guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 01:11

hoe zie je of je guppie een jongen of een meisje is?
ik had 2 guppies, 1 is dood gegaan.. (al weken geleden, en de tweede lijkt me gezond)
en die andere zwemt dus alleen rond, vind ik sneu, dus wil er 1 bij zoeken..
maar dan moet ik wel eerst zeker weten of de mijne een mannetje of een vrouwtje is..

weet iemand hoe je dat ziet?

lieniminnie

Berichten: 4536
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:13

Een mannetjes gup heeft onderzijn buik ene langerwerpig vinnetje, zal even kijken of ik een afbeelding kan vinden!

lieniminnie

Berichten: 4536
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:16


Daisza

Berichten: 1073
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:23

mannetjes zijn meestal ook mooier om te zien, wat sierlijker en grotere staart.
mannetje boven vrouwtje onder
http://members.home.nl/benoit.dohmen/gu ... 0vrouw.jpg
over het algemeen is mannetje kleurrijker als het vrouwtje. Het mannetje is te herkennen aan een gonopodium en het vrouwtje aan haar drachtvlek boven de aarsvin (zie foto)
owja, als je meerdere guppy's houd is het verstandig om meer vrouwtjes als mannetjes te kopen.

Angeltjuhhhh

Berichten: 231
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Riel

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:26

Verhouding voor guppies is 1 man 3 vrouwen. Ivm de heftige paardrang van de mannen lol

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:57

bedankt Lachen
als ik op de kleur afga is het een vrouwtje en was die andere dat ook,
deze die ik heb ik gewoon grijs zegmaar, en zo bol, gewoon precies zoals de vrouwtjes op de foto's.
zijn mannetjes altijd fel gekleurd?
en met zo'n brede staart?

*nu nog op zoek naar een 'koud' water guppie... hebben ze in de dierenwinkels niet..*

salsaentango

Berichten: 2195
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: woldendorp

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:21

naja hezelfde als je het bij mensen ziet Tong uitsteken als je ook goed kijkt zie je ook dat je het geslacht van het mannetje goed kan zien Lachen wij hebben allerlei koud water guppen Lachen

mannen zijn meestal sierlijker.. maar dat zegt niet altijd wat Tong uitsteken heb namelijk veel vrouwtjes die ook heel mooi gekleurd zijn Haha!

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:48

Die guppen koop je meestal uit warm water zeg maar, maar die zijn prima over te plaatsen naar koud water voor zover ik weet Lachen Bij mij had ik ze ook in koud water zitten, op een gegeven moment had ik een explosie van guppen! Had geloof ik 4 mannetjes en 15 vrouwtjes, en tja, als die zwangert worden, ziet ineens je hele aquarium zwart van de visjes Clown
Maar idd, mannen hebben meer kleur en zijn sierlijker. Vrouwtjes zijn een soort ronde grijze blobjes.
Overigens, over dat paargedrag: Ik heb hier een aquarium gehad met alleen maar mannen, dat ging ook goed op de normale jacht achter elkaar aan zeg maar. Maar ze hebben mekaar nooit iets gedaan..
Groetjes, mij

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:50

ik had ook guppen in koud water, maar die legden helaas wel allemaal het loodje na een paar weken... Scheve mond

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:30

Het zijn tropische visjes die het onder goede omstandigheden in koud water nog best een tijdje vol kunnen houden. Maar het is veel beter om ze in verwarmd water te houden.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:33

Mijn vertelde ze heel makkelijk, dat mannetjes mooier waren, nou ja dan is het dus aan jou om te bepalen welke je mooi vindt hahah, kan toch niet..
Maar over het algemeen zijn de mannetjes duidelijker van kleur (bij mij)
Had allemaal mannetjes, helaas vonden ze het water te koud, zijn allemaal dood gegaan, dus voor mij geen guppy's meer in koud water.

salsaentango

Berichten: 2195
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: woldendorp

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:19

ik heb mijn guppen in gewoon kraan water.. maar als ik nu mijn handen in de aquarium doe en onder de kraan is de kraan water toch wel heel koud.. dus denk door de lamp en de pop enzo dat het misschien warmer dan kraan water word.? en door de zon..

de mannen zitten in een groot verwarmd aquarium en de vrouwen + een mannetje in de kleinere.. maar ik ga binnen kort een mannetje uit de grote ruilen met die uit de kleine (wel langzaam aan natuurlijk).! of ik wacht even en kijk welke mannetje er van het 'nestje' mooier is Haha! zodat er wel een beetje kleur in blijft Haha!

Angeltjuhhhh

Berichten: 231
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Riel

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:01

Ja het gedrag onder de mannen bedoel ik ook niet. Het is meer dat als je 1 of meerdere mannen hebt met maar 1 vrouw dat je kans hebt dat de vrouw dood gaat door het "jagen" van de man. Daarom is het beter verhouding 1 op 3 te hebben en anders minstens 1 op 2.

lieniminnie

Berichten: 4536
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:33

koudwaterguppen? Huilen van het lachen die vind ik goed
dat bestaat niet guppen kunnen MINIMAAL in water van 18 graden, kamertemperatuur is dus wel oke. Het liefst hang je gewoon een verwarminkj in je aqua, je hebt zat die heel klein zijn en niet veel kosten!
Dus als je guppen hebt op kamertemp kan je het nieuwe water wat je erin doet beter even iets warmer maken!

Kraanwater is ook niet geschikt Scheve mond er zitten chemicaliën in die giftig zijn.. ik heb zelf ook guppen gehad in kraanwater zonder verwarming, maar heb geleerd dat het eigelijk heel zielig is!
Koop bij een dierenwinkel een potje aquasafe en je zit al een stuk beter..

maar goed ik dwaal helemaal af Clown
een man ik kleiner en dunner, grote staart en mooie kleuren. Vrouwen zijn vaak kleurloos en zo niet hebben ze een kleine staart en de vinnen zijn altijd kleiner dan bij mannen.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:49

Zolang je in Nederland woont is 't kraanwater echt niet slecht voor je vissen. Dat aquasafe is onnodig.
Een vrouw wordt inderdaad groter dan een man, minder kleur, iets dikker. Mannen hebben meestal een veel grotere staart en meer kleur.
Verder vinden guppen 't inderdaad veel fijner om rond de 24 graden te zwemmen. Anders moeten ze meer energie stoppen in *overleven* dan in voortplanten en groeien.

salsaentango

Berichten: 2195
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: woldendorp

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:46

lieniminnie schreef:
koudwaterguppen? Huilen van het lachen die vind ik goed
dat bestaat niet guppen kunnen MINIMAAL in water van 18 graden, kamertemperatuur is dus wel oke.
naja minimaal... onze guppen zitten in water van 13 graden Tong uitsteken het kan dus wel en zijn allemaal spring levend haha.. maar idd we dwalen af Tong uitsteken het ging om de mannetje en vrouwtje Tong uitsteken

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:59

ik ga er nu vanuit dat het een vrouwtje is.
bedankt voor de info Lachen
en zo te lezen kan ik dus gewoon een guppie uit de dierenwinkel halen, en die overwennen naar kamer temperatuur water, dat wist ik niet!

Anoniem

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:08

lieniminnie schreef:
Een mannetjes gup heeft onderzijn buik ene langerwerpig vinnetje, zal even kijken of ik een afbeelding kan vinden!

Gonopodium. Slim

lieniminnie

Berichten: 4536
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:19

Wuis schreef:
lieniminnie schreef:
Een mannetjes gup heeft onderzijn buik ene langerwerpig vinnetje, zal even kijken of ik een afbeelding kan vinden!

Gonopodium. Slim


Vork duur woord Huilen van het lachen

salsaentango schreef:
lieniminnie schreef:
koudwaterguppen? Huilen van het lachen die vind ik goed
dat bestaat niet guppen kunnen MINIMAAL in water van 18 graden, kamertemperatuur is dus wel oke.
naja minimaal... onze guppen zitten in water van 13 graden Tong uitsteken het kan dus wel en zijn allemaal spring levend haha.. maar idd we dwalen af Tong uitsteken het ging om de mannetje en vrouwtje Tong uitsteken


jou guppen zijn meer bezig met overleven dan met springlevend zijn! ze hebben waarschijnlijk ook niet echt veel kleur?

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:47

_Tara_ schreef:
Zolang je in Nederland woont is 't kraanwater echt niet slecht voor je vissen. Dat aquasafe is onnodig.
Een vrouw wordt inderdaad groter dan een man, minder kleur, iets dikker. Mannen hebben meestal een veel grotere staart en meer kleur.
Verder vinden guppen 't inderdaad veel fijner om rond de 24 graden te zwemmen. Anders moeten ze meer energie stoppen in *overleven* dan in voortplanten en groeien.


Dan sla je toch voor de meeste plaatsen in Nederland de plank flink mis... Bijna overal in Nederland worden metalen aan het water toegevoegd. Ook wat chloor is geen uitzondering. Dit omdat het voor de mens wel goed is, maar voor de vis kan het fataal zijn....

salsaentango

Berichten: 2195
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: woldendorp

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:52

salsaentango schreef:
lieniminnie schreef:
koudwaterguppen? Huilen van het lachen die vind ik goed
dat bestaat niet guppen kunnen MINIMAAL in water van 18 graden, kamertemperatuur is dus wel oke.
naja minimaal... onze guppen zitten in water van 13 graden Tong uitsteken het kan dus wel en zijn allemaal spring levend haha.. maar idd we dwalen af Tong uitsteken het ging om de mannetje en vrouwtje Tong uitsteken


jou guppen zijn meer bezig met overleven dan met springlevend zijn! ze hebben waarschijnlijk ook niet echt veel kleur?[/quote]nou ik heb nog nooit zulke kleurige guppen gezien en al helemaal niet zo levendig dus bezig met overleven zal wel mee vallen..

salsaentango

Berichten: 2195
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: woldendorp

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:53

zal wel proberen om een foto te maken..

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:45

Joyckuh schreef:
_Tara_ schreef:
Zolang je in Nederland woont is 't kraanwater echt niet slecht voor je vissen. Dat aquasafe is onnodig.
Een vrouw wordt inderdaad groter dan een man, minder kleur, iets dikker. Mannen hebben meestal een veel grotere staart en meer kleur.
Verder vinden guppen 't inderdaad veel fijner om rond de 24 graden te zwemmen. Anders moeten ze meer energie stoppen in *overleven* dan in voortplanten en groeien.


Dan sla je toch voor de meeste plaatsen in Nederland de plank flink mis... Bijna overal in Nederland worden metalen aan het water toegevoegd. Ook wat chloor is geen uitzondering. Dit omdat het voor de mens wel goed is, maar voor de vis kan het fataal zijn....


Nja ik heb een hele tijd wel aquasafe gebruikt maar nu alweer een jaar niet meer en merk geen verschil. Vissen zijn gezond, planten groeien goed, geen ziektes. En ook op t vissenforum waar ik lees zeggen ze 9 van de 10 keer dat aquasafe in nederland niet nodig is.
edit: Metalen en chloor lijken me voor de mens nou ook niet bepaald gezond Tong uitsteken

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 01:23

Daar vergis je je alweer in. Sommige metalen zijn in beperkte mate goed voor de mens. Daarom worden ze aan het water toegevoegd. IJzer is hier een heel goed voorbeeld van. Chloor zorgt ervoor dat het water niet vol met bacterien zit. Natuurlijk weer in mindere mate anders is het inderdaad niet goed voor de mens. Al word er nu bij de meeste waterzuiveringsinstallaties minder gebruik gemaakt van chloor en meer van alternatieve filtering.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drinkwater

Maar voor vissen ligt dit anders. Vissen hebben dat allemaal niet nodig. Nou weet ik niet wat voor vissen je hebt, maar bij bepaalde soorten zoals olifantsvissen, discussen, veel aal soorten en zeker ook zoutwatervissen zul je wel degelijk merken dat de vissen veel sneller dood gaan en veel meer ziektes krijgen dan vissen die in behandeld water terecht komen.

Maar goed, nu dwalen we af.
TS: heb je al een foto kunnen maken?

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: guppie, verschil mannetje/vrouwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:27

Nou zijn olifantsvissen, discussen en de andere soorten die je op noemt nou niet meteen de meest makkelijke vissen om te houden. Daar moet je sowieso al een stuk beter op je waterwaardes letten. Ik hou 't er wel bij dat voor mijn vissen (guppen, corydora's, betta's, platy's en andere "standaard" visjes) geen watervoorbereider nodig is. Maar daar zullen de meningen wel over verdeeld blijven Tong uitsteken
Ben inderdaad wel benieuwd of de TS al weet of 't een mannetje of een vrouwtje is.