prik pil of castratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

prik pil of castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:44

ik heb een gewelig lieve hond een teefje van nu bijna 2 jaar,

en zit in een rot situatie thuis waardoor ik naar moet denken over casteratie/sterlisatie van haar of de prikpil geven.

ik moet deze keuze maken omdat ik noodgedwongen bij mijn ouders terug thuis ben komen wonen, en zij vinden dit een vieze bende de loopsig heid
nu heb ik dus net de dierenarts gebeld om eens te informeren over de kosten van de prik pil en casteratie maar schrok hier best van
casteratie tussen de 300 en 500 euro :o :o

sterlisatie wil ik liever niet omdat ik graag een nestje van haar wil zodra ik dus weer een eigen woning heb,
en van de prikpil tja wat zijn de ervaringen er mee,
verstoring van de hormoonhuis houding is nog het minste

ik heb dus geen last van de loopsigheid en lach me een breuk als ik mijn dame zie pronken naar de mannen,
mijn ouders zijn anti hond dus anti fokken van een nestje
over deze dame gaat het dus,
Afbeelding
snow is een cuvac
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 30-08-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Re: prik pil of castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:48

Supermooie hond zeg, wauw!!!

Maar waarom wil je zo graag een nestje van haar?
Ik heb nergens ervaringen enzo mee, maar ik weet wel dat een nestje, eig overbodig is...
Tenzij je 100% zeker weet dat je alle puppy's kwijt zou kunnen...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:50

bedankt voor het compliment

omdat er van deze honden ras zo een 600 in nederland zijn
ik zou gewoon graag 1 eigen nestje van haar willen

fokken is over bodig dat weet ik maar het is gewoon een wens,
ik weet het het asiel zit vol,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:51

Ook voor honden heb je maandverband.
Castreren is als ik het goed heb onthouden trouwens eierstokken of ballen verwijderen, dan kan je fokken zeker vergeten. Of een sterilisatie (soort knoopje erin) terug te draaien is bij honden weet ik niet.

Vraag is ook hoe lang je bij je ouders zal zitten, 1e nest moet je ook bij een hond niet te lang mee wachten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:55

Prikpil zou ik echt niet snel voor kiezen.
Heeft een hoop bijwerkingen, die echt niet gunstig voor je hond zijn.

Ik zou zeker gaan voor castratie.
Is ze met stamboom? Dan zou een nest een idee kunnen zijn, anders zou ik hier echt niet voor kiezen.

Als jouw hond geen stamboom heeft, zullen haar pups niet voor 'meer' van dat ras zorgen. Ze zijn dan tenslotte niet raszuiver.
Met dit ras heb je een hoop problemen kwa gezondheid, waar je ze dan zeker op moet laten testen.
Is dat het je allemaal waard? Neemt een hoop kosten met zich mee.

@tamary; eerste nest word vaak niet voor het 3e jaar gedaan!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:57

zodra mijn oude wonin gverkocht is ex vriend er uit is ga ik weer op mijn zelf
sterligeren dan worden ze nog loops
castereren is eierstokken er uit.

zo een broekje is een rot oplossing omdat ze die er uti haal en ze xxl nodig had en die zat nog strak

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:00

Nikki__ schreef:

Is ze met stamboom? Dan zou een nest een idee kunnen zijn, anders zou ik hier echt niet voor kiezen.

Als jouw hond geen stamboom heeft, zullen haar pups niet voor 'meer' van dat ras zorgen. Ze zijn dan tenslotte niet raszuiver.
Met dit ras heb je een hoop problemen kwa gezondheid, waar je ze dan zeker op moet laten testen.

je schrijf met dit ras heb je een hoop problemen ken je dit ras dan en zo ja welek problemen want er is mij niets over bekent
de mijne is dus ras zuiver geinporteerd uit sloakey of hoe je dat ook schrijf

heb jezelf de nadelen er varen van de prikpil en zou je er over kunne vertellen

als ook mensen die ervaring hebben het teven die dus niet geholpen waren

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:03

over de prikpil weet ik niets..
Maar mijn hond is geloof ik gesteriliseerd, en ze wordt toch echt niet loops..
Of is ze dacht toch gecastreerd?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:10

Over hoelang denk je een eigen huisje te hebben? Aangezien ze bij voorkeur onder de 36 maanden of iets hebben dat een teef het eerste nestje krijgt.

Ze kan ras zuiver zijn, maar heeft ze een stamboom? Heb je shows met haar gelopen om te zien of ze wel geschikt is voor de fok (jouw mening doet er daarbij niet toe)? Heb je HD en ED foto's laten maken (officiele)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:11

Zou dr als ik jou was lekker laten steriliseren, de kans dat ze mamatumoren gaat ontwikkelen wordt steeds groter naarmate ze vaker loops wordt, en wat dacht je van baarmoeder ontstekingen,
Ikzelf heb 250 euro betaald gewoon even rondkijken. (Mijn hond woog toen 40 kilo)

Lees anders dit topic eens door;

http://www.bokt.nl/forums/search.php?st ... 834&ch=600

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:14

hutch84 schreef:
Nikki__ schreef:

je schrijf met dit ras heb je een hoop problemen ken je dit ras dan en zo ja welek problemen want er is mij niets over bekent

als ook mensen die ervaring hebben het teven die dus niet geholpen waren

Jouw ras is 1 + 1 optellen.
Grote hond, vergrote kans op Artrose, ED/HD. Is/word zij hierop getest?
Maar meid, niet banketstaaf bedoeld hoor, maar als je deze kenmerken van je ras niet weet, weet ik niet ofdat jij de juiste persoon bent om te properen het ras voort te zetten.
Heeft jouw hond een stamboom, en heb jij deze ook in je bezit? Zo ja, dan heb je een rashond. Zo nee, dan is het gewoon een vuilnisbakkie.

Heb zelf niet de nadelen ervaren van de prikpil, heb alles hier gelijk laten castreren. Maar ik ken wel de verhalen/ervaringen van mensen die ze wel hebben gebruikt.
Dieren die toch loops worden, continu scheinzwanger, kanker, minder vruchtbaarheid enz.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:41

Nikki__ schreef:

als ook mensen die ervaring hebben het teven die dus niet geholpen waren[/quote]

Jouw ras is 1 + 1 optellen.
Grote hond, vergrote kans op Artrose, ED/HD. Is/word zij hierop getest?
Maar meid, niet banketstaaf bedoeld hoor, maar als je deze kenmerken van je ras niet weet, weet ik niet ofdat jij de juiste persoon bent om te properen het ras voort te zetten.
Heeft jouw hond een stamboom, en heb jij deze ook in je bezit? Zo ja, dan heb je een rashond. Zo nee, dan is het gewoon een vuilnisbakkie.

Heb zelf niet de nadelen ervaren van de prikpil, heb alles hier gelijk laten castreren. Maar ik ken wel de verhalen/ervaringen van mensen die ze wel hebben gebruikt.
Dieren die toch loops worden, continu scheinzwanger, kanker, minder vruchtbaarheid enz.[/quote]

je gaat me misschien een muts vinden maar snap jou manier van berichten echt niet
wat bedoel je met jou ras is een plus een opgeteld

de kenmerken die ik bij dit ras ervaar zijn juist alleen maar positief( en dit valt dus onder de kenmerken)
juist allen kenners van dit ras prijzen het juist de hemel in
het zijn trouwe werk willende goed wakende honden in huis heb je van ze geen last
dus licht je mening graag toe,

en waarom zou ik boos worden omdat je denkt dat ik niet weet wat de kenmerken zijn van dit ras
we kunne niet in elkaars hoofd kijken wat we weten, dus mijn vraag an jou ken je het ras en dan positief en/of negatief,
en ik wil zeer zeker niet het ras uit breiden nee wil een nestje 1

chiqa ik kon dus geen topic vinden denk verkeerde zoek opdrachten

hd enz is ze op goed gekeurd , ik heb geen dram om het ras te promoten wil ook geen show met haar lopen nergens voor nodig in mijn ogen en evenal papieren niets zeggen
mijn vorige hond had de beste papiren en heb nog nooit zo een misbaksel gehad

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:48

Slovensky Cuvac
Rasgroep: 1. Herdershonden en Veedrijvers

Rasvereniging
(VHB)Vereniging van Herders & Berghonden uit Zuid & 0ost Europa en Azië. (website: www.vhbinfo.com)

Prijs van een pup
Varieert nogal tussen de verschillende fokkers.

Oorsprong
De Slovensky Cuvac is een oud ras dat is ontstaan in het Tatragebergte tussen Slowakije en Polen. Hier fungeert dit ras al honderden jaren als waak- en herdershond. Dit moedige ras stond er om bekend dat ze wolven, die de kudden bedreigden, onverschrokken te lijf gingen. Cuvac betekend luisteren in het Slowaaks. De voorouders van de Slovensky Cuvac zijn de grote Aziatische herdershonden. Er is veel verwantschap met rassen als de Berghond van de Maremmen en Abruzzen en Kuvasz. Dit ras werd in 1964 door de FCI erkend. Het is een typische gebruikshond, in het land van oorsprong.

Type
Waakhond en herdershond

Huidig gebruik
De Slovensky Cuvac is een waakhond, herdershond en huishond.

Karakter
De Slovensky Cuvac is evenwichtig. De SC is niet snel ergens van onder de indruk en in de regel zeer zelfverzekerd. Hoewel ze buitenshuis behoorlijk actief kunnen zijn, zijn ze in huis vrij rustig. Ze hebben een goed territoriumgevoel. Het bewaken en beschermen van huid en haard ,maar ook van ‘hun’ mensen , is beslist aan ze toevertrouwd. De Slovensky Cuvac is zeer trouw aan hun baas en het gezin, maar tevens ook zelfstandig. Hoewel ze het gezelschap van mensen zeer op prijs stellen, kunnen ze zichzelf bepaalde delen van de dag ook redelijk goed vermaken. De dichte vacht Slovensky Cuvac beschermt uitstekend tegen weersinvloeden.

Opvoeding
Consequent. De Slovensky Cuvac stelt een eigen plek op prijs waar hij zich terug kan trekken. De Slovensky Cuvac is geen hond voor onervaren hondenliefhebbers.

De raskenmerken van de Slovensky Cuvac beantwoorden aan deze van het berghondtype met stevige constitutie, imponerende gestalte met een ruige, witte vacht. De Slovensky Cuvac heeft een krachtig skelet.

Bouw
De Slovensky Cuvac heeft een matig vierkante bouw op krachtige, hogere poten.

Vacht en onderhoud
De vacht van de Slovensky Cuvac heeft een dichte structuur. Reuen hebben opvallende manen. In de zomer ruit de ondervacht, de vacht verliest aan dichtheid maar wordt niet sluik. Door de golving van het dekhaar blijft de luchtigheid van de vacht behouden zodat er zich geen scheiding op de rug vormt. De vacht is redelijk onderhoudsvriendelijk. De honden verliezen wel haar in huis, wat de eigenaar voor lief moet nemen, maar de vacht klit niet of nauwelijks. Borstel de vacht ongeveer eens per week goed door. in de verharingsperiode verliezen de honden in een kort tijdsbestek erg veel haar. Een dagelijkse borstelbeurt is dan wel vereist.

Staart
De staart van de Slovensky Cuvac is laag aangezet, in rust hangend en reikend tot de hiel. Hij heeft een sigaarvorm, recht en zonder gebogen uiteinde. Tijdens het lopen en bij opwinding wordt hij als een boog over de lendenen gedragen.

Kleur
Wit

Hoogte en gewicht
Schofthoogte van de Slovensky Cuvac reu bedraagt 62 tot 70 cm, die van de Slovensky Cuvac teef 59 tot 65 cm.

ik zit dagelijks achter de computer om dus gebreken in karakters bij deze honden op te sporen alleen tot nu toe niets over tegen gekomen
als wat andere grote honden ook hebben,

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:07

Citaat:
je gaat me misschien een muts vinden maar snap jou manier van berichten echt niet
wat bedoel je met jou ras is een plus een opgeteld

de kenmerken die ik bij dit ras ervaar zijn juist alleen maar positief( en dit valt dus onder de kenmerken)
juist allen kenners van dit ras prijzen het juist de hemel in
het zijn trouwe werk willende goed wakende honden in huis heb je van ze geen last
dus licht je mening graag toe,

en waarom zou ik boos worden omdat je denkt dat ik niet weet wat de kenmerken zijn van dit ras
we kunne niet in elkaars hoofd kijken wat we weten, dus mijn vraag an jou ken je het ras en dan positief en/of negatief,
en ik wil zeer zeker niet het ras uit breiden nee wil een nestje 1

chiqa ik kon dus geen topic vinden denk verkeerde zoek opdrachten

hd enz is ze op goed gekeurd , ik heb geen dram om het ras te promoten wil ook geen show met haar lopen nergens voor nodig in mijn ogen en evenal papieren niets zeggen
mijn vorige hond had de beste papiren en heb nog nooit zo een misbaksel gehad

Nee hoor, vind je geen muts :D in tegendeel, vind het alleen maar goed dat je je wil laten informeren.

Wat ik met 1+1 bedoel is eigenlijk vrij simpel. Jouw hond is groot. Met grotere rassen, heb je sneller problemen als HD/ED, artrose, groeipijnen, enz.
Ik denk dat jij met de kenmerken voorral de gedragskenmeren en rasstandaarden bedoeld. Ik bedoel alleen de medische kenmerken.

Met de grote rassen is het dus wijs om dus volgens de regels te fokken, al vind ik dat dat sowieso met alle rassen eigenlijk zou moeten.
Daaronder versta ik dus o.a. het fokken met honden met een stamboom. Honden die goed getest zijn, waarvan de testen van de voorouders bekend zijn, enzovoorts.

Ik hoop dat je wat beter begrijpt wat ik bedoel. Het gaat mij niet om het karakter, daar ken ik de Cuvac te slecht voor. Het enigste wat ik van zijn ras weet, is dat er nog 3 rassen zijn die heel veel op de Cuvac lijken en ze verdomde lastig uit elkaar te halen zijn :D. Het ging mij echter alleen om de medische kant.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:34

*edit typo :D *

Als je wil fokken in de toekomst heb je maar 1 optie en das de prikpil. Die zorgt voor een bepaalde verstoring in de hormonen waardoor je hond tijdelijk niet meer loops wordt.
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 30-08-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:40

Buitenzorg wat jij zegt klopt niet;
[BB] Wat nou steriliseren ?
Lees dit topic maar eens door. Hier zit ook alles gewoon nog bij mijn hond en katten veel te belastend.

TS ik vind dat je helemaal geen verantwoording hoeft af te dragen of je een nestje wil of niet. :n

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:49

@Chiqa, als je verder leest in dat topic zie je dat de meningen nogal verdeeld zijn! :D

Bij de mens is een sterilisatie van de vrouw vrijwel onomkeerbaar, lijkt mij dat ze qua medische wetenschap bij dieren niet verder zijn dan bij de mens. ;)

Maar goed, zoals gezegd, als jij in de toekomst pups wil met Snow, zou ik niet kiezen voor wat voor operatie dan ook maar kiezen voor de prikpil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:52

Maar dat die hokken dr nog inzitten bij mijn is geen mening hoor maar een feit ;) En als je de linken heb gelezen zie je ook dat de handel niet standaard overal wordt weggejast.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:59

Ik denk dat je niet helemaal heb begrepen wat castratie en sterilisatie inhoud.

Castratie is het verwijderen van de eierstokken of teelballen en sterilisatie is het dichtbinden of schroeien van de ei- of zaadleiders. Meest van tijd wordt er in de dierenwereld gebruik gemaakt van castratie ivm. de neven-effecten van geslachtshormonen. Denk aan gedrag, maar ook aan tumoren bij de vrouwelijk dieren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterilisatie_%28vruchtbaarheid%29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Castratie

Wil je nog een nestje, dan is een prikpil je enige optie om loopsheid over te slaan.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:15

TS: je omzeilt wel heel leuk de vraag of je hond een stamboom heeft, en of ze getest is op HD/ED en wat er allemaal nog meer voorkomt in het ras. En of je shows hebt gelopen, want wellicht voldoet ze wel helemaal niet voldoende aan de rasstandaard.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:09

@Sancha, dat doet ook niet ter zake. Of zij nou met een goedgekeurde hond of een hond die niet naar keuringen is geweest of getest wil fokken, is TS der keus. En staat los van de keuze tussen prikpil of sterilisatie. (Hiermee impliceer ik niet dat je met ongekeurde honden moet fokken, zeker niet als je het ter bevordering van het ras doet!)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:26

sancha, zoals buitenzorg hierboven ook al meld ik wil hoef geen fok advies,

ik wil alleen weten van mensen die ervaring hebben met de prikpil ipv casteratie (zijn ze daarnaar nog vruchtbaar hoeveel/lang qua loopsheid en de gevolgen in de praktijk want die zijn mij belangrijjker dan wat internet er over schrijf als nu bv alle honden door de prikpil jong overlijden is de keuze makkelijk)

daarnaast omzeil ik geen vraag, je moet alleen goed terug lezen, ze is dus hd enz bekeken/gekeurd juistomda tgrote honden dit makkelijk krjgen en nog maals ik wil dus hobby matig een nestje fokken geen show want dat is dus niet mijn ambitie en vind ik drie keer niets.

qua mische is er te weinig bekent van deze rassen (of ze dus andere gezond heids problemen hebben dan da tnormaal is bij grote honden)

bedankt voo rde link ga hem eens op het gemak door lezen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:30

Moderatoropmerking:
De reden van dit nest is inmiddels uitgebreid uitgevraagd.
TS vraagt om adviezen over de pil en castratie voor haar hond. Niet om fokadviezen.
Hier graag ontopic berichten.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:07

Heeft deze hond een xxl broekje nodig? Vreemd, onze Dog heeft een xl en die zit prima.
Als je nog met dr wil fokken, al moet je naar mijn mening dan het ras verbeteren, dus stambomen&testen&showen, dan heb je
enkel de keuze tussen prikpil of een broekje aan.
Prikpil ben ik ook geen voorstander van..
Die van ons gaat begin oktober onder t mes, sterrilisatie dmv laproscopie (+vastzetten maag).

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:09

wij deden bij onze hond als die loops was
een onderbroek aan met een ongesteld kruisje erin