Ze is .... vrij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Ze is .... vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 19:51

Deze mail stuurde ik een week geleden aan de vogelbescherming Vlaanderen:
Hallo,
Ik heb op 8 september in de tuin een nest gevonden in het gras. Ernaast lag een jong. Had een kleine snee van 2 cm aan de zijkant voor zijn vleugel. Het vel (opperhuid) was stuk. Het vlies eronder nog intact. Heb het schoon gehouden met steriel water en de wonde is nu mooi aan het genezen.
Ik heb een beetje opzoekwerk gedaan en ben er vrij zeker van dat het een duif is. Er lag ook een witte halve schelp bij de nest en een duivenkenner herkende het. Weet echter niet welke soort duif. Twijfel tussen een tortelduif en een houtduif. Toen ik het jong vond waren zijn ogen gesloten. De dag later half open en de dag erop helemaal. Ik veronderstel dat hij dan zo een 4 à 5 dagen oud was toen ik hem vond. Klopt dat?? Hij heeft een zwart bekje en grote zwarte poten. Ook zijn huid is zwart. Had lichtegele dons. Nu zijn de veertjes er aan het doorkomen. Zijn bruin gekleurd.
Voor zijn voeding heb ik het eerst bij brood geprobeerd (ik zelf ken niks van vogels, heb er ook nooit gehad) Dat lukte niet. Duwde het met zijn tong gewoon terug uit zijn mond. Heb er dan een pap van gemaakt met melk (hoorde dat van iemand dat die kropmelk kregen). Maar hier kreeg hij diaree van. Dan heb ik zelf een mengsel gemaakt van water, brood en eivoeder. Dit lijkt hij of zij wel graag te lusten en ik geef dit met een spuitje in zijn bek. Vanzelf heeft hij die nooit geopend. In begin nam ik het tussen zijn vingers en deed hem zelf open. Nu gaat dat al meer vanzelf. Hij piept als hij honger heeft.
Maar mijn grote vraag naar jullie toe is nu hoe het verder moet. Hoe en wanneer kan hij overgaan naar vast voedsel?
Heb ook rondvraag naar mogelijke pleegouders gedaan, maar nergens gevonden.
Hoe voedt je zoiets op? Wat geef je het te eten? Waar moet ik op letten?
Kunnen jullie mij hierbij helpen?


Uiteindelijk heb ik nooit antwoord gekregen

Nu is mijn duifje (aaike genaamd) 3 weken oud. Heb dit weekend haar een dag op water moeten zetten. Ze was zo verwend dat ze niet zelf wou eten. Gisterenavond nam ze haar eerste echte hapjes zelf. OK dan!
En vandaag.... liet ik ze vrij.
Heb zelf een kotje in elkaar geknutseld en het buiten gezet mét het deurtje open.
Ze heeft nog een hele tijd in haar hokje gezeten, maar uiteindelijk sloeg ze haar vleugels uit en vloog een eindje weg. Fladder fladder van hier naar daar. Al bleef ze altijd in mijn buurt Lovers
Heb haar na ff terug in het hokje gezet waar ze haar in het zonnetje legde en vrolijk piepte.
Nu is ze vrij. Ze eet en vliegt en daarbij heb ik mijn taak tot een goed einde kunnen brengen.
Het zou wss een tortelduif zijn. Hoelang ze nog in mijn buurt blijft weet ik niet. wss tot ze het vliegen goed eigen is of een partner vindt.

Ik wens je een prettig leven in alle vrijheid toe Aaike, maar desondanks zal ik je toch missen. Verdrietig

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:53

OO gossie Lovers
Wel een beetje raar dat je helemaal geen reactie terug krijgt, maar goed mssn hadden ze het druk of zo Verward

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:55

wel raar dat ze niet hebben gereageerd! Scheve mond
maar in ieders geval heb je een goede beslissing genomen! OK dan!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:55

Wat ontzettend lief van jou zeg, dat je haar helemaal verzorgt en opgelapt hebt.
Ik hoop dat ze een fijn en goed leven tegmoet gaat.
Sterkte!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:27

AM->BB

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 01:32

raar dat je geen antwoord hebt gekregen ...

moet wel een fijn gevoel zijn dat ze nu "als meerderjarige"het "nest"verlaten heeft !

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:22

Aaah wat leuk! Haha!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:05

Het is inderdaad vervelend als je met zo'n klein ding zit en je weet niet wat je moet doen. Vervolgens vraag je hulp en je krijgt geen antwoord Boos! Mocht er weer eens zoiets gebeuren, dan kan je het beste naar een forum gaan waar je vrijwel meteen antwoord krijgt. Zo heb ik het ook gedaan toen ik een duifje vond. En voor de volgende keer als je weer een duifje vind (of elk ander soort vogel) geef ze absoluut geen brood en melk. Brood, omdat het verstopt en melk, want het zijn geen zoogdieren. En bij duiven kan je er eigenlijk meteen geweekte duivenvoer in proppen en ze hoeven maar 5 keer per dag te eten als ze klein zijn. Voor insekteneters, die geef je kattenvoer (rund) gemixt met water en die moet je onderhand elk uur eten geven.
Knap van je dat je die kleine zover hebt gekregen dat je hem weer vrij hebt kunnen laten OK dan! Ik weet hoe moeilijk het is en hoeveel geduld je er voor moet hebben Haha! Klasse!!

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:03

wel goed dat je voor hem gezorgd hebt hoor!! OK dan! leuk dat ie nu nog bij je blijft Lachen