Trekken aan riem afleren?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:39

Ik zou eerst kijken of de hond voergericht is en dat je op die manier zijn aandacht vast kan houden. In hoeverre mag de hond niet trekken? Ik heb een flex van 5 meter, mijn hond mag gewoon de 5 meter gebruiken en luistert naar mijn stem (b.v. als we de andere kant op gaan lopen, of als ze op de stoep moet wachten etc.).
En verder even afwachten of de hond wel gaat trekken, want hij komt wel in een ander huis en een andere omgeving, dat kan invloed hebben. Even aftasten hoe de hond is en aan de hand daarvan een methode opstellen die kan werken. Het vraagt in elk geval om veel geduld en oefening, mijn hond was de flex ook niet gewend in het begin.

Slipketting zou ik niet aan beginnen.


Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:48

Tuigjes zijn niet gemaakt om honden te laten trekken, maar dat de druk niet meer op de nek ligt. Ik ken zat honden die tuigjes om hebben en totaal niet trekken. Ik zit er zelf ook over na te denken om een tuigje te halen voor m'n hond, omdat ik denk dat het prettiger aanvoelt voor een hond dan een halsband om de nek.

Slipketting zou ik alleen echt in het allerlaatste geval toepassen en alleen als er iemand is die je goed kan begeleiden. Je kan er een hoop ellende mee veroorzaken.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:52

Precies en ik weet niet in hoeverre TS 'bekwaam' genoeg is om zelfstandig een slipketting te gebruiken.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:32

Maar hoezo dan tegen het belonen van eten? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Bij mijn hond werkt het heel prettig, om iets aan te kunnen leren met wat lekkers.

@Sallandval: een clicker vind ik idd een goede tip van je! Zelf nooit hoeven gebruiken, mijn hond reageert heel goed op mijn stem. Overigens vind ik het nog steeds wel belangrijk om eerst de hond te leren kennen alvorens er nu al methoden worden 'aangeraden', want elke hond is weer anders en reageert weer anders op bepaalde handelingen.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:26

Maar, waarom is het dan niet goed om honden te trainen met wat lekkers? Dat is mij nog niet geheel duidelijk... Ik vind nog steeds dat er eerst gekeken moet worden naar de hond zelf, en dan pas kan je kijken naar wat werkt voor de hond. Als ik al aan het begin met mijn hond aan kwam zetten met slipkettingen e.d., dat had nooit gewerkt. Dus ik vind het nog al wat dat er direct advies wordt gegeven om de slipketting te gebruiken. Mijn hond moest gewoon even leren dat er na die 5 meter niks meer kwam, ze moest het ook zelf leren aftasten hoe ver ze kon gaan en wat ik van haar verlangde. Fysiek corrigeren werkt bij haar totaal niet, daar begrijpt ze niks van. Hevige stemcorrecties ook niet.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:23

Agossie schreef:
Zo was het met mijn hond dus ook. Ik was streng maar rechtvaardig, zeker in het begin, en mijn hond wist precies waar zij aan toe was. Zij was hierdoor echt mijn maatje, liep altijd los (heb dus ook wel eens een boete gehad van die eikeltjes), tot ze me niet meer goed ging horen en zien, toen ging ze weer aan de lijn. Ik had een Duitse Herder die feilloos luisterde.

Nimfee, ik heb mijn hond nooit met voedsel getraind omdat dit het schooien in de hand werkt in mijn ogen. Een hond doet het niet voor een beloning (ja, ik heb mijn hond véél vaker en veel meer beloond met spel en affectie dan gecorrigeerd!), een hond doet het om iets te eten te krijgen. Dit is mijn mening, dus ik zeg niet dat dit waarheid is.


Maar een hond volgt dan toch ook jouw commando op omdat hij dan affectie krijgt? Dat is dan toch hetzelfde als dat ze dan beloond worden met wat lekkers? Ik zie even niet wat het verschil is. Schooien heb ik geen problemen mee.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:30

Voor de eerste nachten zou ik kijken hoe de hond reageert. Als ze echt gaat piepen en blaffen, zou ik beneden gaan liggen. Heb ik met mijn hond ook gedaan, ze raakte anders echt in paniek. Na 2/3 weken ben ik weer boven gaan slapen (ze had die weken echt nodig) en kon ze weer rustig alleen beneden slapen :) heb haar sindsdien nooit meer gehoord ook.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:34

Hoe komt iedereen erbij dat een hond gaat trekken als hij een tuig om heeft?! Ik zie zat honden trekken met zelfs prikbanden om, gentle leaders etc. Dat heeft toch gewoon te maken met opvoeding?


Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:51

nonskagek schreef:
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wat jij gebruikt is training, kunstjes als het ware. Ga eens na wat een roedelleider in een echte roedel doet? Die gebruikt zijn energie om zijn roedel onder controle te houden. Luistert een lid dan nog niet? Fysieke correctie. Een hond als roedelleider gebruikt ook geen clicker of voerbeloningen. Dat fysieke correcties bij jouw honden niet werkt, ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je het uitvoert. Als het correct uit wordt gevoerd, zal de hond echt niet in de stress o.i.d. schieten. Honden vallen absoluut niet te vergelijken met mensen. Onwijs veel mensen passen mensenpsychologie op de hond toe, maar zo werkt het niet. Een hond reageert niet als een mens, denkt niet als een mens en handelt al helemaal niet als een mens. Waarom wil je dan de psychologie van een mens toepassen op een hond? In mijn beleving is dat hetzelfde als een paard vertellen dat hij een eend moet zijn.


Je kan zelfs als mens nooit denken als een hond en gedragsregels toepassen die honden op elkaar toepassen. Het is ook onderzocht dat correcties minder goed werken bij dieren en dieren door correcties stress ervaren, omdat ze alleen leren wat fout is en willen er alles aan doen om te voorkomen om de volgende correctie te krijgen, maar hebben geen idee wat ze dan voor gedrag moeten laten zien.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:19

Ik snap gewoon niet waarom mensen een slipketting willen gebruiken... Ik wil gewoon een leuke vertrouwensband hebben met mijn hond en de leukste manier om haar iets aan te leren is als ik haar enthousiast kan krijgen om datgene aan te leren. Daar horen rukjes, correcties en straffen niet bij. Want dat maakt het niet leuk om iets aan te leren. Een hulpmiddel zou in het laatste geval gebruikt moeten worden als al het andere niet blijkt te werken. Overigens leert mijn hond toch echt veel sneller van een beloning dan van een correctie/straf, omdat ze dan weet voor welk gedrag zij beloond wordt en zal het dan vaker dat gedrag laten zien. Of ze dat nu doet om een snoepje of om mijn aandacht, interesseert mij niks, zolang zij het maar naar d'r zin heeft (en ik ook).

Cesar Millan vind ik drie keer niks. Het enige wat ik goed vindt, is dat je rustig en kalm moet zijn. Als ik ongeduldig wordt, dan doet mijn hond niks meer. Maar voor de rest kan ik niks van hem leren. Al die gekke regels dat een hond niet voor je mag lopen en dat fysieke aanraken, nee bedankt. Ik ben door Cesar juist een tijd heel onzeker geweest omdat ik dacht alles verkeerd te doen en mijn hond rete dominant zou zijn (want ja, ze gaat als eerste de deur uit, krijgt ook wel eens als eerste haar eten, ze loopt voor mij uit tijdens het wandelen en ligt op de bank). Maar ik kan er gewoon niet bij dat een hond dominant zou zijn of de leiding over je zou nemen als hij voor je loopt. Dus ik geloof er niet zo in. Je hebt psychisch overwicht of je hebt het niet.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:23

Mijn hond trekt ook niet, daar heb ik Cesar Millan nooit voor nodig gehad. Gewoon mijn eigen intuïtie gevolgd.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:36

Hhilde schreef:
Nimfee schreef:
Mijn hond trekt ook niet, daar heb ik Cesar Millan nooit voor nodig gehad. Gewoon mijn eigen intuïtie gevolgd.

Mijn hond trekt wel. En ik ben te lui om het hem af te leren :')
Een probleem is pas een probleem als de eigenaar het erkent als probleem.


Klopt. Mijn hond schooit vreselijk, en ik vind het alleen maar leuk :o Maar als iets een probleem is, dan zorg ik er wel voor dat ik het gedrag op een leuke manier kan ombuigen.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:16

HummerTime schreef:
anneliesdj schreef:
De klap die hij krijgt is net zo hard als wanneer hij zou springen met een gewone halsband.
Een beetje baas echter ziet dat aankomen en anticipeert daarop.

Amen!


Als je anticipeert, dan heb je alsnog geen slipketting nodig?

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:33

nonskagek schreef:
Wat zie ik hier toch rare dingen voorbij komen. Ik snap niet hoe de mens aan zulke bizarre 'methodes' komen. Wat ben ik het verschrikkelijk niet met jou eens sallandval. Correctie is géén straf. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar ik vind het wel een hele rare wending.

Verder inderdaad eens wat Cesar gaan kijken/lezen.. hij legt goed en duidelijk uit, vind ik dan. Slipketting zou ik ook niet snel doen. Gebruik liever een slip riem. Zelfde idee als een slip ketting: druk = strakker. Maar een (dikke) slipriem is in mijn ogen zoveel vriendelijker voor de wat onervaren hondeneigenaren.

Weet je wat mij de best oplossing lijkt? Haal er een goede trainer bij! Wat is nou een goede? Iemand die wat van de hondenpsychologie weet en je de achterliggende bijkomstigheden uitlegt. Niet iemand die gaat rondjes draaien, clickeren of weet ik het wat voor rare verzinselen. Iemand die jouw hond analyseert en de training afstemt op de kunnen en gevoeligheid van de hond.

Zag ook iets voorbij komen over dat je met kracht niet wint. Natuurlijk win je het met kracht niet. Je wint met je energie. Mensen die hun honden angstvallig volproppen met voer, zijn vaak gewoon niet in staat om hun hond met energie te leiden. It's all about the energy. Je kunt zeggen wat je wilt, maar je krijgt alles klaar zolang je de juiste energie voert. Negen van de tien hondeneigenaren zullen ontkennen dat ze gespannen o.i.d. zijn. Zo kan ik er hier al een paar uitplukken die waarschijnlijk hetzelfde hebben.


Ik prop mijn hond niet angstvallig vol met voer... Hoe kun je nou stellen dat mensen die hun hond belonen met voer, niet in staat zijn om hun hond met energie te leiden?

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:12

nonskagek schreef:
Nimfee schreef:
Ik prop mijn hond niet angstvallig vol met voer... Hoe kun je nou stellen dat mensen die hun hond belonen met voer, niet in staat zijn om hun hond met energie te leiden?


Dat jij je daarop aangesproken voelt, moet je zelf weten :) Hoe ik dat kan stellen? Ervaring. Vaak weten mensen gewoon niet hoe het moet. De hond doet alles voor het voer, let niet meer op de energie en de bedoelingen van de mens. Ik zeg niet dat voerbeloningen slecht zijn. Voer als geur gebruiken kan bij veel honden ook een hulpmiddel zijn. Maar ik blijf erbij: bij voerbeloningen doet de hond het voor het eten, en niet voor de leider.


Ja, ik voel mij daarop aangesproken omdat ik met voer beloningen werk. En jij stelt het zo, niet alleen tegen één persoon, maar tegen iedereen die met voer werkt.

En het mooie is: mijn hond hoeft het helemaal niet voor mij te doen! Ik ben dan zgn wel de 'leider', maar ik ben geen hond maar een mens. Ik kan met mijn hond nooit de interactie hebben die zij heeft met andere honden. En dan doet mijn hond het voor het eten, whatever, zolang ze maar doet wat ik van haar vraag en als ik dat voor elkaar krijg met voer, prima. Ik ga niet nadenken over of ze het nu voor mij doet of voor het voer.
Mensen die niet weten hoe het moet, hebben ook geen idee waar ze mee bezig zijn. En dat kunnen net zo goed mensen zijn die niet met voerbeloningen werken en bijvoorbeeld slipkettingen gebruiken.

Verder idd eens met Hhilde!

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:45

Waarom zou ik een ruk willen geven aan een hond? Alleen om te corrigeren? Dat zie ik al vaak genoeg om me heen en 't werkt niet... (mijn eigen hond trekt amper, is gewoon gelukt met voerbeloningen en omdat ze doorhad dat er een stop zat op de flex, sindsdien weet ze precies tot hoever ze kan lopen). En er bestaan natuurlijk tuigjes, dan is er ook geen pijn aan de nek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, rubia13 en 3 bezoekers