welke hond? husky kruising???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

faithfull

welke hond? husky kruising???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:15

Hey!

Mijn vriend en ik hebben een huisje gekocht en gaan daar binnenkort in. Nu willen we allebij (niet direct maar wel binnen een half jaar ongeveer) heel graag een hond.
Mijn vriend werkt bij de politie en draait heel veel onregelmatige diensten en ik werk van 9 tot 5 zeg maar, dus de hond zal niet vaak lang alleen zijn, en mocht dat wel het geval zijn laat mijn moeder hem tussen de middag een uur tot anderhalf uit. Dus hij moet wel even alleen kunnen zijn, maar zeker geen hele dagen.
Ook willen we graag een hond om mee te werken/cursussen te volgen als gehoorzaamheid, behendigheid/agility en dergelijke. En ik wil graag lekker een eind in het bos kunnen lopen met m zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij snel wegloopt. Nu kan dat altijd gebeuren, maar ik wil geen hond die erom bekent staat weg te lopen zodra hij ook maar iets hoort.
Verder zou het fijn zijn als hij in huis kalm is.

Mijn vriend is helemaal gek van husky's en honden met een soortgelijk uiterlijk. Alleen past een volle husky vaak niet bij de dingen die wij graag in een hond zien. Dus denken we aan een husky x herder mix ?

is er iemand die ons kan helpen? hebben jullie ideeen die ook in dit plaatje passen?
ik hoor het graag.
Annette

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:17

Hoeveel ervaring heb je, ben je bereid een hondencursus te gaan doen met de pup?
Husky's zijn honden die een duidelijke baas en veel beweging nodig hebben, een herder ietsje minder, maar eveneens.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:18

Volgens mij zijn husky's juist weglopers! Was laatst ook een topic over, kijk even in de zoekfunctie. Wij hebben een border collie, erg fijn dier. Wel slim dus je moet zeer consequent zijn!! Ik zou niet alleen naar het uiterlijk kijken. Is het jullie eerste hond of heb je ervaring? Ga anders eens langs een asiel, wie weet zit daar een lieverd die jullie hart veroverd! Succes ermee!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:21

Ik wou precies zeggen wat Galley ook zegt :=
Husky's zijn honden voor gevorderden, en staan toch om hun weglopen bekend :+
Hoe zit je met dr praktische zaken?Dingen als veel haar in huis e.d.?

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:24

we zijn allebij opgegroeid met honden dus een hond die iets meer aandacht nodig heeft is geen probleem en we willen er juist wel cursussen mee gaan volgen, te beginnen met de puppycursus natuurlijk :D
Ik wil ook niet alleen kijken naar het uiterlijk, maar mijn vriend houd helaas absoluut niet van jachthonden (als de staander en setter en zelfs een toller vind hij al te rank) en hij is helemaal gek van een husky of herder achtige. Nu vind ik dat ook mooie honden alleen zit ik dus met een husky dat die mij te snel wegloopt en te eenkennig is vaak en met een volle herder ben ik zo bang voor de gezondheidsproblemen die ze vaak hebben. Daarom dacht ik aan een mix van die 2 misschien?

tegen het haar hebben ze stofzuigers en borstels uitgevonden, dat ben ik gewent en is geen probleem

siskeh

Re: welke hond? husky kruising???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:29

Je hebt natuurlijk ook genoeg andere rassen/type honden !
Ik heb een xbordercollie, stoere hond die goed luisterd en verder helemaal aan het plaatje voldoet!
(ben ik ook "tegenaangelopen", ik was namelijk niet op zoek naar een bepaald ras)
Ik denk dat je met een huskyxherder ook nog aardig veel problemen kan krijgen, vooral met het karakter.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:32

toevallig hebben wij een huskyxherder in het asiel, de reden: weggelopen! Husky's en herders zijn heel slim en daarom ook dieren die snel in het asiel terecht komen.

Maar goed je moet zelf je keuze maken, als jij denkt dat het niet kan zou ik het ook neit doen. Je moet er wel beide achter staan

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:36

ja daar was ik ook al bang voor, ik ken ook geen mensen die ervaring hebben met die kruising.
Maar een bordercollie zijn we allebij niet zo gek van. Vind het super honden om te zien bij een ander, maar vind ze voor mezelf vaak te 'nerveus' is niet helemaal het goede woord.
We zijn dus op zoek naar een iets grover gebouwde hond.
ik las laatst ook iets over een eurasier? iemand die daar ervaring mee heeft?

@pelryo we willen allebij geen hond die snel wegloopt, en omdat de husky daar vooral om bekend staat ben ik een beetje op zoek naar een compromis ?? Het moet wel een hond zijn waar we gewoon plezier van kunnen hebben

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:36

Ik heb ooit een kruising Husky/herder gehad, prachtige hond en voor mij een geweldig beest maar niet de makkelijkste.

Aan de riem luisterde ze perfect als een herder, maar los was het een husky en was ze zo weg met een groot jachtinstinct.
Als pup van 4 maanden heeft ze een mus uit de lucht gevangen, je kon haar niet binnen omheiningen houden want daar klom ze overheen. En we zijn ooit eens op een wandeling op een paar kilometer van huis een doodgevroren konijn tegen gekomen. 's Middags was ik haar kwijt, ik terug gelopen naar het doodgevroren konijn, vond ik daar een hond met uitpuilende buik en er lagen nog 2 oortjes van het konijn :Y)
Verder had ze het eenkennige van een herder en voor het gezin deed ze alles maar van vreemden was ze niet erg gecharmeerd.

Ik heb haar helaas niet lang gehad, in een onbewaakt moment is ze ontsnapt en onder een auto gekomen |(

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:39

@berith
dat is idd eeuwig zonde ;(
hmm, dan wordt het toch verder zoeken naar een geschikte hond, want dit is nu juist wat ik niet wil :'(

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:40

Wij hebben een Alaskan Malamute (husky achtige hond) En die loopt weg zodra hij de kans krijgt (bij ons nooit dus) en komt niet meer terug! Met andere dieren gaan ze slecht.

Ze zijn erg lief, maar geen knuffel/schoothonden. Veel beweging nodig (hoe meer beweging je geeft, hoe meer ze nodig hebben)
Ze zijn zo eigenwijs als wat, puppycursus heeft weinig geholpen bij die van ons. Zit doet hij alleen voor een koekje.
Ze zijn gewend de leider te zijn, dus niet degene die geleid wordt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:40

het lijkt me erg lastig om te kiezen voor een kruising (ik heb absoluut niks tegen kruisingen hoor) maar wat nou als van beide rassen net de eigenschappen in jouw pup zitten die je juist niet wilt??
kun je niet beter verder zoeken naar een ras wat meer bij jullie past?
en als je evt een kriusing tegenkomt die je wel aanstaat kun je misschien daarvoor gaan.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:44

wij hebben een blonde labrador maar dat is niet echt iets voor jullie denkik?

wij hadden haar binnen 2 weken kunstjes geleerd zoals High Five
en eronderdoor(onder je benen door lopen;P)

ze zijn harstikke lief en kunnen met elk kind omgaan:P

Edit: Ik ben 13 en he haar veel kunnen leren!

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:47

@enyaa
een labrador is het idd niet helemaal. Al moet ik zeggen dat het idd erg lieve en leergierige honden zijn :D

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:50

De kans is groot dat je net meer gezondheidsproblemen gaat tegen komen bij een kruising husky/herder. Op een 'goede' (en dan bedoel ik afstamming/prestatie/gezondheid) herder zet je geen husky, daar zet je een andere goede herder bij. Een kruising van beide rassen is vaak een 'perongeluk' geval, of een nestje voor het leuke. Risico daarbij is dat beide dieren vaak niet op alle mogelijke erfelijke ziekten getest en geselecteerd zijn...

Als je er ook echt het werkveld/sport mee in wil, het grovere wil en een hond wil die wel luisterd, kijk dan eens naar de Duitse herder. Prachtige honden, werken als de beste, zijn trouw en loyaal, relatief makkelijk op te voeden (zelfde waarschuwing als bij een border vb: ze zijn slim, en leren dus ook snel foute dingen). Qua gezondheid moet je gewoon zorgen dat je een pup haalt uit een goede nest. Een nest waarvan zowel vader als moeder getest zijn op erfelijke ziekten, en waarvan deze bij beide volledig uitgesloten zijn (dus liefst ook twee ouderdieren met A-heupen), en waarvan het nageslacht relatief gezond (uitzonderingen zitten er altijd tussen) door het leven gaan. En ja, dan betaal je genoeg ook, maar dan weet je dat je relatief safe zit.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:52

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:55

over dat betalen zit ik niet zo in hoor! een pup is duur, en een goede pup zeker. Je hebt idd gelijk over wat je zegt over de kruising. En als je met een hond wil werken zal je zowiezo een intelligente hond moeten hebben.

Zijn er nog meer honden behalve een duitse herder ?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:58

rottweiler??
mijn opa had er eentje en die was zo mak als een lammetje,
ook een goede beschermin tegen inbrekers enz,
maar weer niet al je eisen denkik?

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 22:01

nee, van een rottweiler hoor je te vaak dat ze een tik hebben. Kan zijn hele leven een super lieve betrouwbare hond zijn en dan kan ie ineens iets of iemand grijpen.
wil hiermee niemand voor zijn hoofd stoten, maar dat is gewoon wat ik iets te vaak heb gehoord

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:02

wij hebben een kruising border collie berner senner. Slimheid van een border en groffe en waakse van een berner.
Ook hebben we een bouvier x rottweiler, pittige hond, enorm waaks en heel trouw, maar gaat zeker lopen haha
plus een labrador en een golden retriever maar dat is neit wat je zoekt.. misschien toch een kijken voor een kruising border collie met een rustiger ras of juist herder x labrador ofzo...

blijft altijd een 'gok' hoe de hond wordt natuurlijk

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 22:05

ja een gok is het altijd, maar je kan ook een prachtige rashond treffen met een foutje in zijn leidingen :S dus ja, je moet er mazzel mee hebben.
maar idd misschien een lab x herder

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:06

faithfull schreef:
over dat betalen zit ik niet zo in hoor! een pup is duur, en een goede pup zeker. Je hebt idd gelijk over wat je zegt over de kruising. En als je met een hond wil werken zal je zowiezo een intelligente hond moeten hebben.

Zijn er nog meer honden behalve een duitse herder ?

Van herders? Persoonlijk zou ik wegblijven van een mechelaar, de kans dat die te pittig is voor jullie is wel reeel. Ook zou ik wegblijven van de groenendaeler als eerste hond, erg gevoelige honden die snel neigen naar angst(bijten). Briars zijn ook heel goede werkers, maar ook zeker niet simpel als eerste hond (en je moet wel zijn voor hun uiterlijk natuurlijk). Hetgeen ik ook op mijn toekomstig lijstje heb staan (en ik toch wel ongeveer jullie richting uitdenk, qua gebruik) is de pyreneese herder, maar die zijn wel niet echt "grover" van uiterlijk te noemen.

Wat ik ook heel toffe honden vind, zowel qua werkvermogen als qua 'stoer' uiterlijk is de Australian Cattle Dog. Qua karakter weet ik daar wel niet echt veel over..

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:08

maar kijk:
stel Je komt hèt hondje tegen in een assiel ofzo.
En je smelt meteen.
Helaas is het een jachthond,
Wat zou je dan doen?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:09

Ik heb een huskykruising, en ja dit is ook een wegloper. Is een keer de rivier bijna overgestoken hier in z'n eentje, en bijna onder een vrachtschip gekomen... en niet terugkomen he! Wel echt een superlieve hond verder, maar los mag hij niet meer! Tevens geen cursushond, daar staat de Husky ook om bekend. Echt een plezier met 'kunstjes' doen doe je hem niet.
Bij jouw beschrijving moet ik toch gelijk denken aan een BorderCollie! ;) Dat zijn honden die graag werken en goed luisteren met de juiste opvoeding, en dus ook makkelijk los kunnen. Dus jaa..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:12

Australian cattle dogs zijn hele pittige honden die zowel fysiek als mentaal uitdagingen nodig hebben. Ook zijn het pittige honden in omgang met andere honden... IMO niet geschikt voor de ts ( en helaas ook niet voor mij)

TS al eens gehoord van een beauceron? daar ben ik verliefd op <3