Wat nou steriliseren ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikee43

Wat nou steriliseren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:13

Hoi,

Ik was eens aan het googlen. En praten met andere mensen, over hun honden.
Wij hebben onze hond niet geholpen maar gesterliseert. Blijkbaar is daar dus een verschil tussen.
Onze hond haar eierstokken zijn helemaal weg. Er kan dus nu gewoon nooit meer iets gebeuren.
Maar als je je hond 'helpt' gebeurt er dus iets anders. Maar wat?

Deze vraag is puur uit nieuwschierigheid.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:18

Dat zeggen ze meestal bij castratie ;)
Bij sterilisatie gaan alleen de eileiders eruit maar de baarmoeder zit er wel nog. Bij castratie halen ze alles weg incl de baarmoeder.
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 29-08-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:19

Bij steriliseren worden de eileiders afgebonden, de hormoon productie gaat gewoon door en dus de loopsheid ook. Bij castratie wordt alles weggehaald, hierdoor stopt de hormoon productie en wordt de hond niet meer loops.
99% van de dieren wordt gecastreerd, maar bij vrouwtjes dieren wordt het nog wel eens steriliseren genoemd terwijl het eigenlijk om een castratie gaat.

Anoniem

Re: Wat nou steriliseren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:38

Jouw teef is niet gesteriliseerd, maar gecastreerd.
Bij sterilisatie wordt er niets weggehaald, maar de eileiders worden afgebonden. De teef wordt nog altijd loops, en de hormonale cyclus verandert niet.

Bij castratie worden de eierstokken weggenomen, dat zijn de hormoonproducenten. De teef wordt dan niet meer loops, en kan nooit meer dragend worden.

Wat chocobroodje zegt klopt niet: de eileiders worden in beide gevallen niet weggenomen, en de baarmoeder ook niet. Dit wordt soms gedaan bij een baarmoederontsteking, dan gaat het hele zaakje eruit.
Anders blijft de baarmoeder gewoon zitten. Zonder baarmoeder en met eierstokken kan de teef loops en dus ook dragend worden (zou ik neit adviseren, maar het kan wel) zonder eierstokken en met baarmoeder kan dit niet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:50

tegenwoordig is sterilisatie van een teef gewoon een castratie. ;) dus alles gaat eruit. zowel de eierstokken als de baarmoeder. sterilisatie d.m.v. doorknippen of afbinden van de eierstokken wordt nauwelijks meer gedaan omdat dan als nog de hormonen aan de gang blijven gaan die zorgen voor loopsheid, melkkliertumoren, baarmoedertumoren enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:51

Mijn teef is wel echt gesteriliseerd, baarmoeder zit er nog. Dus het is niet voor de regel.
Poezen dito.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:55

Jouw teef is ook gecastreerd, haar eierstokken zijn immers weggehaald, zelfde geldt voor je poezen.
Als ze gesteriliseerd waren, waren alleen de eileiders doorgeknipt, en werden ze nog gewoon krols en loops ;)

Het is idd niet standaard dat de baarmoeder eruit gaat, in 90% van de gevallen blijft die gewoon zitten.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:56

bedankt allemaal voor je julie reacties. Ik heb weer wat geleerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:01

Graag gedaan, fijn dat je er iets mee kunt :)

Het is overigens een zeer wijdverbreid misverstand, je bent zeker niet de enige met deze vragen :)

Castratie is niets meer of minder dan dat de hormoonproducent verwijderd wordt, bij de reu de ballen, en bij de teef zijn dat de eileiders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:10

Yamcha schreef:
Jouw teef is ook gecastreerd, haar eierstokken zijn immers weggehaald, zelfde geldt voor je poezen.
Als ze gesteriliseerd waren, waren alleen de eileiders doorgeknipt, en werden ze nog gewoon krols en loops

Dat is niet zo op de meeste DA of info sites zie je toch wel dit staan;

De hele baarmoeder verwijderen of alleen de eierstokken?
Vroeger werd de altijd de hele baarmoeder verwijderd. Tegenwoordig halen wij alleen de eierstokken eruit. Indien de baarmoeder er afwijkend uitziet, dan wordt alsnog de hele baarmoeder eruit gehaald. De reden dat we alleen de eierstokken eruit halen, is dat we niet meer weg willen halen dan noodzakelijk is. Als de hele baarmoeder eruit wordt gehaald, dan is de ingreep simpelweg zwaarder en zal uw hond hier meer last van hebben.

De eierstokken produceren hormonen. Doordat deze hormonen er niet meer zijn, treedt de loopsheid niet meer op en kan ze niet meer zwanger worden. Omdat er geen hormonen (oestrogenen) meer zijn, verschrompelt de baarmoeder na de sterilisatie tot een klein orgaan. Baarmoederontstekingen kunnen absoluut niet meer ontstaan als de eierstokken er uitgehaald zijn.

bron

Castratie Teef:

Wat houdt castratie in?
Castratie houdt in dat de eierstokken verwijderd worden. De baarmoeder blijft zitten, deze verschrompelt vanzelf.

bron

Hier blijft dus lekker alles zitten, veel minder belastende operatie en ze verschrompelen gewoon. Dus geen last meer.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:25

Je hebt genoeg informatie gekregen :)

Onze labrador teef is ook gesteriliseerd, haar baarmoeder zit er ook nog! en het hele zaakje eigenlijk.
Alleen haar eileiders zijn ''afgebonden''. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:27

Je kan ook kiezen voor laparoscopie, knippen ze de eilijders door, en worden ze ook niet meer loops, baarmoeder blijft ook keurig zitten, is nog minder belastend dan sterilisatie.
De laparoscopische sterilisatie bij de teef

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:33

@ Chica: ook bij laparoscopie worden de eierstokken verwijderd hoor, alleen het sneetje is kleiner. Op die site doen ze het voorkomenalsof de meeste dierenartsen nog wel de baarmoeder weghalen maar dat is niet zo, die wordt alleen weggehaald als hij er afwijkend uitziet. "hier blijft dus lekker alles zitten" is dus neit helemaal waar; de baarmoeder blijft zitten maar de eierstokken gaan er wel uit. Anders gaat de hormoonproductie nog door.
Geldt dus ook voor Leslie90: lijkt mij dat de eierstokken wel zijn weggehaald. Bij alleen het afbinden van de eileiders wordt de teef nog gewoon loops, alleen kan d eeicel niet vervoerd wroden naar de baarmoeder.
Eigenlijk is een sterilisatie dus ook een castratie alleen wordt het bij teven/poezen vaak sterilisatie genoemd en bij reu/kater castratie. Waarom dat is weet ik ook niet :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:41

Chiqa, dat is hetzelfde als wat ik zeg ;)

Waar in mijn vorige bericht eileiders staat, moet eierstokken staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:05

Ik zie het nu ook staan, wat een vergissing dacht dat jij de baarmoeder bedoelde. vond het al zo vreemd :) Als die gezond is blijft ie gewoon zitten en verschrompelt ie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:34

Dit blijft toch 1 van de meest verspreide en hardnekkige misverstanden.

Het is hier al voldoende uitgelegd: als ze iets weghalen dan spreekt men van castratie. Ook poezen en teven worden dus gewoon gecastreerd. Sterilisatie wordt in de regel niet gedaan bij dieren.

Echt, het blijft er ingebakken dat vrouwtjes gesteriliseerd worden. Mijn moeder is zo'n voorbeeld van hardnekkig niet willen aannemen dat ook de vrouwtjes gewoon gecastreerd worden. En als ik dan zeg dat het toch echt wel castreren is dan is dat niet waar want castreren is wat ze bij de vrouwen in Somalïe etc doen (besnijdenis dus) en dan ben ik een grote dierenbeul dat ik dat ook bij dieren doe :roll: . en mijn moeder is dan nota bene vroedvrouw

Veel dierenartsen beginnen ook geen kruistocht meer tegen dit misverstand omdat het zo hardnekkig is.

Bij ons is ook alles gecastreerd. Bij onze hond is de baarmoeder ook weggehaald omdat ze baarmoederontsteking had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:38

gelukkig heb ik alle vertrouwen in mijn DA waar ik overigens al 28 jaar kom en mij geen onzin gaat verkopen :) Zie dat nut ook niet zo.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:50

Heeft niets te maken met onzin verkopen. Een DA weet goed genoeg dat hij castreert en niet steriliseert. Als hij er uitleg bijgeeft zal hij ook gewoon zeggen wat hij doet (weghalen dus). 'In de volksmond' blijft dat dan steriliseren noemen terwijl het toch echt castreren is.

De eerste bron die jij aanhaalt spreekt ook over verwijderen van eierstokken en/of baarmoeder maar noemt het ondertussen wel gewoon steriliseren. Ja dat is idd onzin maar is dus een voorbeeld van geen kruistocht meer beginnen. Het is castreren, maar als de mensen dat persé steriliseren willen noemen, doen ze maar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:54

Zowel castreren als steriliseren kan bij mannetjes én vrouwtjes, het is een fabel dat sterilisatie alleen bij vrouwtjes kan en castratie bij mannetjes.

Bij een castratie haal je alles weg; bij een mannetjes de ballen, bij het vrouwtjes de eierstokken en soms ook de baarmoeder.
Als je steriliseert haal je niets weg maar maak je het alleen 'onklaar' dus worden bij een mannetjes de zaadleiders en bij een vrouwtje de eileiders doorgeknipt en afgebonden.

Vanzelfsprekend is een castratie niet te herstellen, een sterilisatie (in de meeste gevallen) wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:57

Thioro schreef:
Heeft niets te maken met onzin verkopen. Een DA weet goed genoeg dat hij castreert en niet steriliseert. Als hij er uitleg bijgeeft zal hij ook gewoon zeggen wat hij doet (weghalen dus). 'In de volksmond' blijft dat dan steriliseren noemen terwijl het toch echt castreren is.

Zoals ik al zei;

Chiqa schreef:
Mijn teef is wel echt gesteriliseerd, baarmoeder zit er nog. Dus het is niet voor de regel.
Poezen dito.

Chiqa schreef:
Hier blijft dus lekker alles zitten, veel minder belastende operatie en ze verschrompelen gewoon. Dus geen last meer.

;) Hier wordt geen vrouwelijk dier gecastreerd, eigen keus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:58

Zitten haar eierstokken er ook nog? Wordt ze maw nog loops?

Indien nee, dan is ze dus weldegelijk gecastreerd.

Als je échte sterilisatie wil (dus enkel afbinden en niets weghalen) dan zal je dat specifiek moeten vragen.
In de regel wordt er namelijk gecastreerd. Laparoscopisch, gewoon of alles weg zijn daar dan varianten van.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:12

Ik wist het verschil tissen sterillisatie en castratie wel, maar niet dat bij sterillisatie de teef nog steeds loops kan worden. Ik heb gen flauw idee of mijn teefje is gesterilliseerd of gecastreerd. Kan ik erachter komen wat er bij haar is gebeurd? Ik heb geen contact meer met de vorige eigenaren dus daar kan ik het niet aan vragen helaas..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:20

Zoals gezegd; bij een castratie worden ze niet meer loops, bij een sterilisatie nog wel.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:22

Ik heb al twee keer een hond gehad die na de sterilisatie incontinent geworden is.
Dit schijnt een heel veel voorkomende complicatie te zijn, maar ik vind het nog al wat!

Is dit met een sterilisatie (dus geen casteratie) wel te voorkomen?

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:27

Volgens mij wordt sterilisatie eigenlijk nooit gedaan. Als je geen nest wilt, waarom zou je dan alleen de eileiders laten afbinden en niet de eierstokken verwijderen? Het dier heeft dan wel veel last van de hormonen maar kan niet drachtig worden.

Chica; lijkt me dus dat jouw hond ook gecastreerd is (dus verwijderen eierstokken maar baarmoeder laten zitten, die verschrompelt dan inderdaad. Maar de eierstokken verschrompelen niet hoor die worden weggehaald).