Kitten ook op vers voer? (Carnibest)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Kitten ook op vers voer? (Carnibest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 08:37

Ik voer mijn 2 katten nu meer dan een jaar Carnibest. Daar doen ze het super goed op!
Nu krijg ik er eind juni een kitten bij. Kan deze zonder problemen ook op de Carnibest? Of gaat ze dan voedingsstoffen te kort krijgen voor de groei en dergelijke?
Mijn andere kat was 9 maanden toen hij op de Carnibest over ging. Voorheen voerde ik gewoon brokken (voor hem kittenbrokken uiteraard).
Maar wat voor een kitten van 9 weken?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:30

Nee hoor, gewoon doen :j Mijn pup is volledig opgegroeid op vers vlees en je moest hem eens zien :wow: :+: Zitten voldoende voedingsstoffen in!

Eventueel kun je de kittenvariant nemen, die is net wat fijner gemalen dan de gewone kattenvariant.

Laika

Re: Kitten ook op vers voer? (Carnibest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:44

Ja hoor, lekker doen! Super juist! Let wel op de hoeveelheden die voor kittens gelden. Doorgaans eten die dus meer dan een volwassen poes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:01

Kittenvariant is hier in de buurt niet te krijgen. Ze hebben alleen de natuurvariant. Ik zal eens kijken of het mogelijk is deze voor mij apart te bestellen. Tot welke leeftijd eten ze deze?
Ik heb even op de site zitten kijken en het enige verschil met de natuurvariant is het percentage vet. Dat ligt iets hoger. Dus dan hoeft dat niet per sé denk ik. Alleen is het wat fijner gemalen dan. In het begin meng ik toch met blikvoer, want ik denk niet dat ze het meteen eet. Mijn andere katten voer ik ook vers af en toe. Rundvlees, kippenpootje of witvis. Vis kan ik wel doen, maar het vlees moet ik even kijken hoe ik dat ga doen :D

Laika: aan welk gewicht moet ik dan denken?
Mijn andere katten eten 250 gram per dag. De ene 150 en de andere 100. Verdeeld over 2 porties.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:05

Op de site van carnibest lees ik dat kittens de dubbele hoeveelheid krijgen, of gewoon zoveel ze willen. volwassen kat 30 tot 40 gram per kilo, kittens 60 tot 80 gram.
Kittenvariant is idd voornamelijk fijner gemalen, maar ik vind het zowiezo heel fijn dus denk niet dat het voor kittens een probleem geeft als je de "gewone" natuur voert hoor.
Kippennekje kun je ook proberen, is erg zacht bot.;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:10

Dan ga ik wel 3 voerbeurten doen denk ik. Want anders past het nooit in de kleine maag. En laten staan is geen optie met die 2 andere vreetzakken :D
Kippennekje heb ik zoiezo nog nooit geprobeerd. Er zit hier in het dorp geen poelier, dus heb geen idee hoe ik er anders aan moet komen. Kippenvleugeltje heb ik ook geprobeerd. Dat ging heel goed, tot de ene er bijna in stikte. Dus dat durf ik niet zo goed meer :o

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:12

Hallo, ik ben ook verkooppunt van Carnibest. Je kan inderdaad een kitten ook Carnibest geven. Wel opbouwen sommige kittens kunnen er niet direct tegen als ze al brokjes gewend zijn.
Je kan er bijv de eerste paar dagen gekookt water over doen en af laten koelen. Je kan ook opbouwen met een klein schepje geven totdat je op de gewenste hoeveelheid zit.
De kitten variant is nagenoeg hetzelfde als de volwassen alleen extra gemalen. Maar zoals hierboven gemeld het kattenvoer is al vrij fijn dus je kan ook de volwassen variant proberen

succes

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:14

Helemaal goed! Kittenvoer is niet nodig, da's allemaal commercie. Carnibest is een hele goede keus. Soms hebben ze kippennekjes bij de supermarkt, in ieder geval in het soeppakket. In principe kun je dat hele pakket opvooeren aan je katten... Karkasje even wat kleiner maken voor ze (voor een volwassen kat is een kwart karkasje een leuke prooi). Probeer ook andere KVV's zodat je kitten een makkelijke eter wordt. Mijn katten blieven de zoganaamde kattenvarianten niet, dat vinden ze veel te fijn gemalen ;-) Zij gaan voor de hondenversie van alles.

Heel veel plezier met je kitten!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:19

De mijnen moeten de hondenversies juist niet. Die neem ik wel eens als variatie (eend). Maar na 1x eten kijken ze me aan of ik gek ben :+
Daarom geef ik af en toe rundvlees of kip met bot. Soeppakket is wel een goeie ja. Stom dat ik daar nog nooit aan gedacht heb zeg!

Welke andere KVV's raad je aan? En waar zijn ze te krijgen? Barf heb ik ook geprobeerd, maar dat vond ik te lastig. Daarom ben ik overgestapt op Carnibest met af en toe een vers stuk vlees. :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:27

Haaksbarf heeft ook een kvv speciaal voor katten.
Hondenvariant kun je ook prima geven, echter eten de meeste katten geen pens, wat in de meeste honden kvv's wel verwerkt is.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:07

Een kippennekje is zowiezo makkelijker dan een vleugeltje, temeer omdat het meest kraakbeen is en alleen maar werveltjes ;)
Qua hoe vaak voeren, ligt aan de leeftijd van je kitten:
8-12 weken leeftijd: 4 maaltijden per dag
12-24 weken leeftijd: 3 maaltijden per dag
> 24 weken 2 maaltijden per dag

En katten op vlees eten in pricipe hetzelfde als honden. In de natuur veranderd de prooi immers ook niet van samenstelling als hij door een hond of een katachtige wordt gedood.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:13

[BB] Écht goed kittenvoer?
Bovenstaand topic gaat over kittenvoer in het algemeen, dus voor algemene voer vragen/opmerkingen verwijs ik daarheen.

Dit topic wordt heropend om een on-topic discussie over vers kitten voer door te laten lopen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:27

Amanda schreef:
Daarom ben ik overgestapt op Carnibest met af en toe een vers stuk vlees. :+

Da's toch helemaal prima zo? Ik heb ook geen tijd om mijn honden en katten iedere dag een volledig ander menu voor te zetten. Mijn basis is een KVV (AHV vleepens compleet in mijn geval) en daarnaast fröbel ik erbij met dat wat ik makkelijk kan bemachigen (oftewel aan huis bezorgd kan worden voor een redelijke prijs of bij de lokale winkels verkrijgbaar is). Die AHV-basis maakt dat mijn katten wél pens eten en zelfs reepjes verse pens wegknagen. Maar ze zijn uitzonderingen, ik geef het toe ;-)

Wanneer je varieert met de KVV kun je alle merken eens proberen toch? Dan zie je gauw genoeg wat ze wel en niet lusten. Vooral wanneer ik kittens heb shop ik heel veel rond. Per slot van rekening gaat het merendeel van zo'n nestje naar andere baasjes en dan moeten ze wel makkelijke eters zijn. Alleen brokjes, die leer ik ze niet eten :P Via zooplus.nl koop ik dan ook een voorraadje blik met hoog (minimaal 70%) vleespercentage. Zij hebben daar een leuke selectie in maar de betere dierenspeciaalzaak heeft tegenwoordig ook wel Almo, Schesir en Gimpet Shiny Cat. Altijd handig om in de kast te hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 23:32

Ik heb ook altijd een voorraad blik, nou ja, zakjes. Maar dan Whiskas Rijk aan vlees. Die merken die jij noemt ken ik niet.
Hier in de buurt hebben ze geen andere KVV's. En ik kan zelf geen grote voorraad kwijt in mijn vriezer.
De soeppakketjes hier bij de super bestaan overigens alleen uit rundvlees (stukjes, balletjes en mergpijp). Van kip hebben ze geen soeppakket. Almo, Schesir en Gimpet Shiny Cat zal ik eens voor kijken.
Maar voorlopig mag ze in ieder geval gewoon op Carnibest en wat vers (rundvlees en kippenvlees in kleinere stukjes :D). Dan ga ik ondertussen eens rustig kijken naar andere dingen. Haaksbarf klinkt ook goed. Eens kijken of ik een dealer in de buurt kan vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 23:35

Ik heb even op de site van Haaksbarf zitten kijken. En er blijkt gewoon een verkooppunt in het dorp te zitten waar ik werk :+
Nu maar hopen dat ze ook de kattenvariant hebben en niet alleen honden.
Bedankt in ieder geval voor alle tips!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:40

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:10

Wat door katten ook vaak goed gegeten word zijn eendagskuikens. Die kun je je kittens natuurlijk ook gewoon geven.
@Rosita, wat me opvalt bij die blikjes is het hoge visgehalte. Het is kip of een vissoort. Tonijn, zalm, baracuda, makreel..... en dat terwijl katten van nature geen viseters zijn.... Hoe natuurlijk bedoelen we hier dan vraag ik me dan weer af. Tevens bevat vis veel vitamine A, een overdosering daarvan kan een kat van nature niet uitscheiden. Daar kan een kat dus zelfs verlammingen van krijgen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:15

Eens Laika, dat vergat ik erbij te zeggen dat ik idd probeer minimaal (eens in de week) vis te voeren. Maar vis zal wel een goedkoop ingredient zijn? Op zich is rund en lam ook niet passend bij het dier 'kat' dus gevogelte heeft een groot aandeel in de voeding.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:26

wat goed van je dat vers wilt gaan voeren aan je kitten.
onze kat heeft nooit brokjes of kittenvoer gehad. ze kreeg meteen vers. In het begin gaf ik gewoon rodi of smuldier, want het vers wat mijn honden eten zijn echt grote stukken en het bot daarvan krijgt zo'n klein kitten niet opgegeten. Maar kippennekjes gingen erin als zoete koek, en nog steeds. Iedere ochtend staan er twee eendagskuikentjes klaar voor haar, die vind ze nog steeds het lekkerst van alles. Ook vis vind ze heerlijk, soms haal ik een blikje tonijn of zalm (wat wij ook gewoon eten, dus geen kattenvoer)op water dus niet in olie, en dat vind ze heerlijk. Een kwarteltje gaat er ook in, maar daar doet ze twee dagen over. Ze eet ook met de honden mee, alleen snij ik het voor de kat dan klein. Het enigste wat ze niet lust is pens, en vlees wat iets te lang heeft gestaan (maar daar zijn de honden juist weer dol op!) Soms heb ik wildsnijsels, vind ze ook heerlijk, en zelfs paardenvlees (jaja, ik geef gewoon paardenvlees) vind ze geweldig. Kippevleugeltjes, stuk kipfilet, karkasjes, alles gaat erin, zolang het maar echt vers is. Dus als het een dag te lang heeft gestaan eet ze het niet meer, en geef ik aan de honden, die doen juist een moord voor dat oude vlees.
En inderdaad, als kitten mocht ze zoveel eten als ze op kon. Nu niet meer hoor, want ik heb een hekel aan te dikke huisdieren.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:00

Hiphopje, ik ben jaloers! Heerlijk van die katten die ook alles lekker eten. Ik heb 2 zusjes, maar de één weigert pertinent om vers te eten. Alleen als de hondjes zalm krijgen peuzelt ze er een heel klein beetje van mee. Mijn andere poes lust echt alleen maar eendagskuikens. Iets anders eet ze dus echt niet.
En dat terwijl ik mijn poezen net als mijn hondjes echt op vers wil hebben....grrrrr. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 16:48

Mijn katten staan ook niet te springen bij kippenpoten overigens :+
Uiteindelijk gaan ze voor de helft dan wel op. Maar met lange tanden.
Terwijl kipfilet er zo in gaat. Zal wel luiigheid zijn denk ik :D
Eendagskuikens precies hetzelfde verhaal. Kippenvleugeltjes ging wel goed. Maar ja, daar stikte de ene dus bijna in. Dat durf ik echt niet meer aan.

Op helemaal vers (Barf) ga ik ze niet zetten. Dat is me teveel gedoe. Maar Carnibest in ieder geval en ik ga eens kijken voor dat Haaksbarf. Voor de afwisseling :D

En ze krijgen 1x per week vis. Inderdaad zalm of sardien uit blik. Of rauwe witvis (meestal koolvis).

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:49

Nou, die ene van mij wil dus echt uitsluitend kipfilet eten, maar dat is te eenzijdig en lang niet compleet. Dus helaas eet zij gewoon brokjes :o
Die andere eet per dag 5 eendagskuikens, en snoept af en toe van de brokjes die er voor haar zusje staan.
Hondjes staan helemaal op NRV en eten nagenoeg alles. De kleinste pikt met regelmaat een kuiken van de poes :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:53

als wij op vakantie zijn, zorgt de overbuuf voor de kat (en de kipjes en het konijn) Ik maak dan altijd dagporties met vers voor haar klaar wat ze in haar vriezertje doet. Maar ze zet dat altijd toch een bakje met kattenbrokjes erbij, hoe vaak ik haar ook uitleg dat dat echt niet hoeft. En als we dan na een weekje terugkomen is mijn kat twee keer zo dik!!! En dan gaat ze dus op dieet.
Achja, het is wel een lief buufje hoor.

Mijn ene hond lust geen kuiken, die pakt ze wel aan, maar gaat er mee buiten liggen met het kuiken tussen haar voorpootjes en maar likken. (zou ze aan het reanimeren zijn???) Maar de andere hond lust ze dus wel, en als ie de kans krijgt, grijpt ie ze gewoon bij de kat weg! Hapslikweg kuiken, hij kauwt nog geeneens.