Is onze pup nu incontinent of is dit normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Is onze pup nu incontinent of is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:56

Onze rottweilerteef van 9 maanden oud is vorige week maandag (dus precies 7 dagen geleden) gesteriliseerd tijdens de loopsheid.

Ik zal dit even uitleggen. Onze teef werd in november voor de eerste keer loops en was dit 2 maanden later nog steeds. Daarbij kreeg ze een blaasontsteking. Hiervoor heeft ze anti-biotica gehad die redelijk aansloeg, maar de loopsheid bleef. Volgens die dierenarts niet heel verontrustend, dit was "spotting" en loopsheid die niet goed doorzette. Na nogal heftig aandringen van onze kant mochten we toch nog een keer langskomen toen de loopsheid maar niet ophield en onze pup weer symptomen kreeg van blaasontsteking.
Toen is besloten haar alsnog te steriliseren (dit zou gebeuren als de loopsheid over was oorspronkelijk) tijdens de loopsheid, omdat er dus iets anders aan de hand was.
Tijdens de sterilisatie, die goed verliep, kwamen ze erachter dat ze een baarmoederontsteking had en een eileideronsteking.
Uiteraard is alles eruit gehaald en heeft ze 5 dagen lang zware anti-biotica geslikt.

Het leek even allemaal weer goed te zijn maar 2 dagen geleden verloor onze pup toch opeens weer een paar druppels bloed. Het was duidelijk oud bloed, mogelijk van de operatie wat alsnog eruit kwam. Omdat het maar een mini beetje was, zo kort na de operatie was en het de volgende dag weg was heb ik de dierenarts niet gebeld.

Zojuist staat onze hond in het midden van de kamer en opeens plast ze.
Het was duidelijk dat ze het zelf niet door had, want ze ging niet in de plaspositie zitten en merkte eerst ook niet dat ze plaste. Toen ze het zag stopte ze ook meteen. Ik ging het opruimen en terwijl ik dit deed plaste ze in de gang. Wederom zonder te hurken en duidelijk per ongeluk.

Ik schrok er best van en ben nu nogal bezorgd. Incontinentie is een risico bij sterilisatie, zeker bij dit ras, maar ik dacht daarbij aan licht urineverlies. Dit was gewoon een hele plas!

Kan dit komen doordat de operatie pas vorige week heeft plaatsgevonden? Of zit het er dik in dat dit een blijvend probleem is?

Ben benieuwd of mensen hier er ervaring mee hebben.

latnahc2

Re: Is onze pup nu incontinent of is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:00

ja dit kan wel van de operatie.
ik had eerst een teef en die plaste ook zo 2 en halve dag en opeens was het weg
alles is zo in de war daarbeneden door die operatie dat kan gebeuren.
als het te lang duurt zou ik wel de da bellen.
als je je er echt niet lekker bij voelt moet je ook gewoon de da bellen.
beter 1x te veel dan te weinig.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:17

Idd, denk dat het nog na weeen zijn van de operatie. Er is daar beneden veel gefrot en gesjort waarschijnlijk, dus alles zal wel wat in de war zijn. Maar wat Latnahc ook zegt, als je je eigen niet zeker voelt, gewoon even de dierenarts opbellen, en desnoods langsgaan.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:40

of niet goed geopereerd misschien, ik weet niet of ze ook plasspieren kunnen raken? Want met stereliseren gaat toch de hele baarmoeder eruit? Daar licht wel alles omheen.
Maar bij mijn moeder is ook haar baarmoeder eruit gehaald en die verloor daarna ook wel eens wat.
Zielig voor je hond

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:28

Na sterilisatie kan inderdaad incontinentie optreden.

Als ik jou was zou ik nog wel even langs de DA gaan, of in ieder geval contact met hem opnemen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:37

Normaal gesproken gebeurt dit niet. Heb zelf vee bij dit soort O.P.s geasisteerd en nog nooit meegemaakt dat dit gebeurt een aantal dagen na de O.P. De eerste twee dagen kan het gebeuren daar ze vaak vochtafdrijvende medicatie krijgen, de boel is dan inderdaad in de war enz. Maar na een dag 0f twee moet het in orde zijn.

Van sommige antibiotica kunnen ze ook meer plassen en zou het een ongelukje kunnen zijn maar als het weer voorkomt zou ik toch even goed na laten kijken.

Mijn eigen teef is ook op jonge leeftijd aan baarmoederonsteking geholpen en was een zware en risiscovolle O.P. maar zij was na 1 dag weer helemaal in orde wat betreft plassen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:36

Vandaag weer een paar druppels oud bloed verloren. Dus meteen dierenarts weer gebeld en morgen hebben we een afspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:05

En hoe is het nu?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:08

Wat een gedoe zeg, ik volg dit even!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:08

bij mijn stafford hebben ze ook alles eruit gehaald bij vorige eigenaren van haar.
Nu is ze ook incontinent.
Vooral als ze slaapt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:14

Zijn medicijnen voor Nicci die heel goed helpen. Alleen moet je die wel zn leven lang geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:18

Propalin zeker?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:24

Chiqa schreef:
Zijn medicijnen voor Nicci die heel goed helpen. Alleen moet je die wel zn leven lang geven.

Ja??
Maar zitten er dan niet bijwerkingen aan enz?
welk medicijn is het?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:26

Ik weet dat propalin tegen incontinentie is.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:28

en wat zijn de bijwerkingen daarvan?
het is namelijk niet zo dat ze een hele plas neerlegt, maar geween steeds een klein plasje.
En nu wil ik haar dus niet meer op de bank hebben. (en dat is voor mij erg moeilijk ;) )

Maar ik wil haar ook niet vol medicijnen duwen voor een beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:31

moonfish13 schreef:
Ik weet dat propalin tegen incontinentie is.

Idd propalin, je zou eens kunnen zoeken naar de bijwerkingen.
Gebruik het zelf niet mar hoorde er laatst iemand over, hond bleef mooi droog alleen
als ze het vergat begon het weer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:46

In het pension waar ik werk zit ook regelmatig een incontinente herderteef die Propalin krijgt en die doet het er erg goed op!

Propalin is een medicijn dat dient ter behadeling van incontinentie bij teven. Incontinentie die geleidelijk optreedt, ontstaat meestal door een steeds zwakker wordende sluitspier van de blaas. De kraan kan niet meer goed worden dichtgedraaid. Deze vorm van incontinentie treedt meestal op tijdens het slapen van uw huisdier. Uw huisdier wordt dan nat wakker en is zich niet bewust van het urine laten lopen. Het komt meer voor bij vrouwelijke dan bij mannelijke dieren. Bij vrouwelijke dieren wordt het ook regelmatig waargenomen na een baarmoeder operatie (verwijdering) of een urineweg operatie.

De link is wel engels, maar niet zo ingewikkeld.

Easy to administer
Well tolerated
Non-hormonal
Proven safe and effective for long-term use
Low incidence of side-effects
Rapid improvement
High success rate

http://www.propalin.ca/en/efficacy.html

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:09

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:15

Nou het lijkt gelukkig mee te vallen... of althans, wat betreft de incontinentie dan.

We zijn weer bij de dierenarts geweest en ze heeft wederom antibiotica gehad (de vijfde kuur in een week of 4)
Wat blijkt, het laatste stukje baarmoederhals wat afgebonden is en dus doorloopt naar haar muts is ook ontstoken en dat stukje is er uiteraard niet uitgehaald.
De dierenarts kon er gewoon pus uitknijpen... erg smerig.

Gelukkig lijkt onze hond er heel rustig onder, volgens de dierenarts is het echt een bikkel want ze gaf geen kik.

Ze heeft niet meer geplast dus ik heb hoop dat het eenmalig was en kwam doordat het daar dus ontstoken was.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:47

ahhhh beterschap!!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:55

Jeetje wat een gedoe voor jullie en jullie hondje! Ik hoop dat het vanaf nu beter gaat...

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:21

Misschien een beetje laat, maar onze hond laat ook zomaar urnine lopen, we gaan zo naar de dierenarts. We zijn al een keer langs geweest toen kregen we pillen, het werkte eventjes, maar nu begint het weer. Ze is al 9/10 jaar.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1012908