Steriliseren teef voor of na de eerste loopsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Steriliseren teef voor of na de eerste loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:04

Zie veel verhalen voorbij komen van de voor en nadelen van sterilisatie van een teef bij voor en na de eerste loopsheid.
Met name het toenemende verhoogde risico van melkkliertumoren en baarmoederontsteking.
Nu heeft mijn pup enorm last van vaginitiis dus kan haast niet wachten tot de handel lamgelegt wordt om zo maar te zeggen.
Maar nu mijn dubio, waarom niet voor haar eerste loopsheid al laten steriliseren, zit je dan de groei in de weg?

Ik hoop dat ik hier wat wijzer kan worden, en wat de tarieven op dat gebied zoal?

Silence

Re: Steriliseren teef voor of na de eerste loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:05

Wij hebben het ook laten doen voor de eerste loopsheid.
Ook op aanraden van de DA aangezien we toch niks zouden willen fokken.
Dan werd de kans op allerlei kwaaltjes ook veel minder.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:13

Het is (gelukkig) allang achterhaald dat een teef eerst een keer loops moet worden voor zij gecastreerd kan worden.

Het is juist beter om het te doen voor de eerste loopsheid, rond de 6 maanden, zodat je melkkliertumoren enzo voor kan zijn.
Mijn ene hond is ook gecastreerd met 6 maanden voor de eerste loopsheid, en die is prachtig uitgegroeid...\

Mijn andere hond was helaas te zwak en is dus loops geworden, maar ook daar merk ik (nu) nog niks van, dus hopen dat dat zo blijft.

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:17

Ik heb vorige week mijn hond aan een tumor in de melkklier moeten laten helpen. Een enorme jaap heeft ze nu , zeker 25 hechtingen ( en het is maar een kleine hond). Ze was er behoorlijk rot van. Aanrader van de DA toen was tussen 1e en 2de loopsheid, nu 9jaar later zeggen ze idd voor de loopsheid. Dus doen nu!! beter voorkomen dan .....

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:11

Vroege sterilisatie bij de teef heeft zowel voor- als nadelen. Zelf zou ik er, zeker bij een teefje van een groter ras, nooit voor kiezen om voor de eerste loopsheid te steriliseren! Het heeft o.a. een nadelige invloed op de groei, de kans op incontinentie is groter, de genitaliën kunnen te klein blijven waardoor juist ook weer ontstekingen ontstaan en soms blijft de hond ook mentaal de rest van haar leven onvolwassen.
Vraag 10 dierenartsen om hun mening, en je krijgt 10 x een ander antwoord. Zeker niet alle dierenartsen zijn voor sterilisatie voor de eerste loopsheid. Lees bijvoorbeeld ook eens deze link: http://www.dobermannvereniging.nl/modul ... oryid=1910

Wat jouw hond heeft klinkt als juveniele vaginitis. Dat is vrij onschuldig en gaat sowieso na verloop van tijd over, of je haar nu laat steriliseren of niet.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:14

Wij hebben nu een engelse bulldog en die hebben wij voor de eerste loopsheid geholpen, en in de groei enzo is alles gewoon goed gegaan en heeft ze nergens last van gehad.

De tarieven weet ik niet voor jou hond , Bij die van mij kwamen dr extra kosten bij omdat ze natuurlijk een plate neus heeft dus de kans dat ze in nacose zou blijven is dan groter dus kreeg ze een speciaal kapje om ofzo :S. Maar ik heb dr geen spijt van gehad dat we het voor de eerste keer hebben gedaan, Heb je ook meteen dat gedonder met broekjes enzo voor de eerste loopsheid niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:53

Ik zou je aanraden na de 1e loopsheid i.v.m. bovengenoemde redenen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:01

ik heb mijn beide teven voor de eerste loopsheid laten steriliseren,en geen van beide zijn onzindelijk zijn alle 2 uitgegroeit tot gewoon gezonde grote honden...

al die onzin die mensen verzinnen wat ze kunnen krijgen als ze niet loops worden...

wat wel zo is ,is dat zodra ze een keer loops zijn geweest er al een vergrote kans is op melkkliertumoren.

mocht ik ooit weer een teefje puppie hebben,zal deze zeker voor de eerste loopsheid gesteriliseerd/gecastreerd worden.

overigens had 1 hond een baarmoeder die al vol zat met rommel toen deze verwijderd werd,ben heel blij dat zij daar ook niet nog eens loops bij is geworden toen der tijd..

Oprtalj ,nadelige gevolgen op de groei,je bedoeld te klein blijven???of dat ze dan juist te groot worden?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:10

Volgens de laatste onderzoeken in canada. Hebben gecasteerde teven een verhoogd risico op diabetes, schildklierproblemen en karakterveranderingen.
De kans dat een teef baarmoederproblemen en mammamtumoren krijgt is 22%.

Reden genoeg om mijn teefje (die probleemloos is) niet te casteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:24

yarrah schreef:
Volgens de laatste onderzoeken in canada. Hebben gecasteerde teven een verhoogd risico op diabetes, schildklierproblemen en karakterveranderingen.
De kans dat een teef baarmoederproblemen en mammamtumoren krijgt is 22%.

Reden genoeg om mijn teefje (die probleemloos is) niet te casteren.

Dit soort problemen en ellende lees je juist na de tweede loopsheid hoor. Lathans dat is wat ik tot nu heb gelezen.

Dat het groeien geestelijk en lichamelijk stopt had ik ook gelezen vandaar dus ook mijn dubio, mijn gevoel zegt dus ook na de eerste loopsheid.

Oprtalj schreef:
Wat jouw hond heeft klinkt als juveniele vaginitis. Dat is vrij onschuldig en gaat sowieso na verloop van tijd over, of je haar nu laat steriliseren of niet.
.

Ik hoop het ik heb dr toch geen fijn gevoel bij en moet het ook na elke plas afvegen omdat er dan pus aan hangt, niet echt fris.
Ze heeft geen koorts oid ben er mee naar de DA geweest en die zei hetzelfde als jou niets aan doen geen zorgen maken.
Helaas ben ik vorrige week toch een praktijk binnengewandeld of ze dr toch niet iets tegen hadden, ze hebben toen een AB ingespoten.
Had ik beter niet kunnen doen het is er niet op verbeterd.

Als er gesterriliseerd wordt gaat de baarmoeder er dan uit?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:32

ja dan gaat de baarmoeder eruit,het is eigenlijk ook castreren...

en lichamelijk stoppen met groeien,hmmm....niet veel van gemerkt,1 van de teven is veel groter als haar broertje en weegt zo'n 60 kilo...

de ander is een gewone argentijn,weegt bijna 50 kilo...er is nog nooit iemand geweest die hier kwam en zei,goh wat zijn jou honden klein en onvolwassen... Haha!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:38

Dag allemaal!!
Interessant onderwerp, wat ik zou aanraden is om je hondje 1x loops te laten worden. Tegenwoordig doen ze dat met name in Amerika ook al voor de 1e loopsheid, maar de resultaten daarvan zijn nog niet goed genoeg onderzocht.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en toch 1 loopsheid afwachten. Dit omdat er toch kans is op de ontwikkeling van incontinentie en omdat je die hormonen toch nodig hebt voor de groei. Het tijdstip wanneer precies, dat kun je beter even aan de dierenarts vragen als hij of zij je hond beoordeelt.
Zelf ben ik geen voorstander van castreren (bij teven), omdat het naar mijn mening een redelijk invasieve ingreep is. Ik zou kijken naar wat voor ras je hond je is en dan bezien of er een verhoogd risico is op tumoren. Maar goed, feit is wel natuurlijk dat als je castreert, het risico op mammacarcinomen verminderd.

Er zijn verschillende methodes van castratie. De eierstokken kunnen weggehaald worden, dit heet ovarie-ectomie of OVE, wanneer "alles" eruit gehaald wordt, dit is inclusief baarmoeder, dan heet het ovario-hyster-ectomie, of OVH. Vraag even na aan je dierenarts welke methode hij of zij gebruikt. De OVE is minder invasief, (maar naar mijn mening) moeilijker. Maar zoals gezegd, OVE is minder invasief, dus een kleinere snede en een kleinere wond.

Succes met je keuze!!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:42

Ik heb het met mijn hond gedaan na de eerste loopsheid. Ze bleef zo klein en was (voor mijn gevoel) vroeg loops (met 5,5 maand).
Ze werd alleen schijnzwanger met haar loopheid, dus zodra ze niet meer loops was hebben we haar laten helpen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:46

nou die hormonen hebben ze overduidelijk níet nodig om te groeien...of zou mijn teef anders nóg groter zijn geworden...nee ,geloof daar niet in..

overigens ken ik ook ongecastreerde teven die later incontinent werden,en zowel mijn vorige rottweiler als labrador zijn gecastreerd(gesteriliseerd in de volksmond) op 2 en op 4 jaar oud,en waren alle 2 zo lek als een mandje toen ze oud waren...

dus ook daar ben ik niet van overtuigd dat dat minder is als je later steriliseerd...

maar mensen denken dat honden de hormonen nodig hebben om volwassen te worden,en dat heb ik hier echt absoluut niet zo ervaren...

zijn beide gewoon grote volwassen,rustige, soms drukke,zonder karakterveranderingen groot geworden honden...

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:50

Natuurlijk zijn er uitzonderingen per hond en het is natuurlijk niet iets zwart-wits....was dat het maar, dan was diergeneeskunde een stuk minder moeilijk Knipoog,

Maar goed, als je gewoon de getallen met elkaar vergelijkt en de onderzoeken van de diergeneeskundige faculteiten er op na slaat, dan kom je toch denk ik wel op mijn vorige verhaaltje uit...

En hormonen....je hebt ze niet voor niets Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:00

OlimpicDiaz schreef:
Interessant onderwerp, wat ik zou aanraden is om je hondje 1x loops te laten worden.

Je verhaal klinkt erg aannemelijk ik was zelf ook tot die conclusie gekomen, mijn fokker zei ook al dat het beter was na de eerste loopsheid om die redenen en ook het punt van de spieren die nog groeien.
Hormonen heb je idd niet voor niets.
Wel moeilijk hoor al die tegenstrijdige verhalen, ik zal eens vragen bij mn dierenarts (Is een kliniek) wat ze voor techniek gebruiken.is het verwijderen van een baarmoeder ingrijpend ik bedoel hoe is het herstel over het algemeen?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:08

Zelf ben ik voorstander voor de OVE, de snede die gemaakt wordt (en die dus ook door de buikspieren gaat) is dan wat kleiner en tevens hoeft dan niet de relatief grote baarmoeder afgebonden te worden, wat ook weer minder kans geeft op bloedingen en dergelijke, wanneer er bij de eierstokken afgebonden wordt, dan heb je maar een kleiner stuk waar de ligatuur om heen gaat, verder zit je nu met 2x afbinden (2x eierstok), ipv 3x (+baarmoederhals).....

Het verwijderen zou ik zelf als redelijk ingrijpend omschrijven, dit omdat daadwerkelijk de buikholte opengemaakt moet worden, verder ligt de baarmoeder diep onderin in de buik en moet je dus redelijk ver "grabbelen" om erbij te kunnen. Verder, hoe jonger het beestje, hoe minder ontwikkeld de baarmoeder en hoe minder makkelijk om een baarmoederhoorn te vinden, ook daarom is het makkelijker als de hond 1x loops is geweest.

Ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt, anders mag je ook altijd PB-en hoor.

Groetjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:44

OlimpicDiaz schreef:
hoop dat je iets aan mijn advies hebt, anders mag je ook altijd PB-en hoor.

Ik heb er zeker wat aan en ben me ook verder gaan verdiepen hierin en kwam dit artikel tegen; en ben inmiddels toch wel ervan overtuigd dat vroeg castreren niet goed kan zijn!

kimmie261 schreef:
de ander is een gewone argentijn,weegt bijna 50 kilo...er is nog nooit iemand geweest die hier kwam en zei,goh wat zijn jou honden klein en onvolwassen...

Ms dat dit artikel verklaard waarom?

NADELEN VAN VROEGE CASTRATIE BIJ HONDEN

Drs. Amanda van Grondelle, dierenarts, verbonden aan WHG Westerhuis Kliniek voor Gezelschapsdieren, Dalwagen 29c, 6669 CA Dodewaard;
T 0488-410040; www.whgdierenartsen.nl

N.B.
Onze hand-outs worden vervaardigd aan de hand van niet alleen wetenschappelijke literatuur, maar ook van onze eigen inzichten op grond van persoonlijke ervaringen. Daarom kan de informatie voor een deel afwijken van de gangbare literatuur.

INLEIDING
Steeds vaker worden honden op jonge leeftijd al gecastreerd. Met ‘jong’ bedoel ik v??r de leeftijd van 6 maanden. Deze trend komt voornamelijk overwaaien uit de USA, waar om redenen van geboortebeperking dit beleid flink gestimuleerd wordt. Voor alle duidelijkheid: met ‘castratie’ wordt hier bedoeld het verwijderen van de testikels of de eierstokken. Als ik het over gecastreerde honden heb, dan heb ik het dus zowel over reuen als teven. Voor meer uitleg over de termen castratie en sterilisatie is het nuttig om het artikel uit onze bibliotheek over castratie en sterilisatie bij honden te lezen.

Nog afgezien van het feit dat er misschien wel sowieso teveel honden worden gecastreerd, zijn er in ieder geval nogal wat bezwaren tegen castratie op jonge leeftijd. Er zijn althans aanwijzingen dat we op zijn minst voorzichtig en kritisch moeten zijn en blijven bij het volgen van dergelijke trends.
In onderstaand artikel zet ik de bezwaren voor u op een rij.

UROGENITAAL APPARAAT
Het vroeg castreren van reuen en teven leidt tot relatief onderontwikkelde uitwendige geslachtsdelen, zoals de penis en de vulva. Dit kan ontstekingen van de voorhuid en de huid rond de vulva tot gevolg hebben. Door uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is tevens aangetoond dat het vroeg castreren van teven, maar hoogst waarschijnlijk ook van reuen een grotere kans op de zogenaamde castratie onzindelijkheid met zich meebrengt.

BEWEGINGSAPPARAAT
De geslachtshormonen die worden geproduceerd in de eierstokken (teef) of testikels (reu) van de hond spelen een belangrijke rol bij de groei. Zo is in een aantal studies aangetoond dat bij vroege castratie de botten langer doorgroeien dan bij een intacte hond of een hond die op latere leeftijd gecastreerd wordt. Een hond die op jonge leeftijd gecastreerd wordt, zal dus langere maar lichtere botten krijgen. Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat dit soort structurele veranderingen in de bouw van het skelet ook gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van het bewegingsapparaat. Er is zelfs een onderzoek gedaan in Texas, waaruit zou blijken dat gecastreerde honden (overigens wordt hier niet gekeken naar de leeftijd waarop de castratie wordt uitgevoerd) een grotere kans op een voorste kruisbandlaesie zouden hebben. En de kans op de ontwikkeling van heupdysplasie zou vergroot zijn ten gevolge van het op vroege leeftijd castreren van honden. Of deze studies daadwerkelijk valide genoeg zijn om deze conclusies te trekken, durf ik te betwijfelen. Maar dat vroeg castreren invloed heeft op de groei van het skelet is wetenschappelijk bewezen en dat dit mogelijk het ontstaan van bepaalde aandoeningen aan het bewegingsapparaat bevordert, is zeker niet ondenkbaar!

TUMOREN
Een teef die vóór de 2e loosheid gecastreerd wordt, heeft een veel kleinere kans op het ontwikkelen van tumoren in de melkklieren op latere leeftijd in vergelijking met een intacte teef of een teef die op latere leeftijd wordt gecastreerd. Maar wat betreft de invloed op het ontwikkelen van andere tumoren horen we andere, minder positieve geluiden met betrekking tot het vroeg castreren van honden. Zo zou de kans op het voorkomen van een haemangiosarcoom (een relatief veel voorkomende tumor die o.a. voorkomt in het hart en de milt bij honden) groter zijn bij gecastreerde honden dan bij niet gecastreerde honden. Er zijn twee studies waaruit blijkt dat (vroeg) gecastreerde honden meer kans hebben op het ontwikkelen van botkanker (osteosarcoom). Op zich niet zo gek, want we wisten al dat bij honden(rassen) die (extreem) groot zijn vaker botkanker voorkomt en vroeg castreren zorgt ervoor dat een hond langer doorgroeit en dus veel groter wordt! Er is ook gerede twijfel of het castreren van reuen, op welke leeftijd dan ook, de kans op het ontstaan van prostaatkanker verkleint. Door sommige mensen wordt dit gunstige effect van castreren echter wel geclaimd. Dit betekent overigens niet dat castratie van een reu met een bestaand chronische prostaatproblemen (ontsteking, vergroting, etc.) zinloos is!

GEDRAG
Veel honden eigenaren denken dat hun hond rustiger en veel gemakkelijker wordt in de omgang na een castratie. Dit is echter niet zo zwart/wit als de meeste mensen wel denken! Bepaalde vormen van ongewenst gedrag, waaronder vooral angst gerelateerde problemen zouden juist vaker voorkomen bij (vroeg) gecastreerde honden vergeleken met intacte honden. Vooral bij reuen met een angstig en onzeker karakter kan castratie mijns inziens leiden tot regelrechte angstagressie. Ook op latere leeftijd schijnt er verschil te zijn in de achteruitgang van de cognitieve functies (dementieachtige verschijnselen) tussen gecastreerde reuen en intacte reuen.

SCHILDKLIER
Een gecastreerde hond wordt sneller te dik, dat weet bijna iedereen. Mogelijk heeft dat iets te maken met de verminderde werking van de schildklier na castratie. In ieder geval is aangetoond, dat castratie de kans op een te traag werkende schildklier duidelijk vergroot!

CONCLUSIES
Of het vroeg castreren van honden daadwerkelijk de kans op kruisband letsels vergroot is mijns inziens niet helemaal duidelijk. Het wel of niet ontstaan van een kruisband letsel is van zoveel factoren afhankelijk, dat er bij een onderzoek naar het verschil in frequentie van voorkomen van kruisbandletsels bij gecastreerde versus niet gecastreerde honden al snel verkeerde conclusies getrokken kunnen worden als niet al deze factoren worden meegewogen in het oordeel. Het zou dan ook niet juist zijn om op grond van dergelijke onderzoeken het vroeg castreren van honden volledig te veroordelen. Er zijn echter redenen genoeg om, als we gewoon logisch redeneren, aan te nemen dat het op jonge leeftijd castreren van honden nogal wat gevolgen heeft voor de ontwikkeling van een hond. Zowel op het lichamelijke als op het psychische vlak.

En laten we het vraagstuk eens van de andere kant bekijken: is het nou echt zo´n probleem om even te wachten met een eventuele castratie? Er zijn, denk ik, maar weinig mensen die een loopse teef echt niet uit de buurt van een reu kunnen houden gedurende een periode van 3 weken.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:21

Zo zul je ook echt artikelen vinden waarom het goed is WEL te castreren voor de eerste loopsheid Haha!

Maar het is maar wat je jezelf wil doen geloven Knipoog

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:29

Ik zal even een antwoord (voorbeeld) op de vraag van de tarieven geven Lachen In de praktijk waar ik stage loop kost een sterilisatie (OVE) van een hond van 15-35 kg, 295 euro. Dus ik denk dat je dit ongeveer als richtlijn kan zien.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:32

kimmie261 schreef:
ik heb mijn beide teven voor de eerste loopsheid laten steriliseren,en geen van beide zijn onzindelijk zijn alle 2 uitgegroeit tot gewoon gezonde grote honden...

al die onzin die mensen verzinnen wat ze kunnen krijgen als ze niet loops worden...

wat wel zo is ,is dat zodra ze een keer loops zijn geweest er al een vergrote kans is op melkkliertumoren.

mocht ik ooit weer een teefje puppie hebben,zal deze zeker voor de eerste loopsheid gesteriliseerd/gecastreerd worden.

overigens had 1 hond een baarmoeder die al vol zat met rommel toen deze verwijderd werd,ben heel blij dat zij daar ook niet nog eens loops bij is geworden toen der tijd..

Oprtalj ,nadelige gevolgen op de groei,je bedoeld te klein blijven???of dat ze dan juist te groot worden?

Pardon? Onzin?! Verzinnen?!
Er zijn gewoon statistieken die aantonen dat bij vroege castratie van de teef de kansen op bepaalde aandoeningen afnemen en dat de kansen op andere aandoeningen juist toenemen. En dan gaat het dus om kansen. Er is niemand die beweert dat een gecastreerde teef per definitie incontinent zal worden, maar er is wel een kans. Het feit dat jouw teven niet incontinent zijn geworden doet niets toe of af aan die statistieken. Ik verwijs het feit dat intacte of laat gesteriliseerde teven meer kans hebben op kwaadaardige mammatumoren ook niet naar het rijk der fabelen omdat ik hier toevallig twee intacte teven oud heb zien worden zonder ooit kwaadaardige mammatumoren te ontwikkelen.
Er kleven dus voor- en nadelen aan een vroege castratie en die nadelen zuig ik hier echt niet ter plekke uit mijn duim. Ik vind het heel goed dat TS de voors en tegens op een rijtje zet om te kunnen beslissen wat voor haar hond het beste is. Dat zouden meer hondeneigenaren moeten doen.

En nee, ik bedoel niet dat ze te klein blijven. In de link die ik geplaatst heb en die hetzelfde artikel bevat als wat TS hier net geplaatst heeft, staat duidelijk uitgelegd wat ik wel bedoel. Knipoog

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:39

OlimpicDiaz schreef:
Zelf ben ik voorstander voor de OVE, de snede die gemaakt wordt (en die dus ook door de buikspieren gaat) is dan wat kleiner en tevens hoeft dan niet de relatief grote baarmoeder afgebonden te worden, wat ook weer minder kans geeft op bloedingen en dergelijke, wanneer er bij de eierstokken afgebonden wordt, dan heb je maar een kleiner stuk waar de ligatuur om heen gaat, verder zit je nu met 2x afbinden (2x eierstok), ipv 3x (+baarmoederhals).....

Het verwijderen zou ik zelf als redelijk ingrijpend omschrijven, dit omdat daadwerkelijk de buikholte opengemaakt moet worden, verder ligt de baarmoeder diep onderin in de buik en moet je dus redelijk ver "grabbelen" om erbij te kunnen. Verder, hoe jonger het beestje, hoe minder ontwikkeld de baarmoeder en hoe minder makkelijk om een baarmoederhoorn te vinden, ook daarom is het makkelijker als de hond 1x loops is geweest.

Ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt, anders mag je ook altijd PB-en hoor.

Groetjes!!

Nadeel hiervan is wel dat je een relatief kleinere snede hebt en je weinig overzicht hebt. Bij eventuele bloedingen kan je er ook minder makelijk bij.
Ik zie weinig verschil van de baarmoeder, bij een teef die of 1 loops is geweest of niet.
Feit is dat het een buikoperatie blijft, dus grabbelen blijf je doen.

Groot voordeel van het steriliseren voor de loopsheid is toch dat de honden minder dik zijn op een leeftijd van een maand of 7.
Hoe dikker ze zijn, hoe meer vet je kneusd, hoe meer last ze er van hebben. En ook voor de dierenarts moeilijker te operenen.
Een mooie slanke hond zal stukken minder last hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:11

Sterilisatie van de teef de theorie.
Waarom zou ik eigenlijk?

Eigenlijk is sterilisatie een verkeerde term, de eierstokken worden verwijderd en dat heet eigenlijk castratie.
Bij de teef heeft sterilisatie een aantal belangrijke gezondheids-voordelen voor de hond.
Hieronder hebben we de voor en nadelen zo eerlijk mogelijk op een rijtje gezet.

Voordelen van sterilisatie bij de teef.

Als de ingreep voor de eerste loopsheid, op 6-7 maanden leeftijd, wordt uitgevoerd is de kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren enorm verkleind.
Melkkliertumoren komen tot ontwikkeling bij 25% van de teven die 4x of vaker loops zijn geweest.
Zij krijgen op oudere leeftijd vaak meerdere tumoren waardoor grote chirurgische ingrepen noodzakelijk zijn.
Ook indien eigenaren goed opletten komt ingrijpen soms te laat en kunnen honden hieraan overlijden.
Indien de eierstokken voor de eerste loopsheid worden verwijderd is de kans op melkkliertumoren kleiner dan 1%.
Na de eerste loopsheid is deze kans al gestegen tot ongeveer 7%.
Door een paar loopsheden met sterilisatie te wachten gooit u dus het belangrijkste voordeel weg!

Suikerziekte bij de hond komt vrijwel uitsluitend voor bij oudere teven direct na de loopsheid.
De niet drachtige teven produceren namelijk ook langdurig zwangerschapshormoon, Progesteron.
Dit progesteron leidt tot groeihormoonproductie in de melkklieren en dit maakt het lichaam ongevoelig voor insuline.
Hierdoor kan suikerziekte ontstaan.

Baarmoederontsteking komt vrijwel uitsluitend na de loopsheid voor bij oudere teven.
Herhaalde hormoon cycli geven een blijvende verandering in het baarmoederslijmvlies die we CEH noemen.
Hierbij ontstaat een verdikt slijmvlies met vele cysten erin.
Dit maakt de baarmoeder gevoelig voor infectie.
Deze infectie treedt vrijwel altijd aansluitend aan de loopsheid op omdat dan de baarmoedermond opengaat.
Indien dit optreedt is verwijdering van baarmoeder met eierstokken de enig juiste therapie.

Sommige honden ontwikkelen steeds ongeveer 2 maanden na de loopsheid schijndracht.
Dit leidt tot ongewenst gedrag, namelijk piepen, onrust, graafgedrag, slepen met knuffels en melkklierzwelling.
Sommige honden worden er sloom van.
Eigenlijk is dit een normaal verschijnsel: niet gedekte wolventeefjes helpen in de natuur de pups van de dominantere teefjes groot te brengen.

Verder is het een voordeel voor de hond niet twee maal per jaar 3 weken aan de lijn te hoeven ter voorkoming van weglopen en ongewenste dekking.

Nadelen van sterilisatie bij de teef.

De kans op incontinentie is na de ingreep verhoogd.
Honden produceren na de ingreep geen oestrogenen (en progesteron) meer.
Door afwezigheid van oestrogenen wordt de sluitspier bij alle teven slapper.
Bij een klein percentage honden leidt dit tot incontinentie.
Risicorassen zijn met name grote rassen zoals de Boxer, Dobermann, Old English Sheepdog, Weimaraner, Riesenschnauzer, Bouvier en Ierse setter. Ook de Dwergpoedel heeft een verhoogd risico.
Door aanwezigheid van de staart, bij de voorheen gecoupeerde rassen, is het risico wel kleiner geworden.
Bij de risicorassen kan wel 10% van de honden incontinent worden na de sterilisatie.
Indien de hond incontinent wordt is dit meestal goed behandelbaar met medicijnen die dan wel levenslang moeten worden gegeven.

De kans op overgewicht neemt toe.
Het is zinvol om gesteriliseerde honden bewust minder te voeren om overgewicht te voorkomen.

Langharige honden krijgen vaak een pluiziger doffere beharing.
Bij Ierse Setters, Engelse Cocker Spaniels en Langharige Dashonden is dit geen fraai gezicht.
Voor de hond is dit uiteraard geen probleem.

Sommige teven worden na de ingreep wat feller/scherper van karakter.
We horen dit echter niet vaak als probleem optreden.

De hond moet een ingreep ondergaan hetgeen natuurlijk niet leuk is.
Het operatierisico is heel erg klein maar nooit helmaal nul.

Conclusie.
Concluderend heeft uw hond na sterilisatie zeer veel minder kans op tumoren, geen kans meer op baarmoederontsteking en een verwaarloosbare kans op suikerziekte.
Zij heeft wel een verhoogde kans op incontinentie, overgewicht en een wat pluiziger vacht.

Een operatie bij een 6-7 maanden oud puppie lijkt erg onnatuurlijk.
Echter ditzelfde puppie wordt tegenwoordig ook onnatuurlijk oud en loopt daardoor kans op ziekten die bij wolven vanwege de kortere levensduur niet eens voorkomen.

Wilt u geen nest met uw teefje fokken dan lijkt sterilisatie een keuze in het belang van de hond.

bron:dierenkliniek klaverbos

punt bij mij blijft dat er altijd gezegd wordt dat honden dan niet volwassen worden,als ze niet een keer loops zijn geweest??

mijn vroege gecastreerde teef is hier de roedelleidster een zeer rustige evenwichtige hond...

en dat een vulva niet groot genoeg is??bij 7 maanden niet???nou dan weet ik niet hoe groot mensen zo'n vulva willen hebben bij een hond,bij mijn honden zijn ze echt heel gewoon...

overigens heb ik mijn teven respectievelijk 8 jaar en 7 jaar geleden voor de eerste loopsheid laten castreren,en TOEN zei mijn DA al dat ze het al jaren in amerika deden,dus inmiddels zullen er toch vast wel onderzoeken en resultaten te vinden zijn voor belangstellenden (ben ik niet hoor,ik hoef geen loopse hond in huis,dus hier worden ze voor de eerste loopsheid geholpen,en het is mij tot nog toe uitstekend bevallen Lachen )

moet er wel bij zeggen,mijn grote teef haar broertje is door de vorige eigenaar op 6 maanden leeftijd gecastreerd,en dat is echt een kleine dunne hond,die had gerust wat groter mogen worden,áls vroeg gecastreerden dus eigenlijk groter zouden moeten worden...arme tino Ach gut ,zelfs dat stukje voordeel hebben we er hier niet uitgehaald... Ach gut Vork

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:38

@ Kimmie: Wat voor operatie is wél natuurlijk?

Wij adviseren het in de praktijk vóór de eerste loopsheid, vanaf 6 maanden. Maar soms doen we het ook wel later hoor Lachen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:51

ik ben niet tegen een castratie hoor Knipoog
en ook helemaal niet tegen opereren....er zijn afgelopen maand een paard en 2 honden geopereerd,en zoals het er nu naar uitziet moeten er binnenkort nog 2 honden geopereerd worden..dus nee,ben niet tegen opereren..(ben nb zelf OK assistente geweest)

alleen zijn mijn ervaringen met vroege castratie totaal niet wat de statistieken zeggen,maar ja,ik heb ook maar 4 honden die vroeg gecastreerd zijn,en 1 teefje die later gecastreerd is(die we niet zo gek lang geleden uit het asiel gehaald hebben)en waarbij er pas melkkliertumoren verwijderd zijn,en 2 intakte honden...