Weer een beroep op de kattenkenners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Weer een beroep op de kattenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 22:48

Ik heb 3 katten in huis (zie profiel Knipoog )
1 poes is geholpen, de andere 2 niet. Het zijn echte binnenkatten, dus kans op bevruchting is er niet. Kattenpil krijgen ze niet ivm verhoogde kans op baarmoederhalskanker.
Tijgertje is duidelijk de leidster van het geheel, maar die is nu krols. De rest snapt niets van het rare gedrag dat Tijgertje nu vertoond.
Shadow denkt er het hare van en blijft flink uit de buurt, Buck ziet haar kans schoon en probeert steeds te stoeien met Tijger. Zoals ze altijd doen.
Normaal trekt Tijger de grens tot hoever Buck mag gaan, maar nu dus niet, nu vindt ze het wel best. Bloos!

Maar is er gevaar dat de verhoudingen erg veranderen als Tijger straks niet meer krols is, en ineens weer de baas gaat spelen? Blijft Buck dat dan nog wel pikken of heb ik kans op echte conflicten?
Dan moeten die andere 2 ook geholpen worden, maar als het niet hoeft liever niet.

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 07:58

Ik denk ook dat tijger straks gewoon weer de baas is en dat gaat niet zonder conflicten, want buck had even de hef in handen gehad, maar dat veranderd dan weer en dat zal wel niet zonder slag of stoot gaan.
Het kan ook mee vallen, maar uit mijn ervaring blijft het dan een strijd.

Het lijkt me ook beter dat je ze gewoon laat helpen, want het is niet zo dat ze 1 keer in het jaar krols zijn, maar de hele jaar door.
Word je daar niet helemaal gek van, want poezen kunnen nog al behoorlijk lawaaierig worden als ze krols zijn.
En poezen kunnen ook gaan sproeien net als een kater als ze krols zijn.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:02

Ik denk dat tijger idd straks gewoon weer de baas is. Ze zullen we doorhebben dat ze nu krols is.

Heeft ze nu alleen niet de neiging om naar buiten te glippen en een kater te zoeken?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:22

@Serena, het valt erg mee met het krols zijn hoor. Tijger 2 a 3 keer per jaar en dat duurt ongeveer een week. Bij Buck heb ik nog niets gemerkt.

@Tanja, ze probeert niet weg te glippen. Zit wel vaker op het balkon hele monologen te 'zingen' maar daar heeft de buurt geen last van.

Het geluid valt ook wel mee. De zus van Shadow, die dus wel geholpen is was een drama toen ze krols was, die gilde de hele flat bij elkaar. Die is dan ook maar 1 keer krols geweest. Extreme duivel Ach gut

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:53

Ik wilde mijn (2) poezen in eerste instantie ook niet laten steriliseren, omdat we misschien een nestje van ze wilden. Maar wij werden helemaal gek van die krolsheid. Ze waren het om de 3 weken en je kon gewoon niet slapen dan. Ze deden net als jouw katten. Als de één krols was besprong de ander haar en ging op haar stampen en haar buiten en ze vond het best (behalve als het te hard was, dan kreeg die ander het zuur). En andersom precies zo. Nooit problemen gehad als ze niet krols waren. We hebben ze uiteindelijk toch maar laten steriliseren, want we werden er helemaal gek van. Pil wilde ik ook niet ivm die kanker. Maar kan geen kwaad als ze zich zo gedragen. Deden ze bij mij ook en ze hebben er niets aan overgehouden.

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:59

hoi,
op zich zal de rangorde straks gewoon weer normaal zijn.
wij hebben een heleboel katten/poezen en soms is er ook wel een krols maar op zich heeft dat later geen invloed op de rangorde.
het is al eerder genoemd maar het is inderdaad zo dat krolse poezen ook overal gaan plassen maar het hoeft niet.
zelf ben ik ook geen voorstander voor de pil maar waarom zou je een poes waar je verder geen nestje mee wilt niet laten helpen?
oke er zitten risico's aan zo'n operatie maar vergeet niet dat een poes die regelmatig krols is ook ziek kan worden.
de hormoonhuishouding word verstoord en als dit vaak is of lang aanhoud of iets dergelijks dan is dat zeer zeker ook slecht.
dus wat is dan wijsheid????
groetjes sylvia

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 12:10

Ik wist niet dat poezen ook ziek kunnen worden als ze krols zijn....
De ene van mij is maar 3x per jaar krols ofzo, de ander heeft er de leeftijd voor, maar is nog niet krols geweest.

Ik ga me wat verder verdiepen in de risico's van niet laten helpen, want ik als daar ook nadelen aan zitten, gaan ze toch onder het mes. Hoe jammer ik dat ook vind, want ik vind het gedrag van een niet geholpen poes leuker (tenzij ze net krols zijn natuurlijk Cool )

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:15

wat bedoel je met het gedrag van een niet geholpen poes is leuker.
ik merk hier weinig verschil even krolsheid buiten beschouwing gelaten.
en we hebben er hier genoeg rondlopen hihi.
er zitten zeker wel risico's aan het niet laten helpen en toch maar krols worden.
ik weet niet hoe oud de bewuste poezen zijn maar als ze 1x per jaar krols worden dan hoef je je niet direct zorgen te maken.
ik heb hier ook een ragdoll lopen en die is ook maar 1 x per jaar krols ofzo of 1x in de 1,5 jaar maar zij kan wel gaan plassen ook al heb je dat niet direct in de gaten.
dat kan ook later komen als ze net iets ouder zijn vandaar dus ook mijn vraag hoe oud ze zijn.
als je verder nog iets wilt weten dan geef maar een gil
groetjes sylvia

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 12:37

De oudste niet geholpen poes is 5 jaar.
De jongste is 15 maanden, bij haar heb ik nog nooit wat gemerkt.

Mijn kat van 9 is wel geholpen, haar zusje was ook geholpen, maar is helaas veel te vroeg overleden.

Mijn ervaringen met niet geholpen poezen is dat ze actiever zijn.
Bij Shadow (die nu nog leeft) valt dat niet zo op, zij was nooit zo actief, maar bij de inmiddels overleden Prisco merkte je heel duidelijk dat ze veel meer sliep en minder ondernemend was. Ik heb vaker gehoord dat dat van de sterilisatie komt.

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:47

hoi,
het hoeft daar niet aan te liggen.
vaak is de reden dat de poezen zich vol gaan eten en daardoor niet veel meer kunnen.
geholpen poezen zijn vaak een stuk evenwichtiger in het gedrag waardoor alles makkelijker en beter gaat.
dit wil allemaal niet zeggen dat ik voorstanderben om poezen te laten helpen.
want dat is niet waar.
maar als je verder toch geen nestje wilt dan is het misschien een betere optie met betrekking tot eventuele vervelende ziekte.
en er is uiteraard nog kans op ongewenste zwangerschap ook al is dat nog nooit voorgekomen het is wel mogelijk.
met eventueel alle gevolgen van dien.
ook daar zijn ernstige ziektes van op te lopen.
ik heb ook poezen robndlopen die niet geholpen zijn hoor maar het ligt gewoon aan de situatie en aan de hoeveelheid krolsheid
groetjes sylvia