( echte buiten)kat durft niet meer naar buiten, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

( echte buiten)kat durft niet meer naar buiten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:14

Hallo,

Ik ben een paar maanden geleden verhuisd. Heb mijn kat netjes 6 weken binnengehouden en toen mocht hij van mij wel naar buiten.
Ging een paar dagen best leuk en hij was lekker de buurt aan het verkennen. Na 5 dagen was hij opeens 3 dagen niet thuisgekomen. Maar toen na 3 dagen stond hij gelukkig weer voor de deur.

Maar nu wilt hij al 2 maanden niet meer naar buiten.. Soms zet ik hem in de tuin en dan weet hij niet hoe snel hij weer naar binnen moet rennen.. Geen idee waarom, ik woon bij een park en het is vrij rustig.. Hij komt uit een drukkere omgeving.
Wel lopen er veel andere katten hier, maar die liepen er bij mijn oude huis ook.
Hij was niet gewond oid toen hij na die paar dagen weer thuis kwam.

Ik vind het zo jammer, hij kan zijn energie niet kwijt en is altijd echt een buitenkat geweest, was meer buiten dan binnen te vinden altijd..
Hij is al een keer eerder verhuisd en toen was het geen probleem.

Weet iemand wat ik er aan kan doen of misschien heb je zoiets zelf mee gemaakt? Want ik vind het zo jammer voor dat beestje..

Bedankt alvast Lachen

Agnes

Hobby

Re: ( echte buiten)kat durft niet maar naar buiten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:21

Wij hebben vier jaar geleden een wilde ex-kater overgenomen uit de kattenopvang. De bedoeling was dat hij hier om het huis zou kunnen rondstruinen en bij ons brokjes kon halen. Na vijf weken binnen bleek hij toch niet zo wild meer te zijn. Hij zocht ons gezelschap op en bleek erg tam te worden (de eerste weken heeft hij alleen maar heel hard gegromd en gesist). Onze andere katten houden we binnen aangezien we aan een drukke weg wonen, maar de kater wilden wij zijn vrijheid gunnen. We hebben hem diverse malen de mogelijkheid geboden om naar buiten te gaan, maar hij wilde niet. Na diverse pogingen hebben we na een maand besloten om hem samen met onze andere katten binnen te houden. Hij kan in de buitenren en lijkt verder erg tevreden met zijn huidige leven. Als we de voordeur of schuurdeur openen doet hij ook geen enkele poging om mee naar buiten te glippen.
Ik kan je geen tips geven, misschien dat in de loop van de tijd jouw kat weer naar buiten durft te gaan... Wie weet wat hem is overkomen in de drie dagen dat hij zoek was.

Jasmijn159

Re: ( echte buiten)kat durft niet meer naar buiten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:31

Ik denk dat dit vanzelf wel weer komt. Als je bijvoorbeeld van de zomer de deuren gewoon de hele tijd open hebt en dan zelf ook buiten zit zal hij ook wel weer meer buiten komen. Onze katten hebben ook van die periodes Lachen
Misschien kun je hem buiten of iig dicht bij de deur eens op schoot nemen/kroelen/laten spelen/eten en dat dat langzaamaan steeds verder naar buiten verplaatsen? Hoewel het nu niet echt een lekker buitentemperatuur is Tong uitsteken

Andere vraag: is hij niet bang geworden door vuurwerk/carbiet? Die van ons gaan eind nov/half dec ook bijna niet meer naar buiten daar door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:32

Wie weet zit er wel een kattenhater in je buurt, als ik de verhalen zo lees zijn die er idd HELAAS en hebben ze jou kat te pakken gehad....Kan je niet een keerje samen met je kat naar buiten gaan, en spelende wijs kijken waar ze allemaal naar toe gaat om te kijken waar ze nu zo bang voor is?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:34

we hebben gewoon een kattenluikje dus hij kan altijd in en uit lopen.
Hij is echt een troetelbeer dat wel Lachen Vuurwerk vind hij erg boeiend, vandaar dat hij de week voor oud en nieuw en erna nooit naar buiten mag.. Hij vind het prachtig.

Mijn kat wilt helemaal niet meer naar buiten ook niet als ik buiten loop.. Vroeger ging hij altijd helemaal mee naar de supermarkt lopen..
Kattenhater? Hij kwam na die dagen niet bang thuis en had ook nergens een wondje ofzo.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:36

ik weet niet of het werkt heb zelf geen verstand van katten maar wat als je het luikje even dichtmaakt , je kat buiten zet en er bij gaat zitten?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:37

Ja daar zat ik ook over te denken.. maar dan dwing ik hem echt.. Weet niet, vind het een sneu idee..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:39

Laat je kat zijn eigen keuze maken, hij wil niet zo'n ramp is het toch niet?
misschien vind die het wel even te koud, of is die in die 3 dagen zo geschrokken van iets dat die nu weigert om naar buiten te gaan.
Snap niet waarom die dan naar buiten zou moeten daar doe je hem geen plezier mee op dit moment.
Misschien draait die met de tijd weer bij.

Verplichten zou ik in iedergeval niet doen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:46

Als je het luikje dicht maakt, kan de kat nergens naar toe als hij in paniek raakt of ergens van schrikt. Ik zou hem zeker niet dwingen. Laat het inderdaad op zijn beloop en laat hem zelf bepalen of hij naar buiten wil of niet...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:49

Hij is altijd het hele jaar door buiten.. Altijd zolang ik hem heb.. Dus ik vind het gewoon raar dat hij opeens niet meer wilt.
Ik zeg niet dat hij moet, ik zeg alleen dat ik het jammer vind aangezien hij nu mega druk is en gewoon zijn energie niet kwijt kan omdat hij gewend is altijd buiten te zijn.

Maar erg bedankt voor alle reacties Lachen

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:56

ach je kan het ook geowon op 5 a 15 min. houden dat je even bij hem gaat zitten, 't is niet dat je hem metteen voor 5 uur buiten moet zetten Tong uitsteken

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:12

ja dat is waar.. wel is het zo dat de achtertuin echt van de kat van de buren is zeg maar.. als hij die van mij ziet is die staart al echt heel erg dik en die kat loopt er heel vaak..

Maar ja, dat moeten ze dan toch echt onderling uitvechten denk ik dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:19

Nessah schreef:
Maar ja, dat moeten ze dan toch echt onderling uitvechten denk ik dan..

Weet wel zeker, ook niet mee bemoeien, dat zijn dierendingetjes Lachen Hier is de tuin van mij, niet van de dieren laat staan van de dieren van een ander, ze mogen gezellig te gast komen, mijn dieren mogen er ook rondhobbelen maar geen geklier dan komt er een emmer water aan.
Heb ook nooit problemen gehad met dieren die hun rangorde wilden uitvechten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:36

Nessah schreef:
wel is het zo dat de achtertuin echt van de kat van de buren is

Lijkt mij dat dit de reden is dat hij niet meer buiten wil.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 02:24

Gewoon zo laten, ook binnen kunnen ze heel blij zijn Ja

Mijn oude kattin bij mijn ouders durft sinds de hond dood is nauwelijks buiten doordat de andere katten nu niet meer weggejaagd worden Clown Ondertussen gaat ze weer tot het struikje om daar wat te zonnen.

Ze kunnen zich binnen ook prima vermaken hoor, niet forceren Lachen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:38

Als je met hem speelt kan hij binnen ook zijn energie kwijt.
Zou hem in geen geval dwingen. Denk eens hoe het zou voelen dat ze jou buiten de deur zetten en de deur dichtdoen

Hij zal het niet begrijpen en als hij bang wordt en niet naar binnen kan heb je kans dat hij zijn eigen weg gaat zoeken en niet meer terugkomt.

Gewoon lekker zijn gang laten gaan. Koop zo'n gekleurde sliert voor hem aan een stokje of een laserlampje, nepmuisjes en godmagwetenwaterallemaaltekoopisopdatgebied en laat hem zelf kiezen waar hij zich veilig en fijn voelt.

Desnoods kun je Bach Bloesem proberen.

Succes.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 16:13

bedankt voor de tips Lachen en hem dwingen ga ik ook zeker niet.. afgelopen nacht ging hij om 2uur miauwen bij de deur.. dus ik uit bed ( Tong uitsteken ) en kattenluikje open ( doe ik snachts dicht omdat ik geen andere katten in huis wil) en toen ging hij naar buiten.. 2uurtjes later kwam hij alweer binnen maar toch Lachen Hij durft dus al wel een beetje, alleen overdag wil hij niet. Nou ja, prima Lachen