hoe krijg ik mijn pup zinderlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: hoe krijg ik mijn pup zinderlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:33

Oh, en een uur wandelen voor een pup is veel te lang.
Nu moet hij alleen naar buiten om zijn behoefte te doen, zodat hij snapt buiten = plasje doen.

Als je gaat lopen is hij veel te veel afgeleid door alles en zal het dus vergeten. Stilstaan totdat hij wat gedaan heeft, heeeeeel goed belonen, oppakken en weer naar binnen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:39

Mijn pup moest er wel bijna elk kwartier uit en ook nu (7 mnd) staat hij nog wel elk half uur voor de deur te piepen.
Hij heeft tot 6 maanden op 3 voedingen gestaan. Wat betreft het wandelen, zoals gezegd, een uur is te lang. Ik geloof dat je 5 minuten per maand moet aanhouden, dus een pup van die leeftijd zou 10-15 minuten max moeten wandelen. Heb je geen info van de fokker meegekregen?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 23:08

Sancha schreef:
Je pup is 10 weken en op twee voedingen? Dat zullen er zeker nog 3 moeten zijn.
Kranten in de bench is not done, hij moet niet de ruimte hebben om zijn behoefte in zijn bench te kunnen doen.

Om de 3 uur uit is echt NIET voldoende, maak daar maar twee uur van, misschien zelfs wel om het uur, PLUS na het spelen, na het eten, na het slapen. Enz Enz Enz.

Je doet bijna alles verkeerd wat je verkeerd kan doen, echt, lees het topic door en neem de adviezen aan.

Ook kranten in huis ben ik geen voorstander van, want dan ben je twee keer aan het zindelijk maken. EN op de kranten en dan later nog eens buiten.

sorry hoor maar ik doe echt niet allus verkeerd.
een hond heeft aan 2 voedingen per dag voldoende als je maar zorgt dat hij in die tijd voldoende eten krijgt.
en meschien heb ik het verkeerd beschreven maar hij gaaat maximaal om de 3 uur uit vaak al om het anderhalf om dat hij juist dan waker wordt. hij speelt tijdeens het uir gaan. we blijven niet langer dan een kwartiertj weg om dat je zijn spieren niet mag forseren.
en ook omdat dit ras heel HD gevoelig is.
bedankt voor de tips maar als het zo gaat heb ik er ook niks aan.

overigeens kan ik je medelen dat hij het nu alleen s'nachts nog doet.
en dan op de kranten.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 23:10

overigeens bestaat bij mij het trainen van een hond alleen op beloonen en negeren.
als hij iets fout doet wordt hij een kwartier genegeert. doet hij iets goed wordt hij uit bundig beloond

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:11

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:21

hanny_jelke schreef:
als hij iets fout doet wordt hij een kwartier genegeert...

Geloof me: hier snapt je hond (en een pup al helemaal niet!) echt helemaal niks van := ...
Je kan je hond straffen: op het juiste moment! Dat betekend dat je het én moet zien gebeuren én binnen de 2 sec. straffen. Mis je het juiste ogenblik, is heel je straf niks waard!
Een kwartier negeren ... voor wat dan?? Het beessie weet echt niet wat ´ie een kwartier daarvoor verkeerd heeft gedaan.
Tuurlijk kan het zijn dat ´ie schuldig kijkt; hij reageert gewoon op jouw afwijzende houding. Het lijkt dan dat hij "snapt" dat ´ie wat fout heeft gedaan, maar dat doet ´ie dus echt niet :n !
Als ik hier eea lees, raad ik je echt dringend aan om goede begeleiding bij een hondeschool (puppycursus) te zoeken, want ik heb zwaar de indruk dat je niet veel over puppys (en honden) weet :\ .
(Niet lüllig bedoeld, gewoon een goed gemeend advies :) !)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 23:53

sorry een puppy cursus.
ik heb politie honden getraint en geloof nme die dieren zijn echt niet dom die weten net als kinderen donders goed waar voor hun op hun plek moeten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:23

Euh politiehonden getraind? Ik neem aan een hond getraind en mee gesport ipv dat het daadwerkelijk nu een diensthond is?
En nee die dieren weten het niet. Zeker puppy's hebben een geheugen van een zeef, wellicht eerst beter inlezen en informeren voordat je dingen gaat zeggen die niet correct zijn.

2 voedingen is echt te weinig, je kunt wel in 2x veel naar binnen laten werken maar dat is echt niet goed voor zo'n klein maagje.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 02:46

hanny_jelke schreef:
een hond heeft aan 2 voedingen per dag voldoende als je maar zorgt dat hij in die tijd voldoende eten krijgt.
en meschien heb ik het verkeerd beschreven maar hij gaaat maximaal om de 3 uur uit vaak al om het anderhalf om dat hij juist dan waker wordt. hij speelt tijdeens het uir gaan. we blijven niet langer dan een kwartiertj weg om dat je zijn spieren niet mag forseren.

en dan op de kranten.

vooral op 2 voedingen houden als je wilt dat hij een maagkanteling krijgt.
de maag van een pupje is nog zo groot als een pinpongbal. vin het je reinste mishandeling om het voer in 2 portiees te verdelen das veel te veel in een keer.
voor minimaal 3 keer per dag het liefst 4 keer per dag verdelen.

over het zindelijk maken, fijn dat hij het nu op de krant doet, probeer de krant elke keer een stukje te verplaatsen en leg er maar een neer (ander leert hij dat hij zon beetje overal kan doen) en verplaats de krant uiteindelijk naar de plek waar je wilt dat hij zijn behoefte kan doen.
uiteindelijk kan je de krant weghalen en zal hij het op die plek blijven doen (doet hij het niet, kan je een papiertje met een plasje, of klein beetje schoonmaak amoniak leggen zodat hij het daar gaat doen.

zo doe ik het op het moment:
Je ziet gauw wanneer hij moet (leert het gedrag snel kennen) snuffelen, staartje gaat iets omhoog, en je moet ingrijpen voordat hij al door de knieen gaat want dat zie je vaak moelijk. Als je ziet dat hij moet pak je hem op (oppakken zal ook de aandrang stoppen en ophouden tot je hem weer neerzet)
zet hem neer op de plek waar je wilt dat hij zijn behoefte doet, en prijs hem de wereld in, maak er een heel feestje van (zonder koekjes en speeltjes, anders heb je straks miss een hond die alleen behoefte doet omdat hij denkt jeej ik krijg er wat voor)

Als je een hond ehb die het niet duidelijk aangeeft elke 2 uur naar buiten, en hem belonen als hij buiten doet.
Zie je een drol of plasje liggen, niet gaan straffen! het enige wat de hond leert is dat als je de kamer in komt dat je boos op hem kan worden. hij weet allang niet meer van het ongelukje. erger nog: zodra hij klaar is en net een stapje verzet ben je al te laat met straffen.

Betrap je hem op heterdaad straf hem dan ook niet te hard, want hij kan gaan denken dat hij helemaal de behoefte niet mag doen, en zal het stiekem gaan doen.
Als jij een plasje vind moet je de schuld toch echt bij jezelf zoeken: je bent niet vaak genoeg uit geweest, de hond heeft alleen de mogelijkheden die jij hem bied
Als je hem betrapt op heterdaad, gewoon een kort foei, oppakken en neerzetten waar hij het wel mag doen.

ik heb het nu al 5 dagen droog gehouden hier, en nee dat is niet omdat meneer zindelijk is, dat is omdat ik hem vaak genoeg uitlaat.
uitlaat tijden:
6.00
8.00
12.00
15.00
17.00
ongeveer tussen 19.00 en 20.00
22.00
0.00 en de laatste wandeling om 3.00
als ik dan smorgens weer in de woonkamer kom is de bench nog droog.

meeste pups kunnen het nog niet zo lang ophouden en zullen er nog vaker uit moeten, ik probeer het smiddags en savonds al een beetje uit te bouwen, en savonds gaat het nu goed (maar moet nog wel de wandeling van 3 uur doen, een keer gelukt om 2 uur de laatste te doen, en smorgens een droge bench te vinden, maar dat was een gelukje want de volgende ochtend was het nat: betekenis: pup er nog niet klaar voor om langer te wachten)
dus als er een ongelukje gebeurd kan je dat alleen aan jezelf wijten dat je hem neit vaak genoeg eruit laat :)

nog een tip voor het uitlaten: probeer een naar een veldje te gaan waar zo weinig mogelijk te beleven is, mijn pup wilde ook alleen maar spelen, ging achter bladeren aan etc.
Ik ben met hem naar een veldje gegaan zonder plantjes en bladeren etc, en waar weinig mensen langs lopen.
pakte hem korter zodat hij niet kan rennen maar wel normaal kan lopen, en net zolang stil blijven staan tot hij zijn behoefte doet. Daarna weer de hemel in prijzen, en dan pas verder met je wandeling :)
hij doet nu meteen zijn behoefte buiten en dan pas gaat hij spelen :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 03:32

idd als je merkt dat hij nerveus word of wil gaan zitten gelijk buiten zetten, een krantje voor de duer en vervolgens dat krantje buiten leggen wil ook helpen!
verder wilt t ook vaak helpen een hond voor de nacht in een bench of dergelijke te doen daar ze vaak niet in hun slaapplek poepen of plassen (althans niet omdat het makkelijker is! al heb je uitzonderingen met hoge nood)

we hebben onze hond ook leren blaffen, dus elke kaar als we naar buiten gingen op zn rondje te doen hem zover krijgen 1x te blaffen...helpt wel enorm want daardoor kon hij ons als pup wakker maken als hij echt moest en wij het ff niet merkte... later houd hij het langer op en meld hij zich eigenlijk zelde op een enkele keer dat hij opeens echt nood heeft.

iig vooral veel gedult en idd niet TE boos worden binnen, en buiten vooral goed belonen als hij het doet ;)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:58

Wat een gekat hier...
Wat betreft de voedingen,idd 4x is beter maar je moet toch afbouwen...
Hier een lijstje;
jonger dan 2mnd = 5x per dag
2 tot 3mnd = 4x per dag
3 tot 6mnd = 3x per dag
6 tot 12mnd= 2x per dag
Mijn hond is nu 3 jr en staat vanaf een jaar 1x per dag op brok ('s avonds na de laatste wandeling)
Ook mijn hond die onlangs is ingeslapen heeft van d'r 1 tot d'r 13e op 1x per dag gestaan.
Ik heb hier nooit problemen mee ondervonden...

Wat betreft dat laten plassen om de maximaal 2u, je moet daar wel de tijd voor hebben!
Het kan niet áltijd dan krijg je ongelukjes......en het duurt langer voor je ze écht zindelijk hebt!
Heel normaal..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:46

hanny_jelke schreef:

en dan op de kranten.

:? Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je een topic opent?
De tips hier deugen kennelijk niet, en je weet het zelf allemaal beter.

Een pup snapt idd echt wel dat hij genegeerd wordt, maar niet dat dat een bepaalde reden heeft. Daar snapt dat arme dier helemaal geen sikkepit van.
Negeren van verkeerd gedrag betekend dat je het gedrag moet negeren, niet het dier in kwestie.

Alsjeblieft TS, lees dit topic nog een keer, er staan echt wel bruikbare tips in, en tijden veranderen, opvattingen wat betreft het opvoeden van honden ook. ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:52

een gekat????? zegt iemand

heb je de reacties van Ts al door gelezen,staat bijna nergens open voor :+

met de neus door de stront halen ,ttsss leven niet in de middeleeuwen, doe je toch ook niet bij baby's.
belachelijk!

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:56

Met de neus door zijn eigen uitwerpselen halen is geen goed idee! Je moet in het begin sowieso je pup erg vaak, om de 2uur uitlaten, en in het begin 3x per dag voeren. Je bent er als het goed is ook veel bij. Wij hebben nu een pup van 8weken, en we merken al, dat ze moet plassen als ze gaat piepen of bij de deur gaat staan. En dan moeten we snel zijn, anders ligt er alsnog een plasje op de grond. Gebruik je ook een bench toevallig?
Oja nog een tip, na 8uur 's avonds de drinkbak weghalen.
En op cursus heb ik geleerd dat de tijd die je met je pup mag wandelen, het aantal weken is, maar dan in minuten. Ik kan nu dus 8minuten met mijn hondje lopen. De gewrichtjes moeten nog groeien dus te lang lopen is slecht!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:12

een pup van 10 weken kan gewoonweg nog niet helemaal zindelijk zijn.
ik ging in die tijd echt nog stipt om de 2u naar buiten met haar.
's avonds niet te laat een laatste keer eten geven (ja meer dan 2 keer per dag op die leeftijd), een keer buiten een uurtje na het eten en dan nog eens voor dat wij gingen slapen (11u ofzo). ik stond de eerste 2 weken zelfs nog een keer snachts op om een keertje buiten te gaan en stond een half uurtje vroeger op (6u) om haar weer te laten plassen desnoods.
Intussen kon ze haar bench wel degelijk droog houden.
NOOIT heb ik haar met haar neus door haar uitwerpselen gewreven. Als ik een plas of hoopje vond in huis, negeerde ik haar terwijl ik het opkuiste. als ik haar zag gaan zitten om wat te doen, grabbelde ik haar meteen vast terwijl ik 'neen' zei en zette haar buiten. Ik bleef dan wachten bij haar in de tuin tot ze daar haar behoefte deed en beloonde dan uitgebreid met een snoepje erbij. Ook tijdens het wandelen beloonden we uitgebreid bij elk plasje (en later enkel nog bij plasjes enz in de graskant, waardoor ze nu vanzelf in het gras gaat).
ook een commando voor een plasje doen kan heel handig zijn.

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:43

@ TS: Weet je wel waarom een hond in het begin niet zindelijk is? Dat heeft vrij weinig te maken met het feit dat ze niet weten waar ze het moet doen maar met het feit dat de sluitspieren nog niet ontwikkeld zijn. Wat je kennelijk nog niet wist anders zou je dat beestje niet in zijn eigen stront duwen.
Zelf als een pup bij de deur staat te piepen dat hij naar buiten moet heb je de kans dat voor dat jij bij die deur bent alles al op de grond ligt. En nee dat doet een hond niet omdat hij brutaal is of om zijn baasje niet te gehoorzamen. Puur omdat het daar beneden allemaal nog niet ontwikkeld is! Ik hoop dat je daarin veranderd want anders gaat het allemaal veel langer duren want dat beestje krijgt de verkeerde signalen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:21

inderdaad, nu leer je hem vooral dat een drol binnen nare gevolgend heeft. terwijl een hond enkel beseft als je hem straft TERWIJL hij hem daar zit te draaien dat wat hij NU zit te doen niet goed is.
nu creeër je een hond die angstig wordt vanaf dat jij in de ruimte komt en er een plas of drol ligt omdat hij weet dat: uitwerpselen in huis (hoe ze er ook gekomen zijn, want dat hij dat gedaan heeft dat weet ie met zn korte geheugen waarschijnlijk al niet meer)+ baasje = boos baasje en met mn neus in de plas.
wat je hem niet leert op deze manier is dat je graag wilt dat hij buiten plast.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:18

Loop s´avonds voordat de pup gaat slapen nog even met hem,
en doe dit s´morgens ook voordat de pup weer wakker is.
En neem een bench? (s´nachts)
dan doe hij zijn behoeftes daarin en kom je niet ergens op een kleed ofzo
een halve drol tegen :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:49

Je zegt dat twee voedingen per dag goed is, als hij dan maar voldoende krijgt.
Dat is een foute gedachte. Hij krijgt dan te veel in 1 keer in zijn maag, waardoor een maagkanteling kan ontstaan, met soms de dood tot gevolg.

Ook met hem gaan wandelen na het eten is om die reden af te raden.

Het beestje is 10 weekjes oud, ik vind persoonlijk dat je de lat voor het dier al veel te hoog legt.
Ik zal het er niet weer over hebben, het is al veel gezegd. Maar hoe snel hij zindelijk wordt, ligt een groot deel bij je zelf. Straffen helpt niet. Hij doet zijn best je maar tevreden te stellen door zijn ontlasting op te gaan eten, zodat je maar niet boos wordt. Hij kan het waarschijnlijk gewoon zolang nog niet ophouden en daar laat jij dan een steek vallen.
Zet in de nacht je wekker en laat hem nogmaals uit.

Ik vind dat je niet veel verstand van zaken hebt, als je de boel aanpakt zoals jij doet, zekers niet als je beweerd politiehonden getraind te hebben.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:50

Als je een grote bench hebt en je niet wil dat hij in de bensch poept of plast maar het aangeeft kun je de bensch verkleinen. Heb ik met onze jongste hond gedaan en dat ging ook prima!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:56

Sancha schreef:
Je pup is 10 weken en op twee voedingen? Dat zullen er zeker nog 3 moeten zijn.
Kranten in de bench is not done, hij moet niet de ruimte hebben om zijn behoefte in zijn bench te kunnen doen.

Om de 3 uur uit is echt NIET voldoende, maak daar maar twee uur van, misschien zelfs wel om het uur, PLUS na het spelen, na het eten, na het slapen. Enz Enz Enz.

Je doet bijna alles verkeerd wat je verkeerd kan doen, echt, lees het topic door en neem de adviezen aan.

Ook kranten in huis ben ik geen voorstander van, want dan ben je twee keer aan het zindelijk maken. EN op de kranten en dan later nog eens buiten.

Ik ben het hier helemaal mee eens! Wij hebben een chihuahua pup van nu bijna 7 maanden en die is nu eigenlijk pas zindelijk!
Dat een hond poept om dat hij boos is dat je weggaat snap je je hond denk ik helemaal niet?!
Veel vaker uitlaten en zeker niet met zijn neus erdoorheen halen. Beetje mopperen kan wel maar zeker niet straffen.
Gewoon volhouden met veel uitlaten dan komt het vast wel goed. ( en zo'n 3 a vier maanden geduld hebben kan zeker geen kwaad)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:03

hanny_jelke schreef:
sorry een puppy cursus.
ik heb politie honden getraint en geloof nme die dieren zijn echt niet dom die weten net als kinderen donders goed waar voor hun op hun plek moeten.

Daar geloof ik echt niks van, dan hoefde je dit topic niet te openen en dan wist je ook hoe belangrijk het was dat ze minimaal 3x maar het liefste 4x per dag een voeding krijgen op die leeftijd. Ik heb dit topic met stijgende verbazing gelezen, ik zou me eens wat meer in de huidige lectuur verdiepen over puppy's en hun gedrag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:10

hanny_jelke schreef:
sorry een puppy cursus.

Van de site van de KNPV (waar jij blijkbaar ook lid van bent).
Citaat:
Wat moet een hond kunnen om toegelaten te worden tot de opleiding als politiehond ?
In principe helemaal niets.

Alles wat hij later moet kunnen, leren we hem op de training.
Als pup zijnde hoeft hij alleen maar pup te zijn (vrolijk en vrij)

De basis oefeningen(volgen, apporteren enz.) leert hij vaak wel in zijn eerste jaar.
Meestal begint de echte training als ze ongeveer 1 jaar zijn.

Wel moet hij een dosis moed en zelfstandigheid hebben.
En een baas die zin heeft om veel tijd in de training te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:24

hanny_jelke schreef:
sorry een puppy cursus.

Meid het beestje is 10 weken oud, hij doet niets met opzet.
Hij heeft geen menselijke emoties en denkt niet; 'ik ga lekker in mijn bench poepen, want het baasje laat me alleen, lekker puh", hij probeert zo zijn best te doen, om zijn foutje goed te maken, door het dan maar op te eten. Ik vind het al erg dat een pup van 10 weken tot deze actie over moet gaan eigenlijk, terwijl hij het waarschijnlijk nog niet kan helpen ook, dat hij het niet zo lang kan ophouden.
Hij poept in zijn bench, jij haalt hem met zijn neus er door, de volgende keer poept hij nog even hard in zijn bench, maar eet het dan maar op. Je legt de link niet dat hij buiten moet doen op deze manier. Het lichtje gaat zo niet bij hem branden hoor. Je kunt de drol beter opruimen en er verder geen aandacht aan besteden en in de nacht er nog eens een extra keertje uit gaan.

Het is geen volwassen hond en die eisen kan je ook nog niet gaan stellen. Hij moet eerst iets leren voordat hij het goed kan uitvoeren. En iets leren kost tijd. Herders zijn behoorlijk pienter en pikken gauw iets op. De fout hier ligt helemaal bij jou en niet bij de hond.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:33

Onze labrador pup was erg snel zindelijk. Bij de deur(en) naar buiten lagen kranten, ze kwam al krantzindelijk van de fokster dus dat wist ze. Als ze wat moest zaten we haar naar de krant lopen, gauw deur naar buiten open, en als ze het dan buiten deed uitbundig belonen! De eerste weken zijn we haast niet buiten onze eigen tuin gaan wandelen omdat door alle indrukken (honden/mense/verkeer) ze helemaal niet toe kwam aan haar behoefte doen, ze was aldoor afgeleid.
's nachts sliep ze in de hal in een mand en voor de rest lagen er kranten, we gingn er 's nachts niet mee naar buiten maar ze deed het netjes op de krant en die gooiden we 's ochtends gewoon weg.

Door de kranten bij de deur gebeurden er nooit echte ongelukjes, want als we er te laat bij waren of anders wat dan kwam het netjes op de krant. maar ze begon vaak al gauw te piepen en dan deden we gauw de deur open en ging het helemaal goed.

Ik vind het echt belachelijk om een hond met de neus door de poep te halen, volgens mij schiet je daar echt niks mee op. Als je kinderen hebt en die hebben eens een ongelukje, dan haal je ze toch ook niet met de neus door hun vieze broek?