Binnenkat, maar zomers dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Binnenkat, maar zomers dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:15

Gisteren was (voor mij) de druppel. Een belletje, dat mijn lievelingskat op de weg was gevonden, dood. Ver van huis, zover dat je zou denken 'wat deed ze daar?' De kat die altijd dicht bij huis bleef, overal bang voor was, zo watervlug was. Maar het is onontkeerbaar dat ze dood is. En ik ben het zat.
Ik riep het al toen ik haar mee naar huis nam, dat ik liever wilde dat ze binnen bleef, omdat ik doodsbang was dat ze werd overreden. Zoals zoveel mensen tegenwoordig kreeg ik te horen dat een kat naar buiten moest, vrijheid nodig had etc. Ik heb eigenlijk zoiets van; mijn honden gooi ik toch ook niet naar buiten als ze moeten plassen en poepen, in de overtuiging dat ze wel weer teruglopen? Mijn hamster leeft ook in een kooitje. Als mijn paard pech heeft staat hij een paar uur per dag in een hok van 3 bij 3. Waarom zou ik dan mijn kattenlieveling bloot moeten stellen aan hard rijdende auto's, buren die de poep niet waarderen etc? Plus dat het schijnbaar normaal is, tja, het gebeurd nou eenmaal, dat katten aangereden worden. Dat is 'pech.'

Ik ben klaar met die 'pech.' Dit was katje nummer 2 met die 'pech'. En nu, marktplaats op, gratis een nieuwe halen, die weer naar buiten lopen en dan weer de schouders ophalen want zo is het nou eenmaal en zo hoort het? Ik ben er helemaal klaar mee.

Maar nu; de praktische oplossing. Hypothetisch gesproken, want ik ben op het moment een beetje klaar met mijn hart verliezen aan een dier maar; voor de record, ik woon thuis, we hebben een kat die al 15 jaar lekker buiten de deur komt (en om de één of andere reden blijkbaar wel auto's weet te ontwijken. Inmiddels komt hij niet verder dan de tuin, want het is een oude lobbes aan het worden. Ik moest de neiging bevechten hem ook binnen te houden) en als laatste; het is het huis van m'n ouders, en die zijn van mening dat een kat buiten hoort + zomers willen ze gewoon de deur en ramen open.

Wat zou dan een oplossing zijn? Ik vraag mij af hoe bokkers met binnenkatten het dan doen. De tuin afzetten zie ik nog niet zo snel gebeuren, een kattenren zal er ook nooit komen. Kat tuigje om doen en met een pin in de grond hem ook van buiten laten genieten? Overal horren plaatsen?

Ik ben erg benieuwd naar hoe bokkers het doen. Ik zal voorlopig geen nieuwe kat nemen voor mezelf (afgezien van het feit dat de 15-jarige Heer des Huizes niet zit te wachten op een kitten :P Tabby was een gered katje, die moest hij maar dulden, maar hem express pesten is een ander verhaal) niet to ik mijn eigen plek heb en mijn eigen regels kan maken voor mijn katten maargoed; hoe doen jullie dat?

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:26

ik woon in een apartement 1e etage drukke weg voor links en rechts naar buiten in mijn ogen geen optie!

ik heb mijn katten van kitten afaan en echt naar buiten zijn ze nooit geweest.
nieuwsgierig zijn ze wel!

dus voor de ramen en deuren die open staan zitten horren en ik heb kleine kierhouders zodat ze dr ook echt niet tussen passen met hun koppie.
maar ze weten dat ze niet naar buiten mogen nee is ook nee bij mij en als ik onderk dat ze t proberen is t wat ga jij doen? dat mag niet he schieten ze al weer naar binnen/terug over de drempel met de voorpootjes!

de oudste van de 2 heb ik een tijdje aan een riempje mee naar buiten gehad maar na 2 min zat zij al op de drempel wil naar binnen....

verder hebben ze een heerlijke stoel om in de zon op te liggen een extra brede vensterbank wat de dikke moet wel royaal dr kont kunnen keren :D

de kleine is een koukleum dus die heeft lekkere mandjes aan de verwarming om te soesen :O

Fristi_

Re: Binnenkat, maar zomers dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:32

Mijn kat mocht altijd in de tuin. (Geen kattenluik) Als hij voor de achterdeur ging mouwen ging de deur open en mocht hij naar buiten. (Ook met sneeuw harde wind en dergelijke. Als hij het vervelend vind kon hij zo naar binnen.) Wij hadden geen dingetjes afgezet of iets dergelijks dus meneer kon de hele tuin rond. Hij kon er alleen uit als we de tuindeur open deden. Maar dat gebeurde nooit. Dus ja mijn kat mocht altijd naar buiten, maar dit beperkte tot de achtertuin.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:35

Wij hebben alle ramen op een veilige kiepstand hierdoor kunnen ze niet naar buiten en de deur bleef deze zomer dicht.
Voor volgend jaar wil ik een speciale hordeur met volieregaas die ik van 2 kanten kan openen en sluiten.
Zal ongeveer 50 euro gaan kosten maar dan kan de deur lekker open.
Het is de bedoeling om een ren te plaatsen maar misschien wordt dat wel over 2 jaar.

En katten kunnen ver lopen een kat van vrienden van mij was altijd rond het huis en is uiteindelijk 1,5 km verderop dood gereden op de snelweg, hij was ongeveer 3 uur daarvoor nog gewoon thuis geweest om te eten.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:40

Ik heb voor de katten een tuigje i.v.m. de gevaren van verkeer en andere buren. Niet elke buur kan het waarderen dat jouw kat los in z'n tuin loopt ook al is hij daar nog geen minuut durf hem daarom echt niet meer los te laten. Tuig werkt prima, als ze naar buiten willen lopen ze zelf naar het tuig of er kom er al eentje met het touwtje in z'n mond aanlopen en als ze het zat zijn gaan ze weer naar binnen. Het zijn ook geen echte buitenkatten dus het is prima te doen op deze manier.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:40

Ik vind dat je groot gelijk hebt! Iedereen in mijn omgeving heeft zijn katten binnen en dat gaat/ging uitstekend.
Mijn buurvrouw heeft haar tuin 'beveiligd', niet zozeer voor haar kat maar meer om te voorkomen dat er andere katten de tuin in kunnen. Zij heeft een mooi koord wat door de gehele tuin loopt, en hier hangt een riempje aan. Als de kat naar buiten wil dan wordt het riempje aan zijn halsbandje geklikt en zo kan hij lekker door de tuin zonder weg te kunnen.
Klinkt een beetje apart misschien, maar het beestje heeft echt prima naar zijn zin zo!

Mijn opa en oma hebben altijd katten gehad, altijd binnen. Deze gingen af en toe eens een ommetje maken met 't tuigje om maar eigenlijk hadden ze daar weinig behoefte aan.

Mijn oma roept ook altijd: "Als je een binnenkat wilt, neem dan een rustige RASkat!" Zij is ervan overtuigd dat raskatten er meer aan gewend zijn (door het bewust fokken ed.) om binnen te leven, en zullen dus ook minder behoefte hebben om buiten te lopen in tegenstelling tot het gratis katje van marktplaats, die waarschijnlijk ergens per ongeluk is gekomen (dus met onbekende ouders, katten die buiten lopen).

Hopelijk heb je hier iets aan, en voor mensen die roepen dat het zielig is gewoon je oren dichtstoppen. Je kat 24/7 naar buiten gooien, dat is lekker sympatiek. Daar heb je toch zeker geen HUISdier voor genomen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:46

Ik heb overal horren (2 vliegen in 1 klap... scheelt ook een hoop nachtelijk gejaag op alles wat zoemt en prikt ;) ) mijn kat komt ook niet buiten. We hebben voor een gedeelde huisdeur, onderste stuk dicht, bovenste hor in en erachter hebben we een klaptafel van de ikea gemonteerd, mandje erop en katlief kan de hele zomer genietne en over zijn koninkrijk uitkijken.
Anders zou een kattenren ook een goed idee zijn, dat lijkt me zelf ook nog wel wat maar mijn ouders vinden het ook geen tactisch plan. Later wil ik dat wel graag.
Ik heb wel een hele grote bench waar katlief in de zomer lekker mee in naar buiten kan, mandje erin, brokjes erbij, klaaaaaar... eerste 5 minuten vond hij het maar niks maar zolang ik in de buurt zit vind hij het heerlijk!

Mijn kat heeft verder ook geen enorme behoefte aan buiten, is vroeger aangereden dus heeft nu metaal in z'n achterpootje/heup, daarna door de eigenaren naar het asiel gebracht, daar ruim een jaar gezeten en daar kon hij ook niet naar buiten, en nu leidt hij hier het leven van een luxe huistijger, bevalt hem prima!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:47

Mijn kater komt wel altijd buiten, en waar hij helemaal heen gaat weet ik niet. Mijn vriend heeft hem opgevoed, en die zou dolongelukkig worden als hij niet meer naar buiten mag.
Onze andere kat daarintegen hebben we een half jaar binnen gehad. Dus die komt pas sinds kort buiten. En die bleef altijd in onze tuin. Op dit moment is ze binnen i.v.m. onderzoeken maar ze taalt er ook niet naar om naar buiten te gaan.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:52

Waarom komt er geen kattenren buiten? Dat zou een ideale oplossing zijn.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:54

Ik heb ook katten (Bengalen)die niet buiten komen.
Het is een zeer actief ras,maar ik houd ze binnen.Ze hebben een groot deel van het huis,trap,hal,en een eigen kamer met klimmateriaal,en de woonkamer en keuken.
Ze weten niet beter.In de toekomst willen we een ren bouwen aan huis vast,zodat ze zelf in en uit kunnen lopen.
Zolang ze uitdaging genoeg hebben en hun jachtdrift kwijtkunnen(doormiddel van spelen)is het goed.
Ik vind mijn katten niet zielig.
Mijn kennissen zeggen dat ze in een volgend leven een kat van mij willen zijn :') Zegt genoeg denk ik.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:54

Tja, hier kwamen ze allebei voor een paar uurtjes naar binnen, maar 's nachts ging ze het liefst naar buiten.

Ik zat te denken aan zo'n pin waar je honden aan kan doen bijv. op de camping of op wedstrijd, waar ze aan de lijn gaan. Dan een tuigje, en een rollijn voor honden, als de deur open staat. Is de kat toch 'buiten' en anders als de deur open staat, boven in een kamer waar er een hor voor de ramen is...

grauwman: maar ik snap dan niet, met zo'n tuigje, ja een blokje om is leuk, maar mijn vraag was; hoe doe je het als zomers de achterdeur wagenwijd open staat. Hoe hou je je kat dan 'binnen?'

En een raskat; ik ben helemaal fan van Heilige Birmanen <3 noorse boskatten, Maine coon ook mooi. Ragdoll's. Naaktkatten (andere uiterste) maarja, we wonen gewoon in een rijtjeshuis met achtertuin, en áls het beessie dan een keer ontsnapt (en dan ben ik weer een rasechte Nederlander) neemt 600 euro+ de benen. :')
Maar ik denk dat er wel waarheid in zit, dat raskatten rustiger zijn door fokken. Hoewel ik ook wel geloof dat sommigen nog gewoooon naar buiten zouden willen.

Homiafortuna: het zou ideaal zijn, maar het is niet mijn achtertuin, maar die van mijn ouders en ik snap best dat die niet ff een ren plaatsen. Zij zijn immers pro-buitenlopen, dus zoek ik -eventueel- een katwaardige oplossing zonder dat mijn ouders meteen hun huis voor om hoeven te bouwen.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:59

Wij hadden altijd een dogwatch, sommigen vinden dat zielig, maar wij hadden onze katten de eerste 2 wk binnen, zodat ze dit als thuis zouden beschouwen en dan 3 wk het halsbandje van de dogwatch om, werkte perfect, ze gingen niet meer van het erf...

Nu hebben we 2 nieuwe poesjes en een binnenkat die overdag naar buiten mag, zij hebben een grote angst voor auto's en springen dan ook op tijd weg gelukkig... Ons eerste katje was doof, dus ja, die hoorde ze ook niet aankomen en was in 2 maanden aangereden...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:00

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:01

Dat van die pin vindt ik een heel goed idee :j
Maar let dat wel op dat er geen andere katten de tuin inkunnen. Zou zielig zijn als die van jou dan vastzit, mocht de kat slechte bedoelingen hebben...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:07

En alleen aan de pin als er iemand bij is als ze vast komt te zitten en ze raken in paniek kunnen ze rare dingen doen.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:11

Uiteraard :j Kat van de buurvrouw mag ook alleen naar buiten als zij thuis is en in de huiskamer blijft.
Stel je voor dat ze zichzelf ophangen... ligt er ook een beetje aan wat voor 'n tuin je hebt, zij heeft alles zo aangepast dat hij nergens achter kan blijven hangen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:19

Zelf hebben we 6 katten: 3 hiervan lopen buiten. Die raken gestresseert als ze een binnenleven zouden moeten leiden/lijden.
De andere 3 weigeren naar buiten te gaan en lopen in een katveilige tuin = kippengaas a la Beekse Bergen.
Van deze 3 binnenkatten, zijn 2 idd raskatten. Van alle raskatten die ik heb gehad, was er inderdaad geen-een die behoefte had aan een buitenleven.

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:22

Wij hebben een huis tuin en keukenkat die echt wel naar buiten wil en ook naar buiten mag. Maar we hebben ook een maine coon (dus raskat) en die mag wel naar buiten maar hij durft niet _/-\o_
Misschien als jou kat wel naar buiten wil is een katten ren misschien iets

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:22

Onze raskat heeft wel behoefte aan een buitenleven, dus die hebben we gesteriliseerd en overdag kan ze dan lekker naar buiten, 's nachts moet ze gewoon naar binnen!
Geweldig als ze dan weer eens trots aan komt zetten met een muis! :D Soms zit ze uren in de wei te wachten totdat er eens eentje uit het gras komt zetten :P Ze vind het geweldig, dus wij wouden haar dat niet afnemen :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:48

@Roane: we doen dan de deur naar de gang dicht zodat ze de woonkamer niet in kunnen, ze hebben dan de gang, trap, overloop en 3 kamers + badkamer op de 2e etage tot hun beschikking. Ze vervelen zich echt niet en ook nog nooit gehad dat ze het er niet mee eens waren. Als het zomers warm is komt het nog wel eens voor dat ze de hele dag buiten willen zijn omdat we in de tuin zitten maar als het echt te warm is zitten ze liever binnen omdat het daar lekker koel is. De één ligt in coma op de trap en de ander ligt op de plavuizen in de badkamer (vindt hij helemaal geweldig :D )

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 12:58

Ah zo :j dat zou ook kunnen. Ik vind de dogwatch ook een goede, dat is toch een gebied afgezet met een snoertje en als ze eroverheen gaan krijgen ze een schok/schokje? (Alleen, rennen ze dan niet in paniek juist verder weg met alle gevolgen van dien, of rennen ze dan juist terug de tuin in?)

Komen wel wat handige dingen langs. En tja, dingen ontnemen als muizen vangen etc. Kijk, dat gun ik een kat ook wel, natuurlijk... maar mezelf niet meer om dan een belletje te krijgen van hij/zij is aangereden, in de rats zitten of ze wel thuiskomt als het je lieveling is etc. En dit was mijn lievelingetje, niet zomaar even een kat, maar echt mijn vriendinnetje. Tja nee, :n dat wil ik niet meer.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:02

Ik kan m'n post niet meer aanvullen maar ik wilde nog wel even vermelden dat ik wel een plafondhoge krabpaal heb staan... voor een binnenkat is het wel de kunst om zoveel mogelijk speelmogelijkheden te maken. grote krabpaal, veel speeltjes (en met hem/haar spelen), heb onder andere ook een cat activity fun board, zo kan je van het binnenleven ook een prachtig leven maken!

Als ik me nu omdraai en naar mijn dons-dekbed kijk.. dan zie ik een hele gelukkige kat liggen, in diep dromeland en uitermate tevreden haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:09

Milan_lover schreef:
Wij hadden altijd een dogwatch, sommigen vinden dat zielig, maar wij hadden onze katten de eerste 2 wk binnen, zodat ze dit als thuis zouden beschouwen en dan 3 wk het halsbandje van de dogwatch om, werkte perfect, ze gingen niet meer van het erf...

Nu hebben we 2 nieuwe poesjes en een binnenkat die overdag naar buiten mag, zij hebben een grote angst voor auto's en springen dan ook op tijd weg gelukkig... Ons eerste katje was doof, dus ja, die hoorde ze ook niet aankomen en was in 2 maanden aangereden...

Van Petsafe heb je dat systeem ook speciaal voor katten. Komen ze in een bepaald gebied, krijgen ze eerst een waarschuwing. Lopen ze daar doorheen, krijgen ze een schok. Paar keer erbij houden en ze beginnen zo bij de waarschuwing al te spartelen om de pijn voor te zijn. Werkt prima! Hier gaan de katten alleen op deze manier naar buiten.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:27

sorrie als je een kat niet buiten kunt laten moet je bij jezelf te raden gaan of je wel een kat kunt houden ;)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:34

_blue_ schreef:
sorrie als je een kat niet buiten kunt laten moet je bij jezelf te raden gaan of je wel een kat kunt houden ;)

Want? Waarom vind jij dat je een kat perse naar buiten moet gooien?
En het argument van 'je paard zet je ook niet 24/7 op stal' gaat natuurlijk niet op he.