Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:31

Hoi,

Wij hebben sinds kort ook een pup en wij geven hem Royal Canin.
Helpt ook tandplak te voorkomen etc..

Veel sucses

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:34

Brokken voorkomen geen tandplaque, maar zijn een van de veroorzakers ervan.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:37

HD, ED en OCD zijn merendeels erfelijke aandoeningen helaas, en dat kan je verergen met verkeerd voer, maar ken genoeg kampioenen die op Cavom zijn opgegroeit en er picobello uitzien en lopen.

Manfredie, ik zou de laatste pagina's even doorlezen, Royal Canin is namelijk niet zo geweldig..
En idd ook niet tegen tandplak, want elke brok veroorzaakt het juist ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:37

zitake schreef:
door het voer of genetisch probleem?


Duidelijk het voer, we hebben verschillende pups uit hetzelfde nest zien opgroeien en gevolgd waarvan een gedeelte op large breed pup stond, een gedeelte op Cavom en op vers.
Dit waren honden uit verschillende lijnen en geteste ouders; de resultaten waren bedroevend.
Honden op cavom heb ik tekorten zien ontwikkelen wat resulteerde in gebitsproblemen, groeiproblemen.
Large breed is net zo slecht, wat Cavom te weinig heeft (Is puur een bommetje met granen en wat toevoegingen die niet indrukwekkend zijn en zeker niet voor een groot en stevig ras,) heeft een large breed weer veel en veel te veel.

Dus in beide gevallen groeien ze te hard of met tekortten waardoor problemen ontstaan.

Op Vers krijgt een pup alles binnen wat ze nodig hebben het liefst gevarieerd zodat ze van elke voedingsmiddel bepaalde mineralen en vitamines weer binnen krijgen (Cavom is een soort, zit het mineraal dr niet tussen wat ze nodig hebben is dat heel erg jammer, kan ook zo zijn dat het er wel inzit maar niet opgenomen kan worden omdat het tegen mineraal ontbreekt)

Alles wat teveel is wordt gewoon uitgescheiden, net als calcium, bij brok kan dat niet en ontwikkelen ze bot en gewricht problemen.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:41

Helaas is dit ook genetisch, want de ene hond uit een nest kan HD D hebben, terwijl de ander HD A heeft..

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:45

Loiz schreef:
HD, ED en OCD zijn merendeels erfelijke aandoeningen helaas, en dat kan je verergen met verkeerd voer, maar ken genoeg kampioenen die op Cavom zijn opgegroeit en er picobello uitzien en lopen.

Idd als de aanleg er is, dan is dat er, dus om het nu volledig op het voer te gooien. Het is heel individueel verschillend denk ik. De ene gaat het er goed op doen en de andere dan weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:48

Dat soort erfelijke aandoeningen is maar beperkt erfelijk grootste risico's dat het zich ontwikkeld is door milieufactoren. Zijn meer dan genoeg onderzoeken naar gedaan.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:55

Chiqa schreef:
zitake schreef:
door het voer of genetisch probleem?

Dit waren honden uit verschillende lijnen en geteste ouders; de resultaten waren bedroevend.

Hoe kun je nu goed gaan vergelijken als ze uit verschillende lijnen komen. Testen van de ouders, is al vaak genoeg bewezen dat dit weinig zegt.
Het geeft een indicatie, maar geen garantie. Daarbij is het heel erg verschillend, sommige kunnen behoorlijke bemerkingen hebben op foto en hun hele leven niks laten zien, andere komen nog net niet op 3 poten binnen en daar vallen de heupen/ellebogen dan in vergelijking met de vorige heel goed in mee. speelt karakter dan weer mee, of valt die schade nog te overzien? Ook is het zo dat ze op een bepaalde leeftijd getest worden, ze kunnen met een jaar goed bevonden worden, maar met 3 jaar al heel andere heupen hebben, sta je daar met je hond die op een jaar oud een 'goedje' kreeg, ondertussen paar nesten heeft gehad en nu dus heupproblemen heeft.
Het is zoiets ingewikkelds dat je niet zomaar even snel mag gaan concluderen dat het voer het doet. Tuurlijk zal er hier en daar voor de ene hond wel teveel in het voer zitten en voor de andere weer te weinig, elke hond is apart, net als elke mens dat is, waarom wordt de ene hond te dik van een voer en loopt de andere er net iets te mager bij? terwijl ze op hetzelfde voer staan. de een neemt dus toch wel heel anders voedingsstoffen op dan de ander. Denk dat dit met vers voeren net zo gaat.
Het is denk ik gewoon heel moeilijk een goed voer samen te stellen die voor elke hond goed gaat. er zijn nu zowiezo veel rassen en rassen zijn gefokt, met al hun voor- en nadelen erop en eraan. laat iedereen vers gaan voeren, dan ga je ook wat zien, geloof me. Dan zie ik ze eerlijk gezegd liever op een brok staan. Tussen de versvoerders zullen er zeker ook zitten die verkeerd voeren, als dit dan met een pup gebeurd zijn de gevolgen volgens mij net zo groot als verkeerd brok voeren.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:57

Chiqa schreef:
Dat soort erfelijke aandoeningen is maar beperkt erfelijk grootste risico's dat het zich ontwikkeld is door milieufactoren. Zijn meer dan genoeg onderzoeken naar gedaan.

maar om te ontwikkelen moet het er wel zijn, dus dan speelt niet enkel het voer alleen een rol, zoals je eerder beweerde.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:02

Ik heb trouwens even een heel andere vraag, wat zowiezo ook meespeelt ivm gewrichtsproblemen. Bij paarden is het zowiezo bekend dat Cu een grote rol speelt in de ontwikkeling van goede gewrichten bij jonge paarden/veulens, dat in combi met veel beweging in de jonge jaren. Maar speelt dit nu bij de hond ook een rol? Want ik zag dat Cu wel vermeld staat op de zak. Moet ook even opzoeken of daar bij de honden ook onderzoek naar gebeurd is.

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:02

Al onze honden krijgen vlees wat we zelf "bereiden" thuis.
Ook het nestje puppen wat wij nu hebben liggen, krijgt een vleespapje ;)

easygoing

Berichten: 3592
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:04

Zijn er hier toevallig ook ervaringen en meningen over Barca?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:06

lynne_berna schreef:
Al onze honden krijgen vlees wat we zelf "bereiden" thuis.
Ook het nestje puppen wat wij nu hebben liggen, krijgt een vleespapje ;)

He spinone's zie je niet zo vaak, collega heeft er 2, leuke honden.

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:07

zitake schreef:
lynne_berna schreef:
Al onze honden krijgen vlees wat we zelf "bereiden" thuis.
Ook het nestje puppen wat wij nu hebben liggen, krijgt een vleespapje ;)

He spinone's zie je niet zo vaak, collega heeft er 2, leuke honden.

Klopt inderdaad ja :+
Zijn niet echt honden die je vaak tegenkomt, maar zijn wel echte toppertjes en trouwe donders!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:08


Iris_B
Berichten: 2086
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:09

Wij geven onze honden Royal canin.
En onze oudste hond krijg ook nog tussen de middag vlees maar zou niet weten welk vlees dat is eigenlijk.

Wij hebben gekozen voor Royal Canin omdat het herders zijn en een herder een gevoelig spijsverteringsstelsel heeft.
Dit komt o.a. door een in verhouding kort spijsverteringskanaal, een niet altijd optimaal
werkende darmwand en een groter risico op maagproblemen. Hierdoor
heeft hij een onregelmatige stoelgang en vaak dunne ontlasting.

Die dunne ontlasting hadden onze honden dus toen ze nog op ander voer zaten. Sinds ze over zijn op Royal Canin hebben ze hier geen last meer van.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:09

lynne_berna schreef:
zitake schreef:

He spinone's zie je niet zo vaak, collega heeft er 2, leuke honden.

Klopt inderdaad ja :+
Zijn niet echt honden die je vaak tegenkomt, maar zijn wel echte toppertjes en trouwe donders!

Idd, dat hoor ik ook vaak, maar als ik dan weer hoor wat ze soms uitvreten samen :D

easygoing

Berichten: 3592
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:11

ahhh gossie wat een droppie. Mijn baby loopt hier nog rond met haar tutlapje van Winnie de Pooh, dat ding gaat overal mee naar toe ook als ze gaat slapen. op straat kijken mensen toch ook wel erg raar op hoor als ze een hond van dik 50 kilo met een tut lapje zien lopen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:14

geweldig toch! :) hij is heel erg gesteld op alles wat pluche is en piept :). Hij gaat vanaf morgen uit logeren bij de fokker, mocht een speeltje mee, ik geef denk ik zn hele doos maar mee :D haha. maar hij kan echt uren spelen met alles :)

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:14

heeft er iemand voor mij advies?

Ik heb een jonge chihuahua van 4 maanden, hij krijgt nu Prins.
Ben er zelf redelijk tevreden over, alleen ik hoor slechte verhalen over wat er in zit etc.

nu wil ik dus overstappen op ander goed voer dat ik dus gewoon heel zijn leven kan voeren.

maar wat is nou goed brok voer waar geen foute stoffen etc. inzitten?

Vlees voer is geen optie, daarvan gaat hij aan de diarree. :)

easygoing

Berichten: 3592
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:19

zitake schreef:
geweldig toch! :) hij is heel erg gesteld op alles wat pluche is en piept :). Hij gaat vanaf morgen uit logeren bij de fokker, mocht een speeltje mee, ik geef denk ik zn hele doos maar mee :D haha. maar hij kan echt uren spelen met alles :)



Oh spannend zeg, je hebt gelijk hoor gewoon alles meegeven ;).
Hier kan ook uren gespeeld worden en dan helemaal alleen met zichzelf en haar speeltjes fantastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:21

zitake schreef:
Chiqa schreef:
Dat soort erfelijke aandoeningen is maar beperkt erfelijk grootste risico's dat het zich ontwikkeld is door milieufactoren. Zijn meer dan genoeg onderzoeken naar gedaan.

maar om te ontwikkelen moet het er wel zijn, dus dan speelt niet enkel het voer alleen een rol, zoals je eerder beweerde.


Nee hoor, ze hoeven het helemaal niet te erven zoals ik al eerder zei wordt het grootste gedeelte van de gewrichtsproblemen NIEt ontwikkeld door erfelijkheid maar milieu.

Hier is zo'n vergelijkend onderzoek (Waar internet vól mee staat overigens)

http://www.xs4all.nl/~thebears/HD-ED%20vererving.htm

http://www.barf-natuurlijk.nl/archief/h ... ilieu.html

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:27

Wat is dan jou verklaring voor 2 reuen, uit hetzelfde nest, bij dezelfde eigenaar in dezelfde leefomstandigheden én hetzelfde voer..
Maar, 1 van de reuen heeft HD-A (dus geen HD) en de ander heeft HD-C, rara hoe kan dit? Ligt dus grotendeels aan erfelijke factoren.
Maargoed, ik heb genoeg Doggen gezien dus mij kan je niet vertellen dat HD door het voer komt, iig niet bij Doggen. ;)

Edit; die link gaat over het bevorderen van de uiting van HD en ED, maar dan heeft de hond dit dus al in de genen zitten.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:59

Ik zou opzich best KVV willen voeren, maar dat is hier helaas niet te krijgen (heb de laatste tijd al alles afgestruind :+ ).
Via i-net bestellen is ook niet echt een optie omdat ik gewoon niet de mogelijkheid heb om grotere hoeveelheden onder te brengen :\ .
Ik blijf dus brokken (Orijen) voeren, maar mijn vraag is wat voor mijn (Briard)teefje beter is, de "large breed puppy brokken" versie (zoals mij is aangeraden), of beter de "normale" puppy brokken (voor kleinere/middelgrote honden) :\ ?

Door dit topic ben ik iig veel te weten gekomen over de verschillende brok-soorten en op basis daarvan ben ik met Orijen begonnen als goed alternatief voor al die andere brokkenzooi.
Hond eet het erg graag en ziet er ook prima uit. Nu had ze al wel al een paar giga grote poten, wat ons deed vermoeden dat ze best wel eens een flinke maat zou kunnen gaan krijgen :+ .
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet wat qua groei/ gewichtstoename normaal voor haar ras is :\ (heb hier ook 0-vergelijk). De proporties zijn iig goed.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:26

Leinearthur schreef:
Vlees voer is geen optie, daarvan gaat hij aan de diarree. :)


Wat voor vlees voer je dan?

Chiqa, pas op dat je nu niet gaat overdrijven in je promotie. Voeding speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling en groei van een hond, maar is echt niet de énige rol.

Vers vlees voeren is in mijn optiek het beste, maar KVV kan ook prima werken voor mensen die -om wat voor reden dan ook- geen stukken vlees willen voeren. Maar ook brokken kunnen voldoende van kwaliteit zijn om een hond op te laten opgroeien en overleven, er lopen zat voorbeelden van rond.