Aruba

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dutchy_

Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 11:42

Hoi allemaal,

Ik ga in November voor 7 maanden naar Aruba om daar stage te lopen en te werken. Ik ben nu dus druk in de weer met alles te regelen, maar vraag me af of er mensen zijn die al eens op Aruba geweest zijn. Hoe is de cultuur en het het eten? Wat voor kleding moet je allemaal mee? Ik hoorde namelijk dat het op Aruba niet de bedoeling is dat je al snel op slippers gaat lopen enzo, dat dat niet netjes is. En ook dat de douches niet verwarmd zijn, maar dat de leidingen boven de grond liggen en door de zon opgewarmd worden (dus met een bewolkte dag heb je dan een koude douche Tong uitsteken )

En verder nog dingen die ik zeker een keer moet doen of dingen die ik juist niet moet doen. Ik wil daar sowieso een keer gaan paardrijden en ik wil ook gaan leren duiken en het lijkt me ook leuk om een keer naar Bonaire of Curacao te gaan. Dus kortom, ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen over Aruba.

anneve

Re: Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:49

Het is elke dag 34 graden op Aruba en 's nachts 29: het weerbericht is er niet zo spannend.
Dus je hoeft niet bang te zijn dat het water koud is: het is er altijd lauw. Echt behoefte aan een warme douche heb je niet.
Mijn zus heeft er 3 jaar gewoond en ik ben een paar keer op bezoek geweest. Je hoeft dus geen warme kleren mee: het allerkoudste wat mijn zus ooit heeft meegemaakt was 24 graden (één keer voorgekomen in 3 jaar) en dan heb ik het over de nachttemperatuur.
De kleding is vergelijkbaar met hier en que voeding hebben ze eigenlijk alles. Wij liepen er gewoon op slippers hoor!. Vaak hebben ze in kantoren en scholen de airco zo hard staan dat je daar wel een lange broek kan gebruiken.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 12:10

Wow bedankt, wat gaaf 3 jaar op aruba. Maar je hebt dus ook niet echt een jas enzo nodig. Het is best moeilijk voor te stellen dat het daar altijd warm is, maar wel super natuurlijk. Haha.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:57

Het is nou eenmaal een tropisch eiland.

Het waait er wel altijd heel hard, maar dat is wel prettig, gezien de hitte die nooit even weg is. Je hebt hooguit een regenjas nodig, maar het regenseizoen is voorbij als jij gaat, dus meer dan heel af en toe een bui is niet te verwachten. Een bewolkte dag kan wel in de regentijd (september/oktober) vóórkomen (dan is het soms windstil en 40 graden), maar buiten deze periode is er weinig kans op een hele dag zonder zon.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:27

ik bene r geweest halfjaar stage van september 2007/januari 2008

ik kan je alles vertellen wat je wil

over de kleding ik heb ook lange broeken mee genomen maar is echt niet nodig
alleen korte dingen mee nemen dus mischien 1 lange broek voor als het een rot dag met regen is
dan daalt de temp soms wel 4 graden ofzo verder is het bijna altijd 30 graden dus lange dingen niet nodig

dat slippers vehaal nooit avn gehoort gewoon doen ik liep alleen
maar op slipper schoenen zweten zo erg Tong uitsteken
op stap op me werk thuis overal Tong uitsteken

Paardrijden moet je zeker doen daar er zijn erg leuke tochten
ik zou een x de lange tocht doen langs de natural pool die is erg mooi!

Duiken moet je ook zeker doen je paddie halen kost wel wat maar heb je ook wat
snorkelen kun overigens ook doen wat echt super is

je kan ook met boottochten mee langs schipwrakken snorkelen erg tof en een beetje eng
(heb eht zelf ook gedaan is wel beetje creepy om dat allemaal zo te zien)

verder kun je me altijd pben voor meer vragen en dingen Tong uitsteken

vroeg me af waar je gaat wonen? Lachen

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 13:11

Hey thanks voor je berichtje. Klinkt allemaal super.

Ik ga in Blue Village wonen, hoorde van vele studenten dat je daar heen moest. Had jij ook een auto gehuurd en was dat erg duur? Waar heb je stage gelopen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:15

Mijn vriend is 5 mnd op Curacao gweest en ik heb hem een maand opgezocht. Is qua klimaat hetzelfde uiteraard. Lange broek is wel handig voor bijv werken in airco en met uitgaan had ik er ook vaak 1 aan. Ik liep altijd op slippers, maar met stage is dat natuurlijk niet zo netjes.

Het eten is gewoon zoals hier hoor, daar hoef je je niet druk om te maken.

Bij mijn vriend in huis was er idd geen warm water. Naja 'niet warm'. De temperatuur warmt het idd gewoon op en ook al heb je eeen hele dag regen, nog is het water om te douchen warm.

Enige grote nadeel vond ik het ongedierte. Om de haverklap had je ik weet niet hoe grote kakkerlakken overal. Die zijn zoooooo goor!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:51

Aaaach gadver, ik hou niet van kakkerlakken en van die vieze beesten... Haha, maarja verder klinkt het allemaal super...

Nog 45 dagen... gaat snel nu Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:44

Eigenlijk is alles al gezegd. Ik heb er lang geleden stage gelopen, in 1996. Zat er toen van half januari tot half april. De regentijd duurde toen wat langer, was niet zo erg, best lekker zelfs. Verder was het vooral warm, maar dat is niet erg als je daar goed tegen kunt (zoals ik).

Van de supermarkten kan ik me herinneren dat ze er vooral veel producten uit de USA hadden en ook veel kaas uit Nederland, want dat werd zwaar gesubsidieerd (weet niet of dat nog zo is). Weinig verse groenten, wel veel vers fruit. Op het eiland vind je ook van elke fastfoodketen wel een filiaal: de Burger King zat letterlijk bij ons om de hoek, op loopafstand van ons stageadres zat de Wendy's en dan had je nog de Taco Bell en uiteraard de Mac. Verhongeren hoeft dus niet. Tong uitsteken

Onze stagebegeleidster kookte wel eens Arubaans voor ons. Weet niet meer precies wat, wel dat ik het erg lekker vond. Ja

Paardrijden: zeker doen! Wel even goed kijken hoe de paarden erbij staan. Toen ik er was, waren er twee stallen waar je buitenritten van een paar uur kon maken. Bij de ene stal hadden we niet zo'n goed gevoel, bij de andere stal hebben we heerlijk gereden op gezonde paarden met goede begeleiding. Dat is natuurlijk alweer een tijd terug, maar de tip geldt nog steeds: goed kijken naar de paarden.

Mijn algehele indruk was dat ik het er vrij benauwend vind. Ik vond het net Texel in de tropen, je bent in een uur heen en weer van noord naar zuid en terug en je moet een vliegtuig pakken om eraf te komen. Zou er zelf niet zo lang willen zitten, ik vond drie maanden genoeg, maar ik ben daar ook mensen tegengekomen (Nederlanders, Amerikanen) die er idd al twee jaar woonden en het er prima naar hun zin hadden.

Veel plezier iig! Cool

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:49

Tja, ik heb 6 jaar op Curacao gewoond.. Dus dat is eigenlijk wel hetzelfde als Aruba toch Haha! Haha
Het is er warm, erg warm haha. Koud is het nooit. Ik zou zelf nooit terug willen naar Curacao, maar goed.. Aruba ken ik alleen van vakantie.

Voor de rest, kan ik alleen maar met Karin mee gaan.
Al moet je ook tegen de armoede en 'dierenmishandeling' kunnen, al weet ik niet of het op Aruba net zo erg is als op curacao.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:52

kakkerlakken heb ik er in die 5 maand 1tje van gezien op me werk

ik werkte bij het amsterdam manor beach resort

blue village was vlak waar ik woonde ik woonde in perle d'or
vind ik leuker en gezelliger dan blue village

blue village vond ik maar een dooie bende
auto huren is best prijzig ja

bij de dure bekende adressen waar toeristen huren moet je niet doen want dat kun je gewoon niet betalen
je hebt 3 adresjes waar je als student auto kunt huren
boris
gotcha
en ..... (poedersuiker vergeten hier huurde wij de auto wat dom)
daar kom ik later op terug als ik het weer weet Knipoog
deze 3 liggen allebei in dezelfde prijs klasse wij betaalden 1400 gulden in de maand geloof ik
dat is het goedkoopste wat je kunt krijgen dus 500/600 euro ong p.m. alleen is dit lastig want het is duur wij huurden auto met meerdere personen
weet niet of je emt meerdere bent?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:56

Wij hebben toen met z'n drieën een (oude) auto gekocht en weer verkocht. Huren was toen al stervensduur.

Armoede had je toen op Aruba idd ook. Op bepaalde plekken kon je maar beter na zonsondergang niet meer komen.

We zijn halverwege nog een lang weekend naar Curacao geweest, daar zaten studiegenoten van ons, en zij zijn een lang weekend bij ons geweest. Curacao vond ik wat grootser dan Aruba. Willemstad vond ik ook echt een stad, niet te vergelijken met het dorp dat Oranjestad was. Aruba vond ik sowieso erg dorps vergeleken bij Curacao. Aruba is wel gigantisch droog: rotsen, zand en cactussen. Curacao is relatief groen viel mij op.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:58

Ja klopt, je kan beter niet alleen lopen na zonsondergang.

Oh beesten, genoeg haha ! Wij hebben hier nog een duizendpoot van 25 cm op sterk water staan Schijnheilig
Kakkerlakken heb ik dus te vaak gezien haha, schorpioenen lopen er ook.

Too

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:06

Paardrijden is leuk bij Rancho Pondarosa (weet niet of ik het goed spel).
Ik heb daar twee keer gereden in mijn vakantie. Ik mocht zelf vooruit rijden en dergelijke. Het is allemaal niet helemaal verantwoord maar wel leuk als je toch kunt rijden dat je dan wel meer vrijheid krijgt (dus niet alleen maar hobbelen in een rijtje).
Paarden zagen er redelijk goed uit en ze zorgen er goed voor. Verder nooit via allerlei operators het regelen want dan betaal je ongeveer het dubbele.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:11

Sowieso zoveel mogelijk via locals regelen. Een van de meiden met wie ik daar was heeft haar PADI Open Water gehaald tegen 'local' tarief. Bij die duikschool hanteerden ze voor locals en mensen die op het eiland werkten/stage liepen de tarieven in Arubaanse guldens, voor toeristen in Amerikaanse dollars. Dat scheelde nogal.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:10

Ik ga 23 nov tm 2 dec naar Aruba. Door jullie verhalen heb ik nog meer zin in!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:18

Gaaf, ik zit er vanaf 14 november, dus misschien zie ik je daar wel. Waar zit je?

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 15:11

Ik heb net mijn ticket opgehaald, mijn koffer al bijna ingepakt, maar jeetje zeg, ik mag maar 23 kilo mee. Is toch wel errug weinig voor een half jaar, ik zit nu al aan de 25 en nog niet eens alles zit erin.

Nu mag ik ook maar 5 kilo aan handbagage en ik heb mijn laptop bij me, dus zit zo aan dat gewicht, hmmm wordt nog best lastig. Maar haha anders ga ik wel bijbetalen ofzo... Clown

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 07:36

@dutchy_
Met welke maatschappij vlieg je?
Meestal mag je naar de Antillen vaak al 25 kilo mee ipv 20, dus kijk even goed naar de voorwaarden op de site!

Ik vlieg 13 november naar Sint Maarten! En omdat via Schiphol zo duur is (KLM = 900 euro), vlieg ik nu via Parijs (Corsairfly = 450 euro). En via deze maatschappij mag ik twee (!) koffers meenemen, en maximaal 40 kilo. Dat scheelt nogal Lachen

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 16:47

Wow heel relaxed. Ik vlieg met Arkefly, er stond wel dat als je ging overwinteren dat je dan 10 kilo meer mocht meenemen, maar dat geld alleen voor Europese vluchten en toen ik verder las in het boekje stond er dus dat je voor Aruba 15 euro extra moet betalen voor elke kilo teveel. Daaronder stond: Let op: is dus maximaal 23 kilo....

Echt wel tof dat je twee koffers mag meenemen, blijf je ook lang daar?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:36

dutchy_ schreef:
Wow heel relaxed. Ik vlieg met Arkefly, er stond wel dat als je ging overwinteren dat je dan 10 kilo meer mocht meenemen, maar dat geld alleen voor Europese vluchten en toen ik verder las in het boekje stond er dus dat je voor Aruba 15 euro extra moet betalen voor elke kilo teveel. Daaronder stond: Let op: is dus maximaal 23 kilo....

Echt wel tof dat je twee koffers mag meenemen, blijf je ook lang daar?
Het is zelfs geen 23, maar 25 kilo die je mag meenemen! Zie hier (en dan op "lees meer over de...").

Incheck
Reizen in de Comfort of Star Class biedt de mogelijkheid om extra bagage-kilo’s mee te nemen. In de
Economy Class mag u standaard 20 kg ruimbagage meenemen, dit is 25 kg in de Comfort Class en zelfs 30
kg in de Star Class. Reizigers naar Aruba, Bonaire, Curaçao en Sint Maarten mogen extra bagage-kilo’s
meenemen. In de Economy Class 25 kg, in Comfort Class 35 kg en in de Star Class 45 kg.

Wel apart hoor, ik vlieg met Corsairfly, dat is de Franse Arkefly, en daar mag ik wel twee koffers meenemen! Maximaal 32 kilo per koffer en maximaal 40 kilo in totaal. Nou, daar kom ik wel mee uit Knipoog

En ja, ik blijf ook lang daar, zeker een aantal maanden! Ik ga daar werken op een manege Cool

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:19

Hmm dat is wel apart inderdaad, eigenlijk dezelfde maatschappij. Ik zie hier ook staan inderdaad, 25 kilo, maar op het ticket staat weer 23, haha ach ja, ik zie vrijdag wel en anders betaal ik wel bij.

Wel gaaf ook dat je die kant op gaat, haha en met 2 koffers moet dat wel goedkomen Tong uitsteken

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:11

dutchy_ schreef:
Gaaf, ik zit er vanaf 14 november, dus misschien zie ik je daar wel. Waar zit je?

Uhm geen idee Koe In een appartement van een vriendin haar vader.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:38

Karin schreef:
Sowieso zoveel mogelijk via locals regelen. Een van de meiden met wie ik daar was heeft haar PADI Open Water gehaald tegen 'local' tarief. Bij die duikschool hanteerden ze voor locals en mensen die op het eiland werkten/stage liepen de tarieven in Arubaanse guldens, voor toeristen in Amerikaanse dollars. Dat scheelde nogal.

als student kun je alle toeristische dingen voor local price doen
duiken boottochten palm island e.d.

je bent dan wel een bewijs hebben dat je er stage loopt een overeenkomst met je stage bedrijf o.i.d.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:39

dutchy_ schreef:
Hmm dat is wel apart inderdaad, eigenlijk dezelfde maatschappij. Ik zie hier ook staan inderdaad, 25 kilo, maar op het ticket staat weer 23, haha ach ja, ik zie vrijdag wel en anders betaal ik wel bij.

Wel gaaf ook dat je die kant op gaat, haha en met 2 koffers moet dat wel goedkomen Tong uitsteken

25 mag je....

ik had 31 kilo mee moest 80 euro ong bijbetalen!