Welzijn konijnen in Nederland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leeftijd konijn beïnvloed door omgang/verzorging?

Ja
132 (86%)
Nee
8 (5%)
Misschien (Leg uit)
10 (6%)
Ik weet het niet (Leg uit)
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 152

Anoniem

Welzijn konijnen in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:27

De gemiddelde leeftijd van een konijn is gemiddeld 3 jaar las ik ergens, ;(
nu kom ik wel eens topics op bokt tegen waarin een konijn overleden, dier is 4 jaar volgens de schrijvers een hele leeftijd.

Ik schrik elke keer weer als ik dergelijke berichten tegenkom, omdat ik het vrij normaal vind dat een konijn ruim 14+ wordt maar blijkbaar is dat een uitzondering ;(

De laatste weken lijkt het ook wel een trent om je konijnen in bad te doen, mee te gaan springen
ik weet even niet meer wat ik hier van moet denken, normaal vind ik dit iig niet. Het verbaasd mij zelfs.

Konijnen die het moeten doen met een klein plastick hokje van net een meter breed, nooit in de frisse lucht staan, in bed liggen om geknuffeld te worden, imo heb je dan het verkeerde huisdier gekozen.

Wat vinden jullie van deze nieuwe trent? En zat die bijdragen aan het verhogen van de gemiddelde leeftijd van het konijn in Nederland?
Of zit ik mij voor niets zorgen te maken :D

let op; uitzonderingen daargelaten!! (bv. Erfelijke aandoeningen, epidemie)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:28

Meraki

Re: Welzijn konijnen in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:32

Ons werd gezegd vanuit de dierenzaak, dat een konijn ongeveer 7 wordt. Inmiddels is ons gezinskonijntje ruim 11 en onze andere "Jan Doedel" 7 jaar :)

Met mijn 'eigen' konijn dus die van 7, knuffel ik en doe :+: hij loopt vrijwel altijd vrij rond en heeft eigenlijk nog nooit wat gehad (1 x kantje boord). Maar verder.

Ik denk dat een veel betere voorlichting nodig is voor deze geweldige dieren :) ze kunnen niet de hele dag in een vaak te klein hok zitten..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:33

Ik ben het met je eens dat konijnen vaak in te kleine hokken zitten, of in hun eentje. Maar er is niks mis met een konijn knuffelen hoor, die van mij komen er maar wat graag aangehuppeld als ik kom en gaan dan kusjes geven en als je ze dan aait gaan ze helemaal languit liggen.. Maar dat is denk ik ook per ras/konijn verschillend.

Springen zie ik ook geen probleem mee als het konijn het maar vrijwillig doet, ik heb hier weleens een heel parcours opgebouwd en dat sprongen ze vrolijk achter elkaar uit zichzelf.

Over de leeftijd is pas toch ook nog een topic geweest? Al toegevoegd zie ik! :Y)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:36

onze vorige konijn is 13 geworden maar werd toen doodgevonden in z'n hok met allemaal worden en het gaas kapot..

Mijn konijn die ik nu heb ik d8 ik nu bijna anderhalf
Mijn konijn zit samen met een ander konijn in een best groot hok. Het is een nachthok met daarom heen een ren en overdag gaan ze vaak in een (nog grotere) andere ren want daar zit gras etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:37

Volgens mij is het welzijn er juist op vooruit gegaan qua hokken. Toen wij ons eerste konijntje aan gingen schaffen, waren er alleen maar kleine hokjes zonder ren te verkrijgen (dan spreek ik over zo'n 7 jaar geleden). Toen er grotere hokken te krijgen waren, hebben we die gekocht. Inmiddels heeft ons grootste konijn zelfs een hok met en ren eronder, en is die voor het kleinste konijntje onderweg. Die had je echt nog niet hoor, zo'n 7 jaar geleden ;) Wat springen en doen betreft, tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ken konijnen die juist lekker tegen hun baasje aan gaan liggen, tja.. Die van mij houdt er niet van om opgepakt te worden, dat doe ik dan ook zo min mogelijk. Ik aai haar in haar hok. De kleinste, die van m'n zus, vindt het daarentegen wel best om op schoot te zitten :)

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:54

ze mogen de prijzen van de hokken wel eens een stuk naar beneden gooien! dat zal meer mensen er toe zetten om een groter hok te kopen. en zowieso is het geen slecht idee om de te kleine hokken uit de handel te halen.

voor veel mensen blijft het toch ook een geld kwestie. DA kost ook aardig wat. Als ouders een konijn / cavia voor hun kind kopen, dan wil het niet zeggen dat ouders zich er van te voren in hebben verdiept.

alle dieren zijn zo makkelijk te koop. je hoeft aan geen enkele voorwaarde te voldoen (ja dat je betaalt). uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

ik weet dat op dit forum zowat alleen maar dierenfreaks zitten (aanname) die zich van te voren verdiepen in een dier en weten wat de consequenties/kosten kunnen zijn... alleen zijn er ZAT mensen die hier geen rekening mee houden..

Om terug te komen op de vraag over de leeftijd van een konijn. Tuurlijk kan verzorging en omgang de leeftijd beinvloeden. is dit bij een ander levend wezen soms anders? uiteraard zijn er altijd uitzondering..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:55

Ben het met je eens chiqa.
Mijn konijnen wonen samen, zodra er een overlijd, komt er een nieuwe bij, omdat we niet willen dat ze alleen blijven.
Ik heb hiervoor 2 konijnen gehad, waarvan er 1 overleden is, waarvan k geen idee heb hoe oud hij was. Hij had een luxatie van het oog en heeft toen de narcose niet overleefd.
Het andere konijn is overleden aan een terug komende abces, onder zijn kaak. Uiteindelijk voor haar het meeste humane gekozen en haar laten gaan.
Inmiddels weer 2 nieuwe konijntjes, waarvan we ook niet weten hoe oud ze zijn. Mijn konijntjes komen uit het asiel.
Een van de 2 heeft geen oren. Niemand weet waarom. Het kan zijn verminking, tumoren door de zon enz. Hij mist ze iniedergeval. Hierdoor kan voor hem regen dodelijk zijn omdat het direct zijn gehoorhang in loopt. Het hele hok is dus waterproof. Zijn vriendinnetje komt ook uit het asiel en was 'compleet', totdat wij op een dag thuis kwamen en ze een openbotbreuk had op haar poot. Spoeddienst en 275 euro armer, loopt zij nu op 3 poten. Mensen hebben ons voorgek verklaard, zoveel geld aan een konijn te besteden.
Wij daar in tegen hebben geen seconde getwijfeld.

Ja, ik denk dat mijn konijntjes gelukkig zijn, wat je helaas van een hoop konijn niet kunt zeggen. Mijne wonen buiten, krijgen onbeperkt hooi, elke dag een flinke hoop groenvoer en 4x per week een handje bix. Hun hele onderkomen bestaat uit zand, waardoor ze naar hartelust kunnen graven. In de zomer is het koel, en in de winter word het zand vervangen door stro.
Ook worden ze enkel alleen opgetild als de nagels moeten worden geknipt. Verder hupsen ze heerlijk rond.

Ja, ik geniet van mijn konijntjes, konden dat nou maar meer mensen doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:15

ik sluit me aan bij bianca. vaak is het geen onwil van mensen, maar onkunde. daar moet wat aan gedaan worden. licht mensen voor, zorg dat er getraind personeel in dierenwinkels staat zodat geen voedsters/rammetjes samen worden verkocht met alle gevolgen van dien, gooi castratiekosten drastisch omlaag, evenals de kosten van enten en je bent al een heel eind.
niet realistisch alleen vrees ik...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:20

Sorry, drukte perongeluk op nee...

Maar ik vind zeker van wel. Maar dat is toch met alle dieren? De hokken worden veel te klein. Die beestjes moeten nu zelfs al in een bakje in een flat. Dat kan gewoon niet.

Grote rennen is voor veel mensen gewoon te duur. En het kost te veel tijd om zelf te maken.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:22

daarom wil ik geen konijntjes, ik kan hun de ruimte die ze nodig hebben niet bieden.
Ik wil ze absoluut niet in een kleine kooi :n

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:24

Het is vrij logisch dat de verzorging en omgang van een dier zijn leeftijd zal beinvloeden, dat is namelijk voor alles en iedereen zo.

Ik hou totaal niet van konijnen, maar ik vind het wel altijd leuk om te zien als ze een grote ruimte hebben en lekker bezig kunnen zijn... Ik heb konijnen nooit gezien als knuffelbeesten en eerlijk gezegt ken ik ook niemand die ze als 'lieve knuffels' heeft.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:00

MissToseland schreef:
daarom wil ik geen konijntjes, ik kan hun de ruimte die ze nodig hebben niet bieden.
Ik wil ze absoluut niet in een kleine kooi :n

Inderdaad, ik heb hetzelfde.
Toen ik nog thuis woonde hadden ze een grote tuin tot hun beschikking, maar ik zou het ze nu niet aan kunnen doen om ze alleen het balkon te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:23

Gelukkig is vrijwel iedereen dr van overtuigd dat de leeftijd van een konijn toch wel afhangt van heo je dr mee omgaat, op die ene stem na die per ongelijk verkeerd heeft gestemd.

Nikki__ schreef:
a, ik denk dat mijn konijntjes gelukkig zijn, wat je helaas van een hoop konijn niet kunt zeggen. Mijne wonen buiten, krijgen onbeperkt hooi, elke dag een flinke hoop groenvoer en 4x per week een handje bix. Hun hele onderkomen bestaat uit zand, waardoor ze naar hartelust kunnen graven. In de zomer is het koel, en in de winter word het zand vervangen door stro.
Ook worden ze enkel alleen opgetild als de nagels moeten worden geknipt. Verder hupsen ze heerlijk rond.

Dit vind ik een mooi voorbeeld van hoe het zou moeten. Een konijn heeft pootjes gekregen om op te staan, en met zand kan je idd heel veel oplossen (Hoeven ze niet in een badje) en je laat ze lekker met rust en ze hebben de ruimte, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!

Ik heb momenteel een konijn die dus al erg oud is (14) nooit ziek en heeft geen maatje omdat ik bang ben dat het vechten wordt, maar mijn volgende konijn komt niet meer alleen te zitten.

Wat ze hier krijgen;
Elke dag hooi, groenvoer en paar keer in de week bix, als ik genoeg groen heb dan krijgen ze helemaal geen bix. Water alleen als ze geen groen hebben gekregen en bij bloedhete dagen, maar dan hangt het er ook maar een uurtje.
Ik ent niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:50

die van mij zijn meestal ook niet veel ouder dan 6 geworden, ze gingen nochtans niet mee in bad, of in bed, waren geen knuffelkonijnen,....
2 hadden tandproblemen, andere 2 gewoon door leeftijd gestorven, 1tje door E.cuniculi. 1 die ik als jong konijn met schimmel, pasteurella, diarree heb opgevangen en die trekt het nog het langst van allemaal. s zomers zitten ze samen in een grote ren, de laatste heeft nu de halve tuin. mijn eerste had ook gwoon de tuin. s winters (vooral ivm het past.konijn), zitten ze in ruime hokken binnen (in een tuinhuisje speciaal voor de konijnen gebouwd), dus geen kamertemperatuur. het is gewoon het een bij het andere konijn. 13-14 zijn gewoon uitzonderingen, net als je katten van meer dan 20 hebt. Zou eens willen zien hoeveel wilde konijnen er van 14 rondlopen. meestal zie ik elke 3-4 jaar een myxomatose plaag door het wild gaan, dusja...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:54

BiancaSLC schreef:
ze mogen de prijzen van de hokken wel eens een stuk naar beneden gooien! dat zal meer mensen er toe zetten om een groter hok te kopen. en zowieso is het geen slecht idee om de te kleine hokken uit de handel te halen.

voor veel mensen blijft het toch ook een geld kwestie. DA kost ook aardig wat. Als ouders een konijn / cavia voor hun kind kopen, dan wil het niet zeggen dat ouders zich er van te voren in hebben verdiept.

alle dieren zijn zo makkelijk te koop. je hoeft aan geen enkele voorwaarde te voldoen (ja dat je betaalt). uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

ik weet dat op dit forum zowat alleen maar dierenfreaks zitten (aanname) die zich van te voren verdiepen in een dier en weten wat de consequenties/kosten kunnen zijn... alleen zijn er ZAT mensen die hier geen rekening mee houden..

Om terug te komen op de vraag over de leeftijd van een konijn. Tuurlijk kan verzorging en omgang de leeftijd beinvloeden. is dit bij een ander levend wezen soms anders? uiteraard zijn er altijd uitzondering..

Helaas is dit al vaak genoeg bewezen dat dit niet zo is...... en als op een forum waar diernliefhebbers al zitten dit al niet wordt gedaan.. pff ;(

Te kleine hokken... alleen zitten.... met dit weer in de zon staan...

Dieren worden zo erg ondergewaardeerd :n

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:54

Ik hou kleurdwergjes, en daarvan ligt de gemiddelde leeftijd niet erg hoog.
Heb er nu bijvoorbeeld wel eentje zitten van 9 jaar, dat is voor die konijnen toch een aardige leeftijd

En ja, ik kom bij veel fokkers, ben er zelf ook een, en daar zitten de konijnen echt niet in hokken van een meter
Op zo'n manier konijnen houden is heel anders dan mensen die een Plukkie en een Fluffy hebben, maar vers water en juiste hoeveelheid goed voer en een schoon hok is in mijn ogen het belangrijkst

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:55

zitake schreef:
die van mij zijn meestal ook niet veel ouder dan 6 geworden, ze gingen nochtans niet mee in bad, of in bed, waren geen knuffelkonijnen,....
2 hadden tandproblemen, andere 2 gewoon door leeftijd gestorven, 1tje door E.cuniculi. 1 die ik als jong konijn met schimmel, pasteurella, diarree heb opgevangen en die trekt het nog het langst van allemaal. s zomers zitten ze samen in een grote ren, de laatste heeft nu de halve tuin. mijn eerste had ook gwoon de tuin. s winters (vooral ivm het past.konijn), zitten ze in ruime hokken binnen (in een tuinhuisje speciaal voor de konijnen gebouwd), dus geen kamertemperatuur. het is gewoon het een bij het andere konijn. 13-14 zijn gewoon uitzonderingen, net als je katten van meer dan 20 hebt. Zou eens willen zien hoeveel wilde konijnen er van 14 rondlopen. meestal zie ik elke 3-4 jaar een myxomatose plaag door het wild gaan, dusja...

In het wild kan je ook niet vergelijken met huiskonijnen natuurlijk, dat slaat nergens op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:56

Nee maar moet een huiskonijn daarom dan 14 worden, lijkt me niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:58

Oh en niet te vergeten het door blijven fokken van konijnen...

Opvangen beginnen weer propvol te zitten, door gedumpte dieren of afgestane dieren.... want ja het konijn is niet leuk meer, kinderen kijken er niet meer naar om... du dan dump je je konijn maar 8)7

En die dierenwinkels mogen maar blijven verkopen, verkopen en verkopen :n

Zitake: ik hoop toch wel dat mijn konijnen minstens 10 worden, dan weet ik iig dat ik mijn best voor ze gedaan heb.
En ik geloof dat het gemiddelde wilde konijn wel ongeveer 5 jaar wordt, misschien door VHS/myxamotose niet, maar dat is ook weer te danken aan de mens.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:01

Dat hoop ik zelf ook, en indien niet, dan weet ik ook nog dat ik mijn best voor ze gedaan heb.

Ivm fokken en dierenwinkel ga ik volledig akkoord. Was erg leuk weer alle nijnen zich te zien doodpuffen in de glazen terraria dit weekend in de winkel.

Werk zelf nauw samen met een opvang. Zonde voor alle konijntjes, want wat een leuke dieren hebben ze daar zitten.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:03

Ik vind 't ontzettend naar om te zien hoe sommige konijnen gehouden worden.
Veel mensen hebben zich bij de aanschaf totaal niet verdiept in het beestje, maar dat geldt niet alleen voor konijnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:07

Mijn Mr frummie (frum) is nu acht, en is gered van een verdrinkingsdood...
Toen opgevoed door onze kat, en pas na casteratie voorgesteld aan een konijn :P Ook nog eens zindelijk gemaakt als een kat, waardoor hij altijd los door het huis en balkon/tuin loopt, met zijn kooitje altijd open om te poepen en te plassen :Y)
Je kan wel merken dat Frum wat ouder wordt... soms komt hij vanaf de slaapkamer met 100km per uur aanrennen omdat hij moet plassen :') ws is zijn blaasje niet meer zo sterk :+
Verder heeft hij bijna zijn hele leven met zijn vrouwtje ms. Frummie (mis) gezeten, welke ik weer uit een konijnenasiel had. (ja helemaal opgehaald in hilversum, met frum in de auto om te kijken met welk voedstertje het klikte _O- )
Ongeveer een half jaartje geleden is Mis overleden... Ik heb haar 6 jaar gehad, geen idee hoe oud ze was.
Het vreemde is... frum duld geen konijnen meer in zijn buurt :n , vele koppelpogingen later heb ik geacepteerd dat hij het niet (meer?) wil.
Frum leeft nu samen met mijn katten, ze wassen elkaar en slapen samen... ook spelen ze samen, wat echt een geweldig gezicht is :D
Ik kan niet merken dat hij een ander konijn mist, wel toen mis net dood was, maar nu niet meer.
Ws speelt het ook mee dat hij een soort van is opgevoed door katten :j

Mr & MS Frummie:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:13

Mijn konijnen komen niks te kort :) Heb nu 3 nijntjes :j word uitgebreid met aan gecastreerde ram. Zitten samen in een ren van 4 bij 4 m :) uiteraart met een nachthok :D Hebben de hele dag hooi en water tot hun beschikking. En krijgen elke octend hun brok.

Al mijn konijnen die ik tot nu toe heb gehad zijn 10+ geworden :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:15

Bij fru merk ik trouwens ook verder niet dat hij 'wat' ouder wordt.
Als hij met Cookie(kat) aan het stoeien is springt hij soms een meter de lucht is :D