sterilisatie hond... kosten? ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: sterilisatie hond... kosten? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:42

Isa heb ik in Utrecht laten steriliseren ivm narcoserisico, was ik toen met alle kortingen die ik kreeg uiteindelijk 120 euro voor kwijt. Bij ons op de praktijk kost het ergens tussen de 200 en 300 euro, afhankelijk van het gewicht, inclusief pijnstilling en indien nodig antibiotica, en nacontrole. We hebben geen gasnarcose, dat zou voor mij persoonlijk een nadeel zijn.

Overwegingen om toch te steriliseren waren voor mij dat Isa een erfelijke afwijking heeft en dat na sterilisatie de kans op melkkliertumoren drastisch afneemt (tot 20%!). Ook de verminderde kans op baarmoederontsteking en diabetes speelden mee. Nadelen die je moet overwegen: Kans op lekken van urine (mn bij grote rassen met gecoupeerde staart, dit risico is een stuk minder als je de eerste loopsheid afwacht), veranderde vachtstructuur, sommige teven worden wat feller qua karakter, en soms wat meer aanleg om dik te worden (maar dat heb je uiteindelijk zelf in de hand, Isa is nog steeds prachtig slank).

Beste is om eens met je dierenarts te overleggen over voor- en nadelen, er zijn zoveel mensen die vanalles verkondigen, dan zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Edit:

Citaat:
Die gezondheidsproblemen waar je het over hebt zijn voor mij reden om pas te castreren als die problemen daadwerkelijk optreden en niet eerder


Dan ben je dus wat betreft de melkkliertumoren te laat, het risico neemt toe met elke loopsheid

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein


Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: sterilisatie hond... kosten? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:14

Ik geef ze eigenlijk nooit een kap oid mee. Doe de hechtingen in de huid dus ze kunnen in principe niks los trekken en mogen er dus ook aan likken als ze willen. Vrijwel nooit problemen, en anders raad ik ook een t-shirt oid aan. Van een kap worden ze vaak knettergek.

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse, jannekespr, Nikkii026, turtlelito en 166 bezoekers