Welk kattenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Welk kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:18

Wij hebben sinds vandaag een Pers van 3 jaar in huis. Hij eet normaal gesproken brokjes van Whiskas, maar ik heb begrepen dat dit geen heel geweldig voer is? Is dit zo? En als het zo is, wat kunnen we dan beter voeren? Hij krijgt overigens enkel brokjes gevoerd.
Ik heb er totaal geen verstand van, dus het leek mij niet verkeerd om Bokt te raadplegen.

Alvast bedankt. Lachen

alyel

Re: Welk kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:23

waarom zou dat geen goed voer zijn???

Mijn katten krijgen whiskas, felix, ... soms zelfs aldi of lidl merken. Heel af en toe krijgen ze science plan of een ander duurder merk.

Het enige dat "beter" is aan die duurdere merken, is dat je bv ook voer hebt tegen blaasgeruis e.d.
Laatst bijgewerkt door alyel op 20-12-08 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:24

Dat is ook maar wat ik hoorde. Ik geef al aan dat ik een leek ben op dit gebied, dus vandaar ook het topic. Lachen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:25

In Whiskas (oa) zitten veel kleurstoffen, daaom is het geen best voer.
Ik geef mijn katten Top Fokker en ben er erg tevreden over Lachen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:26

Het luxere voer van de Lidle is btw ook niet slecht hoor Lachen

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:26

Mijn binnenkatten krijgen Royal Canin Indoor. Wel duur voer maar met een zak van 10 kg kan ik denk wel een half jaar voort (als het al niet langer is).

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:27

AngelofLove schreef:
Mijn binnenkatten krijgen Royal Canin Indoor. Wel duur voer maar met een zak van 10 kg kan ik denk wel een half jaar voort (als het al niet langer is).

Een kennis van ons voert dit voer en is er ook erg tevreden over. Ik ga er eens meer informatie over opzoeken.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:28

Och, er zijn hier hele topics over Whiskas.
Whiskas is gewoon té zout, té vet, té veel granen (wat een kat al niet goed of helemaal niet kan verteren).
Vergelijk het met een kind dat iedere dag naar de Mc Dondalds gaat. Hij zal het heerlijk vinden, maar is het gezond?
Whiskas zorgt trouwens ook voor heel wat blaasgruisproblemen en een stinkende bek.

Ik geef mijn kittens Royal Canin en ben er heel tevreden over!
Als ik me niet vergis heeft RC ook een soort voeder enkel voor Perzen, dus dat lijkt me helemaal geschikt Lachen

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:29

Oke, het kan misschien kloppen dat er meer kleurstoffen inzitten dan in een ander (hoogstwaarschijnlijk ook veel duurder) merk. Maar als je kat er goed bij gedijt, is er toch geen probleem?
Tenzij je een probleemkat hebt (ik heb er eentje gehad met blaasgruis, dat dan uiteindelijk chronisch bleek en zelfs het speciale dieetvoer van hill's niet hielp) en je genoodzaakt bent andere voeding te geven. Maar dat heeft meer te maken met de aanleg van de kat, dan met het voer.

In whiskas e.d. heb je ook verschillen qua voer. Je hebt voer voor langharige katten, voor binnekatten, etc.

Ik wissel gewoon af. Hebben de katten het liefst.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:31

En wat zijn de meningen over TomPoes?? ben ik wel benieuwd naar, omdat mijn poekies daar gek op zijn! (Heb brokjes en blikvoer ervan)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:31

Mijn beide katten krijgen voornamelijk whiskas, gourmet, felix etc... Geen problemen met de darmen en nieren, stinken niet uit hun bek, zitten goed in de vacht. Kortom gezonde katjes. Als het daadwerkelijk zulk slecht voer zal zijn, waarom liggen de supermarkten en dierzaken er dan mee vol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:32

In whiskas en andere goedkope merken zitten nogal wat dingen die weinig waarde hebben maar die wel opgegeten en uitgescheiden moeten worden om genoeg binnen te krijgen. Dus extra belastend voor o.a. de organen als nieren en heb je dus meer kans op blaasgruis en dat soort problemen op latere leeftijd.
Ik zou sowiezo premium voeren bij een raskat met langhaar zoals een pers. De gewone adult of een variant speciaal voor langharige katten, binnenlevende katten of perzen.
Scheelt poep ruimen in de kattenbak, haarballen. Qua kosten maakt het niet uit, goedkoop voer eten ze meer van en zeuren ze vaak nog steeds om voer. Voerkosten per dag zijn hetzelfde, maar premium is wel beter voor je kat.

Mijn katten krijgen Royal Canin Fit 32, dat is de gewone adult zeg maar.
Ik doe best lang met een 10 kg zak en 4 katten (week of 6 volgens mij), terwijl ze voorheen aan een zak whiskas van 4 kg niet genoeg hadden voor een week, en dan ook nog zeurden om natvoer. En 2 katten van mij hadden toen ze whiskas kregen altijd jeuk en rode bultjes, veearts wist niet wat het was maar sinds ik ze Royal Canin geef is het over.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:35

maessie schreef:
En wat zijn de meningen over TomPoes?? ben ik wel benieuwd naar, omdat mijn poekies daar gek op zijn! (Heb brokjes en blikvoer ervan)

Tompoes heb ik ook wel eens gekocht, maar dat zijn van die grote blikken, en als ze 2x per dag hetzelfde krijgen eten ze het niet op, hoezo verwend Bloos De brokjes van tompoes eten ze prima, die heb ik dan ook altijd.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:39

Elessar schreef:
AngelofLove schreef:

Een kennis van ons voert dit voer en is er ook erg tevreden over. Ik ga er eens meer informatie over opzoeken.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

In het begin krijgen ze van ons ook Whiskas maar dit wilden ze op een gegeven moment niet meer eten dus ander voer gekocht (de royal canin indoor) en ze stonken zelfs minder op de kattenbak (bijkomend voordeel, hahaha).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:40

saroanda schreef:
Mijn beide katten krijgen voornamelijk whiskas, gourmet, felix etc... Geen problemen met de darmen en nieren, stinken niet uit hun bek, zitten goed in de vacht. Kortom gezonde katjes. Als het daadwerkelijk zulk slecht voer zal zijn, waarom liggen de supermarkten en dierzaken er dan mee vol?

Waarom ligt er snoep in de superwinkel?
Omdat het goed verkoopt Knipoog

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:43

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:47

felix koop ik nooit meer, kan ik direct met 1 van de heren richting d.a. ivb met blaasgruis. Whiskas geeft uiteindelijk hetzelfde probleem (2 katten van ong jaar oud en blaasgruis, d.a. niet blij dat ik whiskas, felix voerde) dieet voer blieven ze niet en ze krijgen nu kenner. ze zitten nog beter in de vacht, stinken nauwelijks op de bak etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:45

AngelofLove schreef:

Hebben ze jou nooit verteld dat je dan beter kleinere verpakkingen kan kopen als je wel een HALF jaar met een zak doet? Zitten namelijk nauwelijks nog voedingsstoffen in, met een maand of drie is dat toch al bekeken.

Ik ga ook voor eem premium voer, whiskas....alsjeblief wegdoen en nooit meer geven.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:48

Bedankt voor alle reacties, hier kan ik wat mee!

Royal Canin is gewoon bij dierenwinkels bv Jan de Roo verkrijgbaar? En dan dus een kleinere zak omdat het na een maand of 3 de voedingsstoffen 'verliest'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:51

Om te beginnen idd altijd een klein zakje, ze hebben ze al van 250 gram. Kan je meteen kijken of ze het wel eten eo er tegen kunnen Lachen
En oja het handigst is om het te mengen met het oude voer wat zal jou kattenbak er straks schoon uit zien dat zal wel even een wereld van verschil zijn Lachen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:52

Hier wordt ook Royal Canin gevoerd. Zowel kitten (ivm de kittens en drachtige poezen) als Sensible (deze is speciaal voor gevoelige darmen).
De laatste vinden ze lekkerder dan bijvoorbeeld Indoor en verteren ze ook beter.

Ben er absoluut tevreden over Ja

Hier doorgaans een kat of 10 in huis en in combinatie met natvoer en versvoer doe ik meestal 1,5 - 2 maanden met 20 kilo (10 kilo kitten en 10 kitten sensible).

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:54

Idd, Whiskas en dat soort spul gewoon lekker laten staan waar het staat, bij de supermarkt!
Ik voer over het algemeen Hills, omdat ze het hier prima op doen. Aangevuld met Yarrah kuipjes en soms eens brok (vinden ze erg lekker hier). Als ik soms eens een maand krap zit en het voer is op koop ik nog wel eens een kleinere zak of een ander merk wat ik meng maar blijf wel altijd letten op de ingrediënten.
Katten zijn vleeseters, in whiskas, kitekat en dat soort voer zit 4 % vlees, verder heel veel granen, mais, worteltjes, erwten en weet ik wat ze er allemaal nog in stoppen om de doos vol te krijgen. Dus verpakkingen lezen is ook nog wel eens de moeite waard!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:20

Chiqa schreef:
AngelofLove schreef:

Hebben ze jou nooit verteld dat je dan beter kleinere verpakkingen kan kopen als je wel een HALF jaar met een zak doet? Zitten namelijk nauwelijks nog voedingsstoffen in, met een maand of drie is dat toch al bekeken.

Ik ga ook voor eem premium voer, whiskas....alsjeblief wegdoen en nooit meer geven.

Dat weet ik zelf ook, daarom koop ik 10 kg en verpak ik dit vacuum in kleinere verpakkingen Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:27

AngelofLove schreef:
Dat weet ik zelf ook, daarom koop ik 10 kg en verpak ik dit vacuum in kleinere verpakkingen
Rolleyes

Ik zou het mijn katten iig niet geven en raad het ook iedereen beslist af Knipoog Jij eet toch ook geen oud brood of vlees van een half jaar oud Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:29

Ik heb wel eens gehoord dat alle voer die je in de supermarkt kan kopen niet het best is voor je kat.
en ik redeneer; als ik er zooi instop, dan komt er ook weer zooi uit.

Conclusie: ik geef alleen maar IAMS. Lam is goed voor een kat en de vacht gaat er beter door glanzen. altijd hetzelfde, want als je meerdere smaken gaat geven, worden katten alleen maar kieskeurig. Dat een kat ook wel eens afwisseling wil schijnt een fabeltje te zijn, dat is een redenering die wij als mensen maken.