de grond zetten zonder dat ik er iets bij zeg of doe en morgen staat het er nog!! Zowel hond als kat krijgen nooit iets van tafel en eten alleen uit hun eigen bak.

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:05

Hhilde schreef:
Ik vind het ZO zonde dat mensen zo bezig zijn met 'eerst door de deur', niet op de bank, etc. Daar is een hond namelijk niet mee bezig. Die ziet alleen maar dat jij krampachtig regels op probeert te dringen. Als het beeld van jullie honden gebaseerd is of dat je hond trekt, eerst eet of eerst door de deur gaat, hebben jullie een ongelooflijk slechte relatie met je hond. Mijn hond eet eerst, gaat eerst door de deur en trekt ook. Als ik hem vraag dat anders te doen, doet hij het anders. Hij is niet zo bezig met iets als 'de leiding overnemen' of zo. Hij vindt het wel best dat hij weet dat ik alles oplos. Het gaat er om wie bepaalt niet om wie er krampachtig bezig is. En nu gaat iedereen ontkennen dat 'ie krampachtig bezig is, maar feit blijft dat jullie er behoorlijk mee bezig zijn, als jullie het zo belangrijk vinden om het hier te vermelden :+ En feit blijft dat een groot aantal van jullie nog steeds met slipkettingen, halfchecks, halti's en gentle leaders loopt.


Ik ben er helemaal niet meer mee bezig... Heb hooguit drie keer op mijn strepen moeten staan bij het binnenkomen en dat was dat. Eten krijgen ze gewoon als het tijd is (of als ik het tijd vind). Het gaat erom dat je een uitgangspunt hebt... meer niet. Veel mensen hebben geen natuurlijk overwicht en dan zijn dit soort 'leefregels' een handige tool.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:06

anneliesdj schreef:
Paperboy schreef:
Oja en een slipketting is absoluut niet zo hard als de hand van de baas, als een jonge hond uit speelsheid een aanloop neemt krijgt hij een enorme klap in zijn nek.

De klap die hij krijgt is net zo hard als wanneer hij zou springen met een gewone halsband.
Een beetje baas echter ziet dat aankomen en anticipeert daarop.

Amen!

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:16

HummerTime schreef:
anneliesdj schreef:
De klap die hij krijgt is net zo hard als wanneer hij zou springen met een gewone halsband.
Een beetje baas echter ziet dat aankomen en anticipeert daarop.

Amen!


Als je anticipeert, dan heb je alsnog geen slipketting nodig?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:17

Paperboy schreef:
Dus na 2 tot 4 keer gaat de slipketting ook af, want die is dan niet meer nodig begrijp ik?

Ik draai niet om. Mijn pup leer ik aandacht met iets lekkers en dat breid ik uit met het wandelen, voordeel is dat je met het loskomen ook gelijk heel erg leuk bent want er is altijd iets te halen.
Mijn pups hebben meest van de tijd een tuigje en daar mogen ze aan trekken zolang ze nog niet geleerd hebben om met een halsbandje om met aandacht mee te lopen.

Verder lopen ze bij mij veel los op stal en in het bos etc. Maar het wandelen is een leerproces wat enige tijd duurt. Mijn mening is dat een ruk aan de slipketting heel onplezierig is en bij veel honden is een paar keer echt niet voldoende om trekken af te leren, tenzij je heel hard doorkomt. Dan is de vraag trekt de hond niet meer uit angst voor de correctie of omdat hij gewoon graag bij je loopt......

De slipketting kan dan af, maar oudere/herplaatsers hebben vaak door dat de halsband weer omgaat waarbij ze eerder ook konden trekken en dan verval je in hetzelfde gedrag.

Dat laatste heb je het wel heel erg mis mee. Bij een correctie gaat het er echt om dat je op het juiste moment bent, dat is véél belangrijker dan hoe hard je rukt. Je kunt de hond wel ophangen aan zijn slip, als het moment niet klopt, snapt hij er niets van. Andersom kun je een heel grote intense hond met een heel simpele aanraking van zijn focus afhalen.
Het is alom misverstand dat correctie's hard moeten zijn. Zo hard als nodig maar zo zacht als mogelijk, net als bij paarden imo.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:19

Nimfee schreef:
HummerTime schreef:

Amen!


Als je anticipeert, dan heb je alsnog geen slipketting nodig?

Doorgaans niet, maar als je een hond hebt die slecht gedrag aangeleerd heeft aan een normale halsband, dan krijg je dat er heel moeilijk uit aan die gewone halsband.
Dan heb je even iets nodig wat anders voelt voor de hond.

crystal1
Berichten: 283
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:20

EllenB schreef:
Hhilde schreef:
Ik vind het ZO zonde dat mensen zo bezig zijn met 'eerst door de deur', niet op de bank, etc. Daar is een hond namelijk niet mee bezig. Die ziet alleen maar dat jij krampachtig regels op probeert te dringen. Als het beeld van jullie honden gebaseerd is of dat je hond trekt, eerst eet of eerst door de deur gaat, hebben jullie een ongelooflijk slechte relatie met je hond. Mijn hond eet eerst, gaat eerst door de deur en trekt ook. Als ik hem vraag dat anders te doen, doet hij het anders. Hij is niet zo bezig met iets als 'de leiding overnemen' of zo. Hij vindt het wel best dat hij weet dat ik alles oplos. Het gaat er om wie bepaalt niet om wie er krampachtig bezig is. En nu gaat iedereen ontkennen dat 'ie krampachtig bezig is, maar feit blijft dat jullie er behoorlijk mee bezig zijn, als jullie het zo belangrijk vinden om het hier te vermelden :+ En feit blijft dat een groot aantal van jullie nog steeds met slipkettingen, halfchecks, halti's en gentle leaders loopt.


Ik ben er helemaal niet meer mee bezig... Heb hooguit drie keer op mijn strepen moeten staan bij het binnenkomen en dat was dat. Eten krijgen ze gewoon als het tijd is (of als ik het tijd vind). Het gaat erom dat je een uitgangspunt hebt... meer niet. Veel mensen hebben geen natuurlijk overwicht en dan zijn dit soort 'leefregels' een handige tool.


Haha hier kan ik echt niet tegen!!!!knap dat je dat zo kan zien of iemand een goede of slechte band heeft met zijn hond. Iedereen doet het lekker op zijn of haar eigen manier.
Ik heb een hartstikke goede band met mijn hond, ik ga als eerst de deur uit en dan mijn hond... Owww wat heb ik dan een slechte band met mijn hond???haha ... Hij trekt niet, loopt braaf naast me, ik sla of schop hem niet, hy luistert gewoon goed.... Omdat hy vanaf kleins af aan al weet hoe of wat... En dat op een normale manier. Denk voortaan even na voordat je een conclusie trekt.

Hhilde

Berichten: 7442
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:20

HummerTime schreef:
Tjah, als een Duitse Dog gaat trekken heb je ruim 70 kilo ellende... Ook handig als je te lui bent om het af te leren want dan hoef je nooit meer lopen maar sleep je er achter aan....

Vanzelfsprekend dat ik er anders over zou denken als ik een dog zou nemen, of überhaupt iets groters dan wat ik nu heb. Wij doen trouwens ook gehoorzaamheid en daar halen we tienen op volgwerk, dus hij kan het wel. Alleen ik heb niet de behoefte om dat door te voeren naar het gewone uitlaten, hij loopt toch veel los.

Hhilde

Berichten: 7442
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:23

crystal1 schreef:
Haha hier kan ik echt niet tegen!!!!knap dat je dat zo kan zien of iemand een goede of slechte band heeft met zijn hond. Iedereen doet het lekker op zijn of haar eigen manier.
Ik heb een hartstikke goede band met mijn hond, ik ga als eerst de deur uit en dan mijn hond... Owww wat heb ik dan een slechte band met mijn hond???haha ... Hij trekt niet, loopt braaf naast me, ik sla of schop hem niet, hy luistert gewoon goed.... Omdat hy vanaf kleins af aan al weet hoe of wat... En dat op een normale manier. Denk voortaan even na voordat je een conclusie trekt.

Lees voortaan eerst even goed, voordat je zo'n rare reactie geeft. En als je het na goed lezen nog niet snapt, dan moet je nog maar een keer goed lezen.

crystal1
Berichten: 283
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:23

Hhilde schreef:
crystal1 schreef:
Haha hier kan ik echt niet tegen!!!!knap dat je dat zo kan zien of iemand een goede of slechte band heeft met zijn hond. Iedereen doet het lekker op zijn of haar eigen manier.
Ik heb een hartstikke goede band met mijn hond, ik ga als eerst de deur uit en dan mijn hond... Owww wat heb ik dan een slechte band met mijn hond???haha ... Hij trekt niet, loopt braaf naast me, ik sla of schop hem niet, hy luistert gewoon goed.... Omdat hy vanaf kleins af aan al weet hoe of wat... En dat op een normale manier. Denk voortaan even na voordat je een conclusie trekt.

Lees voortaan eerst even goed, voordat je zo'n rare reactie geeft. En als je het na goed lezen nog niet snapt, dan moet je nog maar een keer goed lezen.



Voor jou hetzelfde

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:24

anneliesdj schreef:
Nimfee schreef:
Als je anticipeert, dan heb je alsnog geen slipketting nodig?

Doorgaans niet, maar als je een hond hebt die slecht gedrag aangeleerd heeft aan een normale halsband, dan krijg je dat er heel moeilijk uit aan die gewone halsband.
Dan heb je even iets nodig wat anders voelt voor de hond.

Hoezo, je kunt ze toch ander gedrag aanleren aan die halsband?
Ik heb daar niet iets speciaals voor om de nek voor nodig.
Lang touw aan de halsband, in het begin een rustige omgeving en beloningssnoepjes evt. met clicker.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:25

Dus op cursus luistert hij perfekt maar thuis sleep jij er achteraan? :=

Ik vind dat een hond gewoon hoort te luisteren, of het nu een chiwafwaf, een springende spaniel of een dog is. Ze horen netjes mee te lopen, niet te trekken, niet te blaffen naar mensen of honden, enz enz.
Niet alleen omdat ik geen zin heb om te lopen met een ongeleid projectiel, maar ook omdat ik anderen niet tot last wil zijn en ws het meest belangrijk; mijn hond niet tot slachtoffer wil maken van andere honden of mensen.

Hhilde

Berichten: 7442
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:30

anneliesdj schreef:
Dus op cursus luistert hij perfekt maar thuis sleep jij er achteraan? :=

Ik vind dat een hond gewoon hoort te luisteren, of het nu een chiwafwaf, een springende spaniel of een dog is. Ze horen netjes mee te lopen, niet te trekken, niet te blaffen naar mensen of honden, enz enz.
Niet alleen omdat ik geen zin heb om te lopen met een ongeleid projectiel, maar ook omdat ik anderen niet tot last wil zijn en ws het meest belangrijk; mijn hond niet tot slachtoffer wil maken van andere honden of mensen.

Waar heb jij het over? Ik bepaal zelf wel wat 'hoort' en ik zie niet in welke last anderen zouden moeten hebben van mijn trekkende hond. Ik heb het over een hond van 18 kilo en ik versta onder 'trekken aan de riem' spanning op de lijn. Niet een vooruit springende lijn waar een eigenaar achteraan komt. Het is vaak ook nog alleen het stuk naar het losloopgebied of naar de uitlaatplek toe, daar aangekomen gaat hij vaak (ook als hij aangelijnd is) snuffelen, plassen, etc. En op de terugweg trekt hij vaak niet eens. Ik zie niet in welke last anderen daar van zouden moeten hebben.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:31

het gaat er idd om dat ze luisteren maar daar is een slip dus helemaal niet voor nodig!
het aller beste is om ze eerst LOS te leren volgen, iedereen maar dat geruk en gepluk aan die honden die steeds ongevoeliger worden.. ja ook door een slip kunnen ze heen trekken net zo goed als door een halsband. het gaat erom dat je het volgen goed aanleert.. heeft dus niks met kracht te maken. met kracht win je het nl nooit

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:07

Wat zie ik hier toch rare dingen voorbij komen. Ik snap niet hoe de mens aan zulke bizarre 'methodes' komen. Wat ben ik het verschrikkelijk niet met jou eens sallandval. Correctie is géén straf. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar ik vind het wel een hele rare wending.

Verder inderdaad eens wat Cesar gaan kijken/lezen.. hij legt goed en duidelijk uit, vind ik dan. Slipketting zou ik ook niet snel doen. Gebruik liever een slip riem. Zelfde idee als een slip ketting: druk = strakker. Maar een (dikke) slipriem is in mijn ogen zoveel vriendelijker voor de wat onervaren hondeneigenaren.

Weet je wat mij de best oplossing lijkt? Haal er een goede trainer bij! Wat is nou een goede? Iemand die wat van de hondenpsychologie weet en je de achterliggende bijkomstigheden uitlegt. Niet iemand die gaat rondjes draaien, clickeren of weet ik het wat voor rare verzinselen. Iemand die jouw hond analyseert en de training afstemt op de kunnen en gevoeligheid van de hond.

Zag ook iets voorbij komen over dat je met kracht niet wint. Natuurlijk win je het met kracht niet. Je wint met je energie. Mensen die hun honden angstvallig volproppen met voer, zijn vaak gewoon niet in staat om hun hond met energie te leiden. It's all about the energy. Je kunt zeggen wat je wilt, maar je krijgt alles klaar zolang je de juiste energie voert. Negen van de tien hondeneigenaren zullen ontkennen dat ze gespannen o.i.d. zijn. Zo kan ik er hier al een paar uitplukken die waarschijnlijk hetzelfde hebben.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:09

Hhilde schreef:
anneliesdj schreef:
Dus op cursus luistert hij perfekt maar thuis sleep jij er achteraan? :=

Ik vind dat een hond gewoon hoort te luisteren, of het nu een chiwafwaf, een springende spaniel of een dog is. Ze horen netjes mee te lopen, niet te trekken, niet te blaffen naar mensen of honden, enz enz.
Niet alleen omdat ik geen zin heb om te lopen met een ongeleid projectiel, maar ook omdat ik anderen niet tot last wil zijn en ws het meest belangrijk; mijn hond niet tot slachtoffer wil maken van andere honden of mensen.

Waar heb jij het over? Ik bepaal zelf wel wat 'hoort' en ik zie niet in welke last anderen zouden moeten hebben van mijn trekkende hond. Ik heb het over een hond van 18 kilo en ik versta onder 'trekken aan de riem' spanning op de lijn. Niet een vooruit springende lijn waar een eigenaar achteraan komt. Het is vaak ook nog alleen het stuk naar het losloopgebied of naar de uitlaatplek toe, daar aangekomen gaat hij vaak (ook als hij aangelijnd is) snuffelen, plassen, etc. En op de terugweg trekt hij vaak niet eens. Ik zie niet in welke last anderen daar van zouden moeten hebben.

Lijkt me wel duidelijk waar ik het over heb.
Het tweede deel van mijn post was niet specifiek op jou gericht overigens.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:33

nonskagek schreef:
Wat zie ik hier toch rare dingen voorbij komen. Ik snap niet hoe de mens aan zulke bizarre 'methodes' komen. Wat ben ik het verschrikkelijk niet met jou eens sallandval. Correctie is géén straf. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar ik vind het wel een hele rare wending.

Verder inderdaad eens wat Cesar gaan kijken/lezen.. hij legt goed en duidelijk uit, vind ik dan. Slipketting zou ik ook niet snel doen. Gebruik liever een slip riem. Zelfde idee als een slip ketting: druk = strakker. Maar een (dikke) slipriem is in mijn ogen zoveel vriendelijker voor de wat onervaren hondeneigenaren.

Weet je wat mij de best oplossing lijkt? Haal er een goede trainer bij! Wat is nou een goede? Iemand die wat van de hondenpsychologie weet en je de achterliggende bijkomstigheden uitlegt. Niet iemand die gaat rondjes draaien, clickeren of weet ik het wat voor rare verzinselen. Iemand die jouw hond analyseert en de training afstemt op de kunnen en gevoeligheid van de hond.

Zag ook iets voorbij komen over dat je met kracht niet wint. Natuurlijk win je het met kracht niet. Je wint met je energie. Mensen die hun honden angstvallig volproppen met voer, zijn vaak gewoon niet in staat om hun hond met energie te leiden. It's all about the energy. Je kunt zeggen wat je wilt, maar je krijgt alles klaar zolang je de juiste energie voert. Negen van de tien hondeneigenaren zullen ontkennen dat ze gespannen o.i.d. zijn. Zo kan ik er hier al een paar uitplukken die waarschijnlijk hetzelfde hebben.


Ik prop mijn hond niet angstvallig vol met voer... Hoe kun je nou stellen dat mensen die hun hond belonen met voer, niet in staat zijn om hun hond met energie te leiden?

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:19

Nimfee schreef:
nonskagek schreef:
Wat zie ik hier toch rare dingen voorbij komen. Ik snap niet hoe de mens aan zulke bizarre 'methodes' komen. Wat ben ik het verschrikkelijk niet met jou eens sallandval. Correctie is géén straf. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar ik vind het wel een hele rare wending.

Verder inderdaad eens wat Cesar gaan kijken/lezen.. hij legt goed en duidelijk uit, vind ik dan. Slipketting zou ik ook niet snel doen. Gebruik liever een slip riem. Zelfde idee als een slip ketting: druk = strakker. Maar een (dikke) slipriem is in mijn ogen zoveel vriendelijker voor de wat onervaren hondeneigenaren.

Weet je wat mij de best oplossing lijkt? Haal er een goede trainer bij! Wat is nou een goede? Iemand die wat van de hondenpsychologie weet en je de achterliggende bijkomstigheden uitlegt. Niet iemand die gaat rondjes draaien, clickeren of weet ik het wat voor rare verzinselen. Iemand die jouw hond analyseert en de training afstemt op de kunnen en gevoeligheid van de hond.

Zag ook iets voorbij komen over dat je met kracht niet wint. Natuurlijk win je het met kracht niet. Je wint met je energie. Mensen die hun honden angstvallig volproppen met voer, zijn vaak gewoon niet in staat om hun hond met energie te leiden. It's all about the energy. Je kunt zeggen wat je wilt, maar je krijgt alles klaar zolang je de juiste energie voert. Negen van de tien hondeneigenaren zullen ontkennen dat ze gespannen o.i.d. zijn. Zo kan ik er hier al een paar uitplukken die waarschijnlijk hetzelfde hebben.


Ik prop mijn hond niet angstvallig vol met voer... Hoe kun je nou stellen dat mensen die hun hond belonen met voer, niet in staat zijn om hun hond met energie te leiden?


Dat jij je daarop aangesproken voelt, moet je zelf weten :) Hoe ik dat kan stellen? Ervaring. Vaak weten mensen gewoon niet hoe het moet. De hond doet alles voor het voer, let niet meer op de energie en de bedoelingen van de mens. Ik zeg niet dat voerbeloningen slecht zijn. Voer als geur gebruiken kan bij veel honden ook een hulpmiddel zijn. Maar ik blijf erbij: bij voerbeloningen doet de hond het voor het eten, en niet voor de leider.