Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:28

Loiz schreef:
Veel Doggen groeien op op Cavom (in combinatie met vlees meestal).
Heb er erg veel goede verhalen over gehoord en de Doggen zijn allemaal mooi uitgegroeit.
Persoonlijk ben ik ook voor vlees, volgende pup gaat met 10 weken meteen op vlees, maar wil je echt
brok voeren, dan is Cavom wel een optie.


Ik niet, verhalen van doggen die compleet stuk gegaan zijn door dit voer (Artrose HD/ED OCD)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:37

zitake schreef:
door het voer of genetisch probleem?


Duidelijk het voer, we hebben verschillende pups uit hetzelfde nest zien opgroeien en gevolgd waarvan een gedeelte op large breed pup stond, een gedeelte op Cavom en op vers.
Dit waren honden uit verschillende lijnen en geteste ouders; de resultaten waren bedroevend.
Honden op cavom heb ik tekorten zien ontwikkelen wat resulteerde in gebitsproblemen, groeiproblemen.
Large breed is net zo slecht, wat Cavom te weinig heeft (Is puur een bommetje met granen en wat toevoegingen die niet indrukwekkend zijn en zeker niet voor een groot en stevig ras,) heeft een large breed weer veel en veel te veel.

Dus in beide gevallen groeien ze te hard of met tekortten waardoor problemen ontstaan.

Op Vers krijgt een pup alles binnen wat ze nodig hebben het liefst gevarieerd zodat ze van elke voedingsmiddel bepaalde mineralen en vitamines weer binnen krijgen (Cavom is een soort, zit het mineraal dr niet tussen wat ze nodig hebben is dat heel erg jammer, kan ook zo zijn dat het er wel inzit maar niet opgenomen kan worden omdat het tegen mineraal ontbreekt)

Alles wat teveel is wordt gewoon uitgescheiden, net als calcium, bij brok kan dat niet en ontwikkelen ze bot en gewricht problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:48

Dat soort erfelijke aandoeningen is maar beperkt erfelijk grootste risico's dat het zich ontwikkeld is door milieufactoren. Zijn meer dan genoeg onderzoeken naar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:21

zitake schreef:
Chiqa schreef:
Dat soort erfelijke aandoeningen is maar beperkt erfelijk grootste risico's dat het zich ontwikkeld is door milieufactoren. Zijn meer dan genoeg onderzoeken naar gedaan.

maar om te ontwikkelen moet het er wel zijn, dus dan speelt niet enkel het voer alleen een rol, zoals je eerder beweerde.


Nee hoor, ze hoeven het helemaal niet te erven zoals ik al eerder zei wordt het grootste gedeelte van de gewrichtsproblemen NIEt ontwikkeld door erfelijkheid maar milieu.

Hier is zo'n vergelijkend onderzoek (Waar internet vól mee staat overigens)

http://www.xs4all.nl/~thebears/HD-ED%20vererving.htm

http://www.barf-natuurlijk.nl/archief/h ... ilieu.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:35

Loiz schreef:
Edit; die link gaat over het bevorderen van de uiting van HD en ED, maar dan heeft de hond dit dus al in de genen zitten.

Vreemd dat zie ik echt nergens staan?
Ik zie een onderzoek naar teveel en te mineraal rijk voer en wat dit voor uitwerking heeft op het skelet,
de ouders waren HD en ED vrij of lees ik verkeerd?

Samenvatting;
HD en ED zijn beide stoornissen in de ontwikkeling van het snelgroeiende skelet, die samengaan met veel lijden voor de aangetaste honden en hun eigenaars. In risicorassen treden HD en ED veelvuldiger en in ernstiger mate op bij honden die worden grootgebracht op voer met een hoog vitamine- of mineralengehalte, op voer verrijkt met mineraal- of vitaminesupplementen, of wanneer het voedselaanbod onbeperkt is. Anderzijds kan een verlaagde inname van calcium (optimaal is 0,8-1,0% Ca/droge stof) en beperkte energieopname het optreden van HD en ED onderdrukken. De wijze van vererving, de lage erfelijkheidsgraad en de grote invloed van milieuomstandigheden (vooral dagelijkse voeding) op het optreden van HD en ED in genotypisch aangetaste dieren kunnen de redenen zijn dat fokdieren waarvan werd aangenomen dat zij vrij waren van HD en ED toch lijders onder hun nakomelingen hebben.

Sterre wat voor hond heb je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:44

Dus had ik toch goed gelezen :) Thanks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:17

Sterre dat ras ken ik niet is dat een grote hond?

Loiz schreef:
Vind het trouwens wel apart dat jij voorheen brok voerde, en nu zo enorm fel reageert op brokvoerders..


Is niet vreemd als je mijn verhaal kent en nu met de ellende zit. ;(
Mijn volgende pup gaat absoluut op KVV om die reden.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:31

Loiz overtuig mij dan eens waarom zou ik dan nóg een hond naar de klote helpen? (Moet je echt van hele goede huize komen wil jou dat lukken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:09

Tieme kijk maar eens naar de foto in mijn profiel, daarin kan je zien dat mijn Donna met kop en kont ruim boven haar zusjes uitsteekt. Ze kreeg non stop large breed.
Groeipijnen , tóen werd er door de DA al verteld dat ze veel en veel te hard groeide.
Need I say more? ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:55

Loiz schreef:
Die foto met de andere pups was zeker nog bij de fokker? Neem aan dat Donna nietals enige large breed voer kreeg..


Zij kreeg wél als enige dit voer anders zou ik het natuurlijk niet kunnen vergelijken, de fokker adviseerde mij ook hun voer te geven maar durfte dat niet aan.

De andere pups zijn haar broers en zussen die nog over waren, zw waren 12 weken op de foto.
Donna is bij een vrouw weggehaald die niet meer voor haar kon zorgen, zij gaf haar non stop large breed van Hills.

Hierdoor is zij veel en veel te hard gegroeid, ze woog op dat moment al 14 kilo en de rest 8.
Loiz schreef:
Een nest heeft ook een grootste, en dat is Donna dan hier,


:n Donna is altijd de kleinste geweest.
Voor mij geen puppen large breed meer, ik ga dat risico niet meer nemen, ik heb voor een groot ras gekozen immers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:01

Loiz schreef:
Groeipijnen, ach die had Jua ook, terwijl ze vlees at..


Ik heb altijd begrepen dat je Jua als pup tot een maand of 5 brok gaf? Maar daar ziek van werd? Dat heb je altijd geschreven.

Ben het met Laika eens groeipijn is niet normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:37

WolinLotte schreef:
We voeren nu Eukanuba Puppy-Large Breed.. Hun idee achter het maken van voer spreekt mij erg aan 'de hond is een carnivoor, dus kip is de voornaamste eiweitbron, géén graan'.


Dat hoor ik voor het eerst hoor, dat een eukanuba meer vlees dan graan bevat, heb je voor ons de ingedrienten lijst?
Verders....Ja we hebben de laatste pagina's over large breed gebabbeld, trek zelf je conclusie dr maar uit :)
Wat je voeren wilt ligt aan jezelf, waar je zelf een goed gevoel bij heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:04

Myra87 schreef:
Nou ja kijk als je het over carnivoren hebt, dan spreek je niet van brokken, dus mijn mond stond bijna op mijn knieen toen ik dat las van Eukenuba ;)


Was mijn gedachte ook :D
WilonLotte je kent het groeischijven verhaal, het komt je dus niet geheel onbekend voor, bent bekend met Carnibest, sja wat let je :D :D
Ik had het wel geweten hoor, groeipijnen komen door te mineraalrijkvoer en teveel calcium (Large breed brok) met vers schijnt dit nog maar nauwelijsk voor te komen, nog maar niet te spreken over de gevolgen in de verre toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:18

WolinLotte schreef:
@Chiqa: Wat is dan een juiste calcium-fosfor verhouding? Calcium 0,80% - Fosfor 0,65% in de Eukanuba die ik nu voer..


Voor brok bestaat die niet, een teveel wordt namelijk niet uitgescheiden door de ontlasting, bij vers wel.
Wat voor gevolgen dat op de verdere groei heeft kan je hier mooi lezen.
Waar het in het kort op neerkomt is dat een teveel aan calcium die niet uitgescheiden wordt, dus in de vorm van brok, groeistoornissen kan geven. (Artrose, HD, ED OCD)
Als je aan vers denkt moet je denken aan gemalen bot, geen kalk supplement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:13

Zitake, en hoe heet dat voer, klinkt veelbelovend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:04

kippiekipp schreef:
Nouja nu ik alleen brok voer eet ze ineens veel meer... het bakje is sowiso elke
ochtend leeg, als ze het niet lekker vond had ze dat niet gedaan lijkt mij?


Nou idd, dat lijtk mij vrij duidelijk, ik ken ook verhalen van honden die vers weigeren en zich liever voleten met brok.
Dan zou ik persoonlijk ook weer teruggaan op brok, niet eten of tegen de zin is ook niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:33

Easygoing een Molosser begint pas uit te zwaren bij 3 jaar, je hond is nu 10 maanden, wees juist blij dat ie zo rank is, ze kunnen dr alleen maar last mee krijgen, het is nog een pup.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:20

Vlees op de botten is niet standaard bij een Molosser van die leeftijd, dat zou betekenen dat er met verkeerd of teveel voer gewerkt wordt.
Mijn Molosser is nu 2 en begint eindelijk spieren op de billen en borstkas te krijgen, en vind nog dat het niet te snel moet gaan, ze is nog maar 2.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:39

Vind dr niets aan de magere kant hoor, zo zien ze dr nu eenmaal uit, vind dr zelfs naar het stevige nijgen, omdat je de ribben niet ziet, maar dat kan ook de foto zijn.
Wat voer je?


Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:59

Nou ik vind dr er goed uitzien hoor, mijne was veel magerder op die leeftijd! (maar dat was een bewuste keus) Laat die spieren nog maar even varen dat is heel normaal dat die pas later ontwikkelen!

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:26

Kippiekipp dat is een kwetsie van uitproberen waar je hond het beste op doet. Zelf ben ik aan fan van Acana, vind het een brok waar over na is gedacht. Ik voer het Donna ook als ik een dagje mn barf niet compleet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:48

Yamcha schreef:
Moet het nog even goed doorrekenen hoor, een vriendin rekent het nu voor me uit, omdat ik de percentages niet precies weet. Denk dat we daar komende week even wat mee gaan goochelen, ik ben nog niet tevreden.


Yamcha wat leuk dat je ook op vers over gaat, wil je gaan barfen, NRV kvv of een combinatie daarvan?
Als je wil gaan barfen heb ik hier een rekenhulp voor je met de percentages die je kan voeren,
staan meteen de aantal kilos die je nodig heb per week;

http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48

Zelf voer ik 2.5 % van het lichaamsgewicht en geeft 40% bot, op 50% ging ze kalk poepen soms is het een kwestie van uitproberen.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:02

Goed idee Yamcha, ben benieuwd hoe Raph het er op gaat doen, voorzichtig opbouwen en beginnen met zachte botten. En zelf geef ik 1 keer in de week lever (200 gr) en ''eén keer in de week nier.(150 gram)
Succes met je puzzeltocht als je het eenmaal onder de knie heb gaat het vanzelf.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:12

Ja als ik geen lever of hart geef vul ik dat aan met hart en heel soms extra long.
Hart krijgt ze idd het meeste van alle orgaan.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:56

Wat voor nieuw voer heb je dan gekocht wat je wil mengen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BarbaravdW, Gea99, GrapeshotBot, Keizerinnnn, Kirrietje, Labiesch, Lalidan, LiDi, Mizora, Muggebeet, Ubermetrics en 23 bezoekers