kat dement?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

kat dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:03

Hoi!

Mijn poezekind wordt in juni 17 jaartjes.
en is lichamelijk nog super gezond (met de complimenten van de DA)
alleen krijg ik het idee dat ze dement wordt, bestaat dit bij katten?

Omdat ze nu ze ouder wordt nu steeds kleine beetjes eet, en niet meer haar eten in 1 keer opeet, staat haar eten op het kastje (waar ze dus altijd haar eten krijgt) dit kan ze uitzichzelf niet meer vinden, terwijl we dit dus al 17 jaar onveranderd doen.

Als ze in de keuken zit en ik in de huiskamer gaat ze als een idioot bleren, miauwen kan je het niet noemen, het is meer als of ze verschrikkelijk mishandeld wordt, als ik dan naar haar toe loop en haar roep, dan kijkt ze mee een beetje glazig aan. En stopt dan met schreeuwen.

ze heeft nu ook een aatal keertjes een "ongelukje" gehad (poepje in huis)
ze hebben katten luik, en altijd keurig zindelijk geweest.

toch is ze niet blind of doof, verzorgt zich nog, en stinkt niet.

ze komt iets moeilijker uit haar vacht dit jaar, dat is het enigste.

waar ik me een beetje zorgen om maak, is dat ze 8 uur per dag alleen is (een mens moet werken) stel dat ze dan de hele dag op de keuken tafel de weg kwijt is?

hoe maak je haar leven iets simpeler?

ik zal straks kijken voor een foto

cissy

Re: kat dement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:08

het kan heel goed dat je kat door ouderdom een beetje de weg kwijt is, je kunt het haar makkelijker maken door op meerdere plekken voer en kattenbakken neer te zetten en goed in de gaten te houden of ze nog goed eet en vooral drinkt. Je kunt bij je DA vragen om een onderzoek speciaal voor oudere katten, dan wordt het bloed nagekeken speciaal op zaken die oudere katten kunnen hebben, nier en lever problemen bijvoorbeeld.
Misschien moet je overdag de ruimte waar ze kan vertoeven wat kleiner maken zodat ze niet overal kan struinen maar een beperkte ruimte heeft waar ze de weg niet kwijt is. Maar alleen als ze zich daar ook happy bij voelt anders krijg je weer een ander probleem dat ze dr energie niet kwijt kan.
Heb je dr gebit ook na laten kijken? Katten die kleine beetjes eten kunnen last hebben van hun gebit en dan vooral in de gebieden onder en langs het tandvlees.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:11

Ik zou het niet weten, maar bij een 'aanloop kat' waar wij nog een paar jaar voor hebben gezorgd had ik het idee dat dat dier ook dement was. Die ging midden op de straat liggen en begon dan ook vreselijk te miauwen alsof hij werd gemarteld. Als je hem dan oppakte was er helemaal niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:13

Zeker wel, katten kunnen ook dement worden. En dat manifesteerd zich idd in de gedragingen die jij nu verteld, voornamelijk dingen vergeten (Huh? Waar is het eten, en waar is ook al weer de kattenbak?) En dat brullen en glazig kijken.
Ik heb ook een oude kater (16 jaar) Die de nachten al een paar maanden bijelkaar brult.
Als ik dan helemaal des duivels naar beneden ren (Ja want mijn nachtrust gaat er aan) dan kijkt hij me verdwaasd aan van...HUH??? Wat kom jij dan doen.
Ik geef dan een brul dat ie kappen moet met brullen maar nog geen 5 minuten later begind hij weer uit het niets.
Ik ga met Cissy mee, laat hem eens lichamelijk checken, dus ook het bloed.
Tevens kan de schildklier of suikerziekte ook voor deze verschijnselen zorgen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:14

het eten kan ik niet overal neerzetten omdat mijn andere kat én hond het dan opeten.

bloed nakijken is wel een goed idee, binnenkort moet ze weer voor haar jaarlijkse prikjes. zal het eens met de DA overleggen.
gebit wordt jaarlijks door de da bekeken, nooit problemen mee gehad.

ik zit te denken om een kattenbak te plaatsen (behoeftes doen ze namelijk in de tuin, hebben nog nooit een kattenbak van binnen gezien)
maar valt dit een kat van 17 nog te leren? en zal ze hier niet meer van in de war raken?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:15

tja, boos worden om het brullen kan ik niet, ze is echt de weg kwijt. maar ze weet bijvoorbeeld wel dondersgoed wanneer ik tijd heb en ga zitten, want voordat mijn kont de stoel raakt, zit zij al opschoot te knorren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:16

Je kan het wellicht proberen, mijne doet het graag op de bak als ze ouder zijn kunnen ze het ook slechter ophouden.

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:16

mijn oude kat van 19 had precies hetzelfde, die kon ook midden in de nacht ineens als een gek midden op de keukentafel staan schreeuwen, als ik er dan een aai gaf was alles weer goed...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:17

volgens mij kunnen ze wel degelijk dement worden!
andere dieren volgens mij ook(al heb ik er bij paarden nog niet over gehoord)

maar het kan ook andere oorzaken hebben,
bij een van mn oppashonden waren ze ook bang voor dementie oid. hondje leek afwezig, en liep te dwalen door het huis...
bleek later dat madam bij de appelboom had gezeten, en daar rotte appels had lopen snaaien...
lieve beest was dus gewoon stomdronken!
gelukkig is de alcohol weer helemaal uit het lijfje verdwenen en voelt ze zich weer helemaal fit!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:19

ze doet dit zo'n maand of 4, en het wordt steeds regelmatiger, ik denk niet dat ze dronken is.
bloed nakijken ga ik iig aankaarten bij de DA.
verder nog tips die ik in de tussentijd kan doen?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:24

sorry ik had zelf een topic geopend en die werd gesloten en ik moest hier er maar verder over praten :(
dus hier mijn verhaaltje/vraag

wie heeft er hier ervaring mee?
ik vermoed dat mijn poes van nog maar 4 jaar het heeft.
ze miauwt de hele dag, en dat is niet gewoon gezellig kletzend miauwtje maar echt geschreeuw.
en ze maakt haar kontje niet schoon, er zitten vaak nog wat poep restjes in haar vacht.
ze wast zich ook nooit, waardoor ze een beetje een vettig vachtje begint te krijgen.
of ze ligt ze lekker op de krabpaal te slapen schrikt ze wakker met een harde miauw.
of ze loopt door de kamer en dan zie je der echt bijna denken van wat doe ik hier?
en dan gaat ze daar maar gewoon zitten

ze ziet er zeker niet slecht uit, ze eet en drink verder ook gewoon goed.
ze is ook erg aanhankelijk,mischien vooelt ze zich wel wat alleen als wij aan het werk zijn.
ps we hebben 2 katten dus ze is nooit alleen thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:29

Er staan toch wel wat tips in dit topic Plientje, oa even een checkupje bij de DA of het geen lichaamlijke afwijking is.

Mijn kater dementeert al een jaar of 4-5 wat zich voornamelijk manifesteert in het nachterlijke brullen en doofheid.
Ook kan hij zijn nagels niet meer intrekken en heeft een plukkerige vacht, en wassen??? Moet dat :7

Ook is hij soms verward, weet niet of hij al gegeten heeft en moet veel plassen, hij heeft ook nierfalen.

Hij slaapt veel en kan enorm onrustig zijn, vooral snachts echt een drama.
Dus een bezoekje aan de DA, weet niet of je dat al heb gedaan kan geen kwaad.
Hoe oud is hij?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:31

ja dat staat ook zeker op de planning.
ik was vooral benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft.
ze is nog maar 4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:11

Als ze nog maar 4 jaar is zou ik zelf niet denken aan dementie hoor zoiets zie je pas als ze een jaar of 12 zijn..........

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:12

Ik zou eerder denken aan nierproblemen oid, waardoor ze zichzelf vergiftigt.
Voor "normale" dementie is ze wel wat jong