Humanisering van het huisdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Humanisering van het huisdier: hebben dieren emoties?

Dieren hebben geen emoties, dat wíllen mensen graag.
Geen stemmen
Dieren hebben wél emoties, maar tonen het minder
27 (90%)
Dieren voelen even veel als mensen, ligt er aan wat voor dier.
3 (10%)

Totaal aantal stemmen: 30


Anoniem

Humanisering van het huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:36

"Dieren hebben geen emoties"
Wordt vaak gezegd....

Ik denk zelf dat dieren tot op zekere hoogte wél emoties hebben..
Wat denken jullie?
Hebben dieren
medelijden
kunnen ze verdrietig zijn of blij?
enz

[zeg het even als ik een pollkeuze vergeten ben...?]

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:43

Ik heb gestemd op WEL, maar ik denk dat dieren minder complexe emoties hebben. Dus alleen angst, woede, blijdschap en verdriet. Mijn kat had wel degelijk door dat haar broertje dood was, ze was helemaal van slag af. Maar medelijden.... ik denk het niet, daarvoor moet je vooruit kunnen denken.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:47

ik mis de keuze dieren hebben emoties en tonen deze ook Knipoog .

Ik heb twee weken geleden een van mijn katten weg moeten doen, zij en haar broertje waren al 8 jaar bij elkaar en ineens moesten ze zonder elkaar. Nou ik heb een week wakker gelegen omdat hij haar aan het zoeken was, keihard mauwen, hij at niet meer (wat heel raar is voor hem) en was gewoon helemaal zichzelf niet. Inmiddels gaat eht wel al wat beter, maar ik merk nog steeds aan hem dat hij haar mist.

Dieren hebben wel emoties, alleen zijn er mensen die ze gewoon niet herkennen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:49

Ik heb de tweede keuze aangeklikt. Dieren hebben wel emoties, maar tonen het minder. Wel wil ik daar nog aan toevoegen dat dieren de emoties wel tonen, maar mensen dat vaak niet begrijpen of niet zien. Dit omdat de "wereld" en zichtsveld van de mens in deze tijd heel anders is als die van het dier.
Of een dier medelijden toont weet ik niet. Ik denk dat het voor een dier belangrijk is dat zijn baas zich happy voelt, is dat niet zo, dan is een dier ook verdrietig (ligt ook aan het dier). Mensen zullen dan snel geneigd zijn om te zeggen dat het dier medelijden toont, maar daar twijfel ik aan.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:01

Verplaatst van VMR naar BB.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:33

Ik denk ook at dieren best wel emoties hebben. Volgens een leraar van mij hebben dieren geen emoties, maar zeggen wij dat een dier gelukkig, blij, bang enz. is. Dat ben ik niet met hem eens. aan dieren kun je goed zien hoe ze zich voelen, en ok wij hebben daar dan misschien een benaming aan gegeven, maar gevoel/emoties heeft een dier wel..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:35

Dieren hebben wel emoties, maar tonen het anders (en dus niet minder). Dat wij die uiting van emotie niet altijd even goed interpreteren is dan een heel verhaal apart.

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:55

ik heb op het tweede gestemd. Als ze geen emoties hadden dan kwispelden honden nooit met de staart, en hinnikten veulens nooit als ze van de moeder afmoesten. Ze hebben het zeker!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:04

Heb ook voor de 2e optie gekozen. Ik denk alleen dat dieren dingen niet beredeneren zoals wij mensen dat doen.

Daarbij denk ik dat dieren een heel belangrijk ding op ons voor hebben en dat is dat ze veel eerder tevreden zijn en niet telkens maar meer willen. Een eigenschap van de mens waar de wereld bepaald niet beter van wordt.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:15

humaniseren Verward volgens mij heet dat antropomorfiseren Schijnheilig
Maar ik heb voor de tweede gekozen, komt het meest overeen met wat ik denk...wel opvallend dat iedereen daarvoor kiest, is er echt niemand met een andere mening?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:23

dieren hebben net als mensen gewoon emoties maar omdat ze nietpraten uiten ze het anders. Mensen die zeggen dat dierengedrag alleen maar gebaseerd is op instinct kunnen hetzelfde voor mensen zeggen.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:38

@ Nienke, volgens mijn leraar is het humanisering. (het geven van menselijke eigenschappen aan dieren ofzo..) Van antropomorfiseren heb ik nog nooit gehoord..

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:43

hmm, ik denk dat het allebei wel kan, maar antropomorfiseren (sjee wat een woord) is het toekennen van menselijke eigenschappen aan dieren, komt uit de biologie

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:17

Ik denk dat dieren wel emoties hebben, maar dat op een andere manier tonen dan wij mensen dat doen. Alleen wij interpreteren die emoties niet altijd op de juiste manier, of we zien ze niet.
En daar komt bij dat wij ook nogal snel geneigd zijn om menselijke emoties aan een dier toe te dichten.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:39

Dieren hebben ongetwijfeld emoties. Of ze zelfbewust zijn, is een ander verhaal. Ik denk niet dat ze vooruit kunnen denken of kunnen redeneren.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:28

Ik denk dat ze op zekere hoogte inderdaad wel emoties hebben.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:21

mijn keuze staat er ook niet bij, dieren hebben wel emoties en tonen deze ook. Heb het vaak genoeg gezien. Wat te denken bij bevallingen als ze dat voor de 1e keer doen en ze raken in paniek door de uitdrijving van de jongen, een geruststellende hand doet wonderen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:50

dieren hebben volgens mij wel emoties, maar ze worden niet altijd als zodanig herkend door mensen. En mensen proberen vaak menselijke eigenschappen aan dieren toe te schrijven, wat volgens mij niet mogelijk is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:15

IcePrincess schreef:
ik mis de keuze dieren hebben emoties en tonen deze ook Knipoog .

Ik ook.

Tancreda4

Berichten: 24036
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:19

IcePrincess schreef:
ik mis de keuze dieren hebben emoties en tonen deze ook Knipoog .
*knip*
Dieren hebben wel emoties, alleen zijn er mensen die ze gewoon niet herkennen.


Idd, hier ga ik helemaal in mee Lachen