Wormen bij kittens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Wormen bij kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 09:57

Sinds vorige week maandag ben ik in het bezit van 2 kittens. Ze zijn nu 14 weken oud.

Ik ben intussen al hun derde baasje sinds ze veel te vroeg bij hun moeder zijn weggehaald.

Zaterdag zijn ze ontwormt. Dit heb ik niet eerder durven doen omdat ik eerder geen duidelijkheid had of dit al gebeurt was. Naar alle waarschijnlijkheid is dit dus nog nooit gebeurd.

Het katertje heeft altijd mooie ontlasting gehad, goed van kleur en geen duidelijke last van zijn buikje. Wel zaten er veel wormpjes bij na de wormkuur.
Het poesje is daarentegen wat aan de diarree geweest toen ze bij mij kwamen. Haar ontlasting was ook vrij licht en ze had zaterdag ochtend duidelijk last van haar buikje. Zij is ontzettend veel wormen kwijt geraakt en is nu pijnvrij in haar buikje. Haar ontlasting begint ook beter van kleur te worden.

Nu is mijn vraag, tot hoeveel dagen na de kuur kan je dode wormen tegen komen? Het zijn trouwens spoelwormen waar ze last van hebben. Vandaag zitten we al op dag 4 en nog steeds zitten er redelijk veel wormen bij de ontlasting (vooral bij het poesje).

DA staat gepland voor donderdag omdat ze ook niet zijn ingeënt en gechipt.

Laptopmuis

Re: Wormen bij kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:06

Ik zou inderdaad even kijken wat de dierenarts zegt. Misschien is er wel iets anders aan de hand... ook goed in de gaten houden of het poesje geen koorts krijgt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:11

Wat je zou kunnen doen is de dierenarts even bellen.
Een assistente weet misschien wel het antwoord voor je, en anders kan ze het navragen en wordt je terug gebeld, of moet je later even terug bellen. Ook kan je dan vragen waar je op moet letten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:14

Zijn het dode of ook nog levende wormen?
Sowieso zou ik de ontworming binnen korte tijd nog eens herhalen. Kijk even in de bijsluiter, ik geloof dat je het meestal na 2 of 4 weken opnieuw mag geven.

Toen ik mijn katten net had en had ontwormd, vond ik hooguit een dag of 4-5 wormen in de ontlasting. Zij braakten zelfs wormen, zo erg was het |(

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:21

Het zijn dode wormen, buikjes zijn weer een stuk slanker en ze zijn beide zeer levendig, speels, eten goed, drinken goed en zijn al een stuk gegroeid in die week dat ze hier zijn.

Koorts heeft ze gelukkig niet gehad, wel was ze zaterdag en zondag wat rustiger, sliep ze meer en zondag had ze weinig eetlust. Haar vacht is niet meer zo dof en voelt zachter aan, er komt een glans op en ze begint te verharen. Kasper heeft wel al die tijd mooi in zijn vacht gezeten.

Ik controleer 3x per dag de ontlasting en haal gelijk alles eruit.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:30

Dan klinkt het voor mij alsof het de goede kant op gaat. :) Gewoon rustig afwachten en donderdag je vragen stellen! Aangezien ze geen koorts of andere verschijnselen heeft is het geen spoed oid.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:39

Als ze nooit ontwormd geweest zijn zitten ze gewoon propvol met wormen. Komt er uiteindelijk allemaal wel uit.
Nu elke maand ontwormen tot ze 6 maanden zijn. Daarna elke 3 (als het fervente muizenverorberaars zijn) a 6 maanden (als simpel onderhoud volstaat).

Mijn katten kwamen van een boerderij en zaten ook vol wormen. Het poesje legde geen drollen maar hoopjes worm na ontworming. Heeft 2 a 3 ontwormingen geduurd voor ze helemaal wormvrij was.
Nu ontworm ik nog regelmatig vermits ze alles wat beweegt vangt en opeet. Ik merk het direct aan de ontlasting wanneer het weer tijd is (elke 4-5 maand ongeveer).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:43

Wij adviseerden in de praktijk een paar maal om de 10 dagen ontwormen zodat alles eraf komt.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:20

Ik ben in elk geval heel blij dat het toch de goede kant op gaat.

@ Wilawander is er dan geen gevaar voor overdosering? Ze hebben nu gehad voor kittens vanaf 1 kilo, maar ze zitten maar net boven de kilo. Kasper 1 kg 154 en Minoes 1 kg 079.

@Thioro, waar ze vandaan komen weet ik niet. Ik weet alleen dat ze met 6 weken naar een ouder koppel zijn gegaan die ze stiekem in hun service flat hielden, daarna zijn ze naar het koppel gegaan waar ik ze na 3 weken weer mee vandaan genomen heb vanwege allergie.
Hier zullen ze wel buiten komen, maar in afgesloten tuin, omdat we tussen 2 drukke wegen wonen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 10:25

Vandaag nog geen wormen tegen gekomen gelukkig *\o/* Ik denk (hoop) dus dat ik mij zorgen heb gemaakt voor niks.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:28

Nog even een paar keer ontwormen op niet al te lange termijn want ze zitten nu ook nog vol eitjes die wormen gaan worden.Donderdag even met de da overleggen.