De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 20:46

Nou ja fokken…..

Omdat hier op bokt weer eens mijn recht op vrije meningsuiting is ontnomen open ik dit topic….
Honden “fokkers” willen er vooral niet op gewezen worden dat ze slecht bezig zijn.

Fokken is in mijn ogen het verbeteren van een ras, zeker niet vermeerderen en zeker niet mis maken.

Helaas zie je dit met steeds meer rassen, dat ze gewoon afschuwelijk mismaakt worden.

Waarom??? Omdat de mensen het mooi vinden.

Wat is er in godsnaam mooi aan een herder die niet eens meer normaal kan lopen? half zittend moet lopen omdat zijn kruis zo ontzettend laag gefokt wordt dat hij niet anders meer kan lopen.

Zie daarvoor dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=cIaM3hYF ... re=related

De honden van het filmpje kunnen amper nog hun ene poot voor hun andere poot zetten.

Wat heb je nog aan zo’n hond? Je kunt er geen pakwerk mee doen, je kunt er geen herders werk mee doen. Je kan er niet eens mee wandelen.

Foto’s van google geplukt:

De werklijn duitse herder:
Afbeelding

De showlijn duitse herder:
Afbeelding
http://www.heartstargsd.com/history/Todays.jpg
http://www.chennaiclassic.com/adpics/4a ... 6c94ad.jpg
http://www.canineconcepts.com/BastinSta ... forweb.jpg

En dan durven “fokkers” ook nog te beweren dat deze honden HD vrij zijn…. Jeah right, ze worden zo’n beetje met HD geboren.

Een vage bekende van mij fokt ook met showlijn honden. Met 7 maand oud kreeg hij 2 pups terug omdat ze al HD hadden.

En zo zijn er nog vele soorten honden die afschuwelijke misvormingen moeten ondergaan, omdat de mens het mooi vindt.

Om maar een dwarsstraat te noemen:
King charles spaniel: grote hersens, maar met fokken willen ze een zo’n klein mogelijke schedel fokken. Maar de hersens krimpen niet.
Bull dog soorten: steeds plattere snuit, zodat ze amper kunnen ademen.
Teckels: steeds langere ruggen en hogere halzen

Enz enz enz.

Om maar over cosmetische ingrepen te zwijgen…. Beugels voor honden om hun gebit aan te passen zodat ze niet afgekeurd worden op de show??? Walgelijk.

En de kennel club??? Die motieveren deze wanpraktijken alleen maar..

Een documentaire die al eerder op bokt heeft gestaan, maar die ik nogmaals wil plaatsen om mensen er weer eens op te wijzen hoe tegenwoordig wordt omgegaan met levende wezens… iets wat mensen nogal schijnen te vergeten als ze dieren selecteren op uiterlijk.

http://www.youtube.com/watch?v=3O0l0f50AAk&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=pZNVewvF ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=jBantKp9 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=VXYvukCM ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=wQSR-1yA ... re=related

Natuurlijk snap ik dat er verschillende meningen zijn over dit onderwerp. En wil daarom graag deze discussie starten.

Wie kan mij vertellen waarom er zo gefokt wordt? Geven ze dan niets om hun dieren o.i.d. dat ze zo moedwillig hun dieren misvormen? Maakt het dan niets uit of hun hond pijnvrij door het leven kan?

WIE KAN MIJ DIT UITLEGGEN????
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 02-05-10 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overigen in link geplaatst.

Aradis

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:50

Wat is HD?

En ik kan het je niet uitleggen :Y)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 20:51

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:51

Die duitse herders :oo Wat is daar nou in hemelsnaam mooi aan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:52

Heupdysplasie, you can Google it. :)*

TS, ik geef je zo ontzettend groot gelijk! Ik vindt het ook steeds walgelijker worden. :n

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:53

magda_90 schreef:

hd -> High defenition (google) _O-
Vond dat geen logische verklaring, vandaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:54

Ik ben zelf idd geen voorstander van de showlijn. Een dergelijke stand van de achterhand van de hond kan op de lange duur gewoon niet gezond zijn voor het ras...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:55

en die ''fokkers'' maar afgeven op mensen die een gelegenheidsnestje fokken....
Of een kruising nog erger... :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:55

Je hebt honden fokken en honden fokken. Maar dat is helaas met alles zo.
Wat mij betreft zouden de regels een stuk strenger mogen worden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 20:56

Marjo_x schreef:
magda_90 schreef:

Hihi wou net zeggen, als je googled op hd krijg je high defenition. Maar als je zoekt op hd hond krijg je de juiste resultaten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:57

Hmmm ben het niet helemaal met je eens.

Dat duitse herders niet schuiner moeten gaan worden dat ben ik met je eens, maar dat een schuine kynologische hond niet geschikt is voor het werk is echt grote onzin.

Heb hier een teefje die helemaal zo is zoals een duitse herder fokker zich dat wenst. Deze hond laat een extreem goed pakwerk zien.

Dan even over jou voorbeelden. Hond 1 kan je als je wilt net zo neer zetten als foto 2 en omgekeert ook. Ze worden zo in stand gezet omdat de fokkers dat graag zo zien maar in werkelijk heid zijn ze veel rechter.

Mijn andere herder is mooi recht in de rug en loopt niet zo af maar ook deze kan ik zo neerzetten.

Captain

Ja inderdaad, vreselijk.. Ik zie ze zo vaak lopen, herders die door de poten zakken of amper normaal kunnen lopen.. Arme dieren..

magda_90

Marjo_x schreef:
magda_90 schreef:

Tip: volgende keer op HD Hond zoeken (http://www.google.nl/search?q=HD+hond&r ... sgacwtnDBw).

High defenition is inderdaad geen logische verklaring. :P

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:58

HeupDysplacie (ik zal het wel verkeerd schrijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:58

Vind dat je momenteel aardig gebruik maakt van je recht op vrijheid van meningsuiting, eigenlijk :D

De discussie is al eerder geweest, deze documentaire is voornamelijk gefilmd in Engeland en Amerika, en die lijnen zijn inmiddels zo anders als wat we in Europa fokken, dat kun je helemaal niet vergelijken.

Verder eens met Wilawander. Vind dit zo een kort door de bocht discussie. Maar goed, zal morgen mijn argumenten wel weer van stal halen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:59

En om terug te komen op het verhaal HD

Alle duitse herders die ingezet worden voor de fok via de richtlijnen van de VDH zijn allemaal geröntgend op zowel HD als ED (elleboogdysplasie) en als ze niet goed zijn mag er niet mee gefokt worden.
Dus ook dat heeft niks met de schuinte te maken.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 20:59

AnnemiekvM schreef:

En weet je wat het mooie nou is???? de kennelclub motiveert juist deze wanpraktijken, en spaniels met te grote hoofden worden afgekeurd, herders die niet ver genoeg door gezakt zijn worden afgekeurd.... honden met een klein beetje overbeet wordt afgekeurd( en is niet eens erfelijk)

En ga zo maar door!!

Hoe kunnen we in godsnaam deze regels veranderen als juist vanaf de kennelclub erger wordt verwacht.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:00

Yamcha schreef:
Vind dat je momenteel aardig gebruik maakt van je recht op vrijheid van meningsuiting, eigenlijk :D

De discussie is al eerder geweest, deze documentaire is voornamelijk gefilmd in Engeland en Amerika, en die lijnen zijn inmiddels zo anders als wat we in Europa fokken, dat kun je helemaal niet vergelijken.

Verder eens met Wilawander. Vind dit zo een kort door de bocht discussie. Maar goed, zal morgen mijn argumenten wel weer van stal halen.

Jup :D want die is in een andere topic ontnomen. En dit is mijn topic, dus niemand die ik tegen mij in het harnas jaag :) tenzij je je aangesproken voelt off course

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:01

Wilawander schreef:
En om terug te komen op het verhaal HD

Alle duitse herders die ingezet worden voor de fok via de richtlijnen van de VDH zijn allemaal geröntgend op zowel HD als ED (elleboogdysplasie) en als ze niet goed zijn mag er niet mee gefokt worden.
Dus ook dat heeft niks met de schuinte te maken.

Zie dat de mensen die het ras niet kennen en de regels van de fokkerij maar eens aan het verstand te brengen.

Overigens werd mijn Beau altijd bejubeld om zijn rechte rug, maar zette je die in stand, was ie zo schuin als wat. Dimo is ook schuin als je hem in stand zet.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:02

Op het hondenforum worden die ruggen ook wel glijruggen genoemd. Dit tot grote ergernis van de eigenaren van DH die vooral voor de show worden gefokt.
Overigens zie ik helaas ook 'mijn' eigen ras (golden retriever) die kant op gaan. Keurmeesters rekenen ze er vaak niet op af. Zonde |(

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:02

Ah Bah,

Waar gaan we tegenwoordig heen
(13 jarigexD)

Maar daar komt wel bij dat die honden niet anders gewend zijn ;)
Mensen zijn ziek %)
En omdat dit een klein ding is word er geen aandacht aan geschonken :?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:03

Een staartje couperen mag niet maar wel deze gruwelijkheden.... Bah!! Nu ben ik geen voorstander van couperen hoor maar die misvormingen vind ik 1000x walgelijker!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:04

smokey17 schreef:
AnnemiekvM schreef:

En weet je wat het mooie nou is???? de kennelclub motiveert juist deze wanpraktijken, en spaniels met te grote hoofden worden afgekeurd, herders die niet ver genoeg door gezakt zijn worden afgekeurd.... honden met een klein beetje overbeet wordt afgekeurd( en is niet eens erfelijk)

En ga zo maar door!!

Hoe kunnen we in godsnaam deze regels veranderen als juist vanaf de kennelclub erger wordt verwacht.

Nonsensica! :(

Wij willen een herder die functioneel in de sport en het werk is, en die moeten juist kunnen lopen en klimmen en springen, anders is het een waardeloze hond, kan er nog zo'n mooie kop op zitten.

Kom maar hier, heb hier een pracht van een hond zitten, die is echt volgens de richtlijnen gefokt..... mag je die weleens zien werken. Komt u maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:04

Een hond neerzetten voor de foto, en hem zien lopen zoals op die filmpjes is nog een heel ander verhaal. Maar wil je nu echt beweren dat je de manier van bewegen zoals je dat op dat Amerikaanse filmpje ziet, normaal vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:05

BrankaZ schreef:
Op het hondenforum worden die ruggen ook wel glijruggen genoemd. Dit tot grote ergernis van de eigenaren van DH die vooral voor de show worden gefokt.
Overigens zie ik helaas ook 'mijn' eigen ras (golden retriever) die kant op gaan. Keurmeesters rekenen ze er vaak niet op af. Zonde |(

Een glijbaan is wel iets anders dan een licht aflopende rug, hè :)*

Maar denk dat veel mensen zich op de standfoto's verkijken.