Hond eet pak chocolade !?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond eet pak chocolade !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 07:10

Hallo,

Ik wou vanacht rond 12 uur net gaan slapen toen ik zag dat de reep pure chocolade helemaal was opgegeten door mijn hond.
Dat had hij dan net gedaan want de reep lag niet zo lang in de woonkamer.. ik ben gaan liggen maar ik kon niet slapen want de hond begon keihard te janken en te blaffen..
Hij heeft m'n hele douche ondergescheten en hij bleef heen en weer rennen door het huis, ik ben toen met hem naar buiten gegaan om hem te laten poepen ( rond half 3 snacht's ).
Ik kon zelf wel bijna janken aangezien ik ook wou slapen toen ik merkte dat hij nog steeds door het huis aan het rennen was en weer begon met janken, maar na enkele minuten is het gestopt..
Ik heb een uurtje kunnen slapen en moet over een kwartiertje alweer uit huis, maar nu vraag ik me af of het verder schadelijk is of dat ik mij geen zorgen hoef te maken?
Hij ligt nu gewoon te slapen, er lijkt nu vrij weinig aan de hand? Het is een hond van ruim 45 kilo..

Groetjes en alvast bedanktt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 07:16

Een reep op 45 kg is niet dodelijk maar chocolade is erg giftig voor honden, ben er zelf bijna een hondje van 7 kg aan verloren.
Als je hond het ooit nog eens doet, gelijk laten braken.
Kun je hem zelf niet laten braken haal dan een spuit apomorfine bij de da, dit moet binnen 2 uur.

Lia schreef:
Ik was heel blij dat Fikkie gisten kon typen want we waren haar bijna kwijt geweest door een forse chocoladevergiftiging...
Ik had vrijdagmiddag chocoldae fudge met nootjes gemaakt en daar gaat 350 gr. pure chocolade in.
Om het te laten afkoelen had ik het goed ingepakt buiten neergezet op een aardige verhoging zodat Fikkie er niet bij zou kunnen (we hebben nl. een hondenluik zodat ze zelf naar binnen en buiten kunnen).
Maar Fikkie ging opvallend vaak even naar buiten en toen ik na 2 uur de fudge naar binnen wilde halen kon ik het niet vinden.
Na wat zoeken had ik het gevonden en was het zeker voor 1/3 opgegeten, dat is dus ruim 100 gram pure chocolade en 70 gram is voor een hondje als Fikkie echt dodelijk en er is geen enkel tegengif....
Ik heb dus gelijk laten braken, gelukkig ging dat heel makkelijk want anders had ik ook nog naar Nunspeet moeten rijden want daar staat mijn apomorfine (braakmiddel voor als de hond drugs binnen krijgt) die ik nog steeds in mijn auto moet leggen.
's nachts is ze heel erg ziek geweest, stuiptrekkingen, fladderend hartje en af en toe helemaal wegvallen maar gelukkig heeft ze het gered.
Ik heb 2 keer op het punt gestaan haar te reanimeren maar dan kwam ze er zelf weer al schokkend uit.
Nu is ze weer helemaal de oude *\o/*

benangelique

Re: Hond eet pak chocolade !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:26

laten braken gaat relatief makkelijk; zorg dat je altijd een dikke injectiespuit zonder naald (te koop bij de apotheek) in huis hebt. flilnke sterke zoutoplossing maken en deze achterin de keel spuiten. binnen 2 minuten is het spugen geblazen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:28

Zelf laten braken kan heel gevaarlijk zijn! Met zout kan je een hond laten braken, maar er is dan ook een grote kans op een zoutintoxicatie. Als je zout doet, moet dit trouwens op de tong worden aangebracht.
Een volgende keer gelijk de DA bellen en bij grote inname snel naar de DA (of DA naar jou laten komen, als je hond erg slecht is). Voor nu, wel opletten dat je jhond voldoende drinkt (ivm uitdroging).

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:30

Onze hond had toen hij puppy was eens de kop van een chocoladesinterklaas opgegeten. Hij heeft er nooit last van gehad eigenlijk.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:30

De giftigheid van chocolade is afhankelijk van het gewicht als ook de leeftijd van de hond!

Ongeveer 10 uur na de opname, worden de grootse hoeveelheden theobromine in het
bloed gevonden. De eerste klinische verschijnselen worden al na 2-4 uur gezien.
Eerst ziet men onrust, misselijkheid met soms braken, veel drinken en plassen, diarree,
verhoogde hartslag, verhoogde lichaamstemperatuur en versnelde ademhaling.
Enkele uren daarna is de situatie verergerd: hartritmestoornissen, spierstijfheid,
stuiptrekkingen, ataxie, epileptische aanvallen en coma.
Uiteindelijk kan door een hartstilstand na 18 tot 24 uur de dood volgen.

TS doet er dus beter aan om toch met spoed een dierenarts te raadplegen naar mijn idee!

Hoe groot was die reep? Enigzins "veilig" is 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht, dus deze hond mag niet meer dan 36 gram gegeten hebben. Alles wat er dus meer in is gegaan kan gevaarlijk zijn!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:32

SadyLady: hoe puurder de chocola, hoe gevaarlijker.
En jullie hond heeft vrij weinig binnengekregen in vergelijking met de hond van TS.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:33

Onze hond heeft in z'n leven ook al vrij veel chocola op, gelukkig nog nooit ernstig afgelopen. Meestal is het ook melkchoc.
Sterkte met je hondje, hoop dat hij zich snel beter voelt!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:35

Volgens mijn da is het niet goed aan te geven wat 'veilig' is en wat niet.Heb ook begrepen dat de stof zich ergens opstapelt in het lichaam? Eén van onze honden heeft een keer een hele chocoladeletter te pakken gekregen en opgepeuzeld. Heeft toen een spuit gekregen bij de da waar hij van ging overgeven, maar toen waren we er snel bij.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:13

benangelique schreef:
laten braken gaat relatief makkelijk; zorg dat je altijd een dikke injectiespuit zonder naald (te koop bij de apotheek) in huis hebt. flilnke sterke zoutoplossing maken en deze achterin de keel spuiten. binnen 2 minuten is het spugen geblazen.

Geen goed advies. Met zout laten braken is al lang achterhaald daar dit de hond ernstig kan vergiftigen. Sommige worden hier nog zieker van dan met chocolade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:51

Ik ben net thuis en alles ziet er redelijk normaal uit, hij lijkt mij gewoon weer de oude. :D
Wel heeft hij erg veel gedronken en toen ik de bak net opnieuw vulde dronk hij weer erg veel.. ook wil hij ineens ALLES eten.. wou die anders nooit..
Zal het over zijn nu ik verders niet meer zien of is het toch verstandig als ik someteen even langs de DA ga?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:52

je moet wel weten hoeveel zout je geeft... wanneer je een zoutoplossing geeft, geeft dit zo'n sterke reactie dat er direct gespuugd wordt en de hond het zout dus ook kwijt is.

zowel ik als mijn dierenarts zweren hierbij.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:54

gewoon meteen langs de da gaan voordat het te laat is; geen onnodige risicos nemen
chocolade kan dodelijk zijn voor een hond

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:56

Ik zou geen enkel risico nemen en voor alle zekerheid de DA in elk geval even bellen....

chocola kan zo gevaarlijk zijn voor honden...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:12

Ik zou zeker wel nog even naar de dierenarts gaan. Het lichaam schijnt er 6 dagen over te doen alvorens de giftige stoffen eruit zijn. Dit kan ook overbelasting van de lever betekenen.

Beter safe dan sorry zou ik zeggen. Je hondje is naar mijn idee véél meer waard dan die 26 euro consultkosten toch?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:16

Laika schreef:
Ik zou zeker wel nog even naar de dierenarts gaan. Het lichaam schijnt er 6 dagen over te doen alvorens de giftige stoffen eruit zijn. Dit kan ook overbelasting van de lever betekenen.

Beter safe dan sorry zou ik zeggen. Je hondje is naar mijn idee véél meer waard dan die 26 euro consultkosten toch?

welke DA heb jij :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:21

Mijn bijna 12 jaar oude jack russel heeft laatst ook een reep chocolade gejat, hij heeft er helemaal geen last van gehad......
Maar ze waarschuwen idd wel altijd voor chocolade

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:25

Persoonlijk vind ik dat je laks bent omgegaan met je hond. Dat een hond een stuk chocolade steelt kan gebeuren. Maar als je merkt dat je hond er zo ziek van wordt had je of de DA moeten bellen, of als je gegoogled had had je kunnen zien dat erg chocolade giftig is. Dan had je alsnog moeten overleggen met de DA. Eigenlijk had je de kennis moeten hebben dat chocolade giftig is en meteen moeten overleggen, maar goed. Als het een normale 80 grams reep is zal het waarschijnlijk wel meevallen, als het een grote (200 grams) is is dat toch wel een hele forse dosis. Het is waar dat theobromine stapelt. Verder is het gebruiken van zout achterhaald voor braken, er zijn honden aan gestorven.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:26

@nikka, heb je dat tegen mij of tegen ts?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:29

In 1e instantie tegen TS. Maar als jouw JR van pak hem beet 10 kg een reep pure choco op heeft gegeten en je hebt niks gedaan, dan geldt dat ook voor jou.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:31

Ik wou al zeggen want ik heb helemaal niet geschreven wat ik allemaal voor hem gedaan heb :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:58

Lotus83 schreef:
Laika schreef:

welke DA heb jij :D

Dierenkliniek Hattem, consult is om precies te zijn € 26,05 dus ja ik had iets overdreven, had die 5 ct niet vermeld :D
Hoe dan ook, al was het het dubbele, ik vind een chocoladevergiftiging niet bepaald iets om op te bezuinigen.

Verder ben ik het helemaal met Nikka eens :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:00

Even gekopieert van een site van een dierenarts:

Therapie: er is geen antidoot. De therapie is dus
symptomatisch. Als de hond binnen 1-2 uur bij de dierenarts
wordt aangeboden, kan nog een braakmiddel worden
toegediend. Daarna wordt actieve kool gegeven: elke 3 uur
gedurende 3 dagen.
Bij convulsies wordt valium gegeven, of
wordt de hond onder narcose gebracht zodat hij rustig kan
slapen. Ook kunnen medicijnen tegen hartritmestoornissen
worden gegeven. Een intraveneus infuus is nodig om de
schadelijke stoffen uit het lichaam te spoelen en te zorgen
dat de hond niet uitdroogt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:04

Een hond van een vriendin van mij heeft haar hele leven chocolade gestolen. Paaseitjes werden netjes van het papiertje ontdaan en opgegeten, hele dozen merci gingen naar binnen, ook zonder plastic.
Was een Airedale Terrier en die is geloof ik 14 of 15 geworden.
Maar idd wel altijd uitkijken met chocolade want sommige honden worden er dus echt dood en dood ziek van.

Overigens heb ik tijdens mijn paraveterinaire opleiding juist geleerd dat zout hardstikke slecht is en dat je gewoon beter naar een DA kan gaan voor medicijnen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:08

Ts heb je nou contact opgenomen met je DA?