Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loontje

Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:45

Ja hoor het is zo ver het vriest hier aan deze kant van het land.Helemaal niet erg maar nou is het zo dat mijn waterfles van de 2 nijnen die buiten zitten dus ook ijs wordt.
Wie weet wat ik daar aan kan doen??Is zo ook niet prettig voor ze natuurlijk.

kaatje89

Re: Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:48

Helpt iets om je flesje heen doen ook niet? Misschien iets van aluminium folie? :+ Geen flauw idee eigenlijk O:)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:12

Toen ik ook nog drinkflesjes gebruikte, scheurde ze ook altijd kapot in de winter.
Ik gebruik nu gewoon een drinkbak en dan een paar keer per dag vullen en er ligt een bal in.

Maar iets van folie eromheen door klinkt wel logisch, misschien van dat bubbeltjesspul?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:16

Suiker in het water.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:32

Wij dachten inderdaad ook aan iets er om heen aangezien ze dat ook met planten doen maar dit is hoger van de grond.
Waterbak is ook nog wel een idee maar ben bang dat ze daar mee gaan lopen slepen doen ze met hun voerbak ook namelijk.

@aerdenhout is suiker er in niet slecht dan voor ze???

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:23

Inderdaad een beetje suiker erin. Niet veel, maar gewoon een beetje. Slecht is het niet als je niet teveel geeft ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:50

geen suiker erin!
sok om het flesje helpt niet; het is vaak het tuitje wat al eerste bevriest en dat kan je niet inpakken.
idd, regelmatig bakjes water wisselen en neerzetten en eventueel een balletje erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:51

denk dat de beste oplossing toch is om het water paar x per dag te vervangen :)

Bramasole

Een Bottle Cover, bij de dierenwinkel te koop, suiker zou ik niet doen.

Konstantine

Ze verkopen tegenwoordig van die isolatiehoezen die precies om zo'n fles passen, wist je dat? :P

Edit: Bramasole was me voor ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:52

Drinkwater
Het drinkwater bevriest nu voortdurend, en het is nodig om vaker per dag vers water te geven, het beste lauw water. Doe dit op vaste tijden, zodat het konijn weet wanneer het kan drinken. Wanneer je konijn direct gaat drinken heeft het voldoende vocht naar binnen voordat het water bevroren is. Vooral ook 's avonds voordat je naar bed gaat nog een keer je konijn laten drinken. Suiker in het water is af te raden, het water bevriest toch, en suiker is schadelijk voor de blindedarmflora.
Een flesje kan geïsoleerd worden met een dikke sok o.i.d., maar meestal bevriest het water in het tuitje snel, zodat er een klont ijs in zit. Het beste is een waterbak, die in stro wordt gezet. Stro isoleert en houdt bevriezing van het water enigszins tegen. Let er wel op dat je konijn niet precies een jolig konijn is dat met een waterbak gaat smijten. De waterbak moet zwaar zijn en liefst taps toelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:52

maar het tuitje bevriest wel, dus dan heeft het nog steeds geen nut ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:54

Maar ik heb ergens een keer gelezen of gezien dat lauw/warm water sneller bevriest dan koud water. Weet niet als het waar is :) Maar ik zal eens kijken op google.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:54

Net boven het tuitje probeer ik altijd nog wat stro te wikkelen, maar ja.... geen garanties dat het lang blijft zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:55

benangelique schreef:
geen suiker erin!
sok om het flesje helpt niet; het is vaak het tuitje wat al eerste bevriest en dat kan je niet inpakken.
idd, regelmatig bakjes water wisselen en neerzetten en eventueel een balletje erin.

IK ben het heel stiekum wel met je eens hoor!!!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:56

gewoon nog een paar flessen kopen, en dan vaak wisselen (zo deed ik het in ieder geval :D)

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:55

Denk dat ik maar op zoek ga naar een goede bak die ik tussen het stro kan zetten.Denk dat dat de beste oplossing is.Voor zo ver ik lees;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:04

Wij hadden vroeger altidj van die flessen voor de konijnen en haalde die een paar uur na hun eten eruit en dan legden we ze binnen neer en dan 's morgens legden ze we er weer in. Werkte altijd vrij goed ;)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:09

Ik heb dus hetzelfde probleem.
Een bak erin zetten heeft bij mij geen zin.
Ze zitten met z'n 4en zijn alle 3 van het omgooien van bakken dus dan wordt het helemaal koud in het hok.

En meerdere malen op een dag vervangen, is voor mij geen optie, ben van half 9 tot half7 van huis af en dus gewoon werken ;)
En snachts slaap ik ;)

Dus dan zouden ze alleen smorgens wat kunnen drinken en savonds, lijkt me ook niet helemaal eerlijk.
En als ik een bak binnen in het hok ga zetten wordt het een beetje te klein, staan al 2 voerbakken en asl ze met z'n 4en in het hok boven gaan liggen blijft er nog minder ruimte over, nu kunnen ze nog wat haha.

Had idd ook al aan folie zitten denken maar net wat gezegd wordt het gaat om het tuitje grrrr, doe mij maar weer zomer

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:11

ik heb een afwasteil met water gewoon buiten staan, smorgens en savonds een verse en dan redden ze zich er prima mee, geen gesleep met waterbakjes en geen bevriezende tuitjes :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:31

hyawatta, als je nijnen 2 tot 3x per dag flink kunnen drinken is dat afdoende hoor. zo gaat dat in de natuur ook. ik merk dat mijn nijnen vooral 's nachts drinken.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:37

ah dacht er gisteren al aan om dit topic te openen maar ga denk wel zo'n isolatie ding halen
nu ontdooi ik m op de verwarming en dan nieuw water er in gaat eigenlijk ook best ik ga m weer even voeren

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:38

Wij doen altijd een washandje om het flesje, vastmaken met een postbode-elastiek :Y)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:39

Wij gaven altijd lauw water, hielden ze het toch wat langer vol.
Maar je kan er eigenlijk maar één ding aan doen, en dat is regelmatig het water weer vervangen.