De waarheid over goudvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:34

Goudvissen. Hoeveel kinderen in Nederland groeien wel niet op met een goudvis of twee in een kommetje? Hoeveel woonkamers worden er wel niet opgesiert door een leuke bak met wat steentjes, een klein plantje en een stuk of wat goudvisjes?

De goudvis is een van de meest onder gewaardeerde huisdieren in Nederland (en daarbuiten). Omdat ze zo goedkoop zijn en dieren winkels vaak verkeerde informatie meegeven om maar te verkopen, hebben ze vaak niet het leven wat ze horen te hebben. Een aantal feitjes over de goudvis:
- Ze hebben 40 liter water per stuk nodig.
- Ze kunnen 30 jaar oud, en 40 cm lang worden
- Het zijn scholenvissen, en moeten met 5 of meer gehouden worden
- Het zijn koudwater vissen. De ideaal temperatuur van het water ligt tussen de 12º en de 18 ºC. Kouder is geen probleem, zolang het water diep genoeg is, richting de bodem is het water altijd (iets) warmer dan aan de oppervlakte.
- Goudvissen zijn afstandszwemmers. Hierdoor moet de bak van een goudvis minimaal 1.20 lang zijn, maar altijd 10x zo lang als de vis zelf.

Goudvissen zijn grote vervuilers. De 40 liter water hebben ze niet alleen nodig omdat ze zo groot worden, maar ook omdat het relatief ‘vieze’ vissen zijn. Het aquarium van een goudvis moet een goed filter hebben, en er moet iedere week tot 30% van het water ververst worden. Doe je dit niet dan vormt zich een zng. Nitraatpiek in je water, wat de vis zal vergiftigen.

Verder zijn goudvissen grondelaars. Ze nemen een hap zand in hun mond, en spugen dit weer uit nadat ze de eetbare delen eruit hebben gefilterd. Het houden van goudvissen op de gekleurde steentjes uit de dierenwinkel maakt ze ongelukkig, omdat ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen vertonen.

Een bekend fabeltje over goudvissen is dat ze zich aan zouden passen aan de bak waar ze in zitten. In werkelijkheid stopt de buitenkant van de vis met groeien, maar hun ingewanden groeien door. Hierdoor wordt de vis een zwemmende tijdbom. Er zijn goudvissen na hun dood ontleed waarvan de hersenen door de schedel heen groeiden.

Zieke goudvissen worden in Nederland vaak door het toilet heen gespoeld. Dit is pure dierenmishandeling: de vis leeft nog, maar nu in sterk vervuild water. Het effect is vergelijkbaar met in een garage vol ronkende auto’s te gaan staan zonder ventilatie.

Als je na het lezen van dit stuk anders tegen je visje in zijn kom aankijkt, dan kun je overwegen om je vis van de zomer aan iemand met een vijver te geven. In een vijver hebben vissen alle ruimte om groot en sterk te worden, en hebben ze het leven zoals ze horen te hebben. Zelfs als ze door een reiger gegrepen worden, dan nog is het beter om 5 minuten een goed leven te hebben in de vijver, dan 5 jaar een slechte in een kom.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-04-10 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Pikeur

Re: De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:38

- Het zijn koudwater vissen, dus de temperatuur van het water moet tussen de 12º en de 18 ºC liggen

Arme goudvissen in mijn vijver :(:)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:39

Ik ben blij dat er eens iemand met juiste informatie over goudvissen aankomt, ik ben akkoord met wat je zegt, de meeste mensen denken 'het is maar een goudvis'.
Ik wil later ook graag terug (goud)vissen in huis, maar nooit of nooit een rond kommetje met één visje in.
Mijn 'schoon'vader heeft een supergroot aquarium staan, wel met zoutwater vissen, ik kan er uren naar kijken. Als je ziet hoe die vissen met elkaar omgaan dan kan je niet meer zeggen, 'het is maar een vis'.
Hopelijk verandert het leven van de vis toch op sommige plaatsen door jou topic. +:)+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:39

Ik zal hem eventjes aanpassen, het moet zijn dat de ideaal temperatuur tussen de 12 en 18 graden ligt. Kouder overleven ze wel, maar is niet echt goed voor ze. Dank je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:40

Je hebt gelijk. Heel veel mensen weten dit niet. Iedereen denkt dat goudvissen zo klein blijven. 1 van de mijne is al 29cm ( zonder de staart meegerekend). Maar volgens mij heb je wel een fout gemaakt. 40 liter is te klein voor 1 goudvis.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:40

Amen!

Het is alleen zo jammer dat de meeste goudvishouders zich niets van dit bericht zullen aantrekken.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:41

Vjestagirl schreef:
Ik zal hem eventjes aanpassen, het moet zijn dat de ideaal temperatuur tussen de 12 en 18 graden ligt. Kouder overleven ze wel, maar is niet echt goed voor ze. Dank je!

Warmer is juist slecht, daardoor gaat de vertering van het voedsel sneller en is de vis sneller 'versleten'
Verder moeten ze dan meer eten, krijg je meer vervuiling enz.enz.

Maar voor de rest ben ik het wel met je eens
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 12-04-10 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:41

breezy302 schreef:
Je hebt gelijk. Heel veel mensen weten dit niet. Iedereen denkt dat goudvissen zo klein blijven. 1 van de mijne is al 29cm ( zonder de staart meegerekend). Maar volgens mij heb je wel een fout gemaakt. 40 liter is te klein voor 1 goudvis.

Zoals ik hem weet is dat je 40 liter nodig hebt voor 1 vis, en gezien het feit dat je goudvissen met minimaal 5 moet houden, hebben ze dus hoe dan ook 200 liter water nodig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:41

Er is nog zoiets dat ze zeggen van goudvissen. Namelijk dat ze maar een geheugen van 3 seconden hebben, en het daarom niet erg is om ze in een kom te houden want ze herinneren zich toch niets.
Ik heb het zelf altijd een zeer bedenkelijke theorie gevonden maar ik ken héél veel mensen(zeker de grote meerderheid) die hier wel rotsvast in geloofd, dus waar of niet?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:42

Amen :D

Dankjewel voor het topic Vjestagirl :j :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:42

Goudvissen zijn geen scholen vissen, en ze planten zich juist goed voort in een vijver (buiten) waar de gemiddelde temperatuur juist lager is.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:43

xKatleentjex schreef:
Er is nog zoiets dat ze zeggen van goudvissen. Namelijk dat ze maar een geheugen van 3 seconden hebben, en het daarom niet erg is om ze in een kom te houden want ze herinneren zich toch niets.
Ik heb het zelf altijd een zeer bedenkelijke theorie gevonden maar ik ken héél veel mensen(zeker de grote meerderheid) die hier wel rotsvast in geloofd, dus waar of niet?

Tegendeel hiervan is bewezen, volgensmij had vjesta nog een filmpje daarover. (of moet ik even gaan zoeken? := )

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:43

xKatleentjex schreef:

Doet er eigenlijk nieteens toe, de waterkwaliteit is in een vissenkom meestal zo slecht dat ze zich continu oncomfortabel zullen voelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:43

xKatleentjex schreef:

Niet waar. Er zijn experimenten gedaan met goudvissen die zelfs een maand nadat het ze geleerd was nog de weg in een doolhofje konden vinden. Enne, wat denk je van deze vis:

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:44

Hoe kan het dan dat er in dierenspeciaalzaken gewoon goudvissen met een (dus) te kleine kom wordt verkocht?
mijn grootste goudvis is tevens maar 8 cm (excl staart).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:45

Ze planten zich extreem goed voort in mijn vijver......ik heb er echt veel te veel nu! De hele winter niets aan gedaan maar blijkbaar is de vijver diep zat want ik heb er nog meer dan voor de winter.

Als ik heel eerlijk ben, vind ik er zelf niet zoveel aan maar goed de vijver lag er al.....

Anoniem

Vjestagirl schreef:
breezy302 schreef:

Zoals ik hem weet is dat je 40 liter nodig hebt voor 1 vis, en gezien het feit dat je goudvissen met minimaal 5 moet houden, hebben ze dus hoe dan ook 200 liter water nodig.

Ik weet het niet precies maar als ik mijn grootste in 40 liter doe is dat echt wel heel erg klein! Ik ben ook slecht zeg... Wist niet dat je ze met minimaal 5 moet houden. Ik heb er 3...

annebe

Goed topic! Wanneer ga jij op campagne?!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:46

xKatleentjex schreef:

Dat is sowieso niet waar. Mijn goudvissen weten wie eten geeft, hoe laat ze ongeveer eten krijgen en wat voor geluid ze horen als we het aquarium open doen. Dat lukt ze echt niet als ze een geheugen hebben van 3 seconden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:46

fenna1995 schreef:
Hoe kan het dan dat er in dierenspeciaalzaken gewoon goudvissen met een (dus) te kleine kom wordt verkocht?

Dierenspeciaalzaken willen verdienen. Als jij je vis verkeerd houdt wordt hij niet zo oud, dus zul je eerder langskomen om een nieuwe te halen. Daarbij is er veel personeel in dierenspeciaalzaken wat gewoon geen verstand heeft van vissen en je dus alles zal verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:46

fenna1995 schreef:

Omdat er nog steeds vraag naar is. Als jou grootste vis maar 8cm is dan doe je dus iets verkeerd. Misschien een te kleine bak of slecht voer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:48

annebe schreef:

Dit was het begin ervan. Ik zit erover te denken om deze tekst te perfectioneren en rond te mailen naar dierenzaken in Nederland, met de vraag of ze het op willen hangen op hun aquarium afdeling.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:49

Vjestagirl schreef:
fenna1995 schreef:

Dierenspeciaalzaken willen verdienen. Als jij je vis verkeerd houdt wordt hij niet zo oud, dus zul je eerder langskomen om een nieuwe te halen. Daarbij is er veel personeel in dierenspeciaalzaken wat gewoon geen verstand heeft van vissen en je dus alles zal verkopen.

thanks. :)

Ik heb 3 bakken met goudvissen, waarvan in 1 bak maar 1 vis zit omdat die andere dood gegaan is. Zou deze bij 1 van die andere in kunnen? De bakken hebben wel pompjes en planten, etc.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:50

Nog wat leuke filmpjes van Albert, de sportende sluierstaart:

Deze vis is het levende bewijs dat vissen meer dan een 3 seconden geheugen hebben. Overgens heb je daar deze vis niet voor nodig. Hoeveel vissen komen er wel niet als een gek naar het oppervlakte zwemmen als je ze voert? Dat moeten ze dus onthouden hebben...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:51

Vjestagirl schreef:
annebe schreef:

Dit was het begin ervan. Ik zit erover te denken om deze tekst te perfectioneren en rond te mailen naar dierenzaken in Nederland, met de vraag of ze het op willen hangen op hun aquarium afdeling.

Denk het niet helaas, omwille van wat je zelf al zegt ;)

Vjestagirl schreef: