Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:45

ZO weer even een hondenvoer discussie, gaarne geen vers vlees discussie want
dat wekt mn interesse niet.
Wat is nu een compleet en goede hondenbrok, en op welke ingedrienten kunnen wij
het beste letten, zodat de hond niets tekort komt?
Ik geef momenteel Royal Canin maxi junior en daar doet ze het erg goed op :j dit blijf ik ook geven tot een maand of 14, ben wel van mening dat een pup dit nodig heeft, ze groeit mooi gelijkmatig en heeft geen groeipijnen.
Alleen wil ik mij gaan orienteren in een brok voor als zij volwassen is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:56

Ik heb vroeger vanalles gevoerd. Onze kruising uit het asiel kon alles verdragen, tot de goedkoopste brok van de Aldi toe.

Inmiddels weet ik (helaas) wel beter dat het ene voer het andere niet is. Onze Bull Terrier heeft last van alergieen (voedsel en huisstofmijt). Ik moet het dus wel bij vlees houden ,anders vergaat ze van de jeuk. Maar idd, als het anders ging, dan zou ik ook weer naar brok terug willen. We vergeten wel eens een rol vlees uit te leggen en dan zit je mooi te kijken. Kun je vlug naar de supermarkt rijden voor een pond rundergehakt }:0 .

Het enige waar ik in de toekomst wel echt op zou letten, is of er niet te veel granen in de brok zitten. Een hond is nu eenmaal van oorsprong geen grote eter van granen. En er zijn toch redelijk wat honden die helemaal niet goed tegen granen kunnen. En aangezien je een allergie kunt opbouwen (en ik hier nu dus ontzettende vervelende ervaringen mee opdoe), kun je dat dus ook van een teveel aan granen opbouwen. Alleen.... staat dat wel duidelijk op de zakken vermeld hoeveel er nu daadwerkelijk aan toegevoegde granen inzit? Je ziet wel regelmatig: min. 4% lam (wat natuurlijk belachelijk weinig is in een brok), maar van de granen zie ik dat nergens staan.

Ik ga dit topic dus ook maar eens volgen, want wie weet wat er nog allemaal uitrolt.

Cemlys

Re: Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:59

wij geven farmfood, is hij altijd goed mee geweest, terwijl hij bij andere voeders vaak diarree had. voor de rest, wil je iets specifieks bekomen met een bepaald voeder. Als je een ras hebt wat gevoelig is aan gewrichtsproblemen kun je een voer geven voor gewrichten hill j/d bv. (maar heb je in ieder merk wel).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:26

Qua ingrediënten blijft het moeilijk. In principe bepalen de producenten wat een 'compleet' voer is. Dus wat er precies in moet zitten blijft moeilijk.

Bij pups van grote rassen kijk ik voornamelijk bij brok naar hoeveel vulmiddel er in zit, wat de hoeveelheid calcium en fosfor is en het percentage eiwitten, dit ivm eventuele problematische groei. Een niet te hoog eiwitgehalte (rond de 24%), calcium liefst onder 1% en zelfde met fosfor.

Als ze het goed doet op RC, dan zou ik na de junior gewoon overstappen op de adult.

Zelf vind ik farmfood erg mooi, als je verder kijkt dan de ingrediënten, dan zie je dat FF een geperste brok is ipv RC wat geëxpandeerd is. Bij persen wordt er een minder hoge temperatuur gebruikt en daardoor blijven betten beter verteerbaar.

Dus voor brok ga ik voor geperst en dan kom je toch uit brokken als FF of Cavom. Cavom is meer een dikmaker, maar opzich wel goed voor!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:51

Mijn hond stond bij de fokker op Pro Plan. Ik heb het ook een tijdje gegeven en dat viel best mee, behalve dan dat ze het niet graag at.
Over FF heb ik nog niet veel goeds gehoord.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:56

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 01:31

Ik ga niet met merken beginnen smijten. uiteindelijk is geen enkel merk perfect en moet je gewoon de afweging maken van wat het beste bij je hond past.
Wel kan ik je de volgende tips meegeven:

Kijk altijd naar de lijst met ingrediënten! Er staan vaak geen percentages bij, maar de producenten zijn wettelijk verplicht om hun hoofdingrediënt op de eerste plaats te zetten in het rijtje.
Je hond is een vleeseter. Zorg dus dat er vlees op de eerste plaats staat in de ingrediëntenlijst. Soms staat ook vermeld of ze "restvlees" gebruiken (staat dan vaak aangeduid als lams-proteïnen, runder-proteïnen,... enz.) of volledig vlees. Als je de keuze hebt, ga dan voor het volledig vlees, en dus niet het slachtafval.

Bij brok heb je ook altijd te maken met granen. Ik heb nog geen enkel merk gevonden die geen granen verwerkt in zijn brokken. Geef de voorkeur aan rijst, dit is gemakkelijker te verteren voor je hond. Maïs en tarwe zijn minder goed te verteren, dus daar blijf je ook beter bij uit de buurt.

Ik zou ook eerder kiezen voor merken die niet te veel reclame maken. Kwaliteits merken verkopen zo ook wel, door goede ervaringen van mensen en mond op mond reclame. Goedkope merken die elke dag op televisie te zien zijn met vrolijke, kleurrijke reclames, of elke maand in het reclame foldertje staan met promoties allerhande... die raken verkocht omwille van de naam die ze zichzelf bezorgen. Ik kies persoonlijk liever voor een onbekend merk, dat ik ken "van horen zeggen". Die merken verdienen hun bestaansrecht door hun kwaliteit.

Mijn tip: stap gewoon eens een dierenspeciaalzaak binnen, neem van elk merk een zak in handen, en vergelijk onderling, zonder daarom noodzakelijk rekening te houden met de prijs. Ik ken goedkope merken die kwalitatief goed zijn, en ik ken dure merken die bij mij onder de categorie kippevoer vallen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:28

Ben wel benieuwd wat jij dan voor verhalen hebt gehoord Jakary, van iedereen die FF voert of gevoerd heeft hoor ik alleen goede verhalen :D Maar sta natuurlijk altijd open voor andere ervaringen. Ik zelf voer geen brok meer, maar kvv.

Ashkerlon, ik ben het grotendeels met je eens, maar niet geheel met jouw stelling dat merken die reclame maken slechter zouden zijn omdat ze reclame nodig zouden hebben. Ben het zeker eens dat een goed voer zichzelf wel verkoopt hoor, maar heb ook weleens reclame gezien van royal canin en ik kan niet zeggen dat ik dat een slechte brok vind.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:31

Ik voer sinds kort Farm food. Ben er erg tevreden over. Vooral over het feit dat er geen kleur en conseveermiddelen in zitten. Mijn hond doet het er erg goed op. Haar ontlasting blijft goed met FF, terwijl met de andere brok de ontlasting nog wel eens dun wilde zijn.
Ze is zelf wat afgevallen van FF terwijl ze van het andere voer opgebazen werd.
Ik voerde trouwens eerst Pedegri

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:32

Op een ander forum (hondenforum) heb ik wat mindere dingen gehoord, maar ik heb zelf geen ervaring met FF. Ik zal als ik tijd heb eens zoeken naar die reacties over FF.
Ik voer zelf een combi van kvv/barf :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:33

ben we erg benieuwd naar die negatieve ervaringen.

Maarja elke hond is anders. Ik heb zorgvuldog het voer uitgezocht, en ook nog andere soort voer getest.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:34

Nu ja, 't is niet omdat sommige mensen hun honden het niet goed doen op FF dat het daarom slecht voer is. Uitproberen zou ik zo zeggen :)
Ken ook honden die het niet goed doen op vers.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:35

Yep....ben ook fan van Cavom en FF....

Maar aangezien mijn hond alleen met Cavom op gewicht blijft blijf ik daarbij...
Mijn hond is een hyperactieve idioot :j ......

Hij kreeg eerst Royal Canin maar daar werd hij al snel te mager van.....en als ik er meer van gaf, ging ie gewoon NOG harder en langer rennen buiten...dus met als resultaat dat ie alleen maar hyperactiever werd en nog net zo mager bleef.....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:36

Zorgvuldog _O-

Jakary, ja, kan ik me voorstellen...de ene hond doet het er goed op en de ander niet :D Mijn honden doen het vooralsnog heel goed op vers gelukkig, wil eigenlijk niet meer terug!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:39

_janet_ schreef:
ben we erg benieuwd naar die negatieve ervaringen.

Maarja elke hond is anders. Ik heb zorgvuldog het voer uitgezocht, en ook nog andere soort voer getest.

Het ging over problemen met de ontlasting bij het geven van FF (veel ontlasting en plat) en meer tandplak (omdat de brokjes malser zijn, gekend probleem bij FF).

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:41

Heeft er een van jullie ervaring met Smolke? Brok met rijst en lam....

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:42

De ontasting is wel iets donkerder met FF, maar hij zijn mooie drollen.
Van tandplak kan ik nog niets zeggen, omdat mijn hond er nog maar een maand of 4 op staat.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:46

Maar tegen de tandplak hebben ze dan weer hun lekkere FF kluiven :D
Die krijgen ze hier ook, als extraatje :j
Nu ja, voor alle negatieve reacties die ik gehoord heb, waren er ook positieve hoor. Denk dat je van elke brok positieve en negatieve reacties vindt.
Smolke ken ik niet.
Cavom zou ook wel goed zijn en net wat harder dan FF.
Ik heb zelf Pro Plan gevoerd toen ik m'n eerste hond net had en ook heel even Carocroc. Maar brok voeren was hier altijd een hele marteling.
Ze wou er niet of maar een hapje van eten. 10 minutenregel toegepast maar dat hielp niet.
Altijd vanalles onder de brok mengen zodat ze toch zou eten, maar dat hielp ook maar even.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:48

Ik heb ook Cavom geprobeerd, maar omdat Sem niet de slnelste en actiefste hond is, werd ze daar erg opgeblazen van.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:03

Beetje off-topic maar ben net overgestapt op Smolke omdat mijn hond steeds overgaf (had 2x zak pedigree gevoerd) en hij heeft nu behoorlijke diarree. Ben begonnen met voeren van gekookte witte rijst met gekookte kipfilet. Heeft iemand nog suggesties wat ik kan doen om diarree tegen te gaan. Hij heeft het sinds gisteren en om nu de da (tis zaterdag) te bellen vind ik ook zo wat... graag suggesties wat te doen bij behoorlijke diarree :j

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:10

Kijk bij brokken eens waar de ingrediëntenlijst mee begint, dit is het grootste aandeel in de brok. Is dit geen vlees, dan kan je de zak weer terugzetten :x

Een hond is een vleeseter, geen kip, dus probeer granen zoveel mogelijk te voorkomen, of haal op zijn minst glutenvrij.
Ik gaf zelf altijd Acana of Orijen, beiden met veel vlees
glutenvrij.

Je merkt dit gelijk terug in de ontlasting, wat een hond goed kan verteren, komt er amper uit...

Inmiddels geef ik ze nrv en mijn Ridgeback carnibest...
In die laatste zit nog wel rijst, maar daar heeft zij geen last van.
Geef ik diezelfde worst aan onze kruising Sharpei heb ik een hond met huidontstekingen, puur door diezelfde rijst.
Kortom, het verschilt ook per hond.

En ondanks dat je geen pleidooi wilt voor vers vlees (kies dan wel een goede brok, RC is ook nagenoeg alleen maar granen en dus vulmiddel) toch een leuk filmpje:

http://nl.youtube.com/watch?v=o3WFLpqo1lM

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:50

Goed fimpje Corine!!! :j

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:32

Ik lees ook even mee. Mijn ouders hebben een brok waar de honden het goed op doen en de fokker is weer heel tevreden over een ander merk. Echter weet ik niet als ik ze lijst naast elkaar leg waar ik dan op moet letten.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:54

XoNo schreef:
Bij pups van grote rassen kijk ik voornamelijk bij brok naar hoeveel vulmiddel er in zit, wat de hoeveelheid calcium en fosfor is en het percentage eiwitten, dit ivm eventuele problematische groei. Een niet te hoog eiwitgehalte (rond de 24%), calcium liefst onder 1% en zelfde met fosfor.

Even een kanttekening hierbij: de percentages die op de zak vermeld staan zeggen op zich niet zo veel. Je moet dat namelijk afzetten tegen de voedingswaarde van het voer. Het ene voer kan bijvoorbeeld best een lager percentage eiwit bevatten dan het andere, maar als het ook per 100 gram minder calorieën bevat en je er dus meer van moet geven, kan het best zijn dat je hond op dat voer toch meer eiwit binnen krijgt. In de link van Rosita wordt dit ook uitgelegd, inclusief de bijbehorende rekenvoorbeelden.
Wil je verschillende voeders qua eiwitgehalte met elkaar vergelijken, dan moet je uitrekenen hoeveel calorieën het voer per 100 gram bevat en dan uitrekenen welk aandeel van die calorieën wordt geleverd door eiwit. Je kunt dan zelfs brokken met blikvoer of versvlees vergelijken v.w.b. het aandeel van eiwit.(Blik en vers bevatten immers veel meer vocht, waardoor het percentage eiwit altijd lager uit zal vallen.)
Overigens kijk ik persoonlijk niet zo zeer naar een procentje eiwit meer of minder en vind ik de bron, c.q. de kwaliteit van het eiwit veel belangrijker.

Iets anders waar ik zelf goed op zou letten is het gebruik van kunstmatige toevoegingen en conserveermiddelen. Als er op de zak een kreet staat als 'door de EU goedgekeurde anti-oxidanten' dan zou ik 'm zeker laten staan, want dan kun je er de donder op zeggen dat er behoorlijk hoge concentraties middelen inzitten waarvan het gebruik in de humane voedingsindustrie inmiddels vaak al aan banden is gelegd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:29

Nja, weer wat geleerd! :j Je denkt en hoopt het altijd goed te doen, toch? :)

Dat laatste is ook iets waar ik op let!