Voor het eten belde de buurman aan, met de vraag of wij een kat kwijt waren.
Nouja, katten geteld, nee hoor, waren allemaal binnen. Ja, wat dan..? Er zou een kat onder het huis zitten!
De buurman hoorde een kat miauwen onder het huis, al de hele dag af en toe, maar nu toch steeds duidelijker.
Nu zijn bij ons de huizen op fundering gebouwd, omdat de grond hier zo nat is. Er zit dus zo'n 60/70cm ruimte onder het huis.
Bij ons stond het eten net op tafel, dus eerst maar even wat eten, die kat zou er straks ook nog wel zitten.
Dus wij gegeten en daarna naar de buren. Ja hoor, de kat zat er nog steeds. Ik en m'n vader hoorde 'm ook.
Deurmat eruit en het luik naar de kruipruimte open, zaklamp erbij en schijnen maar. We hoorden 'm wel, maar zagen 'm niet!
M'n vader met z'n hoofd onder de grond, ik heb nog geluisterd en gekeken. Wederom wel geluid, maar geen kat.
Ik dacht toch alleen 'm van hoger te horen, vanuit de meterkast, en niet van onder de grond. Dus de meterkast geopend,
op de grond gekeken of daar een opening zat, waar een kat doorheen zou kunnen. En helemaal niks, geen centimeter.
Maar toch was daar het geluid wel harder! Zou die dan tussen de kastwand en de muur zitten? Dat kon echt met geen mogelijkheid..
Nou, terug naar ons huis, daar in de meterkast gekeken, daar hoorden we niks, dus daar kon 'ie echt niet zitten.
Weer terug naar de buren. Daar hoorden we de kat nog steeds. M'n vader een stuk zeil opgehaald en de kruipruimte in.
Overal gekeken en geschenen, we zagen niks.
En een paar kattenogen moet je toch minstens wel zien als je er in schijnt.Nog even buiten gekeken, op het afdakje, in de kliko's die voor de deur staan, ook daar niks. En nog steeds kwam het geluid uit de meterkast!
En toen was het moment eindelijk daar. Ik was net buiten aan het kijken, toen m'n vader riep: 'We hebben hem hoor, hij heet Kareltje!'
Ik kon niet geloven dat ze 'm echt te pakken hadden. Ik naar binnen. 'Ja, hij zit in de meterkast, je had echt gelijk!'
Dus ik kijk in de meterkast, ik hoor gemiauw, en precies op het moment dat de miauw klinkt, draait het metertje van de gasmeter door.
En laat nou dat tandwiel op tandwiel precies zo klinken als een kattenmiauw!
Echt 200% hetzelfde, ik kon het niet geloven.Maar toen ik erop ging letten, precies bij hetzelfde getalletje dat doordraaide klonk een 'miauw'. Het mysterie was opgelost, het was Karel de gasmeter! Je kon me opvegen, maar goed dat we de dierenambulance niet gelijk hebben gebeld, had een hoop geld gekost denk ik.