Konijn in de stress, aangevallen door labrador

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Konijn in de stress, aangevallen door labrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:16

En zo zat ik dus vanmiddag ineens met een compleet gestresst, bloedend konijn (en twee oversture kinderen) bij de dierenarts...
Onze poort stond open omdat de kinderen buiten aan het spelen waren en toen heeft een hond uit de buurt zich even toegang verschaft tot onze konijnenren (lees: door het gaas heen gebroken) en heeft geprobeerd ons konijn een kopje kleiner te maken.
God, wat een stress... beest aan zijn staart geprobeerd uit die ren te trekken, maar dat valt niet mee met een labrador van een kilootje of 50... uiteindelijk Nijn kunnen pakken en binnen in veiligheid kunnen brengen. DA heeft behalve wat schaafplekkies en gekneusde ribben niets kunnen constateren, maar merkte wel op (dat wist ik zelf ook al) dat nijn ook een flinke stressklap heeft gehad en dat kan hem ook de kop nog kosten. Nog een paar dagen spannend dus. Als ik hem zie zitten, weet ik nog zonet niet of hij het gaat redden, hij is helemaal over de zeik. Moest van de DA het hok dichtdoen, dat hij even veilig in een klein hokkie opgesloten zit met zijn gekneusde lijfje, en goed opletten dat hij wel wat eet en drinkt. Heb hem dus ook zijn lievelingshapje gegeven, maar geen interesse.

Iemand tips?
Evt. dwangvoeden met Olvarit heb ik al gehoord, maar hoe lang moet ik afwachten?

Edit: Onze Nani dus, met Oud en Nieuw even binnen, maar dan weten jullie over wie het gaat ;)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 23-08-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

duncie

Re: Konijn in de stress, aangevallen door labrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:20

Heey,
Wat een leuke buurhond heb je...

Voor mijn cavia heb ik toentertijd bijvoeding gakocht op knoevel.nl
weet alleen niet of ze ook iets hebben voor je konijn.

Voer je je konijn brokjes? Zo ja, dan kan je die weken in warm water en als papje naar binnen spuiten met een spuitje zonder naald, dan krijgt hij in ieder geval wat binnen...
Als je dat een paar keer per dag doet, drie dagen aan kijken of ie wat zelfstandig wil eten?

Ik heb niet bar veel verstand van konijnen meer van cavia's, maar dit doen we bij de cavia's ook bij gebrek aan echte bijvoeding.

Succes en sterkte!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 20:52

Thanks, die tip kreeg ik inmiddels ook via pb en in mijn HK-topic :)

Ik heb de indruk dat nijnemeisje nou toch wel wat rustiger wordt. Ze hijgt niet meer zo en reageert weer alert als je voor het hok verschijnt, in plaats van apatisch te zitten staren en hyperventileren. Ze heeft nog niet gegeten, maar ik heb goede hoop dat ze dat ook wel weer zal gaan doen. En anders kijken we morgenochtend even verder :)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:55

Als konijnen van mij zo gestresst waren of erg ziek, dan sneed ik allerlei soorten groenvoer klein (jaaaa....;-) ) en dat gaf ik dan. Als ze maar gaan eten, dat is het belangrijkst. Dus een beetje witlof, andijvie, peterselie, broccoli, wortel en dat in een bakje. Meestal kreeg ik ze dan zo wel weer aan het knabbelen.
Succes met je konijntje. Fijn om te lezen dat ze in elk geval al minder hijgt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:56

Wat naar zeg! Lekker hond, door het gaas heen gebroken.
Gelukkig heeft konijn de aanval overleeft, nu is het prioriteit dat het konijn rustig word en weer gaat eten.
In principe mag een konijn niet stoppen met eten, hij kan niet een dag zonder overleven. Heeft hij vanochtend/vanmiddag nog gegeten? Dan zou je hem wel even met rust kunnen laten.
Bied hem anders vanavond laat nog iets lekkers aan, en anders word het toch echt dwangvoeren.
Als hij wel het lekkers wil eten is het goed, zolang hij maar eet.
Ze hebben bij de dierenarts ook speciaal dwangvoer voor konijnen, maar Olvarit is voor nu ook goed.
Succes ermee, ik hoop dat hij zich er doorheen slaat!
En tja, heeft hij zometeen nog niet gegeten kun je altijd nog even dwangvoeren. Ik weet niet of je een spuit hebt, anders zou ik hem nu even 5 tot 10 ml dwangvoer geven en morgenochtend 20 ml.
Je kunt ook proberen of hij het zo eet, maar ik denk dat je met een spuitje moet werken als hij zo gestresst is.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:02

heb je wel antibiotica meegekregen? de kans op blindedarmontsteking is heel groot als konijnen zo'n klap van stress krijgen,

mijn konijn is ook aangevallen door een hond.... die ging (het is rond 6 uur gepakt) rond 1 uur snachts weer wat eten en draaide wat bij (lees rustiger etc) hij heeft nog 3 dagen antibiotica gehad.

ik zou nog heel even wachten met dwangvoeren het is immers net gebeurt en dwangvoeren geeft alleen maar meer stress...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:21

Ik heb geen antibiotica meegekregen, maar ik zal beest goed in de gaten houden (ik neem aan koorts e.d.?).

Kreeg van een vriendin die dierhouderij gedaan heeft (spec. kleine huisdieren) te horen dat ik wel tot morgenochtend kan wachten met dwangvoeren. Nijn heeft vanmiddag nog flink zitten eten, dus dat kan wel. Ik heb hier nog wel wat wortel, dat kan ik wel even fijnsnijden inderdaad, en appelschilletjes heeft ze ook wel graag.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:37

Geef je daar toch een beetje van, een beetje verwennen gewoon ;-). Heeft ze al wat hooi gegeten? Meestal gaan ze daar eerder weer mee beginnen dan aan de biks.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:39

Ik kan het hooi niet helemaal peilen, wat ze daarvan gehad heeft. Nu liggen er wat stukjes appel en wortel bij en een hosta-blad, die knaagt ze meestal snel op, maar nog niets. Ze zit ook nog steeds op exact dezelfde plek, maar dat doet ze vaker. Ze zal ook wel spierpijn hebben :(:)

Ben zelf trouwens ook aardig blauw, zie ik net :oo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:41

Wat zei de eigenaar van de hond ervan?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:45

Hoop dat je pluisje het gaat redden. De hond van mijn zusje heeft bij mijn konijn zijn halve oogbol afgebeten. Donders wat kon ik dat dier wel wat doen. Hij stak even snel zijn hoofd in het hok toen ik hem terugzette. Toen ik het deurtje weer opendeed om te zien hoe het met mijn konijn was zat hij daar met een scheef koppie. Snel eruit gehaald en in de keuken gekeken bij goed licht wat er nou was. Brrrr toen ik hem vast had tegen me aan drupte zo de lens op het aanrecht... zijn oogbol was gehalveerd en de iris was er afgebeten brrrr. Dierenarts gaf 3 opties (inslapen, oog laten zitten en snel dichtnaaien of oog netjes verwijderen onder narcose-hechten-medicatie), heb de laatste gekozen en heel veel zorg aan het diertje besteed. God wat kon die grommen maar hij heeft het gered! Heeft nog een jaar of 2 geleefd daarna!

Ik duim voor jullie en je schatje hoor!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:48

Die eigenaar voelde zich heel schuldig, meldde en passant ook nog even 'dat het beest een kronkel in de kop had'. Ja, fijn wel dat je hem dan los laat lopen! -:(- Maar goed, zij betaalt wel alle dierenartskosten en een nieuwe ren, want die is niet meer te redden. Dat wordt nog een flinke post voor haar...

@Cheveyo, iewgh! Dat moet er ook heel akelig uitgezien hebben...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:52

verdraaide andere diereneigenaren...wel fijn dat ze voor de kosten opdraait dat is vaak ook nog maar afwachten...

Ja was heel ranzig en oh wat had ik met hem te doen..moet je nagaan je halve oog afgebeten..dat hij het trok kon ik me bijna niet voorstellen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:19

Heb je pijnstillers meegekregen? Dat is heel belangrijk want een konijn dat pijn heeft zal niet eten. Daarnaast kan je de dierenarts vragen naar darmstimulerenden middelen zodat alles in beweging blijft. Preventief antibiotica vind ik persoonlijk minder belangrijk.

Als een konijn 12 uur niet gegeten heeft moet je gaan dwangvoeren. Je kunt het best beginnen met wat olvarig wortel, dit is prima voor de komende 24 uur. Als je konijn echter langere tijd niet wil eten moet je overgaan op een vezelrijke dwangvoeding zoals critical care of science recovery.

Wat je verder kunt overwegen zijn bach rescue remedy druppels. Dit kun je door het water doen of je kunt de oortjes masseren met 2 druppels op elk oor.

Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:34

Wat zielig....Ik heb dit ook een keer meegemaakt, was toen nog een jong meisje, heb nog nooit een konijn horen gillen, ja dat kunnen ze echt. ;( Ik heb die hond met mijn kleine kinderhandjes alle hoeken van de tuin laten zien, was door het dolle heen, een soort oerkracht die ook verkeerd had kunnen aflopen en de hond had mij kunnen grijpen, niet gebeurd.

Als ik jou was zou ik dr lekker zo laten, even met rust. Als ze vanmorgen nog goed heeft gegeten zal het niet zo'n vaart lopen.
Lekker hooi, brokjes en groenvoer of een gedroogd broodkapje neerleggen, dan gaan ze vanzelf wel weer eten als het dier gezond genoeg is.

Sterkte.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:49

jeetje, heftig. Ben mijn eerste caaf ook op deze manier kwijt geraakt, alleen lag deze binnen enkele minuten dood in de kooi. Hond was "alleen maar" op de kooi gesprongen, maar beestje is zich letterlijk dood geschrokken.

Ik zou haar in ieder geval de eerste dag eventjes lekker met rust laten, morgenmiddag moet ze wel langzaam weer gaan eten denk ik, dan zou je dwangvoer kunnen proberen, maar geef haar eerst even de tijd om de klap te verwerken...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 01:34

Agos arm konijn.. Dat is echt zielig. Hoop dat ze het redt, tips heb je al gekregen :)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 01:40

Je kan het die hond ook niet kwalijk nemen, natuurlijk jacht instict ;)
Je moest mijn Labrador is zien op een open veld met hazen, dan is ze net een blij kind in een speeltuin.

Wel heel rot voor je konijntje, hoop dat ze er heel snel weer bovenop komt :(:)
Geef haar maar een dikke knuffel!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 02:20

Bij ons is een keer onze logeer knaaf door ons hondje gepakt :oo .
Natuurlijk meteen met het beestje naar de DA gegaan en die kon gelukkig niets ernstig vaststellen.
Wel adviseerde hij ons om een rode lamp boven de kooi te zetten omdat caviaatjes en konijntjes door dit soort gebeurtenissen nog wel eens in shock konden raken en het dus belangrijk was om ze warm te houden.
Ik had de lamp zó neergezet, dat er alleen een hoekje van de kooi door de lamp verwarmd werd, zodat het beestje er ook zelf onderuit kon gaan als het te warm werd.
Verder werd ons ook het evtl. dwangvoeren aangeraden, maar dat was gelukkig niet nodig; een paar uur na het gebeuren wilde ze wel weer een lekker hapje :) .
Sterkte voor je konijntje :(:) !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:59

Om haar te kalmeren en ontspannen te laten worden kan je haar wat aan lavendelolie laten ruiken en haar een t-touch massage geven dat werkt ook wel goed :)

Denk er wel aan dat ze nu waarschijnlijk een trauma heeft opgelopen, dus als er een hond in de buurt komt dat ze dan zo in de stress kan schieten. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 09:10

Er komen heel erg weinig honden in de buurt hier, ze staat namelijk in een afgesloten tuin. Het was dat de poort nu op een kier stond omdat de kinderen buiten aan het spelen waren, dat die hond naar binnen is komen racen. De oplossing is duidelijk; poort dicht. Over dat trauma maak ik me dus niet al teveel zorgen.

@Leslie, dat zei ik ook inderdaad, maar het is natuurlijk wel zo dat een loslopende hond onder appel hoort te staan en niet zomaar bij iedereen de tuin in moet schieten om een ander zijn konijn aan te vallen. En als mensen dan zelf al aangeven dat de hond een kronkel heeft, dan moet hij niet loslopen.

Anyway. Nijn zit nog steeds op dezelfde plek in het hok, maar als je het eten voor haar gezicht neerlegt, eet ze wel en ze heeft ook gepoept. Inmiddels heeft ze een stuk winterwortel en wat kleine partjes appel op. Wel erg veel suiker in een keer, maar ze eet tenminste. Wat hooi heeft ze volgens mij ook op. Ik vermoed dat we daarmee het ergste gehad hebben...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:56

Mooi zo, dat is een goed teken! Ik denk dat ze nog niet rondloopt vanwege de kneuzingen, het is natuurlijk niet niks een beet van een hond.
Wel netjes van de eigenaren dat ze de kosten betalen, het minste wat ze kunnen doen. Erg vreemd ook dat ze die hond zomaar los laten. Ik weet niet in hoeverre die kronkel in zijn kop is, maar het had ook een kind kunnen zijn.
En een 'normale' hond had niet zomaar gelijk door het gaas gestormd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 10:01

Dat denk ik ook, vandaar ook dat de DA wilde dat ik de ren af zou sluiten en haar een paar dagen rust in het afgesloten nachthok zou gunnen. Is ook even wat veiliger denk ik, allemaal wat kleiner om haar heen en lekker in het hooi en stro. Ik geloof dat dat inderdaad wel goed doet.

Ik vond het ook vreemd, de hond van mijn zus is vroeger weleens hier geweest, maar die snuffelde alleen een keer aan het gaas en liep wat heen en weer voor de ren. Wel kwijlend, maar die deed verder niks. En dat is toch ook een lab (x dalmatier), dus ook echt een jachthond. Deze was wat ehm... doortastender ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:43

Ja echt heel raar, meer een kip zonder kop die gewoon door rent en verder geen gaas ziet.
Zelfs voor een jachthond gaat dat ver. Zeker een beetje erg doortastend, helaas minder fijn voor je konijn.
Het suiker in de wortel enz. wil trouwens ook wel eens helpen, geeft natuurlijk veel energie.
Normaal gesproken is het niet zo goed, maar in dit geval juist wel!
Zo te horen slaat ze zich er wel doorheen, maar ik zou in de toekomst ook zeker opassen met honden erbij.
Daar zal ze nu wel enorm angstig voor zijn geworden.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:47

Hoi !

Toen mijn cavia een gebroken rug en ontstoken voetzolen had, moest ik hem Olvarit babyvoeding wortel geven. Omdat hij ook niet zelfstandig wou eten.. Maar gelukkig doet die van jou dat wel al !!