Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
maaikedd schreef:Andere katten zou ik in overleg met DA doen.

) niet meer aan te doen. In dit geval neem ik het risico wel. Mijn konijnen zijn dan wel weer geënt, die kunnen dat wel hebben
Citaat:Voor pups en kitten geldt dat er beter niet geënt kan worden op te jonge leeftijd. Voor 12 weken leeftijd enten kan alleen maar schadelijk zijn omdat het immuunsysteem nog niet voldoende ontwikkeld is en daardoor een grotere kans is dat de enting schade veroorzaakt en een kleinere kans dat de enting goed aanslaat. Eigenlijk is het immuunsysteem van onze huisdieren pas echt volledig ontwikkeld op ongeveer een jaar leeftijd, maar gezien het feit dat de meeste honden en katten al voor die tijd in aanraking komen met allerlei infecties, met name als ze uit het nest weggaan en in een vreemde omgeving terechtkomen, kan het onverstandig zijn om tot die tijd te wachten.
Voor eigenaren die hun huisdier wel willen laten enten is het verstandig dat op de leeftijd van 12 weken en op 1 jaar leeftijd te doen. De meeste entingen werken minimaal 5 jaar en mogelijk zelfs levenslang. Met name kattenziekte werkt na twee entingen levenslang. Uitzonderingen hierop zijn de leptospirose enting bij de hond, de niesziekte enting bij de kat. En voor black-and-tan kleurige rassen parvo.
In een omgeving waar nog leptospirose voorkomt kan het verstandig zijn om wel tegen leptospirose te enten. Het is echter ook een enting die nog wel eens voor entreacties zorgt. Dus dat is een lastige afweging.
Niesziekte bij de kat hoeft voor een gezonde kat geen onoverkomelijk probleem te zijn, alleen in gevallen dat er sprake is van veel stress is het een lastig te behandelen ziekte. Voor catteries kan het een probleem zijn in verband met het optreden van dragers, die de ziekte blijven verspreiden. Opvallend is dat bij katten die wel geënt zijn tegen niesziekte en toch niesziekte krijgen, deze nogal een chronisch wordt.
Het geven van entingen tegen meerdere ziektes tegelijk, de zogenaamde cocktails, is meer belastend voor het lichaam dan ze om de beurt te geven met enkele weken er tussen.
chocobroodje schreef:Als je geen kat als ik hebt zou ik in principe gewoon enten. Mijn kat daarintegen raakt zo over de ze*k dat ze 2 weken volledig van slag is als ze bij de DA is geweest. Het is zo'n hoopje ellende dat ik heb besloten om het haar (en mij) niet meer aan te doen. In dit geval neem ik het risico wel. Mijn konijnen zijn dan wel weer geënt, die kunnen dat wel hebben

Chiqa schreef:Ben dr nog niet helemaal uit, wel dat ik haar op 12 weken wil laten enten. Alleen begrijp ik nog niet helemaal of een herhalings inenting nu noodzakelijk is kan iemand mij hier iets over vertellen=