konijn met hersenvliesontsteking?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

konijn met hersenvliesontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 20:48

Sinds donderdag heeft onze konijn wat vage symptomen. Haar nekje is wat gedraaid en als ze opgetild wordt, weet ze het verschil tussen boven en beneden niet. Ze probeert haar nek dan in een nogal vreemde positie te draaien. Aangezien dit zaterdag toch wel opviel, en wij ons zorgen maakten, hebben we de dierenarts gebeld en zijn we in de avond langs geweest. De dierenarts concludeerde dat ze hersenvliesontsteking heeft en dus moeten we haar 2x daags injecties (antibioticum) geven en 1x daags een wormenkuur. We zien op dit moment niet echt heel veel verbetering. Ze is nog wel lekker actief en eet en drinkt goed. Als ze ontspannen is, staat haar kopje minder scheef.

Als ik op "hersenvliesontsteking" google, krijg ik toch wel wat andere symptomen te zien. Mijn konijn loopt niet alsof het dronken is en is ook niet lusteloos. Ik vraag me dan ook af of het echt een hersenvliesontsteking is?

Ben toch wel benieuwd of er mensen zijn die bovenstaande symptomen herkennen, of zelf een konijn hebben gehad met hersenvliesontsteking.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!


Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 20:59

WinSel schreef:
Idd EC...
Veel dierenartsen kennen het niet


Ik zie bij google dat hersenvliesontsteking hiermee gelinkt wordt. Een parasiet (E. cuniculi, wat het dan ook precies is) zorgt dus voor dit soort aandoeningen, als ik het goed begrijp. Dit is dus ook wat de dierenarts heeft verteld en dat is ook de reden waarom hij de wormenkuur gegeven heeft.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 21:00

Myfairytale schreef:
Bij mijn konijn werd eind december door de reguliere DA ook gezegd dat het hersenvliesontsteking zou zijn, maar uiteindelijk bleek het helaas E. cuniculi te zijn. Veel da's (her)kennen het niet, wacht alsjeblieft niet te lang met behandelen hiertegen.


We zijn al volop bezig met de behandeling! :o

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 21:04

suikerp schreef:
Myfairytale schreef:
wacht alsjeblieft niet te lang met behandelen hiertegen.


Het vervelende is dat konijnen nooit meer genezen van deze ziekte, ze blijven altijd drager, in tijden van stress of zwakte duikt de ziekte direct weer op, soms zelfs erger. Ik zeg altijd bij deze ziekte: hoeveel geld wil je uitgeven aan iets wat uitzichtloos en vooral heel vervelend voor het konijn is? :j


Ik begreep dat de behandeling lang gaat duren, maar is het echt zo dat ze nooit meer van deze parasiet af komen?

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 21:07

dankjewel myfairytail!

Ik vind het nog steeds moeilijk om de injecties te geven. Ik doe het liever niet, ben veel te bang het dier pijn te doen... :o Maar goed, het moet hé.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 27-03-12 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 21:08

Joscaa, redelijk bovenop gekomen? Merk je nu nog wat van?

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 21:10

wat sneu om te horen. Dus wanneer ze een lage weerstand heeft, zouden deze symptomen weer zichtbaar kunnen worden?

Bedankt voor je antwoord iig.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!


Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 21:19

zo Karin, dat is echt geweldig! En dat op die leeftijd nog! *D

Winsel, ons konijn heeft haar kopje niet zo scheef als op de eerste foto gelukkig. Fijn om te zien dat dit konijn er ook bovenop is gekomen. Geeft ons ook weer een beetje hoop! :D

Aan het einde van de week als de medicijnen op zijn, moet ik weer nieuwe medicijnen ophalen en die kan ik gewoon in het bekje toedienen. Niet meer dat enge gedoe met die injectienaalden.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-12 18:17

Sugarfoot, hier precies dezelfde symptomen dus. Konijn kan in principe het hoofd redelijk recht houden (staat nu een heel klein beetje scheef). Maar in stressvolle situaties (als we haar optillen bijv.) gaat het kopje schever staan. Bij het optillen is het zelfs zo dat ze zich op een heel vreemde manier wilt omdraaien. Alsof ze het gevoel heeft dat ze op haar kop gehouden wordt..

Ik hoop dat de medicijnen aanslaan. Ze is nog heel actief, en mankeert naast dit verder helemaal niets.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-12 22:47

We hebben een nieuwe kuur gehaald bij de dokter. Een week lang hebben we een wormenkuur moeten geven met hierin febendazol (dit hadden ze op dat moment niet in tabletvorm, dus moest dat even zo). Nu is de kuur met twee maanden verlengd en hebben we het middel panacur gekregen. Hiervan moeten we 1x daags 1 ml van in het bekje spuiten. Ik hoop zo dat dit gaat werken... :\

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Adamootje

Berichten: 6205
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-12 22:34

Blackberry, ons konijn, is helaas vandaag overleden. Vermoedelijk door wat zij eerder ook al onder de leden had. Het is een tijdje goed gedaan met haar. Het leek ook dat ze volledig hersteld was. Gisteren was ze wat lusteloos en lag ze het ene moment alleen maar en het andere moment huppelde ze zorgeloos rond. Ze dronk wel en eten deed ze ook wel een beetje, dus we dachten dat het handig was het even aan te kijken tot de volgende dag. De symptomen waren vergelijkbaar met de vorige keer dus we hebben meteen het medicijn op aanraden van de dierenarts (waar we per mail en telefoon contact mee hebben gehad) 'nabesteld' en vandaag opgehaald. Direct na inname begon het konijn gek te doen. Ze wist niet meer wat onder of boven was en begon heel zwaar te ademen. Vervolgens begon ze met haar achterpoten te trappen en te stuiptrekken en toen was het over. Het heeft niet lang geduurd, zegt mijn moeder (zij was erbij toen het konijn overleed). Hopelijk heeft ze niet veel geleden...

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, GrapeshotBot, Mizora, Rijsa en 41 bezoekers