Een nestje kittens, wat leuk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Een nestje kittens, wat leuk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:26

Mensen, de asielen spoelen over van de kittens!
Ook hier op bokt kom je topics tegen van mensen die gedumpte kittens gevonden hebben.

Citaat:
Jonge katjes overspoelen dierenasielen
Uitgegeven: 29 juli 2010 10:43
Laatst gewijzigd: 29 juli 2010 10:46
DEN HAAG - Asielen zitten in de zomer bijna altijd voller dan in de rest van het jaar, maar dit jaar is het grote aantal jonge poesjes dat er terechtkomt, het grote probleem. ''Groter dan normaal zelfs'', aldus een woordvoerder van de Dierenbescherming donderdag.

© Inertia Stock
De doorstroom bij asielen is in de zomermaanden meestal bijzonder laag, mede doordat veel mensen de aanschaf van een huisdier uitstellen tot na hun vakantie. Hierdoor zitten de dieren gemiddeld één tot twee maanden langer in het asiel, zo blijkt uit een steekproef van de Dierenbescherming.
Het aantal kittens is dit jaar veel groter dan anders, aldus de zegsman. Hoeveel groter kon hij niet zeggen. Wel is duidelijk dat het voor sommige asielen lastig is alle dieren te herbergen. ''In Klarenbeek is een asiel waar zelfs een extra portokabin is neergezet, om katten in te huisvesten.''

Nestje
Het grotere aantal katten en kittens in het asiel wordt volgens de zegsman mede veroorzaakt door het feit dat mensen die een dier kwijt willen of die een nestje jonge katjes hebben ''hun weg naar het asiel beter weten te vinden''.
Zwerfkatten
Ook acties van de Dierenbescherming zelf, waarbij zwerfkatten worden gevangen, gesteriliseerd en teruggeplaatst, zorgen voor meer bevolking in de asiels. ''Daarbij zitten ook vaak zwangere katten waarvan de kittens dan in het asiel achterblijven.''
© ANP

http://www.nu.nl/binnenland/2302132/jon ... ielen.html

Mijn oproep is dus: heb je een poes of kater die nog intact is? Laat deze dan castreren, tenzij je een nestje wilt waarvan je alle kittens denkt te houden en daarna ook te castreren! Stop alsjeblieft met vermeerderen!
De asielen zitten vol, en door de toename van kittens blijven de "oudere" katten zitten!

Ben je een echte dierenliefhebber? Vermeerder dan niet!

Ik heb het natuurlijk niet over het fokken van raskatten, laat dat even duidelijk zijn ;)

sambagirl

Re: Een nestje kittens, wat leuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:29

Amen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:31

idd! amen!!
het is echt jammer dat mijn poes geen andere katten accepteerd anders had ik er nog wel 2 uit het asiel gehaald!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:36

sluit me hier voorledig bij aan!

heb hier ook 2 asielkatten, zou er nog wel 1 bij willen hebben maar manlief wil dat pertinent niet, zucht....

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:49

Ik heb net een kitten opgehaald, zodra t kan gaat die onder t mes. Ik heb geen zin in nog meer van die beestjes die aan hun lot over gelaten worden, gedumpt en weet ik veel wat, aangezien ik een nestje toch niet zelf zou kunnen houden.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:59

en dan nog maar niet te spreken over de hoeveelheid kittens op MP :=

Mijn katertjes zitten as we speak bij de DA, heb ze vorige week opgehaald (zijn nu 6 maanden) en meteen die ballen er maar af...heb geen zin in gedoe :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:15

Ik ben het met je eens Laika, op bokt staan mij momenteel ook weer iets teveel 'oeps nestjes' of topics van poezen die ineens dik worden (Hoe zou dat toch komen) de asiels zitten overvol, keus genoeg!!
(mijn poes gaat volgende maand onder het mes, gedekt of niet)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:33

Fijn topic Laika!
Ik heb zelf ook twee asielkatten en mijn niet asielkat is ook gecastreerd... Mijn zijn er ook veel te veel oepsnestjes en die mensen beseffen niet dat een nest kittens vaak duurder is dan die eenmalige operatie...
Komt nog een feit bij dat mensen niet nadenken voordat ze een dier aanschaffen. dus HUP naar het asiel, zijn wij er tenminste van af :j

8)7

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 13:43

Het probleem zit denk ik veelal in het "gratis" aanschaffen van de kittens. Dan komen ze op een vruchtbare leeftijd en dan is 90 euro voor een castratie (poes) opeens een hele berg geld.

En ach een nestje kittens is natuurlijk heel erg leuk en lief! En alleen duurder dan castratie als je ze een gedegen verzorging biedt. Dus goed voedsel, entingen, ontworming etc. Maar daar tillen de meesten ook niet al te zwaar aan.

Veel mensen, niet alle gelukkig, willen wel graag dieren, maar het moet niet teveel kosten. Dus gratis verkregen, voer van de aldi of liddl, en als ze ziek zijn vragen we het wel even op bokt wat het kan zijn.

Ook lees je vaak dat ze de eventuele kittens bij kennissen kwijt kunnen. Hetgeen dus onzin is, want stuur die kennis dan gewoon lekker naar het asiel! Daar zitten er genoeg die een gezin zoeken.

Vermeerderen: NIET doen dus ;) (ik zeg het nog maar een keer)

Oh en mijn poesjes zijn natuurlijk ook gesteriliseerd voordat ik ze naar buiten liet gaan ;)

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:47

Wij hebben hier ook een nestje kittens maar je komt er echt niet vanaf want de zijn op dit moment zoveel kittens dat is gewoon niet meer normaal! ;)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:49

1 van mijn monsters is ook een "gratis" HTK kitten... oepsnestje dus (niet bij mezelf dus maar bij een collega) ik heb "gratis" tussen aanhalingstekens staan omdat katje onstoken ogen, groeiachterstand en onzindelijk was bij het ophalen.. direct dus flinke DA kosten aan gehad. en inderdaad, de meeste mensen die een gratis katje ophalen kunnen of willen dit niet ophoesten dus gaat het beestje naar het asiel.

Zolang er goed doordacht met raskatten gefokt wordt (gezondheid op nummer 1!!) ben ik niet tegen nestjes... maar ondoordacht je kat buiten laten lopen en je verantwoordelijkheden niet nemen... tja

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:51

Mensen denken ook niet na bij het nemen van een dier..

Mijn kat kreeg ik 14 jaar geleden uit een oepsnest en zij heeft bijna 13 jaar geleden toen zelf ook een oepsnest gekregen. Uit dat oepsnest van 5 hebben wij er toen 2 gehouden, waarvan er 1 is gestolen na 2 jaar.

Echter, mensen denken niet verder.;. Mijn katten zijn nu 13 en 14 jaar oud ( moeder en dochter ) uiteraard beiden geholpen etc..

Een kat neem je niet zomaar. Daar moet je heel lang voor zorgen! Een kat kan soms wel 20 jaar oud worden!

Wij hebben na het krijgen van het oepsnest toen meteen de kat laten helpen, de dag dat ze hem peerde om vervolgns 3 dagen de lellebel uit te hangen buiten, hadden we eigenlijk een dierenarts afspraak staan voor haar. We hadden alles eruit kunnen laten halen toen, hebben we niet gedaan.. Achteraf zou ik mijn jongste poezel voor geen goud willen missen hoor!

Maar ik zou voor geen goud meer met 5 van die kleine terroristjes willen zitten, ze slopen werkelijk alles als ze eenmaal gaan lopen! _O-

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 13:54

mayOOo schreef:
Wij hebben hier ook een nestje kittens maar je komt er echt niet vanaf want de zijn op dit moment zoveel kittens dat is gewoon niet meer normaal! ;)

Dan mag ik toch wel hopen dat als dit een nestje HTK kittens betreft, je de poes direct laat castreren? Om eventuele nestjes in de toekomst te voorkomen?

Ik vind het ook zo jammer dat het castreren vaak NA het eerste oepsnest gedaan wordt. Doe het gewoon zodra het medisch verantwoord is, en laat de poes/kater voor die tijd gewoon niet naar buiten!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:54

Laika schreef:
Het probleem zit denk ik veelal in het "gratis" aanschaffen van de kittens. Dan komen ze op een vruchtbare leeftijd en dan is 90 euro voor een castratie (poes) opeens een hele berg geld.

En ach een nestje kittens is natuurlijk heel erg leuk en lief! En alleen duurder dan castratie als je ze een gedegen verzorging biedt. Dus goed voedsel, entingen, ontworming etc. Maar daar tillen de meesten ook niet al te zwaar aan.

Veel mensen, niet alle gelukkig, willen wel graag dieren, maar het moet niet teveel kosten. Dus gratis verkregen, voer van de aldi of liddl, en als ze ziek zijn vragen we het wel even op bokt wat het kan zijn.

Ook lees je vaak dat ze de eventuele kittens bij kennissen kwijt kunnen. Hetgeen dus onzin is, want stuur die kennis dan gewoon lekker naar het asiel! Daar zitten er genoeg die een gezin zoeken.

Vermeerderen: NIET doen dus ;) (ik zeg het nog maar een keer)

Oh en mijn poesjes zijn natuurlijk ook gesteriliseerd voordat ik ze naar buiten liet gaan ;)

hier wil ik even op inhaken
er is niks mis met het voer van de lidl.....mijn honden doen het beter op de brokken van de lidl dan van een duur merk zoals eukenuba
en gratis is ook niks mis mee.....mijn kat was ook gratis aan mijn oma gegeven en nu oma overleden is,mag ze de rest van haar tijd gezellig hier uitzitten
gratis of goedkoop is per defintie niet altijd slecht :n

voor de rest kan ik je gelijk geven,maar in die niet ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:56

ben het absoluut met je eens. de asielen zitten overvol en marktplaats staat vol met kittens...
als ik volgende week op mezelf zit ga ik bij het asiel langs om te kijken of ze daar een of 2 leuke maatjes voor mij hebben. en als je een kat bij het asiel haalt zitten de kosten van de castratie er bij in (bij ons tenminste zo)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:57

dat klopt hoor lissy. plus ontworming en enting meestal :j

ook nog goedkoper dan als je een gratis kitten haalt en je moet dit allemaal zelf regelen aan het begin, maar dat beseffen mensen zich meestal niet..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:58

Ik zou persoonlijk gerust weer een jong dier nemen als een van mijn meisjes er niet meer is. Wellicht uit het asiel, wellicht gewoon uit een pretnest.

Loop al langer tijd maar met het idee van een rode kater, maar ik neem mijn tijd, niks overhaast doen :D

mayOOo

Laika schreef:
mayOOo schreef:

Dan mag ik toch wel hopen dat als dit een nestje HTK kittens betreft, je de poes direct laat castreren? Om eventuele nestjes in de toekomst te voorkomen?

Ik vind het ook zo jammer dat het castreren vaak NA het eerste oepsnest gedaan wordt. Doe het gewoon zodra het medisch verantwoord is, en laat de poes/kater voor die tijd gewoon niet naar buiten!

Jaa ze worden allemaal gestereliseerd! Bij ons is het niet mogelijk om ze binnen te houden want ze leven gewoon in de paardenstal en ze
dienen ervoor om de muizen te vangen!

Iris_C

Die van ons zijn alle drie gesteriliseerd. Als we er een bij willen, is er wel iemand anders die jonge katjes heeft. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:00

Heel nobel topic, maar ik denk dat het zo weinig zoden aan de dijk zet... ik heb het verhaal uit mijn profiel vorig jaar op MP gezet en werd werkelijk overspoeld met reacties. Zie alleen dat het niets heeft uitgehaald :+

Oh, zie dat ik het uit m'n profiel heb gehaald :+
Kwam in elk geval op hetzelfde neer met wat voorbeelden.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:02

Ik vind het vreselijk mensen lijken echt niet te snappen dat er echt wel al genoeg katten zijn, wat ik ook al zo erg vind is dat ze hun katten gewoon laten lopen en als ze dan een nestje hebben het gewoon vermoorden elk jaar weer ipv hun katin te laten steriliseren, nee vermoorden ze de beestjes liever en dan nog liefst zo gruwelijk mogelijk.
Of van die mensen hey ik wil een nestje en laten ze hun krolse kattin maar gewoon lopen en dan verschieten ze er van dat hun beestje kattenaids heeft en de kittens dus ook.
Die van mij is gesteriliseerd de dag na dat ik ze gevonden had. Ik denk wel dat ze ooit eens een nestje heeft gehad sinds ze al een bijna een jaar was toen we ze hadden gevonden en de meeste katten al rond hun 6 maand vruchtbaar zijn.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:02

Hier ook 1 kater (had er 2) , nu anderhalf jaar oud .

Heb vorig jaar zomer de hele zomer met alles pot dicht gezeten.
Eerst laten helpen , en dan pas naar buiten .

Was een zomer met veel ruzie met vent :(
Maar beter dat , dan dat ze elke poes op de hoek gaan dekken .

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 14:02

@ikdoemaarwat, dan verschillen we daarin gewoon van mening. Het gaat mij gelukkig ook niet om mijn gelijk te krijgen, en al zeker niet over voer.

Maar hopelijk een eyeopener of oproep voor een ieder die nog altijd een intacte poes of kater heeft, of hopelijk binnenkort een kitten uit het asiel zal gaan halen, en die te laten castreren.

Quellian, herhaling is de beste reclame ;) Misschien dat het kwartje toch ooit een keer valt.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:03

Amen voor dit topic! :D

Ik zit bij een zwerfkatten sterilisatie organisatie, en hoeveel kittens we nu zien is zo veel.
Zo jammer dat mensen ze niet voor dat er kittens zijn laten steriliseren.
Bij ons bellen ze pas, als de kat kleintjes heeft. Zo jammer!
Of sommige mensen zetten de kittens dan ergens af. Ja dat kan ik dus helemaal niet begrijpen.

Als dierenvriend wil je alle dieren helpen, maar dat is echt onmogelijk...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:06

Laika schreef:
Quellian, herhaling is de beste reclame ;) Misschien dat het kwartje toch ooit een keer valt.

Ben ik met je eens, maar hier op BB mogen we niet meer 'zagen' als het gaat om topics als vermeerdering, er mogen alleen nog maar reacties in de trant van 'aah wat lief'.
Ik sluit me compleet bij je aan hoor, heb ook genoeg dumpdieren thuis (met name katten), maar mensen zijn en blijven gewoon makkelijk, hoe hard je er ook op hamert.