Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:10

Zelf heb ik een Stabij en Kooiker (en nog wel wat honden) getraind die hetzelfde gedrag vertoonde. Eerste wat ik gedaan heb is een Slipriem halen, dus geen slipketting. Slipriem is gewoon hetzelfde idee als een slipketting, alleen is het van touw. Vind ik een stuk fijner. De stabij kon haar ook een ongeluk trekken. De Kooiker hing haarzelf zo'n beetje op. Wat ik deed: riem kort, maar niet gespannen. Riem ook vlak achter de oren, daar heb je de meeste controle. Elke keer als zij begon te trekken, de riem even omhoog trekken. Niet rukken of rukjes geven, gewoon de riem even omhoog halen totdat er genoeg druk ontstaat en dan weer ontspannen. Het omhoog halen van de riem stopt het brein even met vooruit gaan. Wat je ook kunt doen is een klein rukje opzij, zo haal je de hond even uit evenwicht en stop je hem met focussen op het trekken. Mijn ervaringen zijn dat ze het vrij snel snappen. Wat je absoluut NIET moet doen is terugtrekken. Dat is hetzelfde effect als met een varken. Als een varken niet vooruit wil, moet je 'm aan de staart trekken. Zelfde met honden, terugtrekken maakt de voorwaartse 'motion' alleen maar erger. En wees vooral neutraal! Niet gefrustreerd, niet boos, niet bang, niet verdrietig. Helemaal niks! Gewoon ultiem kalm en geduldig zijn. Niks zeggen, geen namen noemen. Met je lichaamstaal duidelijk proberen te maken wat je wilt :) Geen snoep o.i.d. nodig, ook geen 'goedzo' of 'braaf'. De 'beloning' is een ontspannen en tevreden mens. Vaak geef ik ze achteraf een massage, dat is voor veel honden echt de ultieme beloning. Een hond wil gewoon rust en balans. Een massage helpt ze naar het ontspannen toe.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care


InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:24

Amaris, inderdaad. Veel van Cesar, geniaal mens. Weet alles zo fantastisch uit te leggen.

Halty's zijn bedoeld om de focus van een hond te verleggen. Wordt vaak erg verkeerd gebruikt. Een hond die trekt, heeft zijn focus op het trekken. Dus met een halty kun je hem daar 'uit halen'. Meeste mensen gebruiken het daarvoor. Daar ben ik geen fan van. Waar ik een halty wel weer ideaal voor vind zijn honden met sterk oogcontact. Die honden kunnen met één blik een verkeerde reactie uitlokken. Zo'n hond kun je uit die focus halen door de neus inderdaad een andere kant op te halen. Maar dan moet je de signalen wel herkennen.

Wat ik net uitlegde, werkt vaak voor de meeste honden wel :) Vrij snel ook. Mits je het goed uitvoert natuurlijk.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:50

eponine schreef:
Ik ben wel fan van cesar ( krijg nu wss half bokt over me heen). Maar zo simpel als hij het stelt is het vaak niet.. Ik zou dus het liefst ook gaan trainen bij een instelling met dezelfde insteek, weet alleen niet zo goed hoe ik die moet vinden..
Mocht iemand er een weten in de buurt van etten leur dan houd ik me aanbevolen ahahaha! Zo een halty is dus iets wat ik niet direct zou gebruiken, vooral omdat ze nu nog sociaal is naar andere honden, en dat hoop ik zo te houden.


Het is juist wel zo simpel als hij het stelt. Mensen denken vaak veel en veel te moeilijk. 90% procent is de energie, overige 10% is de kennis en de psychologie. Niet denken, maar doen! Je moet eerst natuurlijk wel weten waarom een hond iets doet, maar daar vervolgens niet in blijven hangen. Dat doet een hond namelijk ook niet.

Cesar's energie is perfect. Rustig en zeker van zichzelf. Hij controleert zichzelf ook steeds. Ik denk dat ontzettend veel mensen zeggen dat Cesar onzin is, omdat het bij hen niet lukt. Er is maar één reden waarom het dan niet lukt, en dat is omdat men de verkeerde energie voert. Ik durf wel te stellen dat minstens 7 van de 10 hondeneigenaren een verkeerde energie hebben. Er zijn niet voor niets zo veel honden die zich niet 'gedragen'. Het is nooit, maar dan ook NOOIT de schuld van een hond. Het probleem licht áltijd bij de mens. Ook al lijkt iedereen dat altijd te ontkennen. Ook het ras maakt geen donder uit. Wat vindt men bijvoorbeeld van Pitbulls? Wekt vaak afschuw op. Waarom? Omdat ze 'gemeen' zijn. Hoe komt dat? Door de mens! Elke hond wil van nature in balans zijn. Elke hond wil bij een roedel horen, en elke hond zal luisteren mits er een 'roedelleider' is die de boel correct aanpakt.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:48

Esther schreef:
Het leren lopen aan een slappe lijn leer ik honden (en baasjes) aan door voordat de hond trekt al de aandacht van de hond te vragen. Die aandacht bouw je dan pas voor pas uit tot de hond gewoon meeloopt zonder trekken. Het is dan ook belangrijk dat je de hond nooit laat bepalen waar er gesnuffeld, geplast oid wordt zonder een 'vrij' commando. Als dat klaar is weer een 'volg' commando. Of nooit laten snuffelen/plassen aan de lijn, maar los laten als ze mogen doen wat ze willen, maar dat kan niet overal en met iedere hond natuurlijk.

Mijn herplaatshonden trokken ook aan de lijn met lopen. Door stilstaan, omdraaien en een aandachtscommando lopen ze nu netjes mee aan een slappe lijn. Daar heb ik oa voerbeloning voor gebruikt, het aandachtscommando heb ik met de clicker aangeleerd. Het teefje loopt aan een tuig, de reu aan een halsband, beiden trekken dus niet. Iets aanleren doe je ook in een prikkelarme omgeving, daarna ga je de prikkels opbouwen tot je het overal kunt gebruiken. Voerbeloningen bouw je af als de hond het commando kent en ga je intervalbelonen.

Correcties werken bij mijn honden iig niet, dan raken ze zo in de stress dat ze niks meer opnemen. Dat is dan ook het 'probleem' van correcties, honden raken sneller gestressed en leren dan niks meer, dat is niet anders dan bij mensen, die kunnen ook niet leren onder stress. Een keer een stemcorrectie, uh of nee kan geen kwaad, daar kun je ook grenzen mee aangeven en de hond schiet er niet zover van in de stress. Positief trainen is duidelijker voor dieren en ook voor mensen. Stel jij moet wat leren en krijgt alleen te horen dat je het fout doet, dan probeer je nog eens wat, wordt je daar weer voor gecorrigeerd dan doe je niks meer omdat je daar geen correctie voor krijgt. Je vindt dan ook niet uit wat er wel van je verwacht wordt..

Ook mijn honden luisteren prima, letten op waar ik blijf, ik hoef niet op ze te letten want ze blijven altijd bij in de buurt en dat met alleen positief trainen.


Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wat jij gebruikt is training, kunstjes als het ware. Ga eens na wat een roedelleider in een echte roedel doet? Die gebruikt zijn energie om zijn roedel onder controle te houden. Luistert een lid dan nog niet? Fysieke correctie. Een hond als roedelleider gebruikt ook geen clicker of voerbeloningen. Dat fysieke correcties bij jouw honden niet werkt, ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je het uitvoert. Als het correct uit wordt gevoerd, zal de hond echt niet in de stress o.i.d. schieten. Honden vallen absoluut niet te vergelijken met mensen. Onwijs veel mensen passen mensenpsychologie op de hond toe, maar zo werkt het niet. Een hond reageert niet als een mens, denkt niet als een mens en handelt al helemaal niet als een mens. Waarom wil je dan de psychologie van een mens toepassen op een hond? In mijn beleving is dat hetzelfde als een paard vertellen dat hij een eend moet zijn.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:34

anneliesdj schreef:
:oo
Ik vraag me af of jij het verschil wel weet tussen een correctie en straf.
Als ik dit zo lees dus duidelijk niet gezien je het door elkaar haalt.
Als een kind iets doet wat niet mag, dan corrigeer je dat toch ook?
Correctie is dan niet meer dan aangeven wat verkeerd is en het juiste gedrag toelichten.
Zo doe je dat bij een hond ook en dat is heel wat anders dan uit frustratie een klap/trap geven of eens flink staan schreeuwen.


Eens. Correctie moet je inderdaad ook aanpassen aan de hond. Grote gespierde hond kan meer hebben dan een chihuahua. Maar een hypergevoelige rottweiler kan weer minder hebben als een gebouw van een pitbull (ik noem maar wat).

Btw, een roedelleider in 'het wild' hoeft inderdaad vaak geen fysieke correctie toe te passen, aangezien hij dit doet met energie en signalen. Als ik met een hond 'train', geef ik met mijn energie, houding en gedrag aan wat ongewenst is en wat juist wel gewenst. Een 'goed zo' of 'braaf' ondersteunt alleen de energie die jij op dat moment voert. Ligt er tevens ook weer aan hoe je het brengt. Alles moet in en in rustig zijn. Een zenuwachtige 'goed zo' stimuleert alleen de zenuwen maar. Met voerbeloningen doet de hond het voor het voer, en niet voor zijn roedelleider. Van een correctie (dus géén straf!!!) leert een hond veel meer dan van volproppen met voer. Ik heb tot nu toe geen enkele hond in handen gehad die voer nodig had om netjes aan een lijn te lopen. De ene heeft gewoon een duidelijkere en consequentere aanpak nodig dan de ander. Ik zeg niet dat wat ik vertel, dé 'methode' is. Nee, juist niet. Elke hond vraagt een andere aanpak, zolang je maar doet wat hem helpt. Als jij vindt dat voer helpt, moet je dat vooral doen! Voer gebruiken als geur om af te leiden, vind ik overigens weer wat anders.

Naar mijn idee zien de mensen de scheiding tussen een correctie en straffen niet. Straffen heeft inderdaad geen zin, correcties daarentegen wel. Maargoed, er zal altijd strijd blijven over 'de goede manier' van 'trainen'. Net als met de wedstrijdruiters en Natural Horsemanship in de paardenwereld. Een perfectie methode, die bestaat er naar mijn mening niet. Ieder heeft zo zijn voorkeur. Ik weet wel dat een hond vraagt naar rust en balans in zijn leven. De meeste honden zijn geboren volgers, maar moeten de dominantie op zich nemen omdat de mens te zwak daarvoor is (in hun ogen). Trekken aan een riem zie ik als de leiding overnemen, omdat de mens die niet aan heeft gekund.

“Just because a person goes to Harvard doesn't mean he's balanced when he graduates, and just because a dog knows how to obey doesn't mean he's balanced, either.”

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care


InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:40

anneliesdj schreef:
Jij geeft je paard een grote mond als die niet netjes meeloopt?


Daarbij komt: dat er paardeneigenaren zijn die dat doen, betekent niet dat iedereen het doet. Ook bij paarden: energie is 't belangrijkste

Tevens ook eens met m1992. Energie eruit laten, anders gaat 't beestje alleen maar hyperdepieper doen.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:02

Morganlefay schreef:
nonskagek schreef:

Daarbij komt: dat er paardeneigenaren zijn die dat doen, betekent niet dat iedereen het doet. Ook bij paarden: energie is 't belangrijkste

Tevens ook eens met m1992. Energie eruit laten, anders gaat 't beestje alleen maar hyperdepieper doen.


Wacht even kwartje valt. Ben zelf van het rustige, mijn paard reageert daarop. Wist alleen niet dat honden dat ook doen, ga ervanuit dat een hond zijn neus volgt??


Ja klopt. Tenminste, dat hoort een hond te doen. Neus, ogen, gehoor. Dat is de volgorde van zintuigen die de hond hoort te hebben volgens mij.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:07

Wat zie ik hier toch rare dingen voorbij komen. Ik snap niet hoe de mens aan zulke bizarre 'methodes' komen. Wat ben ik het verschrikkelijk niet met jou eens sallandval. Correctie is géén straf. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar ik vind het wel een hele rare wending.

Verder inderdaad eens wat Cesar gaan kijken/lezen.. hij legt goed en duidelijk uit, vind ik dan. Slipketting zou ik ook niet snel doen. Gebruik liever een slip riem. Zelfde idee als een slip ketting: druk = strakker. Maar een (dikke) slipriem is in mijn ogen zoveel vriendelijker voor de wat onervaren hondeneigenaren.

Weet je wat mij de best oplossing lijkt? Haal er een goede trainer bij! Wat is nou een goede? Iemand die wat van de hondenpsychologie weet en je de achterliggende bijkomstigheden uitlegt. Niet iemand die gaat rondjes draaien, clickeren of weet ik het wat voor rare verzinselen. Iemand die jouw hond analyseert en de training afstemt op de kunnen en gevoeligheid van de hond.

Zag ook iets voorbij komen over dat je met kracht niet wint. Natuurlijk win je het met kracht niet. Je wint met je energie. Mensen die hun honden angstvallig volproppen met voer, zijn vaak gewoon niet in staat om hun hond met energie te leiden. It's all about the energy. Je kunt zeggen wat je wilt, maar je krijgt alles klaar zolang je de juiste energie voert. Negen van de tien hondeneigenaren zullen ontkennen dat ze gespannen o.i.d. zijn. Zo kan ik er hier al een paar uitplukken die waarschijnlijk hetzelfde hebben.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:19

Nimfee schreef:
nonskagek schreef:
Wat zie ik hier toch rare dingen voorbij komen. Ik snap niet hoe de mens aan zulke bizarre 'methodes' komen. Wat ben ik het verschrikkelijk niet met jou eens sallandval. Correctie is géén straf. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar ik vind het wel een hele rare wending.

Verder inderdaad eens wat Cesar gaan kijken/lezen.. hij legt goed en duidelijk uit, vind ik dan. Slipketting zou ik ook niet snel doen. Gebruik liever een slip riem. Zelfde idee als een slip ketting: druk = strakker. Maar een (dikke) slipriem is in mijn ogen zoveel vriendelijker voor de wat onervaren hondeneigenaren.

Weet je wat mij de best oplossing lijkt? Haal er een goede trainer bij! Wat is nou een goede? Iemand die wat van de hondenpsychologie weet en je de achterliggende bijkomstigheden uitlegt. Niet iemand die gaat rondjes draaien, clickeren of weet ik het wat voor rare verzinselen. Iemand die jouw hond analyseert en de training afstemt op de kunnen en gevoeligheid van de hond.

Zag ook iets voorbij komen over dat je met kracht niet wint. Natuurlijk win je het met kracht niet. Je wint met je energie. Mensen die hun honden angstvallig volproppen met voer, zijn vaak gewoon niet in staat om hun hond met energie te leiden. It's all about the energy. Je kunt zeggen wat je wilt, maar je krijgt alles klaar zolang je de juiste energie voert. Negen van de tien hondeneigenaren zullen ontkennen dat ze gespannen o.i.d. zijn. Zo kan ik er hier al een paar uitplukken die waarschijnlijk hetzelfde hebben.


Ik prop mijn hond niet angstvallig vol met voer... Hoe kun je nou stellen dat mensen die hun hond belonen met voer, niet in staat zijn om hun hond met energie te leiden?


Dat jij je daarop aangesproken voelt, moet je zelf weten :) Hoe ik dat kan stellen? Ervaring. Vaak weten mensen gewoon niet hoe het moet. De hond doet alles voor het voer, let niet meer op de energie en de bedoelingen van de mens. Ik zeg niet dat voerbeloningen slecht zijn. Voer als geur gebruiken kan bij veel honden ook een hulpmiddel zijn. Maar ik blijf erbij: bij voerbeloningen doet de hond het voor het eten, en niet voor de leider.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:08

essiesilly schreef:
heee onze nieuwe ceasar is in the house!
je zegt ik snap niet hoe mensen aan zulke bizarre methodes komen... zelf wel eens beoordeeld wat je nu zelf zegt? cesar ( ja daar begint de discussie weer) kan zeker veel dingen (altijd rust eerst, veeel wandelen) overal staat onder: do NOT try this at home without calling a professional consultant.. dat geprik, op de rug smijten, dominant boven de hond staan enz vind jij geen bizarre methode? ik zie zelfs kleine kinderen het getssst en geprik leren :S

het is zelfs zo n feit dat er sinds ceasar z n programma en mensen allerlei dingen zelf uit gaan proberen meer incidenten zijn.. mensen doen hem na, met alle gevolgen van dien..
als jij liever traint met altijd dominant boven de hond staan en als hij niet luistert een hak in z n lies krijgt prima maar geef mij maar een hand met snoepjes en mijn clicker om iets nieuws aan te leren. leuker voor mij (want ik ondervind geen stress van het schoppen enz) en leuker van de hond (hij krijgt wat lekkers als hij het goed doet dus herhaalt het GOEDE gedrag meteen)
daar zeg je correctie is geen straf maar een hond op de rug smijten of in de zij schoppen vind ik wel straf of ben ik hier nu blind? :S

ik stel absoluut duidelijk grenzen maar in mijn ogen is dat absoluut niet nodig door altijd maar de "dominantste" te zijn

nogmaals hij heeft echt wel goede dingen maar ik vind het erg gevaarlijk dat mensen hem volledig na gaan doen...
http://hondenuniversiteit.nl/dominantie-bij-honden/


http://www.puppyopvoeden.nl/hond-staffen-of-belonen/


Ho ho ho... wie zegt dat ik honden op de rug smijt en schop? Mag ik vragen waar je dat vandaan haalt? Wie zegt dat ik boven een hond ga staan om het meest dominant te zijn? Dat hij een hak in zijn lies krijgt als hij niet luistert?

Erg jammer dat jullie denken dat ik dominantie afdwing bij een hond. En wie zegt dat ik alleen naar Cesar kijk en hem 'na doe'? Vind ik ook wel apart. Ik weet dat veel mensen dat doen, maar dat betekent niet automatisch dat ik dat ook doe, wel? Alleen omdat ik zijn naam erbij haal, denk jij dat ik precies alles doe zoals Cesar het doet? Jammer dat jullie ervan overtuigd zijn dat ik honden pijn doe en in de stress laat schieten. Als dit is wat jullie denken, heb ik daar niks tegenin te brengen. Ik weet dat ik goed resultaat boek zonder ook maar één tel een hond pijn te doen, te schoppen of dominant boven ze te staan.

Ik geloof best dat Cesar flink te grazen genomen is en dat hij ook fouten maakt. Lijkt me vrij menselijk. Er is niemand die het 100% goed doet, dus ook Cesar en al die andere namen niet.

Nimfee
Het was niet mijn bedoeling om je te beledigen o.i.d. Als dat wel zo is, sorry daarvoor. Ik wil hier niets of niemand afkraken, ik respecteer ieders manier van omgaan, zolang het maar niet ten koste van de hond gaat. Ik heb al meerdere malen duidelijk proberen te maken dat ik niets tegen voerbeloningen heb. Dat is er waarschijnlijk een beetje beroerd uit gekomen als ik de reacties zo lees. Ik ben van mening dat men (met kennis) het prima zonder voer kan, dus daar ben ik voorstander van.

Hhilde
Jij denkt dat ik of wie dan ook binnen twee tellen jouw Beau onder controle heeft? Terwijl hij gewend is met voer te trainen en gewend is met jouw te trainen? Je komt wel op Cesar terug, maar ook hij zegt regelmatig dat je niet het gedrag wat een hond heeft aangeleerd, binnen een dag kunt veranderen. Omdat de hond een deel van de mensenpsychologie heeft 'geleerd'. Ik ga ook niet met de naam van onze hond gooien, en kom maar eens hier te trainen want dat lukt je toch niet. Ook bij jou vind ik het jammer dat jij denkt dat ik een hond loop te prikken o.i.d. Erg jammer dat je minachtend tegenover andere methodes doet. Maar nogmaals, dat is jouw mening. Ik heb de mijne.

eponine
Een basiscursus, helemaal goed toch? Volgens mij komt het wel goed :) Zolang je maar geduldig bent, ik denk dat alles dan wel op z'n pootjes terecht komt.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:33

sallandval schreef:
Misschien zal het mensen verbazen dat ik bepaald niet anti Cesar Millan ben, sterker nog: ik ben toen bij zijn live-optreden geweest. Geweldig om te zien hoe een hond die blaffend en jankend met zijn baasje binnen kwam het moment dat CM de riem vastpakte helemaal van energie veranderde en stopte met het lawaai.

Wat we echter niet moeten vergeten is dat CM wordt ingeroepen bij serieuze problemen (die vervolgens makkelijk of minder makkelijk op te lossen zijn maar dat terzijde). Mensen betalen geen grof geld voor een hond die alleen maar trekt of voor de baas op wil lopen. Ik vind CM vooral sterk bij zijn werk met angstige honden, ik ben de eerste die zal toegeven dat gedrag dat een hond niet (meer) laat zien uit angst ook niet te bekrachtigen valt :)*

Maar bij een hond die normaal genoeg is om mee op cursus te kunnen en zéker bij een pup die je vanaf het begin zelf opvoedt is er geen enkele reden om werktuigen zoals slipkettingen in te zetten.

En bij veel van die red-zone cases die in de CM show te zien zijn zal ook hij niet adviseren om ze na de rehabilitatie van de hond en training van de mens (het belangrijkste onderdeel van CM's methodes) met opa en oma mee op pad te sturen.

Ik gaf laatst een mini clicker training workshop op een open dag hier in de buurt. Ik gaf de workshop en kon mijn ongecastreerde, lompe (te) grote franse bulldog reu van 20 kilo gewoon aan het eerste het beste kindje meegeven dat zelf geen hond had. Zo zie ik mijn honden graag, en dat gun ik TS ook. Iedereen eigenlijk.


Dit is een reactie die ik niet verwacht had :+ Totaal niet...

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:33

Paperboy schreef:
Ik hoef niets uit te leggen. En de zender gaat hier direct om als die man op tv is.

Misschien is dit gedrag voorkomen nog wel beter.......dus dat mensen ook alleen honden nemen als ze zich goed hebben voorbereid, zich hebben laten informeren in het ras. Dat mensen weten dat honden heel veel tijd in beslag nemen, geduld vragen en liefst een goede cursus nemen. Dat fokkers (heb zelf gefokt) de tijd nemen om hun aspirant puppykopers goed te selecteren, voor te lichten en voor te bereiden op wat een hond nemen inhoud. En ook mensen weigeren die niet geschikt zijn voor een hond ipv aan de centjes te denken. Wie weet zijn er dan wel ineens veel minder "probleemhonden".


Dat ideale beeld is behoorlijk onwerkelijk. Zo zal het nooit gaan... helaas. Dan zijn Cesar Milan, Colleen Steckloff, Cheri Lucas en al die andere trainers niet meer nodig. De dag op welke dat wel gebeurt, dans ik op de tafel.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:11

Een slipriem die niet los gaat als hij niet trekt? Dat is raar! Die hoort gewoon losser te gaan zitten als de hond niet trekt. Anyway, wat hier al meerdere keren wordt gezegd: niet te veel willen :) Je kunt inderdaad ook eerst binnenshuis oefenen. Het is wel duidelijk dat een wandeling voor enthousiasme en druk doen (trekken) staat voor deze hond. Binnenshuis of in de tuin kun je het alvast oefenen zodat hij de riem niet associeert met die drukte van gaan wandelen :) Misschien is 't wat. Het lukt je vast wel, zolang je maar niet te veel verwacht van de hond :)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GrapeshotBot, Kinke, Mitch_Beauty, Murloc, Plus_en_Min, Room_Soesje, Ubermetrics, Veldbloem en 139 bezoekers