Overkomt mij weer hoor.... Ben ik braaf de honden aan het uitlaten, ruim 2 uur weg geweest. Op de terugweg zie ik een kleine kat, zo mager als iets op ons (lees: ik een labrador van 35 kg en een mechelaar van 45kg) aflopen. Totaal niet bang van de honden, kwam het beestje een knuffel halen. Toen kon ik de kat eens goed bekijken. Mager, zeeeeer mager, ingevallen flanken en de heupbotten steken uit. Teken tussen zijn schouderbladen, loopt wat wankel, geen bandje, vachtproppen tussen zijn voorbenen en iets heel vreemd aan zijn linkeroog. Zijn ooglid aan de onderkant sluit niet tegen zijn oog aan. Eigenlijk een soort "centenbakkie" maar dan aan de onderkant van zijn oog. Je kunt er zo in kijken.
De bewoonster van het huis waar hij voor liep stond al bij het voorraam en ik heb aangebeld. Of ze wisten van wie deze kat was. Ze had geen idee, hij liep er al een week en ze gaven hem af en toe te eten. Zo eigenwijs als ik ben, heb ik hem mee naar huis genomen. Eerst even wat eten, half blikje natvoer, waar ze zich nu compleet op stort (expres niet het hele blikje gegeven, want het beestje is zo mager als iets). Straks de teken eruit als ze bijgekomen is, even met de vlooienkam er doorheen en dan kijken wat er met dat oog aan de hand is. Heeft iemand van jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?
Qua kleur is de kat heel apart, ik heb ook nog niet gekeken of het een kater of poes is. Ze lijkt mij nog vrij jong, want ze is vrij klein, maar heeft ook maar kleine pootjes.....
Daihyo
Geplaatst: 11-10-09 13:12
Oog klinkt als een ontstoken oogje. Of een beschadiging. Even schoonmaken met een beetje afgekoeld gekookt water of afgekoelde kamillethee kan geen kwaad. Het magere en kleine kan ook komen omdat ze/hij wormen heeft. Ik weet niet of je andere katten hebt, maar het is wel handig om het beestje even apart te houden denk ik. Voor eventuele besmettingen.
En verder even informeren bij asiel, dierenarts, Amivedi of er een katje vermist is.
Nee, ik heb geen andere katten. Onze rode ex-kater is aan het begin van de zomer overleden. Ze vind de honden helemaal het einde, daar geeft ze kopjes tegen. Ik zal haar eerst even wegen, ik heb nl nog ontwormingstabletten van onze oude kat hier in de kast liggen.
Voor zover ik kan zien is het oogje niet ontstoken. Het is helemaal droog en totaal niet dik.
Misschien littekenweefsel dan. Een kat van een kennis van mij heeft dat ook. Komt door een oude beschadiging. Klinkt wel als een lief dier dat honden gewend is inderdaad. Misschien weggelopen. Of gedumpt, dat kan ook. Al is het daar de tijd niet echt meer voor.
_Pat_
Geplaatst: 11-10-09 13:18
Jou'n verhaal is ook typische iets wat ik zal doen. Super gedaan! Ik zal idd wat Amanda zegt de kat opgeven bij Amivedi, er is een kleine kans dat het diertje vermist wordt. Aan de hand wat je vertelt denk ik dat het gewoon een zwerfkatje is..
Nog een tip. Schrijf even op wanneer je de teek hebt ontdekt/verwijderd. Je weet niet hoe lang het er al zit, en als er na een tijdje misschien symptomen komen kan dat misschien wel de oorzaak zijn.
Ik heb nog geen idee.... Heb even gegoogled, de oogafwijking klinkt als ectropion.
Daihyo
Geplaatst: 11-10-09 13:23
Heb ook even gegoogled Niks ernstigs dus, mits ze er geen last van heeft. Misschien dat ze daarom wel ergens buiten is gezet... Maar goed, dat zijn speculaties waar je toch niets mee kan Ik zou haar in ieder geval even laten checken op een chip.
ze heeft haar eten inmiddels op, loopt steeds over het toetsenbord van mijn laptop.... Geeft kopjes aan mn scherm, haha. Als je haar nu ziet, heeft ze echt een "bult" onder haar vacht zitten. Dat is het eten wat ze net heeft gehad. Duidelijk dus, dat er écht niets in die maag zat.... Je ziet het eten gewoon zitten.
Ach, arm ding. Die zal wel honger gehad hebben dan.
Lynske78
Geplaatst: 11-10-09 13:28
Goed dat je hem meegenomen hebt. Misschien heeft ie wel een cherry eye. Dan zie je zijn ooglid zitten. Misschien kun je wat foto's maken dan kunnen we hem zien. Ben benieuwd naar je kat.
Super dat je dit gedaan hebt zeg, je zou na de reacties van de kat toch denken dat het een kat is die bij mensen met honden heeft gewoond maar wat zo'n beestje dan zo mager op straat doet...
Als het niet lukt met de foto's wil ik ze ook wel voor je uploaden
oh_oh
Geplaatst: 11-10-09 13:39
Uploaden bij bijv. mijn album.nl Daar een account aanmaken.
Daar een foto met de rechter muisknop aanklikken en de eigenschappen kopiëren. Die staan onderaan.
De eigenschappen plakken tussen [img]en[/img] Dat kun je aanklikken als je een foto in een topic plaatst.
Heel goed van je. Top! Ben ook benieuwd naar foto's en of hij/zij een chip heeft...
jSophiaF
Geplaatst: 11-10-09 13:51
Super dat je haar hebt mee genomen. Hoop dat ze snel opknapt. Ben benieuwd naar de foto's.
( ik heb bijna het zelfde mee gemaakt 4 jaar geleden alleen was zij toen hoog zwanger , is bij mij bevallen en heb toen een goed huis voor haar gezocht, heb nog kitten van haar zitten hier ) Sommige mensen wil je niet begrijpen ...
Respect dat jij het opgenomen hebt voor dit kleine hummeltje.
Ben even aan het kijken of het lukt met de foto's. Inmiddels weet ik wel dat het een poes is. Ze heeft op haar benen tijgerstrepen/vlekken. Beetje van die Bengaaltekeningen. Maar alleen op haar benen. Hoe verder je omhoog gaat, hoe meer ze vervagen.
Wat een mooie tekening! Heeft inderdaad wel wat weg van een bengaal
Liezel1
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-09 14:15
Nee, nog geen chip uit laten lezen. Het is zondag, ik vind onze DA best wel aardig, maar ik ga geen weekendtarief betalen om nu de chip uit te laten lezen.
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie Always & Forever
Geplaatst: 11-10-09 14:15
Mooie poes. Ben benieuwd of ze een chip heeft...zo niet, ga je haar houden?