Beginnershond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 10:48

Mijn tante en oom en 4 nichtjes gaan verhuizen. Ze hebben besloten een hond te nemen, als het huis af is, immers ze gaan buitenaf wonen dus er is ruimte genoeg. Het wordt hun eerste hond. Ze willen graag een pup. Ze weten dat er veel tijd en energie in gaat zitten maar hebben dit er graag voor over. Ze willen er graag puppy cursus mee gaan lopen. Nu zijn ze zich aan het orrienteren wat voor ras voor hen een goede keus zal zijn.

Eisen:
Goede gezinshond
Makkelijk trainbaar
Geen dominant karakter
Geen hele kleine hond (lees westie of shi shu), ongeveer middenslag
Geen terrier
Niet overmatig kwijlen of haren
Erf vast (dus geen overmatige jachtdrift)
Liever geen standaard hond die iedereen al heeft Haha! (golden of labrador)

Toen kwam ik met de middenslag of koninspoedel. Ze moesten even aan het idee wennen Haha!, maar als je het imago (irrtante neurotische keffertjes die alleen oma's hebben) weg denkt, is dit denk ik toch een leuke hond voor hen?
Ze hadden zelf al een Hollandse smous gezien die ze leuk vonden. Maar toen ik ze vertelde dat de wachttijd voor een pup 1,5 jaar is, en dat ze door de opbouw van het ras met bepaalde regels van doen hebben, twijfelden ze toch een beetje.

Hebben jullie nog ideeen?

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl


marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 10:52

een kelpie zijn toch van die mini collies (minnie lassie Clown ) zijn die niet zenuwachtig?

@ reininglover: ehm nouja liever niet, maar mocht dit de allerbeste keus zijn dan sluiten ze hem natuurlijk niet uit. Maar als er een ander, niet standaard ras, is dat aan deze eisen voldoet dan verdient dat de voorkeur.
Laatst bijgewerkt door marquez1 op 07-08-07 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:01

Herder, mmja ik ken hele lieve leuk duitse herders, maar een echte beginners hond? Mijn nichtjes zijn in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Voor de kleintjes is een herder misschien net iets te veel "hond" zeg maar.

Schapendoes had ik nog niet aan gedacht is misschien ook een optie.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:07

Cassidy schreef:
Ik zou een poedel nemen. Niet meteen een toy maat, maar een maatje groter. Het zijn echt hele leuke honden, en je hoeft ze echt geen nuffig kapsel te geven als je dat niet wilt.


Nou precies het is vaak het imago waarom mensen geen poedel nemen (wat zal de buurman wel niet zeggen Clown ). Maar als je ze 2 keer per jaar naar de trimsalon doet en ze lekker kaal laat scheren zie je er niks van Haha!

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:11

Victory-Boy schreef:
Tja...de keuze voor een hond is natuurlijk erg persoonlijk.

Mijn eerste hond was een Alaskan Malamute, een hond die niet echt bekend staat als "beginnershond". Toch hebben we een fantastische tijd gehad! Haha!
Ik heb nu een Pyrenese Herder en een Border Collie. De Border kan ik echt aanraden, past precies in het plaatje wat ze zoeken, alleen....hij heeft (zeer) veel beweging en aandacht nodig. Maar met 4 kinderen zal dat wel lukken, denk ik. Clown En standaard...tjsa...de Border is er in vele kleuren en types. Die van mij (zie profiel) is wel standaard, maar daarom niet minder leuk. (Alhoewel ik liever een driekleur had Clown )
De Pyrenese Herder is minder geschikt, denk ik. Heeft ook een kl#te vacht, zit altijd in de klit... Tong uitsteken


Sjeetje zeg...ik was de eerste met reageren, maar kennelijk type ik erg langzaam.... Clown Haha!


Border collies zijn volgens mij in opkomst als huishonden. Ik persoonlijk vind dat het geen echte beginners honden zijn, omdat ze niet alleeen heeeel veeeeel beweging nodig hebben, maar ook geestelijk veel te doen moeten hebben. Met 4 kinderen zal er wel veel mee gespeeld worden, maar of hij ook elke dag aan zijn trekken komt om echt te werken is een tweede.
Heb zelf een border collie meegemaakt die ging drijven op alles wat los en vast zit, moet er niet aan denken dat het op 4 kleine meisjes gaat drijven Clown

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:12

Cassidy schreef:
Of je geeft ze een boomer look...en niemand ziet dat je met een poedel loopt.


haha ja je moet ze gewoon vermommen Haha!

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:13

@x_lieze: hebben die niet veel jacht drift? De hond komt straks gewoon buiten of het erf. Het is wel fijn als hij niet zelfstandig op jacht gaat Knipoog .

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:17

Ze denken er inderdaad wel goed over na. Heb ze ook al geadviseerd om eens naar een hondenshow te gaan. Daar kunnen ze dan kijken welk ras hen aanspreekt en met fokkers praten en info verzamelen.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:21

@sevke: via pm werd ik ook al getipt voor een spaniel. Ik persoonlijk heb niet zulke goede ervaringen met met name cockers. Ik heb in een trimsalon gewerkt en ik vond ze onder stress omstandigheden niet zo leuk. Maargoed dat is natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld. Zijn verder volgens mij wel leuke hondjes, maar komen er niet veel gezondheidsproblemen voor?

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:49

Zoooo daar hebben we wat aan. Zal de lijst even kopieren, en doorsturen. Overigens evenals alle ander tips die lijken te passen stuur ik door naar oom en tante. Kunnen ze eens rustig info op vragen als ze daar tijd voor hebben Knipoog .

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 11:50

[quote="Roane"]

Ik denk dat ze gewoon een leuke hond willen zonder al te veel moeite? Gewoon een gezellige gezinshond waar ze niet de sport mee in willen gaan?

quote]
Helemaal goed gedacht Haha!

Oja ik zag dat je een beagle helemaal geweldig vind. Mag ik vragen waarom? Ik vind ze dus zeer irritant. De beagles die ik ken, kunnen niet alleen zijn, luisteren voor geen meter zijn ontzettend koppig, en lopen weg.
Laatst bijgewerkt door marquez1 op 07-08-07 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 17:18

Om nog even in te haken op het verhaal van dat de hond bij het gezin moet passen ongeacht het ras. Dat klopt als een bus. Een hond blijft een individu met een eigen karakter. Je kan natuurlijk altijd een poedel treffen met een dominant karakter. Alleen is de kans daarop wat kleiner dan bij bijvoorbeeld een rottweiler.
Juist omdat deze mensen geen ervaring met honden hebben is het denk ik verstandig om een ras pupje uit te zoeken. Dat is net even wat makkelijker te voorspellen wat daar in de toekomst uit gaat komen. En natuurlijk maak of breek je een hond zelf, leuke honden worden niet vanzelf leuk. Dat weten ze heel goed, en ze zijn bereid om er energie en tijd in te steken.
Bij deze mensen past absoluut geen dominante hond, het zijn hele lieve zachtaardige mensen.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 17:41

Roane schreef:
Daarentegen zijn Flatcoated wel stabiel van karakter, speels en vriendelijk. Knipoog

Maar Marquez; zelfs de meeste zachtaardige hond zal nog hoger op de ladder proberen te komen als de baas niet consequent is. Zachtaardig is prima, zolang ze niet over zich heen laten lopen. Nagelbijten / Gniffelen

Dat klopt, daarom gaan ze ook op cursus met de hond. Wil niet zeggen dat ze niet consequent kunnen zijn, alleen is een heel dominante hond waarschijnlijk niet heel handig.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-07 17:47

ze hadden zelf een hollandse smous gezien, en de eigenaar aangesproken. Natuurlijk was die vol lof over het hondje. Ik denk dat dat ook wel een leuk hondje voor ze is, alleen moet je lang wachten op een pup, en moet je volgens mij aan bepaalde regels houden omdat het ze met het terugfokprogramma bezig zijn.

EDIT: Mijn tante vond de poedel ook nog niet zo'n gek idee, alleen mijn oom vond dat natuurlijk niks Haha!

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-07 09:30

Boxer vind ik persoonlijk echt hele leuke honden, lekker enthousiast en zo gek als een deur. Maar of die ook geschikt is voor kleine kinderen met zijn enthousiaste gedrag.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-07 20:42

Zooo jullie gaan snel, even een dagje niet op bokt en meteen 2 pg verder Haha!

@ sevke: bedankt voor je uitgebreide reactie OK dan! . Retrievers zat ik ook al aan te denken, maar als je dan geen standaard hond wil, (golden retriever, labrador of flatcouted retriever) kom je bij de chesepeak bay, duck tolling of curly coated retriever. Wat zijn daar de ervaringen mee? Ze zijn voor mij vrij onbekend. Zijn dat meer echte werkhonden, waarmee minimaal behendigheid, of iets dergelijks mee gedaan moet worden of is 1 keer in de week naar cursus voldoende?

Mag ik vragen waarom je de poedel als mogelijk geschikt acht? Wat is het addertje onder het gras?

EDIT: drentse patrijs hebben toch best een jacht instinct? Blijven die wel op het erf? Een friese stabij zijn kwa karakter erg leuk. heb er ook 1 gekend, maar die haaaaarde, echt ontzettend. Maargoed misschien was dat alleen bij die hond.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl


marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-07 20:59

trouwens ik lees net een stuk over de portugeese waterhond. Net wat stoerder dan een poedel en hebben alleen bovenvacht geen ondervacht. Iemand daar ervaringen mee?

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-07 10:15

Op mijn lijstje staan nu als mogelijk geschikt:

Poedel (konings of middenslag)

Portugeese of Spaanse waterhond

Toller

Kooiker (heb wel twijfels over de gereserveerdheid/ angstig kunnen zijn, of dat wel handig is met 4 kleine meisjes inclusief vriendinnetjes die over de vloer komen)

Markies (zelfde als kooiker)

King charles Spaniel (heb alleen mijn twijfels bij gezondheid en vind ze zelf minder sympathiek, maar
zou goed kunnen passen in het gezin)

Friese Stabij (die hond die ik kende haarde als een gek, maar kwa karakter een super leuke hond)

Labrador (niet heel appart natuurlijk, maar wel DE gezinshond bij uitstek)

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-07 16:21

het begint me een beetje te duizelen van al die rassen Ziek . En de een vind dat het geschikt is als beginnershond en de ander niet. Ik vond de tip van de toepoels enceclopedie heel goed. Een lijstje maken en dan vergelijken. Die wie ze samen hebben kunnen ze dan verder info over aanvragen. In oktober is er een hondenshow in Zwolle zag ik. Dat is volgens mij de dichtsbijzijnde. Misschien dat ze daar eens moeten gaan kijken.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-07 11:18

Roane schreef:
my_travers schreef:

Ik kan het trouwens misgelezen hebben hoor, maar hoe klein zijn de 'kleine kinderen?' Lachen


De kleinste is 4 en de oudste is 12

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-07 18:35

Het zal overigens nog wel even duren voordat de uiteindelijke beslissing valt. Het huis moet eerst afgebouwd worden. Ze hopen er voor de kerst in te kunnen, en dan zijn er denk ik weinig pups. Dus waarschijnlijk wordt het pas volgend voorjaar.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-07 17:49

Mijn oom en tante zijn nog niet verder met hun beslissing, ze moeten nog eerst de toepoels enceclopedie doorworstelen. Zijn druk bezette mensen dus duurt nog wel even denk ik Knipoog. Op dit moment is het huis nog even eerste prioriteit, als het eenmaal staat dan komt de hond pas, dus het duurt nog wel even hoor. Dak zit er nog niet op Knipoog.

De schnauzer heb ik overigens hele leuke ervaringen mee. Er kwamen er altijd twee (middenslag) in de trimsalon waar ik stage liep. Altijd vrolijk en gezellig maar niet hyper. Gedroegen zich voorbeeldig. En volgens mij haren ze ook niet zo. Weet iemand of ze eigenwijs zijn of zijn ze goed te trainen?

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eshz, Reyndir en 118 bezoekers