Huidprobleem kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Huidprobleem kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-13 23:03

Onze poes van inmiddels 11 jaar oud heeft sinds kort een steeds erger wordend huidprobleem. Of nou ja, het huidprobleem heeft ze wel al langer, maar ze krijgt nu kale plekken. :(:)

De poes heeft al jaren last van een schilferige huid. Ook heeft ze sinds enkele jaren een kale plek op haar buik tussen de achterpoten. Die werd snel groter omdat ze er ook veel aan likte, maar langzaam maar zeker gaat dat beter. Er komt weer wat haar op en ze likt er steeds minder aan. Als ze er aan likt, dan leiden we haar af.

Toen ze jong was is ze aangereden. Bekken gebroken en dat is toendertijd niet goed opgepakt door de dierenarts. Omdat ze meer en meer last kreeg van artose zit ze sinds de tweede helft van vorig jaar aan de pijnstiller/ontstekingremmer, Novacam 0,5 mg/ml. Ik heb zelf niet de indruk dat dit het huidige probleem veroorzaakt, omdat ze de Novacam al een paar maanden krijgt.

Het lijkt me ook niet direct iets besmettelijks, onze andere kat heeft namelijk helemaal nergens last van. Nou kan hij natuurlijk drager zijn.

Wat ik zelf opvallend vind is dat het op de bekkenknobbels begonnen lijkt te zijn. De kale plekken zijn ergens begin december gekomen. Eén kant is een wond geweest, maar is nu rustig en dicht. Ik heb haar een week geleden gewassen met babyshampoo en daar knapte ze zienderogen van op. Behalve dat de kale plekken nu over haar ruggenwervel rchting haar kop lopen en de kale plekken op haar bekkenknobbels er nog steeds zitten. Ik heb haar net weer gewassen met babyshampoo als tijdelijke oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft geen kale plekken bij haar kop. Het komt echt vanuit haar staart.

Ik twijfel of ik hiermee naar de dierenarts wil. Ze heeft geen jeuk, is vrolijk en aanhankelijk. Dierenarts levert stress op en dat wil ik zo veel mogelijk voorkomen. Ik was zelf aan het denken om te gaan wassen met betadineshampoo of tee tree. Van de andere kant, als het wel iets besmettelijks is zijn we straks verder van huis.

Zouden jullie hiermee toch naar de dierenarts gaan of eerst aankijken of het beter wordt met tee tree oid?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Huidprobleem kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-13 00:01

Voer wisselt regelmatig, ik heb niet altijd hetzelfde merk/smaakje. Wel ander voer dus, maar niet iets wat ze nooit eerd hebben gehad. Andere verandering geloof ik ook niet. Ik heb hoogstens het huis gepoetst. :D
Ik heb echt de indruk dat het niet besmettelijk is, het is 4 tot 6 weken geleden begonnen. Wij hebben zelf nergens last van en ook de andere kat mankeert niks. Niet eens een schilferige huid...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-13 09:06

De andere kat is even oud, maar een stuk gezonder. Ze mogen af en toe naar buiten, maar meestal wil ze niet. Te koud en zo. Ze is toevallig vorige week toen het wat warmer was naar buiten geweest, maar toen had ze er al last van. Meestal zit ze gewoon gezellig voor de pui naar buiten te kijken.

Ik zou niet weten waar ze stress van moet hebben. Er is in huis helemaal niets veranderd namelijk. Ik heb er de hele nacht over na liggen denken, maar ik kan niets verzinnen dat sinds december anders is. Plus dat ze de laatste maanden veel vrolijker en aanhankelijker is dan ik haar ooit heb mee gemaakt. Het is nogal een eigenheimer en een echte poes. Tegenwoordig komt ze bij je zitten en kroelen. En ze speelt zelfs met speelgoedmuizen. :+

Gezien de reacties ga ik toch de dierenarts maar even bellen vandaag. Mijn vrije dag is toch al naar de knoppen. :')

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-13 11:10

De korte samenvatting: de dierenarts acht de kans heel waarschijnlijk dat het psychisch is en hij vergelijkt het met automutilatie. := :+ Hij heeft haar een injectie gegeven en ze krijgt vanaf volgende week dexoral. Ik moet over een maand met haar terug om te bekijken hoe het gaat.

Komt ook niet elke dag voor dat je € 40 :$ betaald om te horen dat je kat niet spoort. :')

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-13 13:55

Nope, geen afkrabsel gemaakt. Ik heb de diagnose inmiddels ook zelf veranderd. Ik vermoed dat ze pijn had en daarom likte.

Ze heeft al 8 jaar last van artrose en dat speelt het laatste jaar op. Ze is toen op de Novacam gekomen en uiteindelijk was het advies om het dagelijks te gaan geven. Ik heb er wat moeite mee om een dier op permanente pijnbestrijding te zetten. Ik heb het in eerste instantie wat afgehouden en op een gegeven moment ben ik haar een iets te lichte dosering gaan geven. Wel dagelijks overigens.

Toen ze die injectie gekregen had, ging het heel snel berg af. Vanaf de tweede week moest ik de pillen gaan geven. En het werd slechter en slechter... De kale plekken gingen naar de buik, staart, verder de rug op. Met name op de plekken waar de gewrichten zitten. De heup, de ruggengraat, etc. Ik ben gestopt met de pillen en ben haar na een dag of wat gewacht te hebben weer op de Novacam gaan zetten. Met de goede dosering, en dat lijkt te werken...

Ze likt nog steeds, maar we zijn inmiddels een maand geleden gestopt met de pillen en ik heb het idee dat ze wel wat beter gaat. Ik wil verder niet met haar gaan artsen, daarvoor is ze te oud en te stressgevoelig en dat wil ik haar gewoon niet aan doen. Ze doet het goed op de Novacam en daarmee is het wat ons betreft klaar. :)

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 96 bezoekers