Jonge kat bijt, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Jonge kat bijt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:41

Hallo,

Mijn tante heeft een poes van ongeveer 5 maanden.
Hij is vaak lief, maar met oppakken of knuffelen kan hij bijten. Dit doet hij ook regelmatig zomaar uit het niets.
Hij is bijna nooit alleen thuis/alleen. Heeft genoeg speeltjes. En hij ziet er heel goed uit.
Hij eet en drinkt goed.

Om de plantenspuit geeft hij niets.

Wie heeft er tips om dit af te leren?

Groetjes Annemiek

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Jonge kat bijt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:52

Dat is speelsigheid, als hij bijt hem wegzetten en negeren wekt dan het beste.
Normaal zou hij dit bij een andere kat op een speelse manier doen maar bij gebrek aan maatje doet hij het bij je tante.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Jonge kat bijt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:57

Kan zijn dat het speelsigheid is maar misschien houdt deze kat er gewoon niet van om opgetild te worden of geknuffeld te worden....? :-)
Gewoon beestje met rust laten en als ie het allemaal leuk en gezellig vindt, komt ie vanzelf wel een keer aandacht vragen.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Jonge kat bijt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:57

Soms vindt hij aandacht wel leuk, zoms ook niet. Dat laat hij ook gewoon merken. Dan is nog niet eens zo het probleem.
Maar het is wel vervelend als ze uit het niets bijt.

Lekker spelen met een touwtje of muisje vindt ze wel leuk. Dus dat wordt ook veel gedaan.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:07

Goh, zou zo mijn kat kunnen zijn die je beschrijft. Die is nu 8 maanden heeft er ook een handje van. Is ook puur speelsigheid.

Op het moment dat hij het nu doet, zeg ik duidelijk nee en geef hem geen aandacht meer. Gaat hij dan door, pak ik hem in z'n nekvel en zet hem weg.

En zowaar, het lijkt erop dat hij het door begint te krijgen, soms is nee zeggen al genoeg, maar ik moet wel heel consequent zijn :o en dan nog wel eens moeilijk, maar ja, wil ook geen bijtende kat.....

Athena1982

Berichten: 757
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:22

Mijn kitten heeft dat ook gedaan. Ik had een tijd dat ik even niet wist wat ik er mee aan moest...
Nu doet ze het nog heel af en toe, het is al veel minder geworden.

Ik heb haar meer aandacht gegeven en ben meer met haar gaan spelen. Als zij mij beet met knuffelen ben
ik gewoon doorgegaan met aaien, op een gegeven moment stopte ze met bijten. Ik wilde dan ook wel eens een speeltje erbij pakken waarin ze kon gaan bijten tijdens het aaien.

Zij heeft er nog steeds een handje van om als ik lig te slapen, mijn arm/ hand aan te vallen. Dan zeg ik 1 keer nee en als ze dan nog door gaat zet ik haar uit bed. Ze is dan wel even beledigd maar als ze dan later weer terug op bed komt, valt ze niet meer aan.

Dus wanneer ik contact met haar zoek en ze gaat bijten, negeer ik het bijten (want als ze het niet prettig vindt kan ze altijd weglopen, ik heb haar nooit in een wurggreep). Maar als zij mij uit het niets aanvalt dan krijgt ze 1 waarschuwing en als ze het nog eens doet zet ik haar weg.

En zoals hierboven al beschreven staat: heel consequent blijven!

Veel succes met de opvoeding!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Jonge kat bijt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:16

Ik geef de tips door. Bedankt.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:48

Hij is aan het puberen :D En vertoont doodnormaal kattenpubergedrag. Tenzij er een goede reden is voor het bijten, bijvoorbeeld omdat je tante hem onbedoeld pijn doet, zou je als oplossing meer met 'm kunnen spelen (een kitten van dezelfde leeftijd er bij zou het beste zijn, katjes groeien beter niet alleen op) En als hij het te bont maakt, maar kijk uit dat je speelsigheid niet afstraft, kun je ze even in het nekvel pakken en zachtjes op de grond duwen. Doe het niet te vaak en wees eerlijk naar de kat, is voor alle partijen het prettigst als de kat al inbindt wanneer je 'm als waarschuwing tussen twee vingers in z'n nekje pakt (ik doe dat wanneer mijn kater iets doet wat echt niet mag en waar ik hem ook al voor gewaarschuwd heb. Hij mauwt dan wel zachtjes uit protest maar houdt wel op met het ongewenste gedrag) en dat het niet steeds op een ruzie uitloopt. Dus gewoon eerlijk en consequent naar de kat zijn.

Heeft je tante een poes of een kater? En hoe tilt ze hem op?

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:29

hestejente schreef:
Hij is aan het puberen :D En vertoont doodnormaal kattenpubergedrag. Tenzij er een goede reden is voor het bijten, bijvoorbeeld omdat je tante hem onbedoeld pijn doet, zou je als oplossing meer met 'm kunnen spelen (een kitten van dezelfde leeftijd er bij zou het beste zijn, katjes groeien beter niet alleen op) En als hij het te bont maakt, maar kijk uit dat je speelsigheid niet afstraft, kun je ze even in het nekvel pakken en zachtjes op de grond duwen. Doe het niet te vaak en wees eerlijk naar de kat, is voor alle partijen het prettigst als de kat al inbindt wanneer je 'm als waarschuwing tussen twee vingers in z'n nekje pakt (ik doe dat wanneer mijn kater iets doet wat echt niet mag en waar ik hem ook al voor gewaarschuwd heb. Hij mauwt dan wel zachtjes uit protest maar houdt wel op met het ongewenste gedrag) en dat het niet steeds op een ruzie uitloopt. Dus gewoon eerlijk en consequent naar de kat zijn.

Heeft je tante een poes of een kater? En hoe tilt ze hem op?


Ze heeft een poes.
Hoe ze hem optilt weet ik niet. Ik zal het vragen.

Een andere poes erbij was idd beter geweest.
Ik geef weer alle tips door en we zullen zien hoe het gaat.

Ze heeft ook echt hele lieve momenten hoor! En ik weet zeker dat het goed komt. Maar nu moet ze een manier vinden om hier het beste mee om te gaan.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:14

Het gaat vanzelf weer over, zo lang je tante maar duidelijk en consequent is tegen de kat. Katers zijn wat heviger in het kijken hoe ver ze kunnen gaan.

Optillen kan je het beste doen met 1 hand achter de voorpootjes (onder de borst, zeg maar bij de ribben) en met de andere hand onder de achterpootjes/kontje, zoals Ingrid destijds heeft uitgelegd :j