Myrthe_Yolto schreef:Ja, ze heeft lange tijd gezenderd en dingen met de website gedaan, maar vraag me niet wat :p
Dat was een mooie tijd Myrthe toen ook je moeder nog actief was binnen de werkgroep .We hadden toen volwassen mannetjes Grauwe Kiekendieven die aan het begin van het broedseizoen gevangen werden en van een minuscuul zendertje voorzien .De zendertjes werden met behulp van lijm op de staartveren geplakt .De bedoeling was dat we ze dan met de auto konden volgen om zo te zien wat de beesten allemaal aan prooien vingen en waar ze jaagden .We zaten dan met 2 mensen in de auto , ééntje reed en de ander hield de antenne vast waaraan verbonden een kastje die geluiden produceerde waaruit je kon opmaken waar de gezenderde vogel zich bevond .Als het mannetje dan binnen gezichtsafstand was dan moest je op een formulier noteren wat het mannetje tijdens z'n jacht op prooien allemaal deed , boven wat voor percelen hij jaagde , wat voor prooien hij ving ,hoe vaak hij succes had tijdens het stoten naar een prooi en al dat soort dingen .Wanneer het beest dan een prooi had gevangen en terugkeerde naar het nest was het voor ons vaak racen naar het nestperceel want je moest ook een heel tijdschema bijhouden en dus ook opschrijven wanneer de prooioverdracht plaatsvond .Dit lukte vaak niet want zo'n mannetje ging rechtstreeks vliegend naar het nest en wij moesten natuurlijk over de openbare weg met de auto .We hebben heel wat afgelachen in die tijd maar ook heel wat ontberingen doorstaan .Het was wel bijzonder vermoeiend , langer dan een halve dag hield je het niet uit .We werkten dan ook met een ochtend en een middagploeg .
We hebben uit dit project , dat toen door twee studentes van de RUG is opgezet , heel wat gegevens gehaald en zijn toen heel wat wijzer geworden v.w.b. de soort van prooien , de aantallen prooien , de jachtgebieden en de afstanden die een mannetje aflegd om prooien te bemachtigen .Er waren erbij die wel meer dan 15 km. van het nest gingen jagen .
Later , toen we Grauwe Kiekendieven gingen voorzien van een satalietzender, heeft je moeder hele verslagen geschreven over de gebieden waar de gezenderde beesten zich op dat moment bevonden .Ik denk dat ze daar heel veel werk van heeft gehad .Ik ben altijd met veel plezier met je moeder in het veld geweest ,het was een mooie tijd , al weer wat jaartjes geleden .
Ik kan wel een boek vol over onze belevenissen van vroeger schrijven maar houdt het hier eerst maar bij .