heeft er iemand een akita of shiba inu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

heeft er iemand een akita of shiba inu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 15:41

ik heb zelf ooit een akiat inu gehad en die heb ik weg moeten doen omdat ze op den duur( de eerste jaren gingen wel goed) lelijk gingen doen naar mijn 2 kinderen. ze heeft een keer in de hand van mijn zoontje gebeten en dat was de druppel. nu zit ze op een boerderij in friesland en gaat het goed met haar. maar heeft er iemand toevallig ook ervaring met de akita of de shiba inu? ooit zou ik namelijk wel weer zo'n hond willen. wat zijn de bij jullie bekende karaktereigenschappen? ook de shiba inu vind ik erg leuk. daar heb ik nog geen ervaring mee. dus hierbij ook de vraag wie heeft er een shiba inu en wat zijn de karaktereigenschappen van de shiba?

Anoniem

Re: heeft er iemand een akita of shiba inu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:59

Fairie. Lachen

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:20

heeft er niemand anders een akita of shiba?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:21

bij de verzorgpaarden van CKR hebben ze een akita geloof ik!!! das eng n lieverd

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 15:29

merrylegsje schreef:
bij de verzorgpaarden van CKR hebben ze een akita geloof ik!!! das eng n lieverd

waar bedoel je? ik begrijp je niet helemaal.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:34

ik bedoel eCHt Tong uitsteken k heb n btje een typgeblek soms Koe

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:38

Een man die ik ken heeft een Akita, Super mooie hond. Maar het is ook echt geen lieverdje hoor, je moet ze echt heeeel consequent opvoeden.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:38

Wij hebben een Akita. Is nu bijna anderhalf jaar en echt super lief. Een enorme knuffelkont en heel lief met de kinderen (5 en 8).

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:05

Ik heb 3 Shiba Inu's. 2 teven en een reu. Mijn ervaring is dat het hele fijne honden zijn, maar zeer zeker niet voor iedereen geschikt. Het zijn aparte dieren die wel degelijk, net zo als in feite elk ras, zijn eigen aanpak nodig heeft.

Mijn vader heeft door de tijd heen heel wat informatie over de Shiba Inu verzameld op onze website.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:04

ohh fairie bedankt. als jullie eens een nesjt hebben willen jullie me dan op de hoogte houden. op dit moment kan ik nog geen hond aanschaffen omdat ik nog bezig ben met teraphie en dus nog opgenomen ben, maar in oktober,als ik klaar ben ga ik weer op zoek naar een hond. ik vind de shiba echt geweldig. ik zit er echt over te denken om straks een shiba aan te schaffen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:41

Wij kunnen helaas geen mailinglist oid bij houden om iedereen op de hoogte te stellen van nestjes. Dit gezien er bij ons relatief veel vraag naar pups binnen komt, maar wij maar enkele pupjes per jaar hebben. En daarnaast werkt iets als een wachtlijst niet. Dit omdat sommige mensen specifiek opzoek zijn naar een reu of teef van een bepaalde kleur. En van te voren weet je niet wat het gaat worden Knipoog

Wanneer er pups zijn wordt dit altijd op de website vermeld en kunnen mensen met interesse zelf contact met ons opnemen. Vervolgens word er gekeken welke specifieke wensen die mensen hebben en of er pupjes bij zijn die daar aan voldoen. Dit om de pup het ideale gezin te geven.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 14:46

ok dan houd het op. er staan er ook genoeg op marktplaats. dan kijk ik daar wel op tegen die tijd.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 14:48

merrylegsje schreef:
ik bedoel eCHt Tong uitsteken k heb n btje een typgeblek soms Koe

'ja en wat is dat? wees eens wat duidelijker. dit is toch niet te begrijpen?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:19

lonneke schreef:
ok dan houd het op. er staan er ook genoeg op marktplaats. dan kijk ik daar wel op tegen die tijd.

als je dan toch voor zon soort hond kiest ga dan naar een erkende fokker....
je hebt dan een duidelijk overzicht over hoe en wat.....

gr gemma

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 15:49

op marktplaats zitten ook erkende fokkers hoor.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:03

Een goede vriendin van me heeft een Akita Inu, geweldig beest! Echt een schat, beetje dominant tegen andere honden maar o zo lief Lovers
Ze zit ook op bokt ( Yumalover) maar is vrijwel niet actief.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 16:28

dat was mijn probleem ook met mijn akita. ze was erg dominant ten opzichte van mijn kinderen. daarom moest ik haar wegdoen. nu zijn mijn kinderen groot en wonen niet meer bij mij. maar ik weet nog niet precies wat ik ga doen. een akita of shiba. of een heel andere ras

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:33

Waar mijn verzorgpaarden staan, loopt een akita rond. Geweldig beest! Hij is niet de makkelijkste qua opvoeding en omgang, maar zeker niet agressief! Het is een japanse. Hiervoor hebben ze een amerikaands akita gehad. Ook dat was een schat van een beest. Helemaal niet agressief, heel lief zelfs tegen andere kinderen. Ging ook goed met andere dieren. Ook wonen er kinderen. De jongste is 7 jaar.

merrylegsje bedoelde mij Knipoog

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 02:34

De mensen met deze honden zijn er helemaal gek op, geweldige dieren en ze zijn natuurlijk ook geweldig om te zien.

Ze zeggen er echter wel allemaal bij dat het aparte karaktertjes zijn, iets dominanter, wat 1kenniger en zeker geen allemansvriendjes.
Hier zijn ook de uitzonderingen op en ik vond ze helemaal geweldig, maar om deze reden zijn ze wat mij betreft wel afgevallen in mijn hondenkeus.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:38

Ik heb een akita inu Haha!
Zie maar in profiel voor foto's

Hij is een beetje dominant, maar is voorlopig nog zeker een allemansvriendje. De hondenschool vind hij geweldig, de hele tijd spelen met andere honden en de trainers Haha! Hij is nu zo'n 7 maanden en ik ben echt helemaal gek van hem Lachen

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 13:50

wat een moie hond. bij mij kwamen de problemen helaas ook pas later. in haar puppietijd was er nog niks aan de hand. ik weet niet of ik nog een akita wil, vind ze nog steeds prachtig, maar houd niet zo van dominante honden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:56

Zijn dominant gedrag komt enkel ook voor bij sommige kleine dingen. Zo moeten we op de hondenschool oefenen om tandjes te tonen en dat heeft hij niet altijd even graag Lachen Maar oefening zoals bovenop hem zitten/liggen heeft hij dan weer helemaal geen probleem mee. Hun opvoeding is gewoon heel erg belangrijk Ja

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:54

Wij hebben een Akita Inu reutje gehad. Heel lief, maar als hem iets niet aanstond waarschuwde hij eerst, en als je dan niet ophield begon hij wel te bijten. Alleen zover kwam het gelukkig nooit Clown Verder was het gewoon een super lief dier, en luisterde heel erg goed! Helaas heeft de vorige eigenaar hem terug gejat, en hebben we volgens de politie geen poot om op te staan Boos!
Dit is onze Frodo trouwens!
Afbeelding

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:00

De shiba inu is een rashond afkomstig uit Japan, valt onder de kleine rassen (tussen de 36.5 en 39.5.cm schofthoogte) en behoord tot de keesachtigen en oertypen (voorheen kees en poolhonden). Hij heeft een echt oosters uiterlijk: een brede schedel, dikke wangen, kleine driehoekige ogen die een beetje schuin staan en donker van kleur zijn en zijn oren zijn driehoekig en rechtopstaand. De shiba Inu maakt een statige indruk, beschikt over veel zelfvertrouwen en dat straalt hij ook uit. Door zijn nieuwsgierigheid ontgaat hem niets. Hij is trouw (maar lijkt af en toe onafhankelijk), vriendelijk en hij is waaks, blaft niet overdreven veel maar slaat aan wanneer het nodig is. De Shiba Inu is zeker geschikt als huishond, hij houdt van gezelligheid van volwassenen en kinderen, ook trainen, cursus volgen, showen, behendigheid en jagen is hij gek op. Hij leert snel (ook de foute dingen!!)maar kan soms heel eigenwijs zijn daar in, het is geen hond die van nature bij je blijft als hij buiten losloopt, maar dat is hem uiteindelijk wel aan te leren. Van nature is hij een jachthond op klein wild, vooral vogels worden rechtstandig omhoogspringend uit de lucht geplukt.

Dit jachtinstinct is voor sommige eigenaren niet altijd even leuk. De Shiba Inu heeft het karakter van een leider, de eigenaar moet hem de baas kunnen zijn en vooral blijven. Als je hem ziet zou je dat niet van hem denken, want hij is klein en lijkt op een vosje. Maar daar verkijk je je op! Iemand die niet consequent kan opvoeden is zeker niet geschikt voor een Shiba Inu. 'NEE' moet wel 'NEE' blijven en niet één keer 'JA' want dan heeft hij gewonnen. De Shiba Inu heeft veel mogelijkheden; niet alleen jagen maar ook waken, apporteren en behendigheid vindt hij leuk. Ook is hij dol op springen, lopen rennen en andere actieve bezigheden. In huis is de Shiba Inu meestal heel rustig, alleen, na even weggeweest te zijn, is hij even een paar minuten dolenthousiast bij thuiskomst. Hij is geen echte kapotmaker in huis, toch kan het wel eens voorkomen dat er een stekker van het snoertje af is gekluifd. Over het algemeen kan een Shiba Inu goed alleen zijn, zeker als hij voldoende beweging en aandacht krijgt en het hem van pup af aan aangeleerd wordt.
Hij onderhoudt een losse band met de mensen maar als hij de eigenaar als baas erkent zal hij deze goed gehoorzamen.

De Shiba Inu kan goed met andere honden overweg, wil alleen af en toe laten zien dat hij de baas wil zijn. Het is een echte gezinshond want hij houd van gezelligheid en is gek op mens en kind!!!

Kortom:

De Shiba Inu is een fantastische hond.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:04

Rasbeschrijving
De Akita is goed waaks, een goede jager, geschikt voor vele taken, vrij onverstoorbaar, past zich aan in nieuwe situaties. De Akita is een jager op groot wild zoals het Wildzwijn, de zwarte beer en het hert. Hij is een goede werker, indien gemotiveerd en in eigen tempo. In de omgang met volwassenen is hij vriendelijk, maar afstandelijk tegen vreemden. Hij heeft graag gezelschap maar dringt zich niet op. In de omgang met kinderen is hij goed. Kinderen natuurlijk nooit alleen laten met een hond.
In de omgang met andere honden is een Akita overheersend. Hij benadert honden op natuurlijke wijze en legt ze graag zijn wil op. Mits goed opgevoed een gehoorzame hond, echter niet onderdanig. Gaat zijn eigen gang.
Een Akita moet regelmatig flink beweging krijgen. In de ruiperiode regelmatig borstelen en kammen. De opvoeding van de Akita moet duidelijk en consequent gebeuren, met veel geduld. Enig fysiek overwicht is noodzakelijk maar een (te) harde opvoeding heeft een averechts effect.

Algeheel voorkomen:
Grote hond, robuust gebouwd, goed van verhoudingen en met veel substantie. Secondaire geslachtskenmerken bescheiden gedragen met veel adel en waardigheid.
Proportie:
De verhouding hoogte tot lengte van het lichaam bedraagt 10:11
Gedrag en temperament:
Het temperament is bedaard, trouw, volgzaam en gemakkelijk in de omgang, doch zéér dominant in de omgang met andere honden.
Hoofd:
Ruime vlakke schedel, aan de voorkant breed met een duidelijk aangegeven stop en een goed zichtbare rimpel over het voorhoofd, matig ontwikkelde wangen, matig lange krachtige snuit. De neus is recht en heeft een dikke zwarte neusspiegel; een lichtere kleur is toegestaan bij witte honden. Gesloten lippen.
Ogen:
Naar verhouding klein, bijna driehoekig van vorm, goed uit elkaar geplaatst. Aziatische uitdrukking. Donker bruin van kleur. Hoe donkerder hoe beter.
Oren:
Naar verhouding klein, dik en driehoekig, licht naar voren neigend en duidelijk gespitst. Gescheiden door een matig brede tussenruimte en enigszins afgerond aan de punten.
Gebit:
Krachtig scharend gebit.
Hals:
Dik en gespierd, zonder keelhuid, in verhouding passend bij het hoofd.
Lichaam:
Hoge schoft, rechte korte rug, brede en gespierde lendenen, diepe borst en goed ontwikkelde voorborst. Matig gebogen ribben en goed opgetrokken buik.
Ledematen:
Schouders zijn matig schuin geplaatst en goed ontwikkeld. Voorbenen zijn recht en zwaar van bot. Ellebogen zijn tegen het lichaam geplaatst en middenvoeten enigszins schuin. Lange dijen, korte onderschenkels, sterke spronggewrichten. Matig gehoekt.
Voeten Dik, rond en aangesloten. Harde nagels. Kattenvoet.
Staart:
Hoog aangezet, dik, krachtig gekruld over de rug gedragen; uitgerold reikt de punt van de staart bijna tot aan het spronggewricht. De staart moet altijd gekruld zijn, naar rechts, links of dubbel gekruld.
Gangwerk:
Veerkrachtig en sterke bewegingen.
Vacht:
De bovenvacht is hard en recht, de ondervacht zacht en dicht. De schouders en de romp zijn bedekt met iets langer haar, het haar op de staart is langer dan de rest van het lichaam.
Kleur Rood, Brindle en wit. Alle kleuren behalve wit moeten het "Urajiro" vertonen. "Urajiro" is de witte vacht op de zijkanten van de kaak, onderkant van de kaak, onderkant van de borst, onderkant van het lichaam, onderkant van de staart en de binnenzijde van de benen.
Schofthoogte:
Reuen 67 cm, teven 61 cm. Er is een tolerantie van 3 cm naar boven of naar beneden.
Fouten Vrouwelijke lijkende man, mannelijk lijkende vrouw. Ondervoor- en bovenvoor bijter. Gevlekte tong. Te korte staart. Zwart masker, markeringen op witte achtergrond (Pinto). Schuwheid (angst).
Diskwalificerende fouten Hangende staart. Hangende oren. Te lang van haar.