Schotland; ervaringen, tips, kom maar op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Schotland; ervaringen, tips, kom maar op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:54

Komende zomer gaan we met een groepje bokkers op reis naar Schotland. Eerst een week met zijn allen in kasteel Carbisdale, en daarna gaan Tessa (Tellie) en ik nog een weekje naar Loch Lomond.

Ik heb er natuurlijk ontzettend veel zin in, maar weet bar weinig van Schotland. Sigaar Dus wat zijn jullie ervaringen met het land, hoe zijn de mensen, hoe is de omgeving, hoe is het weer, waar moeten we rekening mee houden etc.?

Dingen die speciaal zijn aan Schotland die we niet mogen vergeten?

hafgirl15

Re: Schotland; ervaringen, tips, kom maar op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:36

Het is echt een supermoooi land!! ben er deze vakantie geweest en raad je vooral edingburh aan! veel plezier!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:54

Edinburgh ligt volgens mij niet echt in de buurt van Loch Lomond?

Nagelbijten / Gniffelen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:32

Nee, Edinburgh komen wij niet in de buurt. Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:35

Ik ben wezen backpacken in Schotland, vanaf Fort William naar Mallaig, was echt ontzettend gaaf!

Kan je vooral aanraden om de Fish en Chips eens te proberen. Ze gooien er trouwens wel azijn over, maar dat is nog steeds heel goed te eten. Haha!

Oja, waar ik liep stikte het van de teken, maar ik zat dan ook écht in de middle of nowhere, zijn in 8 dagen geen mens tegengekomen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:39

Wij zitten ook aardig afgelegen, dus zal maar een tekenpen meenemen dan. Nagelbijten / Gniffelen Brrr.
En de fish and chips moet ik proberen!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:41

Fish and Chips is echt té lekker, dat moet je gewoon proberen, als is het maar om te zeggen dat je in Schotland Fish and Chips hebt gehad. Knipoog

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:45

Zolang ik maar geen haggis hoef te eten vind ik alles best. Clown

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:48

Dat ben ik niet eens tegengekomen in Schotland, of in ieder geval niet op gelet. Schijnheilig

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:52

broertje van mij is een hele tijd in schotland geweest, intern.
hij zat aan de kust, in een klein stadje.
wat hem opviel naast de schitterende omgeving, was dat het wel een wat depri gebeurden is daar.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:31

Ik ben er ooit een weekje geweest om paard te rijden.
De omgeving daarvoor is echt supergeschikt. Het is zó mooi daar. Kom je ineens een uitzicht over zee tegen, loop je in the middle of nowhere waar je niemand tegekomt, heerlijke galoppeerpaden. Lovers
Vet dat jullie dat met een groepje bokkers doen trouwens. Bloos!
Hoe lang gaan jullie?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:10

Met de bokkers 1 week maar wij twee blijven nog een weekje langer. Ja

@ Marigold; Waarom was het een depri gebeuren dan?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:13

de sfeer, veel werkloosheid, vaak grauwe dagen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 16:29

Ach die grauwe dagen zijn we wel uit nederland gewent. Haha!
En sfeer maken we gewoon zelf!
Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:30

PB shenavallie even zij gaat meerdere keren per jaar naar Schotland Lachen

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:49

Ja grauwe dagen waren er zéker.
Dat vond ik ook. Ja
Maar ik vond het niet erg. Hou af en toe wel van wat regen. Lachen

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:15

hafgirl15 schreef:
Het is echt een supermoooi land!! ben er deze vakantie geweest en raad je vooral edingburh aan! veel plezier!

sorry, had niet gezien dat het daar in de buur moest zijn Lachen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:47

Als ik je mijn ervaringen met Schotland moet vertellen, ben ik wel een aantal pagina's verder Haha! In miniformaat kan ik je zeggen dat ik er nu al zo'n 10/11 jaar achter elkaar op vakantie ben geweest (alleen dit jaar helaas niet...), dat we serieuze plannen hadden (en stiekem nog hebben) om er te gaan wonen en werken, maar dat de financiën ons steeds tegenhielden (Schotland is een erg duur land, met name in de primaire levensbehoeften), we zijn er getrouwd, ik heb er zelf buitenritten te paard gemaakt (werkelijk fantastisch), etc. etc. Mijn favoriete gebied ligt in de Highlands, vanaf de grens Noord-Midlands (Oban) tot halverwege Highlands (Drumnadrochit). Wij hebben zeer goede vrienden daar wonen, waar we elk jaar weer naar terug gaan. Het voelt als een warme familie!
Schotland staat erom bekend dat het een zeer vochtig land is, dus (voldoende!) warme kleding en regenspul ZEKER meenemen. Het weer kan er zelfs elke 5 tot 10 minuten wisselen (afhankelijk van het gebied). Nu lees ik dat je in de buurt van Loch Lomond gaat zitten, dat is even boven Glasgow, dus dan is het weer meestal hetzelfde als in Nederland, echter wat meer/sneller vochtig.
Het hangt ook van de tijd van het jaar af, want de zomers kunnen bijvoorbeeld stikkend heet zijn, zoiets als we dit jaar in Nederland hebben gehad en soms zelfs heter! Maar nogmaals, het weer is daar absoluut niet te voorspellen. Wij hadden eens een dag waarop de zon 5 minuten prachtig en fel scheen, heerlijk warm, en de volgende 10 minuten hadden we een sneeuworkaan, weer daarna prachtige zon en de volgende minuten hagel, regen, sneeuw, enzovoorts. Zo was het prachtig weer om een wandeling te maken en toen we terugkwamen bij de auto, konden we die niet meer vinden omdat alle auto's op de parkeerplaats helemaal dik ondergesneeuwd waren. Heel bizar!
Onze topaantal droge dagen buiten de zomer zijn 4 geweest tot op heden, maar het is geen irritante regen zoals we hier in Nederland gewend zijn. Het lijkt misschien dat het niet uitnodigt om buiten te zijn, maar als je buiten bent, valt het reuze mee. Alleen... vocht maakt klam en klam maakt koud...
Hoe dan ook, wij hebben ons tot op heden (mijn man komt er al zo'n 30 jaar ieder jaar) nog nooit laten weerhouden door de klimaatwisseling in dit land. Het is een prachtige, rustige omgeving en de mensen zijn veel coulanter dan hier. Helemaal zodra ze weten dat je uit Nederland komt en niet uit Duitsland (want dat denken ze vaak in eerste instantie).
Ik merk dat ik toch al een hele lap tekst aan het produceren ben (maar nog lang niet uitverteld!), dus ik brei er een eind aan. Ik ben stinkend jaloers op je dat je erheen gaat Haha! , want ik wil zo weer heen! Ik wens je oprecht heeeeeeel veel plezier en geniet ervan Go jij! Go jij! !!!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 22:13

Oow je maakt me helemaal enthousiast! *LOL*
Had er al zoo veel zin in, maar nu helemaal!
Ach regen kunnen we wel tegen, dikke jas + regenkleding mee en ik overleef het wel.
Moet nog wel even doorsparen als ik zo hoor dat het een duur land is. Nagelbijten / Gniffelen Veel duurder dan Nederland?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:23

Hmm, duur land, dat viel ons ook een beetje tegen toen ik en vriend er van het voorjaar heen gingen. Vooral dineren is prijzig, maar neem gewoon een stevig Schots ontbijt (over het algemeen bij de prijs van hotel/b&b inbegrepen) en je hebt 's avonds geen honger meer.
Ik ben compleet verliefd geworden op het land. Prachtige natuur, rustig, om elke hoek weer een kasteel (ben een vreselijk romantische ziel), veel wild gezien en ga zo maar door.
Wij zaten in Newtonmore in een b&b, tussen twee bergruggen. Wij gingen heen om te wandelen en dat hebben we veel gedaan (geweldig om de hele dag niemand tegen te komen). Neem als je dat ook van plan bent goede, waterdichte schoenen mee. Het is vrijwel overal zompig (hoe hoog je ook komt, zelfs op 1000 m) en het is erg rotsig en ongelijk. Wij zijn ook nog van die sukkels die vrolijk van de paden afgaan en met een kompas en kaart gaan lopen rommelen (wel ervaren hoor, we doen geen stomme dingen), dus die schoenen waren hard nodig.
Qua weer viel het mee, het was de hele week + 25 graden, uitzonderlijk warm werd ons verteld. We hadden ons voorbereid op regen en andere ellende, maar uiteindelijk zijn de regenjassen maar 1 keer uit de tas geweest. Heb zelfs een lichte zonnesteek opgelopen, maar dat was mijn eigen schuld. 30 graden en 25 km gaan lopen is geen goede combi, bleek ook bij de Nijmeegse vierdaagse.
Veel leuke mensen ontmoet, vond vooral de dag dat Nederland zijn eerste wedstrijd in het WK (EK?) moest spelen erg leuk. We zijn in een pub gaan kijken en hadden binnen no time ene hele horde Schotten om ons heen verzameld die het maar wat gezellig vonden die maffe Hollanders in het oranje.
Nou ja, aanrader dus. Ik ga het liefst volgend jaar weer heen.
Neem wel een grote zak geld mee.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:17

Oef. Als het dus echt zo duur is spaar ik nog maar wat bij. Nagelbijten / Gniffelen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:23

Tellie schreef:
Oef. Als het dus echt zo duur is spaar ik nog maar wat bij. Nagelbijten / Gniffelen

Je kan beter "te veel" mee hebben, dan te weinig. Moet wel zeggen dat de prijzen ten opzichte van de Euro al enigszins aan het bijtrekken zijn. Maar ja, kan ook niet anders: de Euro maakt onze koopkracht tenslotte ook niet wat we ervan verwacht hadden, ha ha! Nee hoor, even zonder gekheid: het is het geld wat je erin steekt MEER dan waard! En ik wil je oprecht heel veel plezier toewensen! *LOL*

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:43

Och. Zolang ik maar genoeg foto's kan maken maakt het me allemaal niet meer uit. Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:10

Tessa dat wordt vooral de tweede week alleen maar brood eten! *LOL*
Maarja, volgens mij zat er een pizzeria in een dorpje dichtbij, dat komt dus helemaal goed. Clown

Maar ik moet dus ook nog hard gaan sparen. En hopen dat de rest van de groep er niet van uit gaat dat we elke avond luxe uit eten gaan? Nagelbijten / Gniffelen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:33

Nee. Dat doen ze niet als het goed is. Lachen
En anders hebben ze pech. Nagelbijten / Gniffelen