Hoe kitten wennen aan buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Hoe kitten wennen aan buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 14:27

Wij hebben nu een kitten, genaamd Jeudi, die nu bijna 4 maanden is. We hebben haar nu al 2 maanden in huis.
Volgens de DA mocht ze tussen de 3 en 4 maanden al naar buiten, dus binnenkort is de grote dag Haha!
Alleen ben ik wel een beetje bang dat ze wegloopt oid.
We lopen al vaak met haar op de arm naar buiten, even een rondje lopen over het erf.
Ook krijgt ze nu af en toe een halsbandje om met adreskokertje, maar ik ben van plan om die alleen om te doen als ze naar buiten gaat.

Hoe zouden jullie de 1ste keer aanpakken? Gewoon naar buiten laten gaan en kijken waar het schip strand?
Niet erachter aan lopen of juist wel? Snoepjes bij de hand hebben om te lokken? En hoeveel minuten in het begin?

Het gekke is dat ik m'n hele leven tussen de katten heb gewoond, maar ik kan me helemaal niet meer herinneren hoe onze katten voor het eerst naar buiten gingen. Ja, alleen bij de laatste.. toen was ik zelf 8 jaar en liep ik alleen maar te janken omdat ik dacht dat ze wegliep Haha!

We hebben een grote tuin, met veel bomen en struiken. De weg waar we aan wonen is rustig en de buren zijn ook kattenliefhebbers.
(voor degene die hiernaar wilden vragen Knipoog )

AngelofLove

Re: Hoe kitten wennen aan buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:45

Eerst laten chippen en over 2 maanden steriliseren, dan pas naar buiten (is mijn mening he Haha!).
Ben zelf geen voorstander van halsbandjes (stel dat ze ergens blijven hangen, ook de bandjes waarbij beweerd wordt dat ze 'veilig' zijn, zijn dit niet!).
Die van mijn moeder zijn gewoon naar buiten gegaan en kwamen vanzelf weer terug. Eerste paar dagen wel spannend of ze echt de weg terug weten maar ze zijn wat dat betreft echt heel slim!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:47

Ik ben geen voorstander van naar buiten laten gaan. Maar als het zonodig moet, zorg dan iig dat ze gechipt en gesteriliseert is! Geen halsbandjes om, zoals hierboven al genoemd dalijk blijven ze erachter hangen!
En waarom wil je ze perse naar buiten? Als ze de neiging krijgt om naar buiten te gaan dan kun je als je het nodig vind d'r laten gaan, maar als ze er niet naar taalt, lekker veilig binnen laten!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:50

Ik ben er geen voorstander van om zo'n jong kitten al naar buiten te laten. Ik zou echt wachten tot ze minimaal een half jaar is. Is ze gechipt? Ze is nog niet gesterelliseerd neem ik aan? Dan zou ik daar eerst voor gaan zorgen, voordat je een zwanger kitten terug krijgt Lachen

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:52

Als een katje zo jong zwanger wordt overleefd ze het zelf vaak niet eens....

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:55

Ik zou ook eerst wachten tot ze gesteriliseerd kan worden (of je moet een nestje van d'r willen)
Wij hebben zo'n tuigje voor de kitty en de eerste week daarmee naar buiten gegaan; heel de tuin afgesnuffeld en rondgerend en na een week naar buiten.
Wel uurtje voor etenstijd gedaan, zodat hij wat 'honger' had en weer kwam zodra we hem riepen.
Succes! (klinkt trouwens als een heerlijke tuin voor je kitty!)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:13

hier hebben we ze tot een half jaar binnen gehouden
castreren
en toen pas naar buiten Clown
zo doen we het trouwens altijd al (ook bij ouders vroeger)
op hoop van zegen zeg maar
tot nu toe altijd goed gegaan

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:16

Ik ben geen voorstander van buitenlopende katten, ze schijten altijd in de tuin van de buren, en zo creeer je nog meer kattenhaters. Want die zijn er al teveel.

Hier in de buurt zijn we al meerdere malen in het nieuws geweest, in heesch zitten meerdere kattenmeppers, bah smerige lui.

Mede daarom komen ze hier niet buiten.
Doe je ze toch buiten, dan idd chippen en castreren/steriliseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:19

Eerst laten helpen, of desnoods nog even aan de pil doen,
niet te lang ivm mammatumoren en dan gewoon lekker naar buiten doen.
Zou hem wel laten chippen, en om de genoemde redenen de halsbandjes aflaten.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:31

onze kittens zijn nu 6 en 7 maanden, en worden inderdaad aanstaande maandag gechipt en gesteriliseerd, en dan pas gaan ze naar buiten!!

Ik zou je echt aanraden nog te wachten, en eerst te laten chippen en steriliseren! En dan gewoon naar buiten doen, beetje in de gaten houden misschien, maar gewoon lekker haar gang laten gaan.

Ik ben geen voorstander van je katten maar binnen houden omdat andere mensen per definitie een hekel hebben aan een kat als ze er al een zien. Wij laten de kattenbak gewoon staan, en weten uit ervaring dat de katten dat gewoon naar binnen komen om op de kattenbak te gaan. Als het goed is zouden buren dus geen last hiervan moeten hebben. Wanneer ze dus in principe geen overlast veroorzaken vindt ik dna ook dat andere mensen neit moeten gaan mekkeren, alleen al om het feit dat ze buiten lopen en het misschien wel in hun tuin doen. Zodra ze bewijzen kunnen leveren zal ik misschien iets anders gaan denken en een oplossing zoeken. Maar tot dan vind ik het geen katwaardig bestaan om ze gewoon maar binnen te houden, als ik kijk hoe vaak onze poesjes nu al bij de deur miauwen als je weg gata of de deur even open hebt, en hoe ze genieten als ze even onder begeleiding in de tuin mogen... nee hoor, die van mij gaan gewoon naar buiten.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 07:43

Liesje_Lover schreef:
En waarom wil je ze perse naar buiten?

Omdat ik vind dat een kat lekker buiten moet kunnen ravotten, bomen klimmen, muizen vangen etc.
Bij mij in huis valt niet zoveel te klimmen Haha!

Het is idd verstandiger om te wachten tot ze gesteriliseerd is en gechipt. Dus dan wachten we nog even 2 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:05

Evy schreef:
Omdat ik vind dat een kat lekker buiten moet kunnen ravotten, bomen klimmen, muizen vangen etc.
Bij mij in huis valt niet zoveel te klimmen

Doe je goed hoor, je kat zal er enorm van genieten en jij ook als je je poes weer binnen ziet genieten en snorren na een dagje lekker buiten ravotten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:16

Ik snap de mensen niet zo goed die allemaal tegenstander zijn van je kat buiten te laten Clown. Een kat is toch een beest zoals een ander, met natuurlijke instincten en een natuurlijk leven dat zich buiten afspeelt...

Zelf ben ik dus grote voorstander van een buitenleven voor katten. Als ik zie hoe onze katten zich buiten kunnen uitleven, achter vogels en muizen aanzitten, in bomen en op het dak klimmen,... Dat is een leven dat je een kat binnen niet kan geven. Maar goed, voor- en tegenstanders zullen er altijd wel zijn.

Onze katten zijn allemaal op héél vroege leeftijd al gewoon mee buiten gegaan, vanaf dat ze een beetje zelfstandigheid hadden (en zelf dus op ontdekking konden/wilden gaan) zijn ze mee naar buiten gegaan. In het begin zijn we er gewoon gaan bijzitten, net als bij een pup die je mee uit wandelen neemt in een grote nieuwe wereld bleven de kittens in het begin altijd héél kort in onze buurt, hun 'veilige basis'. Wel een beetje rondkijken en snuffelen, maar niet buiten een omtrek van tien meter. Daarna gewoon korte stukjes mee naar buiten nemen om te spelen, kittens zijn nog dolenthousiast op alles wat beweegt of een beetje pluizig is.... Dus neem een speelgoedje mee en maak er een spelletje van. Ook als ze eens afgeleid zijn en wat gaan verkennen: als je ze roept, altijd met een leuk spelletje erbij. In het begin was het mee naar buiten gaan beperkt tot een paar keer een half uurtje per dag, daarna kwamen ze gewoon zelf vragen als ze naar buiten wilden, en lieten we ze buiten zitten zolang ze er niet naar vroegen om naar binnen te komen.